AMD A4-5300 Boxed Review

DeerDitch 8 januari 2013, 7.381 views

AMD A4-5300 Boxed

Pluspunten

• Voor HTPC prima geschikt
  • Stabiel

Minpunten

• Stock koeler (snel warm)
  • Niet overklokbaar (voor mij geen issue)

8-Jan-13 Revisie 0: Nieuwe review
28-Feb-13 Revisie 1: Verwijzing fixed

Deze review heeft betrekking op de AMD A4-5300 Boxed CPU. Ik geef een korte verklaring over de beoordelingscriteria die door Tweakers.net zijn opgesteld. (In gebruik sinds november 2012)

AMD A4-5300 Boxed

9. Warmteproductie
  10. Prijs
  11. Conclusie
1. Samenvatting

Een processor kan alleen getest worden i.c.m. een moederbord en geheugen. Voor een uitgebreidere bespreking van prestaties/etc vewijs ik daarom graag naar deze review! Hier zal ik kort mijn beoordelingen toelichten.

2. Gebruikte hardware
  • MB: ASRock FM2A75 PRO4-M (nieuw) (review)
  • DIMM: Corsair CML8GX3M2A1600C9 (nieuw)
  • PSU: be quiet! 350W; 80plus (al in bezit)
  • HDD: 2x Samsung 1TB Sata; 1x Seagate 320GB Sata (al in bezit)
  • ODD: Samsung SH-224BB (nieuw)
3. Motivering aanschaf

Voor de samenstelling van een HTPC wilde ik een systeem met APU in elkaar zetten. Uit verschillende reviews kwam naar voren dat de AMD APU's qua grafische kracht de Intel APU's de baas zijn. Omdat ik eigenlijk niks anders wil doen dan films/series/muziek kijken/luisteren (en downloaden) heb ik gekozen voor een dual core processor. Daarbij heb ik ook gekeken naar het TDP van de processor. De 65 watt van de dual core AMD's is waarschijnlijk prima koel te houden in een HTPC. Uiteindelijk is het een kostenafweging geweest om voor de A4-5300 te kiezen ipv A6-5400K.

4. Inhoud doos

Wat ik in het doosje aantrof zal niemand verbazen...
  • De A4-5300 in de bekende plastic houder
  • Stock koeler
  • AMD garantie/instructie boekje
5. Prestaties

Beoordeling: goed

Ik heb enkele benchmarks uitgevoerd, waarvan de resultaten in deze review besproken worden. In de praktijk kan de processor meerdere applicaties naast elkaar draaien. Het bekijken van een x264 film en het tegelijkertijd downloaden/parren/uitpakken loopt soepel. De Cool and Quiet technologie van AMD zorgt ervoor dat de processor sneller (3.4 Ghz) loopt als dat nodig is en langzamer als dat kan (1.4 Ghz)

6. Featureset

Beoordeling: goed

De processor bevat een geintegreerde GPU. In dit geval een Radeon HD7480D. Hierin zitten 128 shading units, 8 texture units en 4 Render Output units verstopt. Het geheel kan overweg met DirectX 11.1.
De snelheid van het geheugen mag maximaal 1600 Mhz bedragen (DDR3).

Met het oog op de toepassingen waarvoor ik de processor nodig heb, zijn dit prima specificaties.

7. Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Beoordeling: goed

Ik heb nog geen crashes meegemaakt. Dit komt uiteraard mede door de eerder genoemde Cool and Quiet technologie. Doordat ik ook geen rekenintensieve applicaties draai, zal de processor ook niet lang op volle toeren draaien. Crashes als gevolg van te hoge temperaturen zullen dus ook niet voorkomen.

8. Overklokbaarheid

Beoordeling: slecht

Deze processor heeft een vaste mulitplier en kan dus niet overklokt worden.

9. Warmteproductie

Beoordeling: acceptabel

De warmteproductie heb ik getest als onderdeel van de review van mijn behuizing. De temperatuur loopt snel op als de processor op zijn hoogste snelheid draait. Ik gebruik de stock koeler van AMD. Dit zal ongetwijfeld niet helpen!

10. Prijs

Beoordeling: goed

Voor de prijs hoef je deze processor niet te laten liggen. Ik heb 55 euro betaald. Voor dit geld kan ik alles doen wat ik wil doen. Voor mij dus zeker waar voor mijn geld.

11. Conclusie

Een processor die voor een HTPC toepassing uitstekend geschikt is. De stock koeler is uiteraard niet super, maar doet z'n ding.

Heb jij ook een AMD A4-5300 Boxed?

Deze CPU is prima te overklokken. De geheugenbus gaat inderdaad mee omhoog, maar deze kan je ook gelijk weer wat lager zetten door een andere ratio in te stellen (bij mijn Asrock bordje genminste). Het nadeel is wel dat je pci-e bus ook "verplicht" mee omhoog gaat, wat met de onboard GPU denk ik niet zo erg is, maar met een dedicated kaart misschien wel schadelijk kan zijn (?)

Ik draai 'm stabiel op 4 GHz met een undervoltage op 1.25 volt, wat ik zelf zeer netjes vind :P De PC is hierdoor erg zuinig en bijna onhoorbaar met de CPU koeler op Q-fan standje 1 :)
Hartelijk dank voor deze uitstekende review, graag had ik geweten of de stock koeler veel lawaai maakt aangezien ik lees dat de cpu snel warm wordt.

Alvast bedankt!
Hoi mwthomas,

Ik vind de geluidsproductie wel meevallen. De cpu is uitgerust met Cool and Quiet technologie (of hoe het ook mag heten). Dit zorgt ervoor dat de cpu niet boven een vooraf ingestelde temperatuur kan komen. Bij mij is dit 50 C. Wanneer de cpu veel moet werken en hij is al 50 C warm, dan wordt gewoon de klokfrequentie teruggebracht. Zonder deze technologie blijft de temperatuur gewoon oplopen en zal de koeler ook meer rpm gaan maken om de warmte af te voeren.
De temperatuur bij mij komt dus niet boven de 50 C uit. En als de cpu niets te doen heeft, wordt de frequentie ook verminderd. Wat weer leidt tot minder warmte, dus lagere rpm voor koeler = lagere geluidsproductie.

Voor wat betreft mijn opmerking over het snel warm worden. Ik denk dat ik hier een kleine nuancering bij moet plaatsen. Dat die cpu snel warm wordt, lijkt me duidelijk. Volgens mij gebeurt dit bij iedere cpu die enkele minuten op volle snelheid z'n werk doet. Het gaat er dan alleen om of je bereidt bent concessies te doen aan prestaties (dmv Cool and Quiet/vaste klok frequentie).
Met andere woorden: Als je deze cpu wilt gebruiken, zoals ik hem gebruik dan is de stock koeler prima. Wil je meer prestaties en gelijkblijvende/betere koeling(geluidsproductie) dan is een custom koeler beter...
DeerDitch,

moet de rest van je reviews nog lezen, maar je gebuikt deze CPU voor een HTPC en je vind de geluidsproductie wel meevallen. Je hoort de (stock) cooler dus wel ?
@Ragnar9999

Ja, je hoort de cooler(s) wel. Maar het is niet zo dat die cpu cooler te veel warmte af moet voeren waardoor ie continue op max rpm draait. Door die Cool and Quiet techniek blijft de temperatuur vrij laag (bij mij max ~50 C, maar kan je zelf instellen in uefi), dus hoeft ie ook niet veel warmte af te voeren. Voor het afspelen van diverse media codecs geeft deze instelling voldoende rekenkracht.

Ik hoor het dus wel, maar dan moet ik er op letten. Tijdens het afspelen van muziek/film is er toch genoeg geluid, dus dan hoor je ze niet. Scheelt bij mij ook dat mijn behuizing in een tv-meubel staat, waardoor er denk ik wel geluid gedempt wordt. Kan me voorstellen dat je het wel goed hoort, als je op je slaapkamer een case hebt staan die onder een bureau ofzo staat. Vaak zit/lig je dan ook dichter bij je case, dus zal je hem ook beter horen (of je moet een hele grote slaapkamer hebben...).
Ik heb een vraagje over de overklokbaarheid. De vaste multiplier is toch helemaal geen probleem met overklokken? Ja het is lastiger maar zeker niet onmogelijk, of klok je de GPU ook meteen mee?
Volgens mij betekend een vaste multiplier dat je de cpu niet op een hoger frequentie kunt laten lopen. De klokfrequentie is een combinatie van multiplier x chipfrequentie. Dus 30 x 100 MHz = 3 GHz.

Die chipfrequentie kan je volgens mij niet aanpassen!? Maar misschien zijn er overclockers die hier iets zinnig over kunnen zeggen...? Ik ben er iig niet in thuis.
Je kan gewoon de bussnelheid aanpassen hoor :) Heeft wel tot gevolg dat je ook je geheugen meeclockt, dus als je dat gaat doen moet je een beetje redelijk geheugen nemen.
Wat ik me afvroeg is of deze apu voldoende is om 4k af te spelen
Volgens mij zit dat er niet in. Niet hardwarematig dan. Softwarematig zal ie best 4k kunnen (de)coderen. Maar 1 frame per minuut(?) is niet echt leuk om te kijken