Panasonic Viera TX-P55VT50 Zilver, Zwart Review

Arjen83 1 november 2012, 2.490 views

Panasonic Viera TX-P55VT50 Zilver, Zwart

Inbrandgevoeligheid Score: 4

Ik heb de laatste maanden dit forum, AVForums, HDtvtest,CNET ect. intensief gevolgd omdat ik naar één ding op zoek was namelijk een flatscreen met het allerbeste beeld. Ik kom van een old school breedbeeld tv die ik 10 jaar geleden heb gekocht toen ik op kamers ben gegaan dus vervanging werd wel eens tijd :) Dat de VT en ST het beste beeld hebben stond voor mij snel vast en ook alle review sites zijn het hier over eens. Las echter ook over de nodige negatieve gebruikerservaringen waardoor ik dacht moet ik niet voor de beste LED van dit moment gaan zoals de HX850 iod.

Mijn uitgangspunten:
- Een ietwat donkere woonkamer
- Vooral 's avonds tv kijken
- Ik kijk weinig tv en veel films en concerten
- Beste beeld is absoluut vereiste met natuurgetrouwe weergave!
- Media in een tv doe ik niets mee, mijn HTPC met XBMC is hier superieur aan
- Design is belangrijk
- Kijkafstand is ca 4,5 meter

Keus en filmbeleving:
Ik kijk weinig TV maar ben een echte filmliefhebber en kijk graag naar concerten. Heb een HTPC met XBMC erop en heb een filmpje of 600. Daarnaast heb ik de nodige concertregistraties en series in m'n XBMC zitten. Met dit in het achterhoofd ontkom je haast niet aan de ST of VT. Heb vorige week de knoop doorgehakt en de Pana 55VT50 op vrijdagavond rond 19:30 besteld bij Bobshop die op dat moment het goedkoopst was. Zaterdagmorgen 12:30 werd hij bezorgt met gratis Pana BR (DMP-BDT320) player erbij. Geniaal en zonder extra bezorgkosten!

Ik heb de tv nu een week in gebruik. Het beeld is werkelijk waar fenomenaal! Heb zelden zo'n mooi beeld gezien. Mijn vrouw had een weekje vrij en is niet meer achter die TV weg te slaan :) Heb de tv op THX Cinema gezet en verder niets aan de instellingen gedaan omdat het beeld in deze stand gewoon geniaal is. De originele Avatar BR hebben we in 3D gekeken en dat was een fantastische beleving. Daarnaast de hele week al Band of Brothers in full HD aan het kijken en ik hoef niet te vertellen hoe fantastisch dat is!

Voorzorgsmaatregelen:
Uiteraard heb ik (gezien de gebruikerservaringen) wel een paar simpele voorzorgsmaatregelen genomen. Als we tv kijken zappen we af en toe ff en daarnaast heb ik screensavers ed op de HTPC ingesteld om statische beelden zoveel mogelijk te voorkomen. Dat gaat prima en we hebben na een week redelijk veel kijken nog geen bijzonderheden ontdekt. De flikkering die sommigen als vervelend ervaren valt mij nauwelijks op (hooguit een beetje bij volledig wit scherm). Dit is echter geen moment storend.

Tot slot:
Samengevat ben ik uitermate tevreden over mijn VT50. Het beeld is fenomenaal en mijns inzien superieur aan LED. De negatieve gebruikerservaringen van andere mensen heb ik niet kunnen ontdekken. Denk dat het heel belangrijk is om vooraf je uitgangspunten goed te definiëren. Ik kijk veel film en vooral 's avonds dus dit is voor mij de beste keus. Als ik veel tv ipv film zou kijken, vooral overdag in een lichte omgeving zou LED een optie kunnen zijn maar dan betaal je veel meer voor een mi kwalitatief mindere tv.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P55VT50 Zilver, Zwart?

Lovend ben je, dat zonder meer. Hoewel deze TV ver boven mijn wenselijk budget ligt (ik twijfel al sinds de G10 .. G20 .. GT30 en heb nog steeds geen knoop doorgehakt en kijk nog steeds naar een Philips CRT 37") zie ik wel wat zaken die ik mis in je verder eerlijke en goed te lezen review, zoals
foto's van de front, bezel, mountingmanier
een indruk over geluid van ventilatoren of voedingsbuzz e.d.
je mening over de speakers bij normaal TV kijken
de belofte om over een maand en meer dan 200 branduren nog eens te evalueren

keep it up en veel kijkplezier!
Hoi QwaftZefoni. Je hebt helemaal gelijk maar het werd anders wel een lang verhaal en veel hierover is al door mede Tweakers beschreven. Mijn ervaringen zijn:

- Ik heb gekozen voor VT ipv ST om oa de THX functie en design. Hierdoor hoef ik zelf geen stappen tav calibratie te ondernemen en heb ik gelijk al een super beeld.
- De THX functie zit idd ook op de GT. Weet niet welk formaat je zoekt en voor welk budget maar ik zou zeker de ST overwegen. Dit is by far de tv met de beste kwaliteit/prijs verhouding (zie ook CNET)! De ST heeft betere lichtopbrengst en ook een formidabel beeld (heb ik zelf waargenomen).
- Ik heb de VT niet aan de muur hangen maar op een laag dressior staan op exact de juiste kijkhoogte. Hierdoor kan de warmte goed weg omdat de achterkant van de tv ca 50 cm van de muur af staan. Was er eerst van overtuigd dat hij aan de muur moest maar ben nu helemaal om en hij blijft mooi op dat dressior staan.
- De fans of voedingsbuzz hoor je totaal niet. Deze zitten aan de achterkant en zijn heel stil. Als ik iets hoor zijn het de fans van m'n HTPC maar zelfs als deze uit staat hoor ik ze niet van de VT.
- Het geluid is bij gewoon kijken zonder versterker ed echt prima. Op moment dat ik films of series ga kijken gaat het geluid altijd over de versterker. Omdat ik ook op gebied van audio de beste (lossless) kwaliteit nastreef ga ik binnenkort een DAC aanschaffen om alle digitale audiobronnen via deze DAC naar m'n versterker te laten lopen maar das een volgend project :)

Succes in ieder geval met jouw keus!
Arjen, geluksvogel ben je met zo'n geweldige Plasma van het enige merk, zelf ook een wat kleinere van Panasonic 42", ik zie dat je filosofie betreffende het natuurgetrouwe Films/TV bekijken idem zijn aan die van mij, bestaat in deze serie ook een kleiner model?
Het is jammer dat Panasonic gaat stoppen met zijn Plasma schermen, en dat we straks waarschijnlijk door de overheid gedwongen worden op de inferieure LCD en peperdure oled schermen te moeten aanschaffen omdat deze zuiniger met energie omgaan.
Nog heel veel kijkplezier