DrayTek Vigor 2130 Review

ulie89 16 november 2012, laatste update op 16 november 2012, 840 views

DrayTek Vigor 2130

Pluspunten

• Doorvoersnelheid (met hardware-NAT aan)
  • QoS
  • Rijke featureset
  • Loginpage (webportal)
  • Stabiliteit
  • Eenvoud van instellen

Minpunten

• Eenmalig niet aan kunnen passen van de config.

Beheerbaarheid Score: 5
Inmiddels heb ik deze Router al een ruime tijd. In het begin kon ik niet geweldig spreken over de betrouwbaarheid en stabiliteit. Maar dat is meestal zo met nieuwe producten. Sinds de eerste of tweede upgrade die ik heb uitgevoerd, eigenlijk nooit geen problemen meer gehad.

Regelmatig kon ik weer een nieuwe firmware versie downloaden en werden er weer een aantal extra features toegevoegd.

Problemen zaten zich eigenlijk voornamelijk in het feit dat toen ik firmware ge-upgrade had voor de eerste keer, kon ik de Bind-MAC-to-IP niet meer aanpassen. Een of andere vage reden. Anyway de router opnieuw ingesteld en sindsdien nooit geen problemen meer mee gehad.

Doorvoersnelheid ook nooit over hoeven klagen. Met Hardware-NAT aan haal ik nog altijd de beloofde snelheid van ziggo waar we voor betalen (120Mbps), kan iets eronder liggen maar over 1 of 2 Mbps klagen we niet. Ik geloof dat ze 'm verkopen met theoretisch 800Mbps doorvoer en heb ergens gelezen dat er netto dik 600Mbps te halen valt. Nu weet ik niet of dit gemeten is mét of zonder hardware-NAT aan. Prima voor de glasvezel internet bundels die er aan zitten te komen al dan niet er al zijn.

Sinds de laatste of een na laatste firmware upgrade nu ook de mogelijkheid voor nieuwe clients die zich aanmelden bij de router voor een DHCP, om in te loggen voordat er internet toegang mogelijk is. Zie niet echt functionaliteit in voor de doorsnee thuisgebruiker, maar wel nice to have voor de IT'ers die graag spelen met dit soort features.

IPv6 ondersteuning. Dat is ook een mooie feature. Ik heb een tunnel aangevraagd voor IPv6 hier in huis te kunnen krijgen (standaard nog niet door ziggo ondersteund), en stond eigenlijk verbaasd dat het type tunnel (AYIYA) standaard sinds v1.5.1 (meen ik) wordt ondersteund. Gegevens intikken van die provider en het werkte nagenoeg direct.

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2130?