Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB Review

frankknopers 10 maart 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.358 views

Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB

Pluspunten

• Prestatie
  • Stil

Minpunten

• Eigenlijk geen

Ik zocht wat extra opslagruimte voor mijn server en ik wilde dat gelijk combineren met wat extra snelheid. Qua prijs/prestatie was op dat moment de 750 GB het meest interessant, en omdat ik al een paar jaar goede ervaring heb met Samsung schijven viel de keuze ditmaal wederom op een Spinpoint model, namelijk de Spinpoint F1 HD753LJ met 32MB cache.

Featureset en levering
Zoals ik van Samsung gewend ben zat de schijf in de welbekende taartdoos, samen met een klein papiertje over garantie en een zakje met vier schroefjes. Er worden dus geen kabels of iets dergelijks meegeleverd, maar dat heb je ook niet nodig omdat die kabels standaard al bij het moederbord zitten.

De belangrijkste features van de schijf zijn als volgt:
Opslagcapaciteit: 750 GiB (3x250 GiB platters)
Toerental: 7200 rpm
Cache: 32 MB
Interface: SATA/300
NCQ: Ja
Garantie: 3 jaar

Meest opvallend is het gebruik van slechts 3 platters en de 32MB grote cache, hiermee zou deze schijf tot de snelste in zijn soort kunnen behoren. Helaas kan ik je hier weinig testresultaten van geven, omdat ik de schijf gelijk in mijn Ubuntu server heb geplaatst.

Performance
Toen alle schijven eenmaal goed gekoppeld waren aan het OS heb ik even in de console hdparm gedraait, een simpel testprogrammaatje om de doorvoersnelheid van een opslagmedium te meten.

Deze test kwam uit op ongeveer 82 MB/s doorvoer snelheid, een waarde die aardig overeenkomt met testresultaten uit diverse reviews. Voor een uitgebreide performancetest van deze schijven verwijs ik je graag naar de review van Femme.

Stabiliteit
Omdat mijn server 24/7 aan staat worden ook hoge eisen gesteld aan de harddisks. Omdat de 200, 300 en 400 GB Spinpoint schijven al een tijdje zonder problemen meedraaien in mijn server heb ik er veel vertrouwen in dat deze 750GB schijf dat ook prima moet kunnen. Inmiddels heb ik de nieuwe schijf al een week of drie nonstop draaien en dat gaat uitstekend.

Geluidsproductie
Ik heb de geluidsproductie van de schijf niet kunnen meten, maar in mijn server valt ie niet op tussen de andere Samsung Spinpoints. Ook tijdens zoekopdrachten is de schijf nog aardig stil.

Ik heb de schijf voor 124 euro gekocht bij Azerty en dat vond ik een prima deal vergeleken met de opslagruimte en de performance. Inmiddels zijn er al weer twee tientjes van de prijs af gegaan, en daarmee is de Spinpoint F1 750GB een hele goede keuze.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB?

nette review, erg objectief zoals we gewend zijn van Knopers Producties :)
Mooie HD, alleen vraag ik me altijd af wat mensen moeten met 1 TB + opslagruimte, verwijder dan wat is mijn motief. Ik kan 4 jaar kunnen volstaan met mijn nog altijd geliefde (en verwende!) 80GB WDCcaviarSE HD, gekoeld en gedempd. Prachtig HD'tje. Nu werk ik met een extra 500 GB HD NAS. erg mooi spul
Tja sommige mensen bewaren hun filmpjes liever op een harde schijf.
Goeie review, ik ga 'm ook kopen.

[Reactie gewijzigd door stijnos1991 op 12 maart 2008 13:13]

Bedankt voor de leuke review. Het heeft mij, samen de review van Femme doen besluiten er een als back-upo schijf te bestellen. Hoop dezelfde goede ervaringen te krijgen.

In sommige winkeles begint de prijs van de Seagate 7200.11 750 ook al angstig dicht te naderen tot de prijs van deze Samsung (Alleen niet bij Alternate waar ik mijn schijf heb besteld, daar kost de Seagate nog 176,=???? :( ). Heb je daar enige ervaringen mee?