Specificaties 6" scherm met 1GB opslag - Bekijk alle specificaties

Bookeen Cybook Gen3 Zwart Review

Zarkov 1 maart 2008, 2.297 views

Bookeen Cybook Gen3 Zwart

Pluspunten

• Net echt papier
  • Honderden boeken op één apparaatje
  • Enorme hoeveelheid engelse boeken direct beschikbaar
  • Zeldzaam materiaal veel gemakkelijker te vinden
  • Zeer lange batterij levensduur
  • Minder bomen tegen de vlakte voor media

Minpunten

• Trage refresh rate
  • Alleen in grijstinten beschikbaar
  • Alleen in klein formaat beschikbaar
  • Het is nog niet een af product

Veelzijdigheid Score: 3
Woord vooraf
Deze review is wat langer dan gemiddeld omdat er nog geen eerdere besprekingen zijn van deze technologie en dus wil ik het ding zelf, de technologie erachter en de benodigde software in wat meer detail omschrijven.

Ik zit eigenlijk al sinds eind jaren 90 te wachten op een fatsoenlijk e-paper based e-boek reader.
Er zijn al een aantal kandidaten geweest maar die hadden stuk voor stuk grote nadelen.
Zo was er de I-rex Iliad echter deze kost ongveer 650 euro en heeft in vergelijking met een andere readers een zeer beperkte batterij levensduur door allerlei extra’s er in het systeem zitten zoals een touch screen. De Sony PRs-500 en 505 systemen zitten vast aan veelal gesloten bestandsformaten die alleen beschikbaar zijn in de Sony winkel, die niet werkt in Europa. De Amazon Kindle is inmiddels ook beschikbaar maar is eveneens vrij prijzig en ook sterk gekoppeld aan de Amazon website.

De Booken Cybook Gen-3 is eigenlijk een van de weinige betaalbare E-boek readers die niet wordt uitgebracht door een content provider of een of ander dubieus chinees bedrijf. Daarnaast accepteert deze lezer het Mobi-pocket formaat wat door veel verschillende uitgevers wordt ondersteund en ook in tal van winkels op het internet te vinden is.

De achterliggende techniek
De GEN-3 is een E-boek reader gebaseerd op E-paper. Dat houdt dus in dat er geen gebruik wordt gemaakt van LCD technieken. In plaats daarvan ligt er een raster van klein bolletjes vloeistof(olie) die onder invloed van spanning zwart of wit worden.

Voor en nadelen ten opzichte van LCD
Voordelen
- Geen backlight, het ziet er dus exact hetzelfde uit als papier
- Het scherm verbruikt alleen stroom as het beeld verandert, de batterij levensduur wordt enorm verlengd.
- Geen invloed van zonlicht op je scherm, net als bij een normaal boek kun je deze gewoon in de volle zon zonder problemen lezen.

Nadelen
- Tot nu toe alleen maar beschikbaar in grijswaarden
- Grootste beschikbare formaat is ongeveer A5
- Verversingsnelheid is laag ongeveer 0.5 seconde voor een pagina. Dit is ongeveer tot de helft te reduceren door flashing uit te zetten echter dan krijg je flink last van ghosting. Flashing is in dit geval het volledig zwart maken van het scherm tussen twee pagina’s in.
- Prijzig

Voor en nadelen ten opzichte van papieren boeken.
Voordelen
Het grootste voordeel van de e-boek reader over papieren boeken is het gewicht, het apparaatje weegt 180 gram een gemiddelde pocket weegt ook ongeveer 180 gram. Dus zou ik dezelfde collectie aan boeken bij mij willen dragen als ik op dit moment op de Gen-3 heb staan zo ik zo ongeveer 37 kilo mee slepen. De meeste boeken die ik op dit moment op de Gen-3 heb staan zijn digitale kopieën van mijn papieren collectie, aangevuld met wat nieuwe aanwinsten uit de Mobi winkel. Hiervoor is een creditcard een vereiste

Een ander voordeel is de beschikbaarheid van boeken in andere talen en boeken die out-of-print zijn. Ik lees zelf voornamelijk engelse boeken en heb regelmatige de behoefte om alles van één bepaalde favoriete schrijver te vinden. Nu kom het vaak voor dat korte verhalen of de eerste paar boeken niet zo goed werden ontvangen en na een druk reeks of 2 uit de handel zijn gehaald. Op dat moment moet je hopen dat je het ergens tweedehands tegen het lijf loopt of via E-bay kan vinden. Echter als je regelmatig een rot bruin boek koopt en verre staat van ontbinding voor 30 cent en 10 tot 15 euro verzendkosten gaat de lol er ook snel af. Met e-boeken loop je niet tegen die problemen aan er zijn tal van e-boek shops online te vinden die relatief goedkoop nieuwe en oude publicaties aanbieden.

Nadelen
Het voornaamste nadeel zit is de kwetsbaarheid van het systeem. Een papieren boek kan redelijk wat misbruik verwerken voordat er pagina’s los schieten ik vermoed dat de gemiddelde e-boek reader veel eerder uit elkaar zal vallen.

Het grote voordeel van papieren boeken is natuurlijk ook het feit dat de batterijen zelden op raken. Echter dit is een kwestie van een beetje oplaad discipline. Ik loop op dit moment sowieso al dagelijks rond met meerdere apparaten die allemaal moeten worden opgeladen. Dus het is voor mij geen probleem om ook de Gen-3 in die cyclus mee te nemen. Daarnaast is het apparaat ook in te pluggen op elke computer of usb charger, dus oplaad punten genoeg in de wereld.

Het apparaat zelf
De Gen-3 is ongeveer 180x120x5 mm groot en weegt 180 gram. Het scherm zelf is wat kleiner zo’n 125x95 mm. De Gen-3 is vervaardigd van mat grijs/zwart plastic, omdat hij zo licht is lijkt dit een beetje gammel maar bij nader onderzoek zit het allemaal best stevig in elkaar. De knoppen zijn een beetje stug om in te drukken, echter de meeste mensen die de Gen-3 al langer gebruiken geven aan dat dit vanzelf soepeler wordt.

Het apparaatje heeft 64 MB intern geheugen, genoeg voor ongeveer 20 e-boeken met de daarbij behorende covers in Mobi Pocket formaat of ongeveer 50 boeken in TXT of HTML. Daarnaast heeft het een slot voor SD kaartjes. Echter deze heeft met de huidige firmware een beperking tot maximaal 2 GB en accepteert geen SDHC kaartjes. Gezien dat het systeem toch primair bedoeld is voor relatief kleine e-boeken is dat niet echt een probleem. Op een kaartje van 2GB passen ongeveer 600 e-boeken, dat is toch een aardige boekenkast op een kaartje van 3 bij 2.5 cm.
Het aansluiten op een computer vindt plaats via een standaard USB -> MINI USB kabel.

Het apparaat heeft ook de mogelijkheid om mp3’s af te spelen echter deze mogelijkheid heb ik niet onderzocht, vooral omdat er veel betere en meer kostenefficiënte oplossingen zijn om mp3’s af te spelen. Daarnaast accepteert het ding ook allen 2.5 mm jacks, dit in tegenstelling tot de veel gebruikelijker 3.5 mm jacks die je op de meeste andere apparaten vindt. Ik vermoed dat als je echt mp3’s wil luisteren op de Gen-3 dat het ook niets anders dan een kwestie van drag & drop zal zijn.

De spanning wordt geleverd door een lithium ion batterij die ongeveer 8000 pagina wisselingen mee moet gaan. Echter in de realiteit is er ook nog een beetje spanning nodig om een pagina buffer te laden en gegevens van de SD kaart af te lezen dus de daadwerkelijke batterij levensduur ligt wat lager.
Gelukkig is deze nog steeds meer dan voldoende om een paar weken mee te lezen op een rustig tempo (zeg een uur of 2 per dag). Bookeen levert ook extra batterijen mocht je de behoefte hebben om een reserve batterij mee te slepen. Dit kan best handig zijn want Lithium ion batterijen verliezen namelijk niet snel hun lading (ongeveer 5 % per maand). Om de batterij te verwisselen moet je echter wel de Gen-3 openschroeven, dit is dus niet echt gebruiksvriendelijk.

Het is ook mogelijk om een bescherm hoes te bestellen. Deze is van naar leer uitziend plastic gemaakt en past netjes om de Gen-3 heen. Dit geeft het apparaat net dat extra beetje stevigheid wat wel handig kan zijn in het openbaar vervoer. Alle knoppen en openingen zijn gemakkelijk bereikbaar terwijl de Gen-3 in de hoes zit. Echter het bied geen bescherming tegen vocht wat in ons regenachtige landje nog best wel eens handig kan zijn.

Het gebruik
Als je de Gen-3 aansluit op een beschikbare USB poort dan wordt deze na het opstarten van de reader herkend als een usb mass storage device. Je kunt op deze manier je boeken gewoon via drag and drop op de Gen-3 gooien. De Gen-3 slikt Mobi Pocket, Palmdoc, TXT, HTML, PDF, JPG, GIF, PNG, MP3 en TTF (true type fonts).

Ik gebruik zelf het ‘Mobi Pocket’ formaat voor al mijn boeken. Deze kun je ook vrij gemakkelijk zelf maken. Hiervoor kun je de gratis ‘Mobi Pocket Creator’ gebruiken. Dit is een simpel gebruiksvriendelijk programma waar je verschillende formaten in kan slepen die vervolgens worden geconverteerd naar het ‘Mobi Pocket’ formaat. Vervolgens kun je allerlei eigenschappen aan je boek toevoegen, covers, prijs, DRM, encryptie, synopsis, hyperlinks etc. Deze kun je vervolgens naar het ‘Mobi-Reader’ programma plaatsen en vanuit daar naar de Gen-3 sturen of gewoon rechtstreeks vanuit de explorer erop gooien.
Het voordeel hiervan is dat alle boeken in hetzelfde uniforme formaat met kloppende metadata en covers worden aangeleverd en hierdoor krijg je een net overzicht dat alle boeken met een thumbnail in je Gen-3 bibliotheek.

Het nadeel van deze programma’s is dat ze enkel werken onder WinXP en Vista. Dus voor Mac en Linux gebruikers zal iets anders ontwikkeld moeten worden.

PDF’s rechtstreeks importeren kan wel maar is niet handig, PDF worden voornamelijk geschreven op A4 formaat en de tekst grootte en font is niet aan te passen in de Gen-3. Dus dit betekend dat je veel moet scrollen of dat pagina’s erg verkleind moeten worden.

Als je eenmaal je boeken geïmporteerd hebt dan komen deze in je library te staan. Deze kun je op een aantal manieren sorteren op titel, file size, date, name of path. Echter op dit moment komen alle boeken standaard terug in de library je kunt dus niet een onderscheid maken door alleen auteurs, titels die beginnen met bijvoorbeeld een A te laten zien.

Je kunt kiezen om 5, 10 of 20 titels per pagina te laten zien. Echter zodra je iets anders dan 5 kiest krijg je enkel nog de thumbnail en de eerste 10 karakters van de file name te zien. Dus zonder thumbnails is het onmogelijk om fatsoenlijk te navigeren. Folder support is wel een van de eerste aanpassingen in nieuwe firmware die ergens in maart moet uitkomen.
Hyperlinks werken jammer genoeg alleen binnen het tekst bestand zelf je kunt dus niet van het ene boek naar het andere boek springen.

Boeken
Eenmaal in een boek blader je met de vierpunts toets onderin. De verversingstijd went snel na een paar dagen lezen druk je automatisch al op de knop als je de laatste paar woorden op een pagina aan het lezen bent.

Het lezen van boeken op een e-paper scherm is prettig en eigenlijk niet te onderscheiden van een regulier boek. Het voordeel is ook dat je al lezend het font en lettergrote kunt aanpassen. Wat zeker prettige is als je minder goede ogen hebt of gewoon heel erg brak bent die dag.

Ook een handige feature is een lookup functie die het mogelijk maakt om woorden te selecteren en hiervan de betekenis op te zoeken in het interne woordenboek. De Gen-3 heeft een redelijk engels woordenboek aan boord. Dit kan best handig zijn als je bijvoorbeeld oud engelse teksten aan het lezen bent en woorden tegenkomt die eigenlijk al 100 jaar niet meer worden gebruikt (Chauser bijvoorbeeld.).

Bookmarks zijn vrij simpel te plaatsen zodat je later nog eens gemakkelijk terug gaat naar een interessante passage of belangrijk stukje tekst. Het springen tussen bookmarks is relatief gemakkelijk.

Binnen een boek kun je naast gewoon een pagina omslaan op een aantal manieren navigeren. Via het menu Goto kun je kiezen om naar de start of eind pagina te gaan of je kunt een pagina nummer opgeven.

Zodra je een boek selecteert waarin je al eerder aan het lezen was dan onthoud het systeem zelf waar je gebleven was. Dat is handig als je bijvoorbeeld meerdere boeken tegelijkertijd leest of wanneer je snel weer verder wilt gaan.

Wetenschappelijke teksten en strips
De Gen-3 is wat minder geschikt voor wetenschappelijke teksten die gebruik maken van illustraties en grafieken. Door het kleine formaat wordt het bijzonder lastig om zowel verklarende tekst en de betreffende tabel of grafiek op dezelfde pagina te krijgen. Daarnaast zijn er maar een beperkt aantal grijstinten beschikbaar, dus het is verdomd moeilijk om onderscheid te maken tussen verschillende kleuren in grafieken.

Strips zijn redelijk te lezen, maar de meeste strips worden ook geschreven om op a4 te lezen. Dit betekend dus dat je redelijk veel moet scrollen en prutsen voordat je een punt hebt bereikt waar je iets mee kan.

Kortom het ding is dus eigenlijk alleen echt geschikt om teksten zonder al te veel plaatjes te lezen. Tekst met plaatjes wordt denk ik pas interessant wanneer er kleuren A4 e-paper schermen komen.

De problemen
Op een aantal punten kun je zien dat het ontwerp voor de Gen-3 nog niet helemaal is uitgewerkt en dat de E-boek reader (te)snel op de markt is gegooid.

Een aantal standaard mogelijkheden ontbreken nog, in het bijzonder een werkende delete knop en folder support zijn voor mij een doorn in het oog. De delete functie doet op dit moment niets en alle e-boeken worden in een grote map gegooid. Dit betekend dat wanneer je een redelijke collectie e-boeken opbouwt het navigeren enorm frustrerend wordt. Ook crasht hij regelmatig wanneer je de look-up functie gebruikt.

Een ander punt waarop je kunt zien dat het ontwerp niet heel erg goed uitgedacht is de wijze waarop de Gen-3 functioneert als je de reader op een computer aansluit. De reader moet eerst opgestart worden voordat hij zichtbaar word. Hiervoor laadt de Gen-3 ook zijn library. Jammer genoeg loopt de Gen-3 vast als er iets mis is met de bestandsstructuur. Dit betekend dus dat het ding ook niet meer wordt herkend en ook niet te benaderen is van de Explorer. De bestandsstructuur is redelijk vatbaar voor verstoring door syncen met desktop systemen of grillen van Windows.

Uit veiligheids overweging sync ik dus niet met de Mobi desktop software en plaats ik eigenlijk alleen maar boeken op de SD kaart, zodat als er een directory structuur aan gort gaat de Gen-3 zelf onaangetast blijft.

Het besturingssysteem van de Gen-3 staat trouwens ook gewoon in een mapje op het de e-boek reader, dit betekend heelaas ook dat je in een onvoorzichtig moment met 1 druk op de knop het besturingssysteem kan verwijderen en dus ook niets meer met je Gen-3 kunt doen. Het is dus wel verstandig om hier een back-up van te maken.

Daarnaast kunnen er ook problemen ontstaan op verschillende SD kaarten, in sommige gevallen worden bookmarks overige informatie niet opgeslagen op de SD kaart. Het suffe is dat dit ook geldt voor de door Bookeen meegeleverde SD kaart.

Een ander merkwaardig punt is dat Bookeen vrij geheimzinnig doet over de firmware van het apparaatje, deze is alleen beschikbaar op aanvraag bij Bookeen en komt dus niet standaard op de website.

De Cybook gen-3 is eigenlijk een Idiot Savant. Het ding is ontzettend goed het éne ding wat het moet doen maar ontzettend slecht in al het andere. Het éne ding dat het goed doet is boeken weergeven en dat is gelukkig ook de enige waarvoor ik het apparaat wil gebruiken.
Het apparaat kan honderden boeken bij zich dragen en deze beter weergeven dan een papieren boek.
Het is alleen wel belangrijk dat je deze boeken in een begrijpbaar formaat aanlevert en geduld hebt bij het navigeren.
Het is in zijn huidige vorm echter nog niet geschikt voor mensen met weinig computer ervaring. Je kunt het een beetje vergelijken met de eerste zwart-wit televisies of mp3 spelers. Leuk voor de mensen die er in geïnteresseerd zijn maar er zullen nog een aantal generaties aan product vernieuwing moeten plaatsvinden voordat het echt interessant wordt voor de massa (A4, kleur, goedkoper). Dus voor de meeste zal het ven wachten zijn op de Cybook Gen-7 of de Apple iReader.

Heb jij ook een Bookeen Cybook Gen3 Zwart?

Ik vind het een goede review. Zelf heb ik bijna 1 jaar de Irex Iliad die ik kocht omdat jouw exemplaar nog niet bestond.
Mijn punt van bezwaar is nog de prijs van veel ebooks. Veel uitgevers vragen de hardbook prijs en later de pocket book prijs en dat is absurd.

Totdat de prijzen bij nieuwe boeken meer normaal is en een snellere beter ebook reader is, zal de ebook nog gelimiteerd zijn tot liefhebbers zoals wij.
Duidelijke en fijn te lezen review, waarvan het fijn is dat deze ook de punten (techniek, mogelijkheden) rondom het apparaat beschrijft. Lees het echter nog wel een keer kritisch door, want er zitten behoorlijk wat foutjes in (vergeten letters, net niet lekker lopende zinnen, etc.).

4 sterren nu, haal de foutjes eruit en je krijgt er 5 :)
Dankje, ik was een beetje brak toen ik het schreef. (nog steeds trouwens). Ik zal er morgen nog eens kritisch naar kijken.