Delock Adapter 4-pin 3.5mm male > 3.5mm mic jack + 3.5mm audio jack Review

Schramowski 1 december 2012, laatste update op 2 december 2012, 3.092 views

Delock Adapter 4-pin 3.5mm male > 3.5mm mic jack + 3.5mm audio jack

Pluspunten

• De geluidskwaliteit is goed, mits de adapter geschikt is voor jouw apparaat
  • Bouwkwaliteit is prima

Minpunten

• Werkt op geen van de getestte apparaten

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb twee van deze adapters besteld. Eén voor gebruik in combinatie met mijn HTC Legend smartphone, en één voor mijn Asus Zenbook laptop.

Deze adapter is bedoeld voor wat in marketingtermen een combo jack wordt genoemd. Aangezien veel mensen niet precies weten hoe dit werkt geef ik eerst een korte introductie over het onderwerp. Een combo jack is één aansluiting voor zowel audio uit als microfoon. Telefoons en bijgeleverde headsets hebben tegenwoordig bijna allemaal zo'n aansluiting. De aansluiting wordt ook wel TRRS genoemd (een standaard 3.5 mm jack heet dan TRS). Aan de connector kan je zien dat het TRRS is, doordat er drie isolerende zwarte ringetjes zitten in plaats van twee. Dit extra ringetje zorgt ervoor dat de connector één extra "pin" krijgt. Een normale 3.5 mm jack heeft drie pins: twee voor beide stereo kanalen, en één als aarde. Een combo jack heeft dus vier pins: twee voor stereo, één voor de microfoon, en één als aarde. Een combo jack wordt daarom ook wel 4-polig genoemd. Als je op zoek gaat naar een plek om een adapter voor een combo jack te kopen, moet je op veel termen zoeken. Iedereen noemt deze adapter anders. De hierboven genoemde termen worden vaak gebruikt, maar ook een heleboel minder technische benamingen zoals simpelweg "mobile phone adapter". Om het nog wat erger te maken zijn heel veel adapters en combo jacks van verschillende merken niet met elkaar compatible. Meestal is de vermeldde specificatie van de adapter lang niet uitgebreid genoeg om dit van te voren te weten. Je zult het gewoon moeten uitproberen (voor zover ik weet).

Met mijn HTC Legend klinkt het geluid heel slecht als het via de adapter gaat. De microfoon werkt helemaal niet via de adapter. Met de Zenbook werkt het geluid wel prima. Voor mijn ongetrainde oren klinkt het precies hetzelfde als zonder adapter. Maar net als bij mijn telefoon, werkt ook bij mijn laptop de microfoon aansluiting niet. Zoals gezegd heb ik twee van deze adapters besteld, dus het is waarschijnlijk geen kwestie van een defect. De adapter werkt waarschijnlijk maar bij een zeer beperkt aantal apparaten. Op de website waar ik de adapter gekocht hebt staat dat het ook voor iOS apparaten niet werkt. Kortom: het is een grote gok of deze dingen werken op jouw apparaat of niet. Aangezien je van tevoren niet echt weet of de adapter werkt in combinatie met jouw apparaat geef ik als algemene beoordeling twee sterren.

Heb jij ook een Delock Adapter 4-pin 3.5mm male > 3.5mm mic jack + 3.5mm audio jack?

Let op, voor zover ik weet kan zo'n combo jack zijn uitgerust met aansluitingen voor de volgorde :
left, right, ground en microphone, maar ook in de volgorde left, right, microphone en ground.
De geluidskwaliteit is goed, mits de adapter geschikt is voor jouw apparaat
Deze adapter is passief. Er gebeurt dus helemaal niks met je signaal.
Als je een kwalitatief slechte geluidsbron gebruikt, zal de kwaliteit slecht zijn.
Gebruik je een kwalitatief goede geluidsbron, dan zal de kwaliteit ook goed zijn.
De adapter verandert daar niks aan. Om daar feedback op te geven is misschien een beetje onnodig? ;)
Weet er niet al te veel van.. maar is het niet zo dat bij de telefoon de mic via de usb wordt verbonden (denk aan carkit) ?
Je laptop heeft een combo jack (op de spec pagina van asus) ligt het dan niet aan je microfoon?
Heb het zelf ook wel es gehad, blijkt de mic versterkt te moeten worden :S
Nee, het idee van een combo jack is juist dat zowel je speakers/koptelefoon als microfoon op één aansluiting zitten. Deze adapter zou dat mogelijk moeten maken voor headsets die niet standaard een combo jack aansluitingen hebben.

Ik heb een extra stukje aan de review toegevoegd om wat meer uitleg te geven over dit onderwerp.
Zoek eens op 4 pole 3,5 mm jack pinout:

Iedereen houdt er zijn eigen "standaard" erop na.
Ja, ik wist dat het gokje was om zo'n adapter te kopen. Ik wou daarom wat ik te weten ben gekomen delen met mijn mede-tweakers.
bestaat er ook zo'n adapter kabel voor 4x 3.5 en waar kan ik die kopen?