Specificaties 60GB 2.5" (SATA-600) @ 500/400MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 330 Retail 60GB Review

redtails 13 november 2012, 622 views

Intel 330 Retail 60GB

Al weer een tijd terug heb ik een 60gb SSD gekocht, uit de 330 serie van Intel. Veel mensen zijn van mening dat je bij Intel een "premium" prijs betaalt, waarschijnlijk omdat het ook zo is. Hiermee doel ik op dat een van Intel's bedrijfsmotto's is dat al hun takken een hoge winstmarge moet hebben. Daarnaast krijg je ondanks de premium prijs nog steeds een (late versie van de) beruchte Sandforce controller. Toen ik deze SSD kocht wist ik niet dat er zoveel haat was tegen deze controller. Echter, het gaat hier om een mature vorm waar alle kinderziekten hopelijk uit zijn gehaald. Of het veel boeit? Dat kan ik niet over oordelen.

De reden voor aanschaf was vanwege een HDD crash van mijn Asus netbook. Dit gebeurde vlak nadat de garantie was verlopen, dus hardeschijven brachten nogal nare gevoelens in me naar boven over gepland falen en een geplande maximale levensduur. In ieder geval, in mijn mening is een object zonder bewegende onderdelen nog steeds betrouwbaarder. SSD's zijn nog niet lang genoeg op de markt om iets over de langdurige betrouwbaarheid te zeggen, maar het feit dat Intel SSD's volgens ten minste één studie het minst vaak worden teruggebracht naar de winkel, heb ik over het algemeen een goed gevoel over de betrouwbaarheid. Daarnaast denk ik dat de randcomponenten eerder kapot gaan dan het geheugen zelf. Mijn >10 jaar oude geheugenkaartjes en USB stokken doen het allemaal nog als ze niet gruwelijk hard in het zwembad zijn gevallen.

De prestatie valt in mijn geval weinig over te zeggen. Hij zit in een netbook, dus de bottleneck is de Atom. Windows 7 start wat sneller op, geen geratel als een gek zodra je Word start, over het algemeen een stuk sneller dan de originele hdd.

Compabiliteit is niet veel over te zeggen. Laptop open, hdd eruit, ssd erin. Mijn model Asus netbook (een 10 inch model) was ongelooflijk moeilijk geconstrueerd, snap echt niet waarom sommige netbooks zo retarded in elkaar zitten. Maarja, daar kan die ssd weinig aan doen.

Een groot pluspunt van Intel SSD's vind ik persoonlijk dat je er een SATA kabel, SATA power cable (molex naar sata-power) en een fullmetal mounting bracket bij krijgt voor niks. Een ander merk is misschien een paar cent per gigabyte cheaper, maar als je er geen 3,5inch mountain bracket bij krijgt, dan is Intel uiteindelijk nog steeds goedkoper als je deze nodig hebt!

Ondersteuning van Intel; je krijgt er beetje vage software bij waarmee je handmatig TRIM kan doen. Nogal technisch als je geen flauw idee hebt hoe SSD's werken. Met deze software zou je eventueel ook de firmware van de controller kunnen updaten, maar hopelijk is dit nooit noodzakelijk want dat zou betekenen dat er nog steeds bugs in die Sandforce zitten.

Eindoordeel: goed, beetje duur, maar accessoires

Heb jij ook een Intel 330 Retail 60GB?

Je hebt echt de indruk gekregen dat het netbookje sneller werkt? Of is voor de basis zaakjes de Atom nog steeds te traag? (bijvoorbeeld een e-mail applicatie openen). Het is maar om iemand verder te helpen met ook z'n netbook, welke ook vrij traag is. Maar de persoon gebruikt het enkel voor surfen, office, email,... en mijn vermoeden is dat een SSD upgrade toch een flinke goede boost geeft, bedankt.
Ik heb een netbookje met een Atom N270 en ION GPU met een Intel Postville van 80GB gehad. Hiermee heb ik zelfs nog foto's bewerkt. De Atom was snel genoeg voor de Postville, met browsen, emailen en films kijken had ik niet eens het gevoel dat de Atom zo sloom was.
Ik heb geen benchmarks gedraaid. Voor mijn gevoel is de netbook sneller met ssd. Het is niet superindrukwekkend, maar sneller dan de HDD. Wat ik probeer te zeggen is dat alléén snelheid geen reden moet zijn voor upgrade in een netbook. Als je hem veel meeneemt onderweg dan zou ik zeker een ssd gebruiken want de hardeschijf crasht je toch na een jaar of twee.