Specificaties 7" (800x480), 4GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 4G Review

CLB 29 februari 2008, laatste update op 10 maart 2008, 5.742 views

Asus Eee PC 4G

Pluspunten

• Simpel en goedwerkend OS
  • Genoeg accesoires voor verkrijgbaar
  • SDHC card reader
  • Bouwkwaliteit en robuustheid
  • Warmte- en geluidsproductie
  • Mobiliteit
  • Accuduur

Minpunten

• Eigenlijk niks :-)
  • Ik weet waarvoor ik 'm wilde en
  • wat ik ermee wilde doen en dat
  • gaat perfect op de Asus Eee...
  • Natuurlijk kun je gaan klagen
  • over het 'kleine' 7" schermpje
  • met 'maar' 800x480 pixels,
  • natuurlijk kun je gaan klagen over
  • 'maar' 4GB interne opslag,
  • natuurlijk kun je gaan klagen dat er
  • Xandros Linux opstaat...
  • Wat mijn doeleinden betreffend,
  • een suuuuperproductje!

Gebruikt onder besturingssysteem: Xandros Linux (customized by Asus)
3 weken achter elkaar gebruikt, omdat het zo simpel was: Easy Mode

Na 3 weken kwam ik eindelijk achter wat de Advanced Desktop Mode was en die bevalt ook zeer goed:

Featureset:
De featureset is gewoon heel heel leuk uitgekozen!
We hebben gekozen voor de 4G versie, dus met webcam en grotere accu
(5200 mAh vs. 4400 mAh vd 4G surf) en een extra beschermhoesje...

Scherm: AU Optronics 7″ WVGA (800×480) TFT-LCD
Processor: 900MHz Intel Celeron M ULV 353 with 512kb Cache
Chipset: Mobile Intel 910GML Express
Graphics: Intel GMA 900 (integrated) with external VGA-out connector
Memory: 512MB single-channel DDR2-400 (PC2-3200)
HDD-grootte: 4GB SSD
BIOS: American Megatrends, Inc. (AMI)
OS: ASUS-customized Xandros Linux with “Easy” and “Standard” GUI modes
Bedrade communicatie: 10/100 Mbps Ethernet, V.92 56K modem
Draadloze communicatie: 802.11b/g Wi-Fi
Poorten: 3 USB 2.0, MMC/SD(HC) card reader, microfoon, hoofdtelefoon
Webcam VGA (640×480) @ tot 30 fps
Audio: High Definition Audio; ingebouwde stereospeakers
Batterijduur: 3.5 hours (4-cell Li-Ion: 7.4V, 5200mAh)
Afmetingen: 22.5 x 16.5 x 2.1~3.5 cm
Gewicht: 0.89 kg
Kleur : Galaxy Black

Tevens zijn er genoeg accesoires bij te bestellen,
varierend van batterijen, muisjes, headsets en opladers.

Asus laat de consument zelf kiezen welk model het beste bij hem/ haar
past en zodoende zit er altijd wel iets tussen wat de consument bevalt..

Leuk dat er een geïntegreerde webcam inzit, wat wel jammer is, is dat deze niet compitabel is met Pidgin Messenger wat standaard is geïnstalleerd op de Asus Eee. Hiervoor kun je alleen het standaard geinstalleerde Skype gebruiken, of kun je Windows XP installeren, om hem zo te kunnen gaan gebruiken in MSN Messenger en dergelijke. Momenteel staat Linux er nog steeds op (na 3 weken) en gebruiken we dat hier nog steeds naar volle tevredenheid.

Enige reden waarom ik XP zou willen installeren (op SD-kaartje en / of Dual-boot) is de reden dat het draadloze internet op school misschien niet zou willen werken icm Linux. Nog niet geprobeerd (netwerk lag eruit) dus dit wordt later aangepast in deze review.

Laptop bevat 2 geïntegreerde muziek-boxjes. Deze zijn bij laptops vaak niet van goede kwaliteit, maar de boxjes in de Asus Eee zijn best goed te pruimen. Natuurlijk geen harde bass of hoge tonen en dergelijke, maar om lekker naar de radio te luisteren, een cd'tje af te spelen, tijdens 'n filmpje of 'n game voldoen deze boxjes zeker. En anders sluit je er gewoon een hoofdtelefoon op aan om zo te chillen!

Prestaties:
Prestaties zijn uitermate goed te noemen imho! Natuurlijk heeft het z’n beperkingen: beeldschermgrootte/ beeldschermresolutie/ pre-installed OS, maar alles werkt zeer intuïtief, makkelijk en snel. Ook met de standaard 512MB RAM tot nu toe geen problemen meegemaakt, als er wat internet- pagina’s open stonden, ik muziek streamde via de ‘Music Manager’ en ook nog is op ‘MSN’ (Pidgin Messenger) zat.
Leuk dat iedereen blaat over ‘gooi er gelijk 1024MB RAM in, want kost toch niks’, maar in mijn ervaringen is dat zeker niet nodig! Je kan dat geld beter besteden aan een muisje of een SD-kaartje :)
Inmiddels zit er wel een 1GB PC6400 800MHz RAM in, had 'm over, getest nog niet echt :)

Het pre-installed OS werkt echt zalig en bevat alle applicaties die een ‘normale’ gebruiker nodig heeft.
Er zit standaard FireFox als browser, wat erg simpel werkt en een worddocumentje, powerpointpresentatie’tje of een excel bestandje zijn makkelijk te maken, te lezen of te veranderen op de Eee. Toetsenbordje is van goede kwaliteit, typt lekker, heeft geen last van rare flex en er is gewoon zeer goed mee te werken. Ik wilde 'Video Manager' nog even een extra puntje van aandacht geven, omdat dat echt een hele goede en simpele applicatie is. Het speelt echt alle videobestanden die ik ken, varierend van mpeg, xvid, avi tot mp4 en 3gp! Losse .srt ondertiteling is geen probleem en ook 720P liep vrij goed.
(genoeg voor mij en 't was maar een testje)

Aeon Flux

Aeon Flux fullscreenhttp://aycu05.webshots.com/image/43364/2002680753245195248_rs.jpg

Lost

Lost fullscreenhttp://aycu20.webshots.com/image/41139/2002699050888367969_rs.jpg

Lost

Lost fullscreenhttp://aycu24.webshots.com/image/41983/2002687230356354762_rs.jpg

Ook de 'Music Manager' is een erg handig, simpel en goed programmaatje:

Beeldkwaliteit:

De resolutie van het 7" scherm bedraagt 800x480 pixels en bevalt me goed. De meeste door mij gebruikte internetsites zien er goed uit (helemaal door in FF op F11 te drukken en zodoende FullScreen internet te hebben) en ook zijn worddocumentjes, excel bestanden enzovoort goed te lezen op de Eee.

Startpagina

Uitzendinggemist.nl

Nu.nl

Gmail

Fresh FM!

M’n huidige 14,1” laptop heeft een WXGA+ scherm met 1440x900 waar uiteraard stukken beter op te werken is, maar voor onderweg, op school en voor een half uurtje internetten is het scherm van de Eee imho goed geschikt!
De beeldschermhelderheid is in te stellen in 16 stappen (met de FN toets en de F3 en F4 knop) variërend van erg donker tot erg erg helder (doet gewoon pijn aan mijn ogen) Ik gebruik meestal stand 4 (0 is donker, 16 is licht) omdat, dat imho al meer dan genoeg licht geeft.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Is gewoon goed te noemen! Scherm is niet te openen met 1 hand wat komt door de stroeve scharnieren. Juist een pluspuntje imho omdat, dit niet getuigd van cheape makelij. Laptop voelt robuust aan, deksel sluit goed aan (zit niet vast met pennetjes/ magneetsluit of wat dan ook), aan-uit knop is een goede button.
Voor de rest weinig poespas a la tig knopjes en dergelijke! Gewoon lekker strak!

Door mij gemaakte foto's van de Eee zijn hier te vinden:
hier en hier

Ergonomie:
Toetsenbord heeft een lekkere aanslag imho en de touchpad functioneert ook goed.
Wel maak ik gebruik van een losse muis (TRUST MI-7600 XP Wireless laser mini mouse) dus
de touchpad staat altijd uit! (gedaan in het tabblad ‘settings’ ‘touchpad’)Toetsenbordje is gewoon 'n
US-toetsenbord, waarbij de F1 tot en met de F9 knop ook een FN-functie onder zich hebben:

F1: Standby
F2: Draadloos internet aan / uit
F3: Displayhelderheid omlaag
F4: Displayhelderheid omhoog
F5: Wisselen van scherm (extern / internet)
F6: Task Manager popt up naar voren
F7: Mute aan / uit
F8: Geluidsvolume omlaag
F9: Geluidsvolume omhoog

Warmte- en geluidsproductie:
Zijn erg erg goed te noemen!! Warm.. tsjaa hij wordt ietwat warm (aan de onderkant) als je ‘m 3 uur op je schoot hebt staan.. Maar ‘warm’ is lekker warm… Zal komen omdat, de enige ventilatiegaatjes zich aan de onderkant van de laptop bevinden.
Geluidsproductie hahaha.. Je hoort niks als je er mee werkt!
Kort maar krachtig stukje omdat, er voor de rest gewoon niks over te zeggen is.

Mobiliteit en accuduur:
De mobiliteit van de laptop is werkelijk uitstekend!! Compact formaat, laag gewicht en gewoon lekker goed mee te nemen in ’t bijgeleverde beschermhoesje. De voedingsadapter is imho lekker relaxed te noemen, zowel qua grootte als qua gewicht en is gewoon makkelijk bij je laptop in 'n tas te stoppen en dus easy om mee te nemen!

Accuduur heb ik nog niet echt goed kunnen testen, maar tot nu toe bevalt het zeer goed! Asus reclameert met een tijdsduur van 3,5 uur. Dat lijkt mij persoonlijk ietwat veel, maar drie uur een Worddocumentje typen moet volgens mij geen problemen opleveren.

Prijs:
Aangezien de Eee nog niet in Nederland verkrijgbaar is, is deze geïmporteerd vanuit HongKong. We wilden persé een US-toetsenbord zonder Chinese tekens en persé een ‘normale’ 4G. Via eBay en deze eBay-shop uiteindelijk eentje besteld voor $390,- … Natuurlijk kwam daar de verzending ($120,-) en extra verzekering ($10,-) nog bij, zodat ik uiteindelijk $4056 HK kon overmaken, oftewel 365,- euro…. Snelle verzending, alleen bij de douane op Schiphol wilde het niet echt vleugen, mocht uiteindelijk nog 85,- extra douanekosten betalen (maarja that’s the risk) wat op een totaal bedrag kwam van 450,-
Jammer dat die douanekosten erbij kwamen, want dat liet de prijs ten opzichte van de Packard Bell EasyNote XS20 aardig in dezelfde richting schieten! Maarja welke 7 incher nou beter is, is nog steeds niet 1,2,3 te zeggen. Ze hebben allebei hun pro’s en cons…
Wat mijn geluk is, is dat mama CLB 420,- heeft betaald, dus zodoende PUNT

Al met al: Superlaptopje die zeker aan je verwachtingen voldoet!
En aangezien er nog geen release-datum is van de gepresenteerde 8" & 8,9" Asus Eee
of van de gister gepresenteerde HP's UMPC 2133 en er ook nog geen final specs / prijzen van
deze apparaatjes zijn, zou ik zeggen: Ga het avontuur aan en koop een Asus Eee PC 701!!

Heb jij ook een Asus Eee PC 4G?

Ik wil niet moeilijk doen, maar waarom zijn er zoveel foto's van het besturingsysteem, daar heb je als lezer toch eigenlijk niks aan?

1/2 foto's waren meer dan genoeg, daarom kan ik je niet meer dan 3 sterren geven.
Leuk dat je dat zegt: Ik vind het juist fantastisch om zoveel foto's ervan te zien. Nu kan ik me een beeld vormen van hoe hij in de praktijk werkt.
Omdat ik niet wist dat ik ook plaatjes in m'n review kon fixen :)
Heb 't inmiddels aangepast naar 4 foto's van de laptop zelf ;)

Zag ook nergens een preview functie, dus ga nu de linkjes bijwerken!

Desalniettemin bedankt voor je sterren :9

[Reactie gewijzigd door CLB op 29 februari 2008 13:30]

Wat is er mis met zoveel screenshots?

Geeft een beter beeld bij het geschrevene, vind je ook in menig andere review. ;)
Ik had bij de 4 foto's 2 plaatjes van desktops geplaatst in 't begin!
Eentje van de Easy Mode en eentje van de Advanced Desktop! :)

Inmiddels veranderd in 4 foto's van de Eee zelf, terwijl er ook 2
linkjes in m'n review staan naar posts waarin er tig reallifepics staan!
$4056,-

Da's wel heel duur :P
HK$4056, dan valt het wel weer mee...
Mooie review, alleen veel plaatjes en dan nog geen eens 800x480, want dat zou ik dan willen zien - maar oke.

Ooit wel eens gehoord van Zwisterland? is geen Europa en retegoedkoop wat betreft alles wat slecht en leuk voor je is :+

Dus deze kost hier, CHF 499,- is ¤315,17 incl 7,6 Btw, deze hoef je niet te betalen, want het is geen Europa, dus dan zou je uit komen op ¤291,21
Moet je hem wel zelf ophalen, dus voor een ieder die zijn vrouw/vriendin een lang weekend Zürich wilt aanbieden en er zelf beter van wilt worden ;)

http://www.digitec.ch/Startseite.aspx - notebooks met linux OS

Goed bedrijf, haal er alles wat ik nodig heb

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 2 maart 2008 10:58]

Zwisterland, hebben ze daar geen qwertz toetsenborden?

Oja, even vraagje aan de reviewer (ik heb wat zitten lezen over de advanced desktop mode). Klopt het dat de opstarttijd in advanced mode veel langer wordt, dus dat ie ipv in 23 sec voortaan in 43 sec opstart?

[Reactie gewijzigd door PeeFizz op 6 maart 2008 18:14]

Niet echt getest zo 1,2,3!
Zal daar nog even op terugkomen voor je :)
Zo, wat wil ik dit speeltje graag hebben. Staat erg hoog op mijn verlanglijstje. Deze review overtuigt mij dat ik wel ff moet wachten op het "9 inch modelletje wat er in mei 2008 zou moeten komen. Dus aan de eind van de zomer zou ik hem in mijn handen kunnen hebben.

En wat een superkeuze om het apparaat in het zwart te nemen. Dat ga ik dus ook doen. Thanx for the review!
Your Welcome ;)

Ben benieuwd wat de HP gaat doen qua:
RAM, processor, videokaart, besturingsysteem, final price...