Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Zwart Review

Prix 27 december 2012, 7.931 views

Kobo Glo Zwart

Pluspunten

• ingebouwde verlichting
  • snelheid
  • accuduur
  • gunstige prijs

Minpunten

• Eerste 2 apparaten hadden kuren en ik lees ook veel soortgelijke problemen op internet. Als het apparaat eenmaal goed werkt, is het een super ereader.
  • Na harde recovery moet het apparaat aan de PC worden gehangen om verder op te starten. Als je deze niet bij de hand hebt, kan je niet verder lezen.

Veelzijdigheid Score: 4
Nadat mijn vriendin zeer tevreden was met haar Kobo Touch, had ik me ook voorgenomen om er n aan te schaffen. Ik vond het echter een groot nadeel dat er geen verlichting ingebouwd zat en dat het vrij lang duurde dat het apparaat opgestart was. Zo'n ledlampje met knijper is een oplossing, maar ook niet meer dan dat. Het is ook niet handig op te bergen bij je platte eraeder.
De Glo heeft beide nadelen niet meer. Het scherm wordt vanaf de zijkant belicht en is daardoor niet vermoeiend aan de ogen. Hij is ook dimbaar, zodat je de verlichting kan aanpassen aan elke situatie. Ook in een kamer met gedimt licht is de verlichting erg prettig. Het is de 3 tientjes extra absoluut waard en de verlichting neemt weinig extra stroom. Het scheelt je ook veel knoopcellen, die in een extern knijplampje gaan.
De toegenomen snelheid ervaar is zelf ook als erg prettig, de eraeder werkt hierdoor wat soepeler zoals ik van de ipad gewend ben. Verder dezelfde functies als de Kobo Touch, leest alle gangbare formaten (epub, pdf, etc) en is uit te breiden met een microSD geheugenkaartje.
Alles bij elkaar zeer tevreden met deze eraeder.

Update 27-12-12: Nadat ik een paar keer een spontane reset heb gehad intussen wat minder tevreden. Na het herstellen moet echter de Kobo eerst aan de computer, handig als je op vakantie bent of in de dierentuin, NOT! Vanmorgen naar de Libris winkel in Assen (Iwema), daar bijzonder goed geholpen. Men had al meer mensen met dit probleem gehad en ik kreeg gelijk een nieuwe mee.

Thuis aangekomen werkte deze nieuwe echter helemaal niet, ook niet na opladen. Lampje bovenop bleef groen branden en verder gebeurde er helemaal niets (wit scherm). Aan de PC werd er ook geen apparaat herkend en een harde/zachte/fabrieks reset bracht ook geen leven in het apparaat.

Weer terug naar de winkel, ondertussen met de neiging om de ereader door het raam naar buiten te slingeren. Weer een nieuwe mee gekregen, deze doet het nu wel goed. Ben benieuwd voor hoelang, maar toch nog toe gaat het goed.

Heb jij ook een Kobo Glo Zwart?

Ter aanvulling op de negatieve ervaringen hierboven: ik heb sindskort ook een Kobo Glo. Het installeren/registreren, overzetten van ebooks en een aantal uren lezen (zowel met als zonder verlichting) verliep vlekkeloos. Tot zover geen problemen dus, maar heb 'm pas een paar dagen.

De verlichting is in vergelijking met m'n vorige ereader (Kindle Keyboard) + hoofdlampje een verademing! De Glo is mooi egaal verlicht en bij een volledig verduisterde ruimte (lezen vanuit bed) is 30-50% intensiteit m.i. ruim voldoende; hij kan fel genoeg dus.

Edit: viel me wel op dat de line spacing-optie niet bij alle boeken goed functioneert. Heb e.e.a opgezocht en het schijnt dat je in Calibre een epub -> epub conversie moet doen zodat alle 'ingebakken fixed opmaak-properties' (deze overrulen blijkbaar de instellingen van de ereader zelf) van de epub verdwijnen waardoor deze de instellingen van de ereader weer respecteert.

[Reactie gewijzigd door tuk2008 op 29 december 2012 14:03]

Dit is inderdaad ook voor mij de beste ereader tot heden. Eigenlijk geen op- of aanmerkingen.
Ik lees wel eens reviews, dat men dit of dat er op zou willen hebben, maar meestal zijn dit wat onnozele extra's, die niets toevoegen aan de leeskwaliteit.
Mag ik vragen wat jouw ervaringen zijn met de gevoeligheid van het 'knopje' voor de verlichting? Bij mij schakelt de verlichting al in/uit door lichtjes op de rechterbovenhoek te drukken. Ik raak dan niet eens het knopje aan, maar druk bijvoorbeeld gewoon op de rand ter hoogte van het indicatorlichtje. Naar mijn idee dus te gevoelig.
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem, vooral als de ereader in het hoesje zit dat ik erbij gekocht heb van Gecko. Een keer de ereader aan en uit zetten lost het probleem voorlopig wel weer op, maar dit lijkt wel een ontwerp foutje. Wellicht kan Kobo dit met een firmware update oplossen?
Ik had ook de kobo touch gekocht, deze liep steeds vast, ik wilde hem dus ruilen voor de kobo glow, omdat ik op internet meer van deze problemen las. Heb ik toch maar de sony e-readers gekocht, maar nu ik deze heb, vond ik deze toch handiger, en het scherm iets beter, ook handig vond ik het woordenboek in de kobo (nederlands wordenboek) wat ik mis op de sony.

Nu ik lees dat de kobo-glow de zelvde problemen vertoond, ben ik toch blij dat ik voor de sony ben gegaan.
Bij mij bleef de Kobo Glo continu "Restoring" zodra ik hem via USB of wat dan ook aansloot. En keer met een reset iets beweging in het apparaat gehad en toen ging het "leeslicht" continu aan/uit bij willekeurige bewegingen van het apparaat. Toen ik hem wilde opladen, kwam ik weer direct in "Restoring" uit.

Zojuist een half uur aan de suppport chat gehangen en het blijkt een "faulty" exemplaar te zijn. Dit en bovenstaande berichten geven mij geen goed gevoel. Toch maar weer naar vertrouwde goedwerkende Sony denk ik.
Ik heb inderdaad dezelfde problemen ondervonden. Kobo is hier waarschijnlijk wel van op de hoogte, want het omruilen (in elk geval bij Libris) is geen enkel probleem. Ik heb eerder ook naar een Sony T2 gekeken, maar vind de ingebouwde verlichting toch wel een groot pluspunt t.o.v. modellen die dit niet hebben.