Specificaties Dual core @ 1,8GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed Review

death spreader 4 maart 2008, 1.555 views

Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed

Pluspunten

• spotgoedkoop
  • makkelijk overclocken
  • snelheid ( na OC'en)

Minpunten

• hoge vcore nodig om boven de 3.4 ghz uit te komen
  • temps aan de hoge kant over de 3.3ghz
  • snelheid ( wanneer niet ge OC'ed)

inleiding

ik zat al een jaar of 4 met een oud systeem ā la amd athlon xp3200+ met 512 mb ddr gehugen en een moederbord waar niet over te schrijven valt. dus werd het maar eens tijd voor een serieuze upgrade! hierbij kocht ik een 2gb setje pc5300 kingston valueram geheugen, een zalman cnps9700, een asus p5k se en last but not least een intel e2160 die toen (26/10/2007) nog zo'n 65¤ koste.

eerste indruk

mijn eerste indruk was al voorafbepaald door de vele reviews die ik over deze proc las en ze waren best indrukwekkend omdat je toch een gemiddelde overclock eruit kon halen van zo'n 60% en bij het puntje overclocken gaat ook blijken dat ie al die lof ook echt verdiend!.

prestatie's (non oc)

de prestaties op zijn standaard 1.8 ghz met 800mhz bus speed zijn voor de absoluut niet veeleisende gebruiker voldoende als ie niet meer doet dan Word en internetten maar zodra je wat meer wilt doen merk je toch echt wel dat ie zeer veel snelheid mist en daarom heb ik hem dus ook lekker geOC'd.

overclocken

hier gaan we dan. eerst begon ik met langzaam de fsb op te schroeven tot 266mhz en dat was supper makkelijk en voltage kon op auto blijven toen zette ik hem op 300 mhz en stock voltage nog altijd alles stabiel tot aan de 2.8 ghz kon ik hem op stock voltage laten maar verder moest ik wel wat bijgeven want hij bleef niet meer orthos stabiel vanaf 2.9ghz op stock voltage. ik heb veel geprobeerd en uiteindelijk kreeg ik hem op 3.3ghz met 1.45 Vcore, hierdoor werd hij wel wat warm, 70°C!!!! om precies te zijn. Dit scheelde maar 3°C met de maximum temperatuur die voor de M0 revisie is toegelaten. Dus na wat klungelen heb ik hem met een multi van 8 en een fsb van 400mhz orthos stabiel op 3.2ghz en met max temps van rond de 64°C. hieronder wat scores van de 3.2 ghz OC.

3d mark 05 cpu score = 15360
superpi mod 1.5 = 19.390 sec

bij de foto's ook nog een screenshot van de superpi score en de cpu-z ernaast.

hopelijk heb ik de potentiële kopers van deze prachtige cpu hierbij goed geīnformeerd, heb je comentaar laat die gerust achter.

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2160 Boxed?

ik heb een E6600 @ 3.01 GHz, superpi mod 1.5 1M doet die bij mij 17.3 sec over. blijkbaar zegt de aantal GHz niet alles
hij heeft natuurlijk ook maar een vierde van het cache geheugen van jou e6600 he 1mb tegen 4mb. en het geheugen speelt ook een belangrijke rol bij superpi. mijn kingston pc5300 cl5 (5-5-5-15) @1.8V 2gb setje draait op pc6400 met cl4 ( 4-4-4-10) @ 2.25V

[Reactie gewijzigd door death spreader op 4 maart 2008 22:15]

Fijne review :)

Die E2160's zijn idd ongelooflijke OCers. Heb bij een vriend van mij net na het samenstellen van zijn systeem een E2160 naar geOCed 2.7GHz (9x300) zonder Vcore verhoging, met een Freezer Pro 7, temps < 50`C @ load. [Verder geen tijd gehad, ik was nl. op bezoek bij hem :)]

Heb je die Zalman nieuw gekocht? Zo ja heb je er wellicht meer dan ¤45 voor betaald, wat overeenkomt met ong. 70% van de kost van je CPU. Moest ik wel even om lachen :+ 8)7 Maar ja, je kan ook geen (standaard geklokte) 3GHz+ Intel processor kopen voor ¤110 he ;)
die zalman had ik al in mei 2007 gekocht voor een vriend maar die wou em toen niet meer hebben, hij kostte toen nog zo'n 55¤ :D.
Ik lust er nog wel zo eentje. Mijn E2140 is bagger (volgens mij zijn dat gewoon halfafgeschoten E2160's, degene die vrij veel volt nodig hebben om hoger dan 2.5GHz te komen), dus ik ga wel weer op zoek naar een nieuwe :)