AMD FX-6100 Boxed Review

RareAMV 8 december 2012, laatste update op 24 april 2014, 2.415 views

AMD FX-6100 Boxed

Pluspunten

• Zeer goedkoop/prestaties (zogezegt: BESTE BANG VOOR DE BUCK ofzoiets^^)
  • koel, zelfs op stock cooler
  • volgens amd 6 cores.
  • zeker snel genoeg voor gamen

Minpunten

• voor deze prijs niet echt.

Dit is mijn eerste review, dus als er iets verbeterd moet worden of er nog iets bij kan, zeg het even. Ook heb ik niet veel foto's.

Hoe ben ik bij deze keus gekomen:
Ik zocht een goedkope game pc(700 euro) en heb er 1 laten samenstellen door mijn buurman die een ict winkel/bedrijf bezit, hij heeft mij ook geholpen met monteren. Ik wou er ook mee videobewerken en encoden.

Dit is het geworden:
AMD FX 6100 (niet be)
Ashrock Extreme4 970
8 GB Kingston Value Ram (2x 4GB)
500 GB Seagate Barracuda(volgens mij)
Sapphire HD 7850 2gb(zelf ge oc'ed)
Corsair CX 600
Antec Three Hundred Tower

Waarom de FX - 6100?
Ik zocht een zeer snelle processor maar ik had dus niet veel geld. Ik wou rond de 110 euro uitbesteden. Mijn vrienden en vader zijden van, je kunt beter voor intel gaan, die zijn sneller en hebben een betere architectuur, das mooi, maar het kost ook 100 euros meer voor dezelfde prestaties. Ook moederborden voor intels platform zijn duurder. Ik ging vooral voor deze processor toen ik een benchmark (plaatje) zag en dat hij ongeveer even snel was als een i7 860 van rond de 300 euro. Voor dezelfde prijs als deze cpu zou ik een i3 kunnen krijgen. Daarmee kun je ook gamen maar ik wou ook videobewerken en encoden en dan komen de 6 cores(dankzij Merethil: Het zijn 3 logische modules met allebei 2 cores. Hierdoor heb je sommige onderdelen die gedeeld worden (delen van de cache) maar sommige ook niet.).

Edit: ik ben echt slecht bezig... de vorgen resultaten zijn niet klopend, ik test 3.9 GHZ met prime95 en was al 60+ en stijgend dus ik denk dat ik toch echt een goeie koeler moet gaan halen. (ik ben noggal voorzichtig met temperaturen enzo) Srry

Edit 8-12-12*:
Ik dacht laat ik nog een keer de overclock test van amd uitvoeren, en dat verliep goed tot 4.4 GHZ, toen liep het programma vast, maar inplaats van de overclock terug te zetten naar 3.6 ghz bleef hij hangen op 4.3 ghz (volgens de extreme tuner van asrock), dus heb ik prime95 laten draaien voor 20 minuten(ja had niet echt de tijd) en de temperatuur bleef rond de 70 graden op de stock cooler(ik heb de 140 mm fan van antec op full gezet en de cv stond aan waardoor de kamertemperatuur tussen de 18-22 C ligt)... wat volgens mij zeker niet slecht is... 1 probleem kwam ik tegen, 2 van de 6 kernen hadden het laten afweten voor de test, misschien omdat de cpu toch te warm werd.
Ik heb er een printscreen van gemaakt.

#edit 24 - 04 - 14
Nu na anderhalf jaar, dacht ik, laat ik weer eens proberen te oc'en, ik heb laatst mijn temps is bekeken nadat ik mijn kast had uitgestofd, en voor de lol alle fans, dus ook de fan achteraan op vol vermogen gezet. Toevallig had ik ook nog een oude cpu fan liggen, die heb ik aan de zijkant van de kast geplaatst. Mijn temps kwamen bij een bench met wPrime niet hoger dan 35 graden, dus ik dacht, genoeg ruimte om te oc'en, en dit keer heb ik het goed gedaan(via de bios). Ik heb mijn cpu nu ge'oced op de STOCK COOLER, jawel, naar 4.1 GHz Yay^^. Heb benchmarks gedraaid en kwam niet hoger dan ± 58 graden (core temp)/ ± 66 graden socket temp. Vandaag Prime95 max heat test voor anderhalf uur laten draaien, geen enkel probleem.

Foto's:

prime95 10 min max heat test:

In de kast:

Idle:

Bedankt voor het lezen.

Heb jij ook een AMD FX-6100 Boxed?

Niet zozeer 3 cores met 2 threads, het zijn 2 logische modules met allebei 3 cores. Hierdoor heb je sommige onderdelen die gedeeld worden (delen van de cache) maar sommige ook niet.
Sorry: het zijn 3 modules met 2 cores per module. Betere uitleg: http://www.legitreviews.com/article/1741/1/

Verder is het een leuke CPU, ik heb zelf de FX-4100 en meer dan rap genoeg voor games, programmeren en je dagelijkse zut, ik ga er vanuit dat videobewerken en photoshoppen er ook wel mee gaat lukken.
Beetje beknopte review, heb je nog wat plaatjes en benchmarks eventueel?

Let ook even op je spelling en je d/t/dt-idee, soms gaat dat een beetje mis waardoor de leesbaarheid wat achteruit gaat :P

[Reactie gewijzigd door Merethil op 13 november 2012 12:45]

Bedankt voor de reactie, en nu snap ik ook eindelijk hoe de cpu in elkaar zit, en nl is niet mijn sterkste kant. Kwa plaatjes heb ik niet zoveel, ik kan ze van internet halen maar dat is het ook, ik ga binnen kort een paar benchmarks uitvoeren, zoals ik al in de review heb gezegt. Sorry voor de spelfouten.
Heb het geupdate met de info die ik dankzij u heb gekregen, hierbij heb ik ook iets over overclocken toegevoegd.
Hoe is het stroomverbruik? Inshallah wil ik dit jaar nog een game-pc bouwen als ik een baantje heb en ik twijfel nog over ivybridge i5 en fx6300/6100. Enerzijds wil ik AMD steunen, ik heb dan ook een HD7870 op het oog, maar anderzijds verbruiken de cpu's van de fx-lijn op benchmarks veel meer dan een Intel equivalent.
Men zegt dat je het verschil niet zo snel terug zou verdienen, tenzij je dag en nacht op load draait, maar ik maak me toch zorgen over de efficiëntie.
Heel jammer van de scherpe prijzen van AMD
Een game pc? ik zou voor de i5 gaan als ik het geld had, ze zijn sneller en verbruiken ongeveer evenveel volgens mij, alhoewel dat ligt aan de soort i5. De specs van deze processor zeggen dat ie ongeveer 95 watt gebruikt op zn meest, ik weet niet hoeveel dat bij i5 is.
I5 2500k die ik heb heeft een TDP van 95Watt.
de 6300 is beter en goedkoper kwa verhouding