Specificaties 2,4GHz WiFi + 3G-router - Bekijk alle specificaties

Huawei E5331 Review

Gamebuster 20 november 2012, laatste update op 20 november 2012, 3.159 views

Huawei E5331

Pluspunten

• plug 'n play
  • doet probleemloos wat het doen moet

Minpunten

• (onjuist: wel een standaard usb aansluiting) geen standaard usb aansluiting

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb de MiFi gekregen bij een zakelijk 2.5GB/maand abonnement van KPN. Dit kost mij 27,50 per maand. Deze review is gebaseerd op mijn ervaringen met dit apparaatje i.c.m. het abonnement van KPN.

Het apparaatje werkt direct: Je doet de accu en simkaart erin, je zet 'm aan en je kan verbinden met de gegevens die... onder de accu te vinden zijn: even schelden, accu eruit, gegevens overschrijven en opnieuw beginnen. Je hebt dan direct internet zonder verdere problemen.

Ik gebruik de MiFi in de trein tussen Almere en Schiphol en heb vrijwel het gehele traject, zelfs in de tunnels, prima internet om te browsen op het www of te SSH'en naar wat servertjes. Op delen van mijn traject merk ik wat vertraging, op andere delen is het alsof je met een prima ADSL verbinding werkt.

Net als bij een normale router kan je hierbij ook je wifi settings wijzigen; het apparaatje ondersteunt de gebruikelijke beveiligings-methodes (WEP, WPA, WPA2). De SSID is ook te wijzigen zodat je je creatieve belangen voor leuke SSID namen kan behartigen. Suggesties: "IT hertz WAN IP", "Pretty fly for a WiFi", "Wouter de Router" en "Internetmagnetron". (meer suggesties: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1106800 )

Mocht je geen fan zijn van wifi, kan je het apparaatje ook als USB dongel gebruiken. De drivers hiervoor kan je vinden in het apparaatje zelf, wanneer je deze aansluit via USB. De drivers heb ik niet getest onder windows, maar de ene keer dat ik ze op Mac testte, werkte ze prima.

SMS'jes ontvangen en verzenden kan via de webinterface. Bij een ontvangen SMS licht er een envelop-icoon op om je te laten weten dat er een SMS binnengekomen is.

De minpunten zijn de goedkope plastic look & feel, de goedkope look van de webinterface en de aanwezigheid van een niet standaard USB aansluiting: Als je het kabeltje kwijt ben, is het apparaat nutteloos.

In deze review zal ik regelmatig updates van mijn bevindingen opschrijven. Deze review is wat compact en onvolledig en heb de intentie deze nog aan te vullen. De voorlopige conclusie is dat de MiFi een prima apparaatje is dat doet wat het moet doen.

Update 25 Feb 2013
Het apparaatje doet nog prima zijn werk en ik ondervind weinig problemen. De USB aansluiting lijkt een Micro USB te zijn, in tegenstelling tot wat ik eerder in de review had vermeld, maar dat ben ik niet 100% zeker.

Update 11 Jul 2013
Het gaat inderdaad om een standaard USB aansluiting. Verder heb ik ook al meerdere telefoonladers gebruikt om 'm op te laden, zoals die van een goedkopere samsung en een LG.

Heb jij ook een Huawei E5331?

Gamebuster,

bedankt voor de uitgebreide review.
Ik had nog een vraag omtrent de USB aansluiting.
Volgens de Huawei website is dit gewoon een micro USB aansluiting.
En ook bij andere reviews en unboxing heb ik hier niets over gehoord.

Is dit zeker weten een propriatairy aansluiting?
Na wat googlen en vergelijken met foto's op internet lijkt het te gaan om een Micro USB B aansluiting, maar dit weet ik niet 100% zeker.

Hier lijkt-ie heel sterk op:
steek een een ander micro USB kabel in en je weet genoeg lijkt me
Ik heb ander geen micro USB kabel, maar ik sta open voor donaties.
De handleiding lezen helpt ook ;) Daar staat in dat het om een Micro USB B aansluiting gaat _/-\o_
@Gamebuster.
Dank voor je review. De MiFi van mij is onderweg via Xs4all icm SIM.
Ik ben benieuwd.
Ik ben erg blij mee een min puntje vind ik geen gewone oplader er bij die heb ik apart aangeschaft.

Instaleren gaat niet gemakkelijk maar heb via goede hulp voor elkaar gekregen.