Eminent EM7380 Review

drachir2 3 januari 2013, 19.782 views

Eminent EM7380

Pluspunten

• Hdmi 1.4 kabel meegeleverd + batterijen afstandsbediening
  • 3D SBS ondersteuning
  • Android app (afstandsbediening)
  • WMA Pro ondersteuning!

Minpunten

• Cursief geschreven ondertiteling in .srt werkt wel, maar laat <i> blablaa<i/> zien, oftewel ondersteunt geen html in .srt
  • *Update: hier wordt door Eminent naar gekeken of ze dit gaan meenemen in een nieuwe firmware update

Geluidskwaliteit Score: 5
Beste Tweakers,

Alvast een kleine vooraf, voor ik de speler uitgebreid review ergens in de komende weken;

Was alweer enige tijd aan het kijken naar een opvolger voor mijn EM7180.

Heb nog zitten twijfelen tussen de:
WDTV Live (2011)
AC Ryan Playon!HD Mini 2
Mede8er MED400X2
Eminent 7380

Dat is toch de EM7380 geworden omdat ik geen ingebouwde hd nodig had omdat ik hoofdzakelijk stream vanaf m’n pc (upnp) en soms pendel met m’n externe hd. En goede ervaringen had met Eminent, ook de firmware updates zijn goed met hun eigen forum.

Allereerst wat een klein apparaat t.o.v. de vorige, netjes voorzien van 1 USB3.0 en 1 USB2.0 en 1 eSata aan de zijkant. Achterzijde is voorzien van de standaard HDMI/Optische/Power/Tulp aansluitingen. Ook is hij niet voorzien van een fan wat hem dus geruisloos maakt.

Eenmaal de speler aan de stroom een fris menu komt tevoorschijn t.o.v. de EM7180 (de oude GUI, niet die nieuwe die erg langzaam draait). Hij scant automatisch wat er op de hd staat, dit gaat erg snel en zit het browsen niet in de weg.

Wat ook meteen opvalt is de dual-boot naar Android 2.2, hier is een apart .APK pakket voor beschikbaar op de site, daarover later meer.

Ook is er binnen de Eminent omgeving een tablad APPS, dit zijn apps zoals Facebook en YoutubeXL. Hier kan je middels de android app op je telefoon erg makkelijk zoeken doordat je kan typen met je toetsenbord van je telefoon ipv de afstandsbediening (dit heeft al enige avondjes op de bank voorzien van)

Het instellingen tabblad is erg overzichtelijk, hier kunnen schermbeveiliging, audio en video allen tot in detail worden gewijzigd (hierover later in m’n bijgevoegde video meer, waar ik door het menu zal bladeren)

Beeldkwaliteit lijkt gewoon scherper, vooral de 24P functie doet het goed. Waar dit geluidsachterstand opleverde bij de EM7180.

Geluid is goed, net zoals bij de EM7180. Heb wel al verschillende dingen gelezen dat WMA-pro het niet doet, maar dit heb ik zelf nog niet ondervonden.

Heb al wel bij een .mkv van The Amazing Spiderman bij een ondertitelspoor een paar zinnen gezien met “<i> blablablaa<i/>” erin. Dit had denk ik dan cursief weergegeven moeten worden ipv letterlijk de <i> te tonen. Of dit in een firmware update verholpen kan worden, weet ik niet. In een aantal dvd’s van “de tweede wereldoorlog in kleur” toonde hij wel netjes de ondertitels cursief waar nodig.

Verder zijn de eerste indrukken erg positief! Vooral omdat het menu erg snel reageert. Wel moet je redelijk goed mikken met de afstandsbediening t.o.v. EM7180, maar kwestie van gewenning.

Video van het menu van de EM7380:
Hier de link naar VIMEO

Heb jij ook een Eminent EM7380?

Ik heb deze mediaspeler ook en ben er heel bij mee.
De onderteuning van thumbgen levert mooie je plaatjes op :)
En ja dat met <i> heb ik ook wat zeer irritand is.
Ik heb dit ook gemeld op het forum, en daar zeggen ze dat het het niet mogelijk is om html tags te ondersteunen in .srt formaat.
Toch raar dat andere merken die ik heb gehad het wel hebben zoals, Xtreamer, AC Ryan, Mede8er, en WDTV.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 12 november 2012 23:04]

Thumbgen moet ik nog gaan gebruiken, wat ik op de site had gezien ziet het er inderdaad gelikt uit.
En erg irritant is het zeker met die <i> in de subs. Dit was bij de 7180 niet! Hoop toch echt wel dat hier wat aan gedaan wordt want vind dat een erge afknapper van de tot nu toe bijna perfecte speler!

Snap ook niet waarom niet, een nieuwere en snellere chipset en hij zou het niet ondersteunen.. misschien eens kijken naar de .srt omzetten naar .sub of iets anders.. je hoort van me.
Valt er iets over de 3D-ondersteuning te zeggen? Met name frame packed 3D, want SBS kan met de vorige generatie mediaspelers ook al.
Hij speelt frame packed 3D gewoon vlekkeloos af.

Toch ga ik mijn Eminent EM7380 verkopen want Ik ben nu naar mede8er gegaan en heb de Mede8er MED600X3D gekocht.

pricewatch: Mede8er MED600X3D

Deze speler is vele malen beter en de firmware is ook gemaakt met minder bugs, dus gewoon cursive ondertiteling en mijn externe harde schijfen worden gewoon herkent met films wat de Eminent EM7380 niet deed want die gaf steeds 0B weer en zag geen externe harde schijf.

Ook hebben ze blijkbaar bij Eminent geen haast met het fixen van bugs in hun firmware.
Bij Mede8er wordt de firmware zoal je hier ziet vaak geupdate:

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 6 december 2012 15:22]

"Deze speler is vele malen beter'

Kun je dit beargumenteren? Wat is er precies beter?
Ik heb zelf twee verschillende mede8ers, maar zodra er een nieuwer model uit is, is het gedaan met de firmware updates.

Van de 400X2 die ik heb, is de bediening niet lekker, zijn er nog steeds bugs en met de ondertiteling loopt het niet zoals het moet.
Wanneer je bijvoorbeeld series met losse ondertitels hebt, moet je elke aflevering in een aparte map zetten anders moet je handmatig de juiste ondertiteling instellen, wat ook niet erg soepel gaat. Bovendien zegt de speler doodleuk "geen ondertiteling" wanneer er punten of vreemde karakters in de bestandsnaam voor komen.

Ook de microstotteringen en de beeldkwaliteit bij 1080p vind ik minder, maar ja, het is een goedkope speler geweest, dus daar kan ik nog mee leven.

Nee, voor mij geen Mede8er meer, maar Dune, die toch stabieler is en fijner werkt.
Hoi,

ik heb een Panasonic 50GT30 TV.
En daar kan je via USB een USB HDD aan koppelen en rechtstreeks DivX, Xvid, MKV, ... spelen vanaf de USB schijf.
Nu ik vind de menu daarvan niet zo geweldig handig om films te gaan zoeken (stel je hangt er een 2 TB disk aan, en moet dan gaan zoeken tussen 500 films, dat werkt gewoon niet zo handig.

Daarom was ik aan een media player aan het denken. Kan je daar wel makkelijker gaan zoeken, of indelingen maken met folderstructuren op je USB hard disk?
Ik kwam ook een beetje uit bij deze Eminent.
@wvhoof:

Indeling is net zoals je eigen windows verkenner. Dus je kunt gerust mappen zoals films, series, muziek etc maken. Om dit te verduidelijken zal ik dit weekend een filmpje maken van de menu opbouw zoals ik al eerder aangaf. Was er nog niet aan toe gekomen.

Zal hier ook nog iets verder uitwijden over het zoeken en het 3D gebeuren.
Thanks Drachir2! Zou leuk zijn!
Maar jij bent dus nog heel tevreden over de media player :-)?
@wvhoof:

Ja ik ben er super tevreden mee waar ik hem voor gebruik.
Lekker snel overzichtelijk menu, klein kastje die niet warm wordt.

Alleen onderstaand puntje stoor ik mij mateloos aan :), maar dit hebben gelukkig niet alle films. Het gebeurd meestal bij quotes of als er iets verteld wordt..

Maar hopelijk komt er snel een firmware update om dat te verhelpen en het net zo te maken als bij de oude EM7080/7180.
Thanks Drachir2!

Gaat het vlot als je er een USB schijfje van bijv 2 of 3 terra aan hebt hangen om dan te navigeren in de folder structuur?
En zit er ook een zoek functie op dat je bijvoorbeeld op keywords kan gaan zoeken van bestandsnamen?

Heb je al films gehad die niet ondersteund werden? Ik heb bijv nu als ik de Panasonic TV rechtstreeks aan de USB schijf koppel één mkv film die niet wordt herkend, en andere dan weer wel. Dus ik zou hopen dat dat ook opgelost zou raken met de Media player dan.

thanks!
Ik ben benieuwd naar je vervolg! En wat Whoof vraagt is hij nog steeds snel met een 2TB schijf eraan?