HP Remote Access Card N40L Review

oxtan 20 november 2012, laatste update op 21 november 2012, 1.010 views

HP Remote Access Card N40L

Pluspunten

• multi-platform: de web interface werkt prima met Windows/Linux/Mac. De console applicatie is een java app en werkt zelfs snel :-)
  • documentatie: chapeau! Zelfs de cli opties (de kaart heeft een ssh daemon) zijn uitstekend gedocumenteerd.
  • gemak: het is heel eenvoudig om de web interface te bedienen.
  • compleet: de kaart ondersteunt gebruikers met verschillende nivos van bevoegheden (helaas geen ldap, maar ja, het is voor thuisgebruikers); je kan de kaart in een vlan zetten, ipv6, eenvoudige firewall dat brute force aanvallen kan tegengaan, certificaten voor ssl web verkeer, ipmi en monitort de hardware van de moederbord (ventilatoren, temperaturen). Ook snmptraps.
  • eenvoudig te installeren en te bedienen

Minpunten

• java virtual media (cd-rom/floppy emulatie) werken alleen onder Windows (ach, de windows vm moet ook af en toe wat doen ;-) )
  • De prijs is natuurlijk ook een pijnpunt voor een thuisservertje. Echter als ik terugkijk hoeveel tijd dit kaartje mij al gescheeld heeft, dan ben ik dik tevreden.

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 4
Dit is een LOM (lights-out management - http://en.wikipedia.org/wiki/Out-of-band_management) kaart voor de HP microserver 40L. Het wordt benaderd als een extra netwerkkaart in je systeem. Zolang er stroom zit op de kast (ook al staat ie uit) dan kan je het LOM systeem benaderen.

Een server is pas een server als het een LOM kaart heeft ;-). Hiermee kan je de server aan en uit zetten, resetten als het OS hangt, monitoren dat de hardware niet kapot gaat, de console overnemen op afstand, ...

Ook kan je virtuele media aanbieden aan het besturingssysteem, zoals iso bestanden voor cd-roms of img voor floppies. Handig voor installaties of firmware upgrades.

De installatie was heel eenvoudig. In de verpakking komt een gedetailleerde handleiding met veel plaatjes. Als je een pci(e/x) kaart ooit hebt ingebouwd heb je dat niet nodig. Als je al een HP N40L hebt, dan weet je hoe je alles uit elkaar haalt (dat is het leuke van het kastje). Vervolgens sluit je een utp kabel aan de kaart, zet je de server aan en als je dhcp heb dan krijgt de kaart een ip waar je gelijk via de web interface in kan loggen. Je kan het ook in de bios instellen.

Voor thuis gebruik is het misschien overkill, maar ik ben het gewend (beroeps deformatie) dus thuis wil ik het ook voor dit servertje. Zo hoef ik niet te prutsen met monitor en toetsenbord als er wat is met de server en je moet bij de console inloggen om te zien wat precies.

Heb jij ook een HP Remote Access Card N40L?

Leuke review! :*)

Het kaartje is inderdaad aan de dure kant maar het levert wel een hoop plezier en tijd op. De remote access card is ook te gebruiken in de HP Microserver N54L.