Intel Core i3 3225 Boxed Review

ccc456 12 december 2012, 5.398 views

Intel Core i3 3225 Boxed

Pluspunten

• Energie zuinig, weinig warmte ontwikkeling
  • Goede boxed koeler (Low profile)
  • Uitstekende video prestaties
  • Ideaal voor een HTPC

Minpunten

• Prijs (toch nog 120,-)

Ik wilde een HTPC bouwen en zocht een leuke passende CPU met geintegreerde GPU om dat ik liever geen extra grafische kaart wilde.

De keuze was eerst, wordt het een AMD of Intel. Voor mij was de keuze makkelijk het werd zeker een Intel. Dit omdat ik de kleurweergave van mijn huidige AMD6750 niet erg mooi vind (gelige waas). Ik weet niet of de A10 dit beeld ook laat zien maar ik wil het risico niet lopen. Daarbij is ook de warmte ontwikkeling van de Intels minder, dus deze zijn met minder lawaai/inspanning koel te houden. Ik praat dan over de vergelijking Ivy bridge i3 en de nieuwe A8 of beter de A10 van AMD.

Welke i3
Er zijn een aantal varianten in de i3, de gewone versies en de T-energie zuinige versies. Deze laatsten vielen meteen af omdat:
1. ze in mijn ogen alleen een goed marketing verhaal opleveren. Het levert niet echt een relevante besparing op, ze zijn natuurlijk wel iets zuiniger want ze zijn dermate teruggeklokt dat de vCore uiteraard ook lager is, maar als je dit wilt kun je dit al aardig benaderen door zelf te under-clocken. Maar waar praten we over, een paar Watt minder verbruik gedurende 3 uurtjes per dag dat deze PC aanstaat. Laten we zeggen 10 Watt x 3 uur x 365 dagen = 11 Kwh a 0,25 euro = 2,80 per jaar :O
2. Een andere reden was dat deze T-versies "slechts" de HD2500 graphics hebben, net als de goedkoopste telg, de 3220. Dus kwam ik al snel bij de 3225 met HD4000 graphics. Deze biedt tegen een goede prijs een interessante CPU en GPU.

Koeler
Normaliter koop ik altijd een Scythe Big Shuriken (2 Rev B ) maar om eens te besparen had ik besloten de boxed koeler eens te proberen. Ik kan altijd deze nog vervangen.

De andere gebruikte componenten waren:
Fractal Core 1000 behuizing
Asus P8H77-I mini ITX MB
Corsair 4GB DDR3 1333Mhz geheugen
Intel X25-M 80Gb SSD
Be Quiet E9 400Watt voeding
Dempingsmateriaal van Be Quiet.

Bouw
Na de kast te hebben "geisoleerd", dat wil zeggen het gat in de zijkant te hebben dichtgemaakt en de zijplaten en de onderplaat te hebben voorzien van dempingsmateriaal kan het systeem erin.
Het mini-itx bordje heeft alle ruimte en aangezien ik heb gekozen voor een HTPC zonder DVD/BR speler kan ik mooi alle bedrading (o.a. van de voeding) kwijt in dat vak. De front fan heeft zo alle ruimte en wordt de luchtstroom op geen enkele wijze belemmerd.

Starten maar!
Eindelijk, de spanning is ondragelijk :P hij kan worden aangezet. Een fel blauwe lampje vertelt me dat hij aanstaat. Snel de kast weer in en het LED draadje losgetrokken van het moederbord, dit is too much voor een slaapkamer. Nu de BIOS (EFI) in, ziet er goed uit. Ik had al eerder gewerkt met een EFI bios van ASROCK, maar deze ziet er zeer gelikt uit, hoewel ik persoonlijk me nog altijd beter thuisvoel in de ouderwetse BIOS.
Snel even wat aanpassingen gedaan zoals IDE --> AHCI en de Q-fan op silent gezet.Restart en ...ik hoor nauwelijks iets, op 30cm hoor ik een licht geruis.
Vervolgens Windows 7 64bit geinstalleerd. Alles verliep snel en vlekkeloos.

Nu testen maar
Snel even Asus AI suite geinstalleerd met name vanwege FanXpert. Je kunt hier net als in Speedfan een prachtige koelcurve aanmaken, waarbij je precies kan aangeven hoe hard de CPU en de Front fan moeten draaien bij elke temperatuur. Overigens wilde ik eigenlijk hiervoor Speedfan gebruiken, maar deze werkte niet met dit MB, ook niet de laatste versie. Maar FanXpert doet zijn werk ook uitstekend, maar kent zijn beperking. De chassis fan moet min. op 40% draaien en de CPU kan tot 20% maar als deze een 4pin heeft wordt via een "test" bepaald wat de werklijke toegestane min. RPM is voor de betreffende Fan. Dat is voor deze boxed koeler 1050 rpm.
De kast werd door wat tweaken nog wat stiller, in de BIOS kon je de chassis fan namelijk niet beneden 60% laten draaien, in FanXpert gaat dit tot 40%. Hij draait dan 570 rpm i.p.v. 750 rpm.
De CPU fan van de boxed koeler is fluisterstil (ik heb geen dB-meter maar hij komt zeer dicht bij een Scythe Big Shuriken in de buurt, althans in Idle).
EDIT: bij 570 rpm is de frontfan voor mij op 2 meter niet hoorbaar, bij 750 rpm kan ik hem heel zacht horen draaien op 2 meter. Dit is in een stille ruimte. Zodra je iets van geluid hebt (auto's die voorbij rijden, TV geluid) zul je dit niet horen. Maar een feit blijft dat dat kleine verschil in rpm wel hoorbaar is. De CPU fan is bij 1050 rpm zowieso op 2 meter niet hoorbaar.

Hoe doet hij het als we Prime95 op alle cores draaien?
Het mooie is dat deze processor zo mooi energie efficient (TDP 55 Watt) is dat de CPU fan na een 30 minuten 100% processor belasting bij een kamer temperatuur van 20 graden Celsius, nog altijd draait op het minimaal mogelijke, en Asus AI suite aangeeft dat de CPU pas 40 graden celsius is. Als ik echter Coretemp gebruik, die een Tjmax van 105 graden Celsius aanhoud voor deze CPU, geeft deze 55 graden celsius aan. Maar let wel, dat is dan nog 50 graden ONDER Tjmax!!!! De kast temp is opgelopen tot 39 graden celsius, de Front fan draait dan de hele tijd op 570 rpm. Als ik handmatig de Intel CPU fan harder laat draaien (100% oftewel 2300 rpm) is hij uiteraard goed te horen maar mede door het dempingsmateriaal nog lang geen gierende v-snaar ;)
In ieder geval tot zo'n 1200 rpm is hij zeer stil.
Maar ik betwijfel of hij in mijn geval ooit boven het min. aantal rpm van 1050 zal komen.

Overclocken
Zoals je ziet heb ik een H77 chipset, deze biedt dus geen OC mogelijkheden voor de CPU. Voor de GPU wel, maar gezien mijn toepassing is dit in mijn ogen overbodig. Ik heb hiermee dan ook (nog niet) mee geexperimenteerd.

Wat zijn de HTPC prestaties?
Meer dan voldoende! Dat is misschien simpel gezegd, maar hij speelt alles zonder stotteren of haperen af. Ik heb een Samsung 55inch 3D toestel en ik vind de kleuren van de HD4000 graphics erg mooi, mooi vol van kleur maar niet "too much", zonder geelkleurige waas (AMD 6570) en niet zo flets als de oude GMA4500HD onboard chipset die ik als tweede systeem heb staan.
Ik gebruik altijd Mediaportal om al mijn films te streamen i.c.m. een afstandbediening. Het hele systeem reageert prettig snel en is lekker stil, precies zoals ik het wilde.
Kortom, ik ben zeer tevreden met dit systeem.

Heb jij ook een Intel Core i3 3225 Boxed?

Leuke review, leuk procje.
En opmerking: Hij heeft niet vier cores, maar twee en dan HyperThreading, waardoor je aantal threads wel op 4 uitkomt.

Desalniettemin: Nette review, jammer dat je er verder geen leuke benchmarks (leuke local MP games (Trine 2 anyone?) of een goeie SP game die je in je vrije tijd kan doen) hebt gedaan. Deze zijn wel te vinden, maar er zijn zoveel verschillende combinaties van HW te vinden dat je altijd meer hebt aan meer benchmarks :P

Veel plezier met je systeempje!
Inderdaad ....hij heeft niet vier cores, maar twee en dan HyperThreading, waardoor je aantal threads wel op 4 uitkomt....

Aangepast!
Bij mij is ide 37 Watt met geluidskaart+netwerkkaart en 1tb hardeschijf.
De processor wordt volgens Aida64 26, moederbord(GA-B75M-D3H (rev. 1.1)) 25, fan van de standaardkoeler ca 1100 toeren, Gigabyte ET6 werkt niet goed onder Intel(2e instelling werkt niet, gaat elkekeer terug naar de basic instelling, met AMD waren geen problemen en ET6 geeft ook de verkeerde processor aan i3-3220.

Windows prestatie-index(1600 oc geheugen) 7.2, 7.5, 6.5, 6.5, 5.9
Over een paar dagen zal ik dezelfde processor kopen (daardoor kwam ik op deze review uit) en ook dezelfde kast. Nu vroeg ik me af hoe je die zijkant dichtgemaakt hebt?

Mooie review verder ;)
thnx!
Ik heb eerst een stuk zwart karton ter grootte van het raster geknipt, daarna het Bequiet dempingsmateriaal er over heen. Het karton is nodig anders kijk je tegen de lijm(kant) van het isolatiemateriaal aan.

Veel succes

[Reactie gewijzigd door ccc456 op 11 december 2012 17:29]

Leuke review, ik ben zelf ook van plan deze processor aan te schaffen. Waar ik benieuwd naar ben, is het mogelijk om 3d blu-ray hiermee vloeiend af te spelen?
Ik ga daar wel vanuit, dit systeem is veel krachtiger dan menig mediapc'tje. Ik kan wel eens een hdd copy van een van mijn BR's draaien in 3D. Ik heb nl. zelf geen BR speler ingebouwd.Dit doe ik van de week wel even.
hij deed het prima!
Die gele waas waar je het over had kan goed zijn omdat het pixel format in catalyst niet goed ingesteld stond. Je hebt daar namelijk 4 opties die hier verantwoordelijk voor kunnen zijn.
Tevens ben ik benieuwd of scherm gekalibreerd was voor systeem in kwestie.

Je kan dit simpelweg met een colorimeter doen o.i.d., profiel wordt opgeslagen op de PC dus je hebt er geen last van met TV kijken.
Bedankt voor jullie reacties.

Aan findftp: Ik heb toendertijd wel gezocht in Catalyst. Daar heb ik geschakeld oa. tussen de verschillende RGB modi en xvYC. Dit gaf geen verbetering.

Aan kakanox: Nee, het scherm was niet gecalibreerd. Ik heb een Samsung 8000 serie LED waar je van alles rondom tint en kleur kunt instellingen, ik heb toen alles geprobeerd maar kreeg de gele waas op die manier nooit helemaal weg.

Ik heb toen het ook nog geprobeerd met een Intel HD2000 (i3 Sandybridge), deze gaf "out of the box" voor mij perfecte kleuren. Deze had alleen het nare probleem met HDMI handshaking. Mijn TV gaf 2 van 3 keer aan dat er geen HDMI signaal was. Ik moest dan alles loskoppelen, mijn PC resetten net zo lang dat hij het weer wel deed. Heel vervelend.
Overigens had ik voordat ik hier achterkwam alles vervangen, HDMI kabel, moederbord, geheugen!

Nu met de HD 4000 werkt alles naar mijn tevredenheid, geen HDMI handshaking problemen en voor mij perfecte kleuren.
eef een vraag waarom geen 1600MHZ werkgeheugen ?
Ik had dit nog liggen en daarbij is een simpel mediapc'tje, naar mijn mening geen bijzondere specs t.a.v. geheugen vereist?!.
Verschil valt te verwaarlozen voor zo'n setup. Ik heb zelf ook 1333 icm 3570K en daar heb ik het verschil met 1600 ook niet gemerkt.
Enige verschil dat je zult merken is de game-performance (misschien enkele FPS), omdat het DDR3-geheugen dan als videogeheugen fungeert (shared). In alle andere gevallen is het verschil zo klein dat het niet te merken en waarschijnlijk niet eens te meten valt.