iRobot Roomba 555 Review

_wolf_ 20 januari 2013, laatste update op 17 november 2015, 4.460 views

iRobot Roomba 555

Pluspunten

• Werkt volledig autonoom.
  • Tijd is programmeerbaar.
  • Onderhoud ook grotere ruimtes.
  • Neemt me daadwerkelijk werk uit handen.
  • Onderhoud ruimtes

Minpunten

• Neemt soms mijn kabels mee door het huis
  • Heeft moeite met hoekjes en langs de muur
  • Kras gevoelig (niet functioneel beperkend, ziet er wel minder mooi uit)

Uit de doos
In de doos van de Roomba 555 zitten diverse onderdelen, een handleiding, een docking station, een filter, een rond stuk plastic waarvan het doel mij nog niet bekend is, een virtuele muur, stof bakje met filter en de Roomba zelf. De virtuele muur heeft batterijen en deze moeten nog in de virtuele muur geplaatst worden.

De Roomba zelf zit in plastic verpakt en het bakje klikt gemakkelijk in de achterkant van de roomba. Bij het uitpakken van de Roomba valt op dat de accu intern in de Roomba zit. Hier zit een plastic strip die je uit het apparaat moet trekken om de accu te verbinden. Net uit de doos moet de Roomba volgens de handleiding eerst een nacht opladen. De Roomba zelf weegt in de trend van enkele kilo’s.

Installatie
De dockingstation is gemaakt van plastic en is niet verzwaard. Wanneer je de Roomba zelf de opdracht geeft te docken en de docking station staat niet tegen de muur dan verplaatst de Roomba de docking station iets naar achteren. Iets om in geheugen te houden als je de Roomba zou willen plaatsen nabij een trap. De kabel is ongeveer 1,2 meter lang. Dus de docking station moet dicht in de buurt geplaatst worden van een stroom aansluiting.

Het plaatsen van de virtuele muur is geen probleem. Zet deze op een plaats waar de Roomba niet verder mag komen (bijv. bij een deur) en maak een inschatting van hoever de tegenovergestelde obstakel is. Dit is omdat je de virtuele muur in kan stellen op afstand. Nu leek mij dit in eerste instantie wat vreemd tot ik een referentie vondt waarin stond dat als de afstand tot een tegenovergestelde obstakel bepaald hoeveel stroom er van de batterij gebruikt wordt.

Eerste gebruik
Deze versie van de Roomba is progammeerbaar op dag en tijd Hierbij moet je rekening houden dat je maar 1 tijd per dag in kan stellen. Dit is eenvoudig in te stellen. Je moet echter wel even de huidige tijd in stellen in het apparaat. Dit lijkt vanzelf sprekend maar als je het vergeet (zoals ik) zal je behoorlijk verbaast staan als je eten staat te koken en er komt opeens een stofzuiger voorbij.

Aangezien ik graag zie dat de Roomba snachts heb ik het geprogrammeerd voor snachts. In het eerste gebruik lijkt er geen patroon in te zitten hoe de Roomba een ruimte zuigt. Echter na een tijdje observeren viel mij toch een patroon op. Het patroon dat de stofzuiger lijkt te volgen is in eerste instantie een cirkel tot de stofzuiger ergens tegen aan botst en gaat vervolgens datgene omcircelen. Als de stofzuiger daar mee klaar is gaat deze op zoek naar een rand van het oppervlakte. Deze gevonden dan gaat de stofzuiger diagonaal de ruimte af tot deze ergens tegen aan botst en vervolgens weer diagonaal vanaf dat punt een andere richting op gaat. Dit blijft de stofzuiger herhalen tot hij de buitenzijden van de ruimte(s) gedaan heeft.

Na een uur was de Roomba klaar met het zuigen van mijn kamer, keuken, gang en kantoor. Dit is bij elkaar ongeveer 80m^2, wat natuurlijk erg lang lijkt, zeker als je het zelf binnen een half uur doet. Echter je hoeft er niets voor te doen dus wint het in gebruiks gemak.

De Roomba heeft geen moeite met de overgang tussen vloerbedekking en parket. Al maakt de Roomba wel aanzienlijk meer geluid wanneer deze de vloerbedekking stofzuigt.

Ook heeft de Roomba geen moeite met het navigeren over drempels. Uitmetingen is gebleken dat mijn Roomba tot drempels van 2,9 cm aan kan alles wat hoger is ziet hij als een muur. Wat wel opvalt is dat alles wat geen muur is dat de roomba hier gewoon tegenaan botst. Niet hard maar in eerste instantie maakte ik me wel wat zorgen over wat ik op de vloer plaatste. Zeker als je planten in vazen heb zitten. Echter na de Roomba geobserveerd te hebben blijkt dit niet zo groot probleem te zijn echter bij dure vazen zou ik toch twee keer nadenken om de Roomba te gebruiken.

Na het gebruik van de Roomba gaat deze uit zichzelf terug naar het oplaad station. De Roomba lijkt in een open ruimte geen last van te ondervinden. Echter toen ik het oplaad station onder een kast plaatste kon de Roomba het station niet vinden. Dit zou verklaard kunnen worden door reflecties van het signaal van het station door het hout van de kast. Onder mijn bank heeft het systeem hier geen last van.

Gebruik na meerdere weken
Na meerdere weken in gebruik merk ik geen aanzienlijke afname van de kwaliteit van de zuigkracht van het apparaat. Inmiddels werkt de roomba elke nacht en sochtends maak ik het zuigbakje leeg. Al hoeft het niet elke nacht is het geen goed idee om meerdere dagen achter elkaar het bakje niet schoon te maken. Hij maakt dan kwalitatief minder goed schoon.

Het is mij opgevallen dat hij soms de kabels van mijn speakers mee neemt de kamer door. Natuurlijk kan je zeggen dat je de kabels ook daadwerkelijk vast moet zetten. Toch had ik het fijner gevonden als de Roomba dit door had gehad.

Ook wil de Roomba zichzelf wel eens opsluiten in een ruimte omdat hij ook achter de deur probeert schoon te maken waardoor hij zichzelf in een ruimte vast zet. Wanneer de Roomba door heeft dat hij in een kleine ruimte zit en hij kan zijn docking station niet vinden gaat deze in een soort slaap mode.

De virtuele muur werkt prima, ik ben hier uiterst tevreden over. Echter had ik liever gezien dat de Roomba zou werken met de vuurtorens waarbij luxere modelen wel werken.

Van een lege toestand van de Roomba tot een volledig opgeladen Roomba heb ik geklokt op 3,5 uur. Ik heb ook geklokt hoe lang de Roomba actief bezig kan zijn. Na 2,2 uur was denk ik de batterij leeg. Echter ik heb dit uitgeprobeert in een ruimte met zeil. Waarschijnlijk dat op vloer bedekking de Roomba sneller leeg is.

Kwaliteit van de Roomba
Na enkele weken botsen beginnen er krasjes op de behuizing te komen. Vooral aan de zijden waar deze botst komen er steeds meer krasjes. Het zuigen gaat goed, echter in de hoekjes zijn toch gedeelten waar de Roomba niet goed bij komt. Ook vlak langs de muren valt op dat de kwaliteit van zuigen iets minder is. Maar eerlijk gezegd was ik daar zelf ook nooit heel kritisch op dus voldoet dit voor mij.

De geluidskwaliteit, het is een stofzuiger dus je hoort hem goed. Na vergelijken met verschillende apparaten (bij gebrek aan dB meter) valt op dat over vloerbedekking hij even veel geluid maakt als mijn huidige stofzuiger die volgens specificatie 54dB produceerd. Buiten vloerbedekking neemt voor mijn waarneming het geluid met een factor 2 af. Echter het is niet hard genoeg om me wakker te maken als deze snachts bezig is. Ook niet als hij besluit dat onder mijn bed ook stof gezogen moet worden.

Onderhoud
Elke 1 a 2 dagen moet je het bakje van de Roomba leegmaken. Elke 1 a 2 weken moet je het filter een keer schoonspoelen elk half jaar moet je het filter vervangen. Meer onderhoud heb ik nog niet aan de Roomba gehad.

Beoordeling
Ik heb lang nagedacht of ik deze investering wel moest doen. De Roomba is geen goedkope aanschaf. Echter inmiddels ben ik helemaal om. De Roomba is in mijn ogen zijn gewicht in goud waard. Is het een vervanger van een stofzuiger? niet helemaal. Hoewel de Roomba een schoon huis schoon houd is bij een verbouwing het bakje van de roomba niet groot genoeg. Ook hele fijne stof zoals poedersuiker heeft de Roomba moeite mee.

Contact
Indien mensen vragen en of ideeen hebben om deze review te verbeteren laat even weten en ik zal de review updaten. Vragen staat natuurlijk ook altijd vrij.

Update 20-01-2013
De roomba heeft een gelimiteerde capaciteit tempex balletjes indien het stofzuiger bakje vol zit verspreid hij door het huis. Niet heel storent maar mocht je tempex afval hebben. Laat het dan niet door de Roomba opzuigen.

Heb jij ook een iRobot Roomba 555?

Bedankt voor je Review ik heb het op een aantal punten aangepast. Hier nog een kort overzicht van wat ik toegevoegd heb zodat je niet het hele stuk nog een keer hoeft te lezen

Betreft met parket ik heb mijn roomba ff uitgeleend aan familie met parket (heb zelf en vloerbedekking) (Ik wacht nog tot ik hem terug krijg, ze zijn niet zo happig er op om hem terug te geven :/ )

Echt top om te zien dat je mijn opmerkingen zo goed hebt verwerkt! In eerste instantie had ik nooit overwogen om een dergelijk apparaat aan te schaffen, maar met het zicht op de komst van een kat in huis, en deze review lijkt de Roomba mij ideaal!

Erg bedankt voor de top review!

Een laatste opmerking m.b.t. de spelling & interpunctie. Er staan nog wat foutjes in; voorbeelden:

De dockingstation...
Het dockingstation...

Aangezien ik graag zie dat de Roomba 's nachts zijn werk doet, heb ik hem geprogrammeerd voor 's nachts. -Of iets dergelijks-

Dit doet echter in mijn ogen geen afbraak op de review. Ik kijk uit naar het resultaat van het 'parket-onderzoek'. Nogmaals erg bedankt!
Allereerst... echt HEEL tof dat je een review schrijft over een product als dit! Erg bedankt daarvoor!

Ik ben wel erg benieuwd naar het door jou gevonden patroon dan...

Ook heeft de Roomba geen moeite met het navigeren over drempels.

Hoe hoog zijn je drempels, en tot hoe hoog zouden de drempel kunnen zijn?

De geluidskwaliteit, het is een stofzuiger dus je hoort hem goed. Echter het is niet hard genoeg om me wakker te maken als deze snachts bezig is. Ook niet als hij besluit dat onder mijn bed ook stof gezogen moet worden.

Ik begrijp dat je geen decibel meter hebt, maar zou je een vergelijking kunnen maken met andere apparaten? (bv elektrische tandenborstel, fohn o.i.d.) Sommige mensen slapen werkelijk overal doorheen, terwijl andere bij een scheet al wakker worden.

Nog een aantal vragen:
- Hoe werkt de iRobot roomba 555 met voegen, of tussen randjes van het parket etc.
- Gaat het apparaat zelf terug naar de oplader?
- Hoelang duurt het opladen ongeveer?

Daarnaast zouden een aantal foto's de review aanzienlijk aankleden, omdat ik dan een veel beter beeld krijg waar je het over hebt. Wellicht een plaatje van het instellen van de 'virtuele muur' en de oplader zonder en met de stofzuiger erop.

Voor nu is de review zeker nuttig, maar net iets te beknopt om er twee sterren voor te geven. Mocht je de bovenstaande punten beantwoorden dan zal deze review in mijn ogen zeker 2 sterren waard zijn.

[Reactie gewijzigd door Qon op 22 november 2012 16:28]

Prima review hoor.

Wel een waarschuwing, als je een kat hebt... :)
Je bent bekend met het feit dat je vroeg of laat haren in je Cleaning Head Module gaat krijgen? Deze zal het mechaniek vast laten lopen binnen een tweetal jaar afhankelijk van het gebruik.
Ik heb daar uitvoerig over gepost in het GoT topic over robo stofzuigers.

Hier is geen officiele work around voor behalve die speciale ball bearing modification.
Een handig iemand kan dit zelf mar is zeker niet eenvoudig.
Ze zijn ook kant en klaar te koop al zijn ze wat lastig te vinden.
Je koopt dan een complete (nieuwe) Cleaning head module die je zo kan vervangen...en je hebt geen probleem meer. Ik niet meer in ieder geval sinds anderhalf jaar!
Ik kocht het via eBay voor ~100 euro helaas is die verkoper niet meer actief.
Met wat Google kwam ik wel op een andere die helaas duurder is maar dit is dus wel hetzelfde http://www.protechrobotic...tail.php?prod=3090045_bb2

[Reactie gewijzigd door psy op 20 januari 2013 23:53]

Goede tip, al moet ik ff kijken of het bij mij ook het geval is
De test met het parket was de eerste twee dagen lichtelijk teleurstellend. Initieel leek het er op dat de Roomba iets meer moeite heeft met spleten in het parket. Echter na de tweede keer begon hier al verbetering in te komen. Vanaf de vijfde dag hield hij ze schoon. Dit bevestid mijn mening wel dat de Roomba een apparaat is wat je huis schoon houd in plaats van schoon maakt.

Betreffende katten, daar lijkt de Roomba een vreemde aantrekkingskracht mee te hebben. Ze jagen er op, ze slapen er op en na verloop van tijd gaan ze er zelfs op zitten wanneer deze actief is. Dit houd na een paar dagen wel op. Dan negeren ze de roomba.

Betreffende honden, de hond van mn ouders kon de Roomba in eerste instantie niet waarderen. De hond bafte behoorlijk naar de roomba. Na een paar dagen reageerde de hond net als de katten niet meer op de roomba.
Zeker wel dat je er een foto van je kat op de roomba bij moet zetten haha...
wolf, ik zou je aanraden de site 'imageshack' op te zoeken, hier kun je afbeeldingen naar uploaden waarbij hij hem host, en je de mogelijkheid geeft om hem op een forum te plaatsen. en dus meer dan de standaard 3 van tweakers :)

bekijk mijn review van de BTO eens als voorbeeld, zeker het proberen waard..mocht je er niet uitkomen help ik graag :)

[Reactie gewijzigd door EXpaND op 16 januari 2013 21:43]

EXpaND ik kom er idd niet uit