Audioengine 2 Review

sgoede 10 november 2012, laatste update op 18 november 2012, 2.505 views

Audioengine 2

Pluspunten

• Indrukwekkend geluid;
  • Uitstekende plaatsing;
  • Vriendelijk formaat voor gemiddeld bureau;
  • Originele stands maken oppervlakte contact van de speaker kleiner.

Minpunten

• Goede input vereist (Flac, externe DAC)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Toen het moederbord van mijn PC een aantal maanden geleden kapot ging, was er voor mij aanleiding om een nieuwe PC aan te gaan schaffen. Daarbij heb ik besloten om ook de randapparatuur te vervangen. Waaronder een nieuwe set speakers voor bij de PC.

Voordat mijn zoektocht begon stond al vast dat het geen 5.1 surround set zou worden. Het Logitech Z640 surround setje heeft een zeer goede indruk achter gelaten wat betreft bouwkwaliteit, maar het geluid liet voor mij te wensen over. Vooral de continue aanwezigheid van de subwoofer bij het afspelen van muziek is voor mij de reden geweest om speakersetjes inclusief subwoofer af te schrijven.

Zonder subwoofer wordt het lagere tonenbereik (<40Hz) een opgave. In veel gevallen kan er een indrukwekkend bereik in het laag worden bereikt (<30Hz) echter, zijn dit in bijna alle gevallen speakers van formaat. Omdat mijn werkkamer geen studio is en ik in de woonkamer goede full-range speakers ga plaatsen, was dit voor mij geen optie.

De eisen waren dus: geen subwoofer, en geen grote speakers. Na lang Googlen en het lezen van reviews was ik erg benieuwd naar de speakers van Audioengine. Bij het beluisteren van de A2’s in de winkel was ik niet direct overtuigd. Overtuigend in het hoog en midden, maar behoorlijk rommelig in het laag. De speakers kwamen mij wat “bonkerig” over. Daarnaast vond ik de speaker het geluid niet voldoende spreiden. Echter, de kwaliteit van de bron en instellingen van de streamers maken in (bijna) alle gevallen weinig indruk op mij. Ter illustratie: doe mij maar Vivaldi i.p.v. Armin, Sade i.p.v. Gaga. Flac i.p.v. MP3. Tevens was de ruimte waarin ik de speakers beluisterde niet afgesloten, waardoor het oppervlakte ervan >75 m2 bedroeg. In geen geval een vergelijkbare setting met die van mijn werkkamer.
Bij Wifimedia in Arnhem kunnen deze speakers op proef worden besteld, reden genoeg om de speakers toch te bestellen om thuis eens van goede input te voorzien!

Tijdens het uitpakken, wat voor mij absoluut geen enkele meerwaarde heeft, viel het mij op dat de speaker per stuk zijn verpakt in een fluweel ogend zakje, zo ook de AC adapter.. Enfin, van mij mag het wel met wat minder opsmuk. Zodra de speaker uit de verpakking is, voelt de afwerking direct erg solide aan. Vooral geen pianolak of ledjes aan de voorzijde, niet eens een merk. Erg strak en netjes wat mij betreft.

Nadat de speakers waren aangesloten en op de originele stands waren geplaatst, kon het feest gaan beginnen. Tijdens het beluisteren van cd 4 van Barcelona - Orchestral Version, kwam het rommelige tonenbereik gedeeltelijk terug. Tijdens het luisteren van Vivaldi- La Stravaganza, kon ik gedurende een half uur de glimlach niet onderdrukken. Voor mij was het duidelijk: instrumentaal en vocaal zijn per direct indrukwekkend, zodra er bass bijkomt weet de speaker mij niet te overtuigen.

Na wat rond te hebben gelezen op het internet kreeg ik de indruk dat de geluidskaart van mijn Asus P8Z77-V LX de zwakste schakel in de keten zou kunnen zijn. Ik heb ervoor gekozen een externe DAC aan te sluiten, om de geluidskaart van het moederbord te vervangen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de Behringer UCA 202 USB geluidskaart.
Na aansluiten heb ik de proef op de som genomen met Jessie Ware, een duidelijk verschil bij het luisteren van de plaat. Met name in het lage tonenbereik is verbetering hoorbaar. Ook de plaatsing is ronduit indrukwekkend, zo heb ik bij The Bony King of Nowhere - (Adrift) het gevoel dat het geluid werkelijk van alle kanten komt. Hetzelfde geldt voor het lachende publiek in Mississippi Goddam.

Het is nog niet perfect, maar naar mijn mening wel een van de allerbeste compromissen die men kan maken bij het kiezen voor een compacte computer speaker met geluid van formaat.

• Audioengine DS1
  • Behringer UCA 202 USB

Heb jij ook een Audioengine 2?

Precies wat ik ook vind van deze speakers.
Bas is er genoeg, maar verre van logitech niveau (slechte vergelijking I know).

Ik had ze eerst aan m'n onboard geluidsprul hangen, dat was prima. Maar ik had het idee dat deze speakers meer konden.
Fiio olympus usb dac gekocht en MIJN GOD wat een verschil. Zoveel meer diepgang.
De beste koop die ik ooit voor m'n pc heb gedaan.

Sindsdien is alleen Flac nog maar goed genoeg... helaas.

Zit er wel nog aan te denken om een subwoofer te bouwen voor bij deze set, want bij 180Hz is het toch wel echt op. Maar wat wil je bij zulke compacte units.

Ik kan me geen beter pc speakers voorstellen. Ondanks dat ze aardig prijzig zijn.
Dank voor je reactie,

Gezien je het qua hardware met mij eens bent, wellicht dan ook qua software. Ik speel alles af middels Foobar en heb daarbij de ASIO plugin geactiveerd (ASIO4all). De rest is niet aangepast en de equalizer is gedeactiveerd. Dit geeft naar mijn mening de beste output, zeker in combinatie met een externe DAC, aangezien er op deze manier een bit perfect stream naar de DAC wordt gestuurd, zonder tussenkomst van OS of geluidskaart.
Gebruik zelf Foobar met wasapi. is in essentie hetzelfde.

2 handen op 1 buik :P
TMon, sgoed,
ik ben hier met interesse jullie bevindingen aan het lezen en nog wat extra info op het net aan het zoeken ivm de audioengines. Als een "iets-boven-het-gemiddelde" liefhebber van goede audio, zoek ik voor mijn PC mijn huidige externe versterker en luidsprekers te vervangen door audioengine "monitor" speakers. Ik ben alleen nog niet uit of het de audioengine 2 of 5+ wordt, al dan niet met DAC/amp.
Wat is in jullie optiek aan te raden? Alléén de 2 / 5+ speakers, of bijvoorbeeld de audioengine D1/Fiio E10 gecombineerd met de 2/ 5+ ?
Ik denk dat de 5+reeks mét een DAC redelijk overkill is (zo ook voor mijn budget), maar daar zit ik misschien fout. Als het even kan hoor ik graag jullie mening!
Absoluut een DAC aanschaffen, of een bovengemiddelde pci geluidskaart bijv. asus xonar D2.
Een DAC of geluidskaart geeft je zo veel meer diepte en scheiding in de klanken. Echt een dag en nacht verschil.
Je doet de AudioEngine speakers echt tekort als je ze aan je realtek chipset aansluit.
Zelf heb ik nu naast m'n audioengine2 speaker ook een Grado SR235i aan de Fiio hangen en dat klinkt nog veel beter. Al is de Fiio daar misschien wel een beetje de bottleneck.

En ben je benieuwd naar wat er nog meer op de markt is aan betaalbare DAC's, kijk dan eens op head-fi.org. Staan heel veel reviews.
Head-Fi
Beste JosSmos,

Er zijn tegenwoordig ook A2 plus verkrijgbaar, daar zit de DAC al ingebouwd. Wellicht ook het overwegen waard. De A5's hebben als grote voordeel een groter kabinet, waardoor ze beter presteren in het laag. Tevens beschikken ze over meer vermogen. Ik weet niet hoe groot de speakers zijn die je nu middels je versterker aan je PC hebt hangen, maar kun je leven met het feit dat je behoorlijke monitoren op je bureau hebt staan dan zou dit zonder enige twijfel een hele goede keus zijn. Echter, ik zit persoonlijk niet te wachten op "earthshaking performance" achter mijn PC. Je zit over het algemeen nog geen 30cm van de speakers vandaan.

Tijdens de afgelopen week heb ik de A2's naar beneden gehaald voor de top 2000. Dit gaf behoorlijk kamervullend geluid. Echter, gaf het tekort aan bass hier wel echt een reden om te gaan voor een slag groter. Volkomen logisch, aangezien de ruimte veel groter is dan mijn werkkamer en ik mij veel verder van de speakers bevond.

Voor wat betreft je vraag over een DAC kan ik je nu al vertellen dat je hoe dan ook een DAC nodig gaat hebben, tenzij je een (erg) goede geluidskaart in je PC hebt zitten. Maar: veel geld ervoor neerleggen heb ik zelf niet gedaan en zou ik ook nooit adviseren. De DAC van Audioengine ondersteund 24bit audio. Daar heb ik een broertje dood aan, net zoals zilveren kabel gesmeed door elfjes in het maanlicht (briljant stukje hier op het forum). Voor een soortgelijk betoog over 24 bits opname zie: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html.

Persoonlijk zou ik bij Wifimedia de A2's in combinatie met een schappelijk geprijsde DAC op proef gaan luisteren in je eigen setting. Dus thuis achter jou eigen PC. Luister in FLAC met eventuele equilizers uitgeschakeld. Luistertip: London Grammar - If You Wait. Ben je ervan bewust dat de A2's een relatief lange inspeel periode hebben, ongeveer 140 uur. Mocht je navenant toch meer vermogen willen hebben, dan kun je alijd nog naar de A5 uitwijken.

Benieuwd naar je keuze en je bevindingen.
Sgoede,
Dankjewel voor de info! Ik ben ook van mening dat ik aan mijn PC niet weggeblazen moet worden, dat kan in de woonkamer al (Yamaha+Klipsh). Maar Ik ben idd mijn 2e vintage Yamaha amp + speakers aan mijn PC beu en dan vooral de plaats die ze innemen. Belangrijke voorwaarden voor mij zijn dat er toch best wat pit in de speakers mag zitten (vooral voor muziek en games), en vooral geen surround toestanden met satelites en/of woofers op en rond mijn bureel.
Dat een externe DA converter er komt, staat vast. Alleen weet ik nog niet of ik A2'tjes of A5+jes aan ga hangen..
Ik ben nu wel benieuwd hoe deze en de A5+ klinken. Maar waarkun je ze beluisteren. ik herinner mij nog de RKR RP-hype. Zoveel lof op internet. Heb ze zelfs bijna blind aangeschaft. Tot ik ze zelf ging beluisteren. Ik destilleer er al uit dat de bass bij de audioengines wat minder is. Dus klinken ze wat strakker? Ook is het mid-hoog wat meer forward? Dat vind ik juist mooi en ben ik gewend van mijn Yamaha HS speakers. Maarja zeker weten doe ik niet tot ik ze hoor..