Netgear WGR614GE Open Source Wireless-G Router Review

naaa 6 maart 2008, 1.234 views

Netgear WGR614GE Open Source Wireless-G Router

Pluspunten

• Makkelijk in te stellen
  • Uitstekend bereik
  • Complete set
  • Dongle wordt geleverd met verlengkabel en houder voor bv. zijkant monitor

Minpunten

• Eigenwijze software
  • Instellingen inlogvenster worden overschreven

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb deze router bij MyCom in de actie gekocht, namelijk de Netgear WGB111BDL set bestaande uit de WGR614 set tensamen met een WG111 USB dongle.

De set is niet bij mijzelf in gebruik, maar bij een familielid. Er moesten twee computers aangesloten worden op kabelinternet en had geen zin om kabels te leggen.

De installatie van de router en het instellen ervan gaat vrij gemakkelijk; er is de mogelijk gebruik te maken van een wizard, maar ik heb alles handmatig gedaan.

Op de website van Netgear zijn installatiehandleidingen te downloaden voor diverse internet aansluitingen- en aanbieders, in mijn geval heb ik de handleiding voor kabelinternet gevolgd. Het "clonen" van het MAC-adres is zover ik weet tegenwoordig bij Casema niet meer nodig, maar ik heb het toch gedaan.

Ook het instellen van het draadloze deel (standaard niet actief) en het veranderen van het wachtwoord van de router wijst zichzelf.

Vervolgens heb ik de draadloze USB dongle geinstalleerd. Ook dit wijst zichzelf; installatie CD erin, en de dongle aansluiting wanneer het programma dit aangeeft.

Op de software heb ik echter wel een aantal punten aan te merken.

Tijdens de installatie krijg ik netjes de keus of ik het programma van Netgear wil gebruiken om de verbinding te maken, of gebruik wil maken van Windows XP's ingebouwde ondersteuning voor draadloze netwerken.

Ik heb voor het laatste gekozen, maar krijg toch een bureaublad icoon geserveerd.

Was leuk geweest als ik zelf mocht kiezen of en waar ik snelkoppelingen voor het programma wil hebben, maar dit is iets waar veel software leveranciers de laatste tijd lak aan hebben.

Na het opnieuw opstarten van het systeem kreeg ik ook nieuw inlogscherm in mijn schoot geworpen, pogingen om het "oude" snelle gebruikerswisseling weer in te schakelen resulteerde in de foutmelding: "A recently install program has disabled the welcome screen and Fast User Switching. To restore these features, you must uninstall the program. The following file name might help you to identify the program that made the change: RtlGina2.dll".

Na een korte zoektocht op internet blijkt dit weer een leuke grap te zijn van de software, en zijn er twee mogelijkheden om dit op te lossen:

De eerste is de software te verwijderen en daarna, via een omweg, alleen de drivers voor de dongle te installeren.

De andere manier is gebruik te maken van een "fix" die de verwijzingen in het register weer instelt op msgina.dll.

Aangezien het al laat begon te worden, heb ik gebruik gemaakt van de fix en na het opnieuw opstarten kon de manier van inloggen weer worden hersteld.

Hoewel de zeer eigenwijze software bij mij de nodige irritaties opwekt, maakt de set dit weer goed met het uitstekende bereik.

Zoek je een simpele set zonder allerlei toeters en bellen, dan is dit setje wat voor jouw. Alleen voordat je de software installeerd, even rekening houden met de eigenaardigheden ervan.

• Netgear WG111 (54Mbps, USB 2.0)

Heb jij ook een Netgear WGR614GE Open Source Wireless-G Router?

Als je er nog mooie kopjes in zit, ist een nette review. :)

[Reactie gewijzigd door Reinman op 7 maart 2008 13:06]