Intel Celeron G550 Boxed Review

de echte flush 11 november 2012, laatste update op 23 november 2012, 1.367 views

Intel Celeron G550 Boxed

Pluspunten

• Lage warmte productie
  • zeer goede prijs/prestaties verhouding
  • Verbruik

Minpunten

• Geen vt-d (maar voor dit geld ...)

(het stickertje zou ik wel nooit op mijn kast plakken ;) )

Voor een upgrade van mijn NAS was ik op zoek naar een (krachtige) zuinige en betaalbare processor.
Dan kan je natuurlijk niet langs de celeron/pentium lijn van intel kijken. Jammer genoeg zijn de meeste nog Sandy bridge exemplaren.

Vroeger had de Celeron reeks nogal een slechte naam maar de tijden zijn zo veranderd, dat ik hem toch een kans wou geven :)
Het verschil in idle verbruik tussen een celeron en i5 is miniem, maar ik heb niet zo extreem veel power nodig.
Dan heb je ook nog het verschil van een tientje in prijs tussen een Pentium en een Celeron, maar ik verwacht niet dat ik voor deze toepassingen zou merken dat ik wat minder cache heb (1MB minder t.o.v. een G620, die ook op 2,6GHz loopt).
Aangezien er nog geen review van deze processor was, wil ik hier even mijn korte bevindingen neerzetten.

Voordat ik hem in gebruik neem in mijn NAS heb ik even wat testjes gedaan om hem te vergelijken met mijn huidige systeem. Dit systeem maakt nog gebruik van de ooit nog populaire E8400.

Prestaties
1) Wprime

2)Fritz Chess Benchmark
Dit vind ik persoonlijk wel een leuke benchmark, 2 systemen voor dit gebruikte ik zelf nog een PIII 1GHz.
En deze bench vergelijkt de processors met een een PIII van een 1GHz.

3)TrueCrypt

4)Winrar
Bij deze benchmark doet de E8400 het ook weer wat beter.

5)Cinebench R11.5
E8400:
Hier zijn beide resultaten beter voor de de Celeron G550.

6)SuperPI

Ik kan hierna wel concluderen dat deze Celeron de prestaties van een E8400 evenaart. De scores van de E8400 zijn ook wat beter geworden sinds ik een dell MOBO gebruk ipv. mijn oude HP mobo.

Overclocken
Zoals geweten is overclocken ook bij deze processor zo goed als niet mogelijk. De mutliplier zit vast, en van de base clock blijf ik liever af. Ik wil wel eens proberen of ik hem op een lagere spanning krijg.

verbruik
Ik meet z'n 33 - 34W idle en z'n 57W met cinebench draaiende. (1 hard disk, geen DVD-rom)
En dit met een mindere knig 430W voeding.

Nu ik de be quiet L7 300W binnen heb zijn de resultaten niet schokkend gedaald, maar er is wel een harde schijf bijgekomen en 2 fans. (de 3de fan staat voorlopig nog uitgeschakeld). Ik meet nu z'n 37W zonder de NAS echt te gebruiken.

Het E8400 systeem doet z'n 74W idle, maar heeft wel een DVD-station + 2HDDs en n SSD + HD2400xt. Bij het draaien van Cinebench haal ie z'n 102W. Maar qua performance zijn de systemen wel aan elkaar gewaagd.

Featureset
Eigenlijk vrij goed:
+ 2MB cache
+ Vt-x
- geen vt-d
- geen AES New Instructions (ik had nog wel even getwijfeld tussen een G2120 maar deze heeft dit ook niet, dus dan koos ik maar voor de goedkoopste oplossing. Upgraden kan indien nodig nog altijd...)

Warmte productie
Tijdens mijn test opstellingen heb ik de temperatuur niet boven de 37C zien komen, dit nog niet in een kast en de ventilator op een lage aangename stand. Volgens mij de perfecte processor met redelijke prestaties om nog redelijk eenvoudig passief te koelen ^^

Ik heb de CPU fan nog een standje lager gezet, in idle meet ik nu:

Deze processor vind ik zeker en vast een aanrader voor een groot publiek.
Al zal het onder de tweakers meer voor NAS doeleinden zijn :).
Maar met deze processor valt een leuk systeemje samen te stellen voor de gemiddelde gebruikers.
Hij evenaart de populaire E8400 van z'n 4jaar geleden (toen z'n 180). En dit tegen een lagere prijs en verbruik!
De onboard graphics zal voor de meeste gebruikers ook nog wel voldoende zijn, de Windows 7 prestatie index geeft de graphics van de G550 een hogere score dan mijn dedicated HD2400XT.

(in het review systeem zitten nog steeds wat bugs, als je de review aanpast wordt de score kaart verwijderd -.-)

Heb jij ook een Intel Celeron G550 Boxed?

Zag dat er nog geen reactie op je review was, en dat terwijl ik je moeite hier zeer waardeer!

Alleen nog n vraagje. Kun je iets zeggen over de geluidsproductie van de bijgeleverde CPU-fan, met name in je laagste stand? Ik wil namelijk ook graag een stil systeem.
Bedankt!

Ik zou de stock koeler in een stil systeem toch vervangen door iets beter. (hangt beetje af van hoeveel plaats je hebt.)
Ik heb de fan op automatisch gezet met target temperature 45C, wat ik hem trouwens nog nooit heb zien worden. (fan level ingesteld op 3, vermoedelijk gaat dit ook over de CPU fan, en deze is instelbaar tot level 9).
Het geluid komt boven de fan van de voeding uit (Be Quiet pure power L7 300W), en dus toch hoorbaar als het in de kamer stil is. (en de afstand natuurlijk niet te groot is ;) )

Als je nog een poosje (maandje of 2?) kan wachten is de Celeron G1620/1610 wel aan te raden (het ivy bridge model). Daar zijn ze er in geslaagd nog 10W van het tdp af te doen en de prestaties zullen ook weer wat verbeterd zijn (vooral grafisch).

Voorlopig is de koeler nog vrij proper (weining stof). En het systeem heeft ook nog geen zomer meegemaakt. Dus ik vermoed dat het geluid in die gevallen nog wel wat zal toenemen.
Bedankt voor je antwoord. Twee maanden wil ik niet wachten, en ik wilde voor een kleine kast gaan. Maar het is dus toch de moeite om even uit te kijken of er wellicht stillere koelers gaan passen.
Ze zouden Q1 2013 uitkomen, dus kan evengoed volgende week zijn maar dan moet je de prijs nog afwachten.

Je kan natuurlijk altijd de stock koeler gebruiken, en als hij tegenvalt een andere erop zetten. (Als het niet teveel werk is om hem te plaatsen, koeler met backplate etc.)

dit model is wel populair bij kleine (htpc) kasten die stil moeten zij:
(wel even opletten of alles nog past)

[Reactie gewijzigd door de echte flush op 14 januari 2013 09:35]