Asus Arctic Square Review

Toastit 14 november 2012, laatste update op 14 november 2012, 258 views

Asus Arctic Square

Pluspunten

• Zeer goed koelvermogen
  • High RPM
  • Geluid productie is laag
  • Uiterlijk
  • Asus

Minpunten

• Sinds het oud is, alleen met de oude sockets te combineren.
  • Blue LED is zwak lichtje, komt nauwlijks door rooster heen.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Mijn CPU (C2Q Q6600) begon met de stock cooler erg heet te worden onder load soms zelfs 80C. Tijd voor een nieuwe, sinds het een ouder beestje is vond ik het niet nodig om voluit uit tegeven sinds ik van plan ben toch in het komende of het jaar daar op een nieuwe CPU te kopen.

Maar tot die tijd.....

Ik zag deze te koop staan voor 15euro exclusief verzendkosten bij V&A, zeer mooi model... en natuurlijk een Asus... kan bijna nooit wat fout mee zijn.

Istalleren: Sinds het 2de hands was en de backplate met lijm vast moet worden geplat, heb ik die er niet bij geleverd gekregen. Simpel opgelost, bij praxis wat Hex Nuts gehaald met een rubberen ringetjes en hup zit stabiel schuurt niet en misschien nog wel beter vast :P Gaat nog makkelijker dan mijn stock cooler hoefte geen extra handje voor hulp.

Koelvermogen: De CPU was unclocked (2.4Ghz) zonder load 35C en met load max 50C dan moet je denken Battlefield 3 load, op een oud beestje als een Q6600 is dat een best stevige load.
Na wat tweaken en overclocken loopt het beestje nu op een zeer nette 3.2Ghz en nog steeds lekker koel, zonder load iets meer dan 40C en met load 60C zeer netjes voor een intel! Dit is een stable temp! ook met meerderen stress tests niet meer dan 60C!
Aangezien mijn stock cooler met no load tussen de 50-60C zat en met load 80C! zonder overclock! bijna te schandalig voor worden :o

Geluidproductie: De koeler draait een beste 2200RPM's op max en een 1200-1600RPM op een low load.
Bij de 2200RPM hoor je hem wel, maar het is geen irritant zoemend of fluitend geluid, een rustig en stabiel gebrom.
Bij de low load is het niet meer dan een grote PSU fan.

Conclusie: als je net zoals ik budget gebonden bent en wilt overclocken en een goede zeer stabiele fan koopt is dit een best beestje. Misschien aangezien zijn ouderdom moeilijk vinden maar als je hem vind zeker waard om het te kopen.

Heb jij ook een Asus Arctic Square?

Nog niet eerder gezien, maar wat een mooie processor koeler. Doet me denken aan oude microfoons: zoals deze

Ook altijd fijn om te zien dat iemand, ook voor oudere producten, reviews plaatst.

Een tip voor deze review is wel dat het misschien verstandig is om je temperaturen 'voordat' je deze koeler had gemonteerd ook te posten. De temperatuur van je processor hangt namelijk van meer dingen af dan alleen de processor koeler.

Ik zou naar aanleiding van deze review eigenlijk niet weten of de koeler goed koelt. Misschien was je installatie namelijk altijd al 60C, of misschien was je processor zelf maar 55C met overclock voordat je deze koeler erop monteerde. >> Geen kritiek, maar een tip, doe ermee wat je wilt ;-).
De koeler koelt goed. Onder load deed mijn stock cooler 80C en zonder load deed het 50-60C.

Had trouwens in het begin mijn max load stock cooler erin gezet. Maar je hebt gelijk misschien is het beter als ik iets meer er over vertel.