Samsung UE50ES6710 Review

-En4Cer- 24 januari 2013, laatste update op 24 januari 2013, 3.420 views

Samsung UE50ES6710

Pluspunten

• Design
  • Gebruikersgemak
  • Beeldkwaliteit
  • 3D
  • Veel mogelijkheden qua instellingen
  • Wifi

Minpunten

• Standaard instellingen erg matig

Sinds deze week ben ik in het bezit van de Samsung UE50ES6710. Ik heb gekozen voor dit toestel vanwege een aantal, voor mij, belangrijke punten:

Design
De smalle, witte bezel spreekt mij erg aan en past goed in ons interieur. De TV is niet diep waardoor het mogelijk is om hem vlak tegen de muur te hangen.

Prijs/kwaliteit verhouding
Ik was op zoek naar een 50" LCD/LED in de prijsklasse tot 1.200 euro. Aangezien ik altijd al gecharmeerd ben van Samsung ging mijn voorkeur hiernaar uit. De ES7000 was ook een optie, maar deze zat net boven mijn budget en het enige verschil is de dual core processor die de ES7000 wel heeft. Research op internet heeft mij niet doen overtuigen om hiervoor te kiezen. De verschillen zijn schijnbaar nauwelijks merkbaar.

Samsung
Meningen verschillen uiteraard, maar ik ben zoals gezegd gecharmeerd van Samsung. Het strakke design, mijn goede ervaringen in het verleden en het gebruikersgemak hebben ervoor gezorgd dat ik wederom voor een Samsung heb gekozen.

Ik heb de TV gekocht bij PlatteTVdiscounter in Groningen. Tot op heden niks negatiefs te melden over deze partij. Ze hadden dit model in de aanbieding voor ¤ 1.099,00 euro. In combinatie met een Ziggo-module + kaart en een Vögel TV-beugel heb ik er iets meer dan 1.200 euro voor betaald.

Verpakking
De TV zit verpakt in een behoorlijk grote doos, ook niet vreemd bij een 50". De TV wordt geleverd inclusief:
- Afstandsbediening + Batterij
- 2x 3D bril
- Los te koppelen voedingskabel (Handig wanneer je zoals ik een buis in de muur heb waar de kabel doorheen moet)
- Koppelstuk voor een Scart-kabel
- Handleiding
- Voet (Chroom)

De TV zit goed verpakt in een aantal stevige stukken piepschuim met een beschermfolie over de witte bezel. De voet bestaat uit twee onderdelen, namelijk de poot zelf en een bevestiging voor tussen de voet en de TV. Deze zijn beide met 4 schroefjes makkelijk te bevestigen.

Eerste indruk
Momenteel gebruik ik de TV in combinatie met mijn Ziggo HD Ontvanger. Ik heb er ook een Ziggo module bij gekocht, maar deze zal ik binnenkort installeren. Dit geldt ook voor de Vögel muurbeugel.

Aangezien ik de ontvanger al had ingesteld voor mijn vorige TV, kon ik binnen een paar minuten al gebruik maken van de TV. Mijn eerste indruk van de beeldkwaliteit was niet heel positief. Vooral de kleuren vielen mij tegen. Vorig jaar hebben mijn ouders een 46" Samsung D6500 gekocht. Ik kan mij herinneren dat ik bij deze TV weinig aan de instellingen heb hoeven veranderen. De beeldkwaliteit was meteen behoorlijk goed. Ik had dan ook verwacht dat dit bij mijn ES6710 ook het geval zou zijn.

Na een avondje kalibreren heb ik inmiddels de (voor mij) meest ideale instellingen gevonden. En ik moet zeggen, het beeld is nu volledig volgens verwachting. Mijn minder positieve, eerste indruk is inmiddels weggevaagd. Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die de huidige standaard instellingen willen gebruiken, daarom zou Samsung er goed aan doen om de standaard instellingen aan te passen.

HTPC en Xbox 360
Ik heb mijn HTPC en Xbox beide via een HDMI-kabel aangesloten op de TV. Binnenkort komt hier een nieuwe receiver tussen, maar tot die tijd heb ik ze rechtstreeks op de TV aangesloten.

Het HD materiaal van mijn HTPC word prachtig weergegeven. Het is dan ook een genot om een film te kijken of via de Xbox een spel te spelen. Uiteraard wel nadat je de TV goed hebt gekalibreerd zoals hierboven beschreven staat.

3D
Via Samsung Smart Hub wordt o.a. 3D testmateriaal aangeboden. Dit zijn animaties en filmpjes om kennis te maken met 3D. Hoewel ik weinig gebruik denk te maken van 3D moet ik toegeven dat het er wel goed uit ziet.

Call of Duty - Black Ops 2 in 3D
BO2 heeft de optie om het spel in 3D te spelen. Mijn verwachtingen waren niet hoog, maar het is absoluut leuk om het op deze manier te spelen. Uiteraard niet voor langere tijd en zeker niet voor de hardcore-gamer.

Wifi
Wanneer je het toestel voor het eerst gebruikt doorloop je een menu waarin je o.a. het netwerk in kunt stellen. Ons netwerk werd meteen gevonden en tevens werden de andere netwerken bij ons in nabije omgeving weergegeven. Met behulp van de afstandsbediening kun je het wachtwoord van het netwerk intypen. Aangezien er al een aantal updates voor de TV beschikbaar waren werd gevraagd of ik deze wilde downloaden. Dit heb ik uiteraard meteen gedaan.

Samsung Smart Hub
Via de Smart Hub kun je apps downloaden en gebruiken. Ook kun je via deze weg de browser gebruiken. Aangezien ik nog niet in het bezit ben van een draadloos toetsenbord, heb ik hier nog niet zoveel gebruik van gemaakt. Apps als Uitzending Gemist, YouTube, Nu.nl etc. werken erg goed.

Een gebruiksvriendelijke TV met een erg stijlvol design. Mijn eerste indruk van de beeldkwaliteit / kleuren waren niet positief, maar nadat de tv goed is gekalibreerd is mijn mening volledig bijgedraaid. Wat mij betreft is er voor Samsung veel werk aan de winkel om de standaard instellingen te optimaliseren.

Momenteel heb ik niet de mogelijkheid om foto's toe te voegen. Ik zal dit later alsnog doen.

Heb jij ook een Samsung UE50ES6710?

Er zit ook een browser op de Xbox360. En typen kan eventueel OOK via de app SmartGlass van Microsoft.

Ik heb zelf ook een Samsung TV (2010) en het beeld is inderdaad perfect. Maar het Smartgedeelte hadden ze wel achterwege kunnen laten.

Vergelijk voor de gein de Twitterapp van de Tv met die van de Xbox360. Of die van Facebook.

Need I say more?

Complimenten trouwens voor de manier waarop je Tv hebt opgehangen ... geen kabel (gootje) in het zicht.

TOP gedaan.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 24 januari 2013 14:16]

Is de afstandbediening ook wit?
Die is inderdaad wit.

Zie: http://www.techwork.dk/wp.../White-Samsung-Remote.jpg

[Reactie gewijzigd door -En4Cer- op 9 januari 2013 12:56]

Zou je je settings willen delen? Bedankt alvast.
Uiteraard, zal ik deze week even doen.
Top! Hoe heb je de kabels weg gewerkt?
We hebben net een grote verbouwing achter de rug. Dit was een mooie gelegenheid om een buis in de muur te maken. Deze heeft een opening achter de tv en een opening onderaan achter mijn tv-meubel. Werkt perfect :)
Cool! Mooi gedaan. Ik moet ook nog bezig de muur opnieuw van een behangetje te voorzien. Zal eens kijken of ik ook zoiets ga doen aangezien ik de wandcontactdozen naar beneden wil hebben van diezelfde muur. Een sleufje meer of minder maakt dan ook niet meer uit ;)
Hallo En4Cer,

Zou je mij aub de instellingen willen geven?
Hoe is de snelheid van de apps? Ivm dat het geen dual core is.
Tot op heden geen problemen mee gehad. Alle apps waar ik momenteel gebruik van maak lopen goed. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik geen hele zware apps gebruik, aangezien ik ook een HTPC heb aangesloten.

Dit was ook de reden voor mij om geen duurdere dual core te kopen. Aangezien ik voornamelijk gebruik maak van mijn HTPC zou dual core in mijn geval overkill zijn.

Maar nogmaals, de apps die ik wel af en toe gebruik zoals Uitzending gemist, TV Gids etc, lopen soepel en zonder moeite.
Hallo,

Ik zie geen kalibratie instellingen voor de tv.
Heeft iemand dit voor mij?

Mijn Samsung tv heb ik in oktober 2012 gekocht, en ik zie wat lichte witte vlekken, als de tv aanstaat en een zwart scherm vertoont.
Iemand enig idee of dit blijvend is of weer wegtrekt?

De game Call of Duty - Black Ops 2 in 3D, werkte bij mij niet.
Als ik de game zet op 3D, dan schakelt die inderdaard om naar 3D, en als ik dan de bijgesloten 3D bril gebruik bij mijn tv, dan zie ik geen samengesteld 3D beeld, maar 2 beelden naast elkaar.
Hoe hebben jullie dat opgelost?