Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

alex3305 27 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 13.222 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Goede vormgeving en mooi uiterlijk
  • Resolutie op de muis instelbaar
  • Ligt fijn in de hand door de grootte

Minpunten

• De mijne is ineens stuk gegaan...
  • Niet geschikt voor linkshandigen
  • De hoge prijs

Een gaming grade muis die niet weg schrikt als er een grotere kat aan zou komen!

De ergonomie:
Het eerste wat aan deze muis opvalt is de grootte van de muis. Hij is redelijk groot voor een computermuis en daarom raad ik ook aan deze eerst in het echt te bekijken als je hem wilt gaan kopen. Echter is dit meteen ook een van de sterkste punten van deze muis. Hij ligt hierdoor namelijk bij mij bijna perfect in de hand. Vanaf het eerste moment dat ik deze muis had, tot nu ben ik er tevreden over. De knoppen zijn daarnaast ook ideaal geplaatst en dit een goed staaltje techniek van Logitech.

Echter is deze muis niet voor linkshandigen geschikt en valt deze dus buiten de boot bij die groep gebruikers. Dat is wel jammer en het enige 'alternatief' wat ik heb kunnen vinden van Logitech, is de MX610. Deze is dan wel draadloos en heeft een laser, dus of het een vervanger is? Dat is maar de vraag dan.

De featureset:
De featureset van deze muis is redelijk groot voor een computermuis. Naast een 1800 DPI (oudere versies 1600 DPI) sensor heeft deze muis vooral ook extra 'game'-knoppen, maar vooral de extra knopjes op de muis doen deze zeer ten goede.

De standaard knoppen zitten natuurlijk op samen met een scrollwiel. Onder het scrollwieltje zit natuurlijk ook nog een derde muisknop die desgewenst voor van alles en nog wat ingesteld kan worden. Standaard staat deze op een scrollfunctie, wat ook standaard in Windows is.

Onder en boven het scrollwiel zitten namelijk knopjes voor het instellen van de resolutie. Het knopje onder het scrollwiel is om de resolutie naar beneden bij te stellen en met het knopje erboven wordt de resolutie naar boven ingesteld. Standaard staan deze met drie instellingen rond de 600, 1000 en 1600 DPI, echter is met de Logitech software in te stellen dat deze hoger of lager moeten staan. Persoonlijk heb ik deze dan ook op 600, 800, 1200, 1400 en 1600 DPI staan. In Windows gebruik dan altijd 1200 DPI. Dat is in het begin wel wennen, maar werkt op den duur perfect.

Onder het knopje om de resolutie naar beneden bij te stellen zit een knopje om van vensters te wisselen. In Windows Vista wordt deze - ook zonder driver - automatisch gekoppeld aan "Windows toets + TAB" waarbij Flip 3D dus geopend wordt.

Naast deze knopjes zitten er aan de linkerkant nog twee knoppen om standaard vooruit en achteruit te browsen in je favoriete internet browser. Deze werkt hier ook zonder en met driver en werkt in Microsoft Internet Explorer en Mozilla Firefox. Deze zijn overigens ook in te stellen naar eigen voorkeur.

Precisie:
Persoonlijk ben ik echt wel gevallen voor deze muis en zijn precisie. Deze is nagenoeg - voor mijn benodigdheden - perfect en is voor mij niets op aan te merken. 1800 DPI gaat in first person shooters wat ver, maar 1200 tot 1400 DPI is zeer goed te doen en je kunt dan lekker snel spelen. Daarnaast is dan 400 tot 800 DPI weer goed om met precisie te schieten. Ook in real time strategy spellen is deze precisie heel handig, echter kun je daarbij nog steeds beter een gaming toetsenbord kopen die macro functionaliteiten heeft.

Vormgeving en bouwkwaliteit:
De vormgeving van deze muis is exceptioneel en nagenoeg mooi te noemen. Als je de muis voor de eerste keer ziet denk je dat het een echte muis voor gamers is en dat is dan ook zo. Daarnaast is de paintjob - als het verf is - van Logitech echt apart, maar wel mooi gedaan. Het lijkt net of er gaten in de muis zitten en vooral als je deze muis voor het eerst in het echt ziet is het heel apart. Je denkt namelijk de gaten te kunnen voelen, wat niet lukt. Het is namelijk zo dat de bovenkant spiegelglad is.

De gladheid aan de bovenkant is prettig en ik ben na mijn Logitech LX3 en MX518 ook niet veel anders meer gewend. Vooral vind ik het prettig dat je dan gemakkelijk van de muis af kunt schuiven om bijvoorbeeld te typen, maar ook dat je de muis makkelijker vastpakt. Het is echter wel zo dat de zijkant van de muis van rubber - of rubberachtig materiaal - is en dus toch nog genoeg grip geeft voor het gemakkelijk werken en gamen.

Over de bouwkwaliteit heb ik echter nog wel een paar bedenkingen. Dit is namelijk al mijn tweede Logitech MX518 omdat de eerste na een paar maanden pas gebruikt te hebben ineens kapot was. De muis had ik namelijk meegenomen naar school met mijn laptop en toen ik thuiskwam deed deze helemaal niets meer. Echter heb ik er niets raars mee gedaan en heb er zeker niet te lomp mee gedaan.

De muis was toen destijds niet meer op voorraad en werd volgens Kijkshop ook niet meer gemaakt, daarom heb ik toen een paar andere muizen gehad, totdat ik weer bij deze uitkwam, mijn tweede MX518. Daarmee wil ik ook aangeven dat ik deze muis zo fijn vind, dat ik er nog geen vervanger voor heb kunnen vinden. Dat is natuurlijk een heel erg positief punt.

Drivers:
De drivers van Logitech zijn altijd wel redelijk te noemen. Het kan natuurlijk altijd beter maar ik moet zeggen dat het tot nu toe nog altijd goed werkte op Windows XP Home Edition, Windows XP Media Center Edition, Windows XP Prof. Edition x64, Windows Vista Home Premium x86 en x64 versies. Echter moet ik wel zeggen dat ik het wel jammer vind dat Logitech hun drivers niet goed integreren met andere producten zoals mijn toetsenbord, de Logitech G15. Dit vind ik dan toch wel een kleine tekortkoming in de drivers en zou ik graag verbeterd zien. Afgezien van dat zijn de drivers stabiel en heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

Prijs en conclusie:
Voor een mindere prijs of dezelfde prijs (toentertijd 49,- Euro) zijn er zeker muizen te vinden die evengoed zijn of misschien wel beter zijn. Echter omdat ik er al één had gehad en hier zo'n goede ervaringen mee heb gehad wilde ik er toch nog één. Daarmee wil ik ook zeggen dat dit voor mij tot zover dat ik ervaring heb met computermuizen de perfecte muis is.

Zelf ben ik er heel erg blij mee en gebruik deze dan ook dagelijks met veel plezier. Echter omdat deze muis niet geschikt is voor linkshandigen, de prijs nogal hoog ligt en omdat mijn eerste stuk is gegaan kan ik deze muis niet meer geven dan een goed, wat toch een 7.0/10.0 voor mij is. Dus wel een aanrader maar toch wat issues.

• Targa 1577 X2 (AMD Turion TL-52 - 2GB GEIL RAM - Mobile nForce 4 chipset)
  • Dell XPS 420 (Intel Q6600 CPU - 4x2GB DDR2 GEIL RAM - Intel X38 chipset)
  • Logitech G15 Gaming Keyboard
  • Dell XPS muismat
  • Windows 2000

Heb jij ook een Logitech MX518?

Leuke review! De muis is inderdaad vrij groot, maar als je een beetje grote handen hebt is dat alleen maar een voordeel. Ik heb tevens nog nooit een defecte MX518 gehad, eigenlijk is dit de beste muis die ik tot nu toe gehad heb, nog nooit stuk gegaan, en ik heb er eigenlijk ook nog nooit problemen mee gehad.

[Reactie gewijzigd door arbynthechief op 6 mei 2010 13:41]

Heb zelf net G5 je aangeschaft, mijn ondertusse al 4 jaar oude Mx518 haar laserlampje had besloten om niet meer te schijnen. Heb ook getwijfeld om terug dezelfde te nemen. Wat was jouw motivatie deze te kiezen boven de G5(V2)?
heeft de G5 niet alleen maar een back knop (aan de zijkant?)

owh, daar is inmiddels iets aan gedaan bij de G5 V2.. daar zitten ook 2 knopjes aan de zijkant
Inderdaad heb ik ook zitten twijfelen tussen deze twee modellen en toen heb ik gekozen voor de MX518 omdat:
  • Deze had ik al eerder gehad en was mij goed bevallen
  • Het uiterlijk vond ik mooier dan de G5 (of lijkt mij)
  • Persoonlijk heb ik het niet zo op lasermuizen, waarom weet ik eigenlijk niet, misschien komt het ook omdat deze beter werd bevonden in een test een tijdje terug, maargoed.
Ach, ik heb er tot nog toe geen spijt van gehad ;). Wel leuke vraag overigens :)
Nette review! Ik ben zelf ook erg blij met mijn nieuwe MX518!
Dit is bij niet het geval, ik heb de drivers niet geinstalled naar mijn weten. Volgens mij ook niet op geklikt dat windows de stuurprogramma's zelf moest gaan zoeken. Wel wel het tabblad van setpoint staan maar dat komt omdat ik al een toetsenbord in gebruik heb. Met de drivers op mijn Vista X64 had ik namelijk problemen aangezien mijn DPI niet meer verwisselbaar was ineens.. Starte gewoon me computer, denk even gamen, pak me sniper.. kon ik me dpi niet naar beneden doen. Zonder drivers doet ie het trouwens perfect! maar dit probleem kan ook aan mijn vista komen. Deze vertoont wel meer kuren.
Nja, ik weet bijna zeker dat het toen werkte, maar niet 100%. Dus ik kan het zeker ook fout hebben...

Overigens kan het ook wel eens helpen om een oudere Setpoint driver te installeren en dan deze te gebruiken of eventueel deze te upgraden met een nieuwe. Dat blijkt namelijk soms ook problemen op te lossen.

[Reactie gewijzigd door alex3305 op 27 februari 2008 22:38]

Ik ben laatst over een periode van in enkele jaren tijd aan mijn derde toegekomen , en ik moet inderdaad beamen dat het een supermuis is.

Echter de kwaliteit van de knoppen laat te wensen over. Dan heb ik het niet over gebruik, want in gebruik zijn ze zeer goed. Echter bij beiden van mijn gefaalde muizen is er een mouse1 of mouse2 kapot gegaan, deze reageerden gewoon opeens niet meer. Nevertheless, een zeer aan te raden muis.

Waarom ik geen G5 heb overwogen? Te duur en bied imho geen voordeel boven mijn huidige combinatie, MX518 + Icemat Afternight Black 2nd edition :)

[Reactie gewijzigd door geez op 27 februari 2008 22:24]

Wel typisch, inmiddels al de derde op deze pagina bij wie zijn/haar MX518 kaduuk is gegaan na een aantal jaar/maanden. Misschien zegt dat dan toch iets over de bouwkwaliteit.

Echter zoals jij ook al zegt, de muis voelt nog steeds superprettig aan - ook al heb je er al 2 - 3 versleten.

Overigens heb ik toen de mijne kapot ging wel een tegoed gekregen van de Kijkshop twv het aankoopbedrag (wel alleen bij Kijkshop te besteden), wat ik toch wel netjes vond. Ze konden namelijk ook zeggen van "Kies nu maar een nieuw/vervangend artikel uit in de winkel."
ik heb 2 MX518.. eentje op kantoor, en eentje thuis. Die ik thuis heb, is zeker al 3 jaar oud.. en werkt nogsteeds als een zonnetje..

maar wel apart dat sommige mensen een muis hebben, die te vroeg overlijd.
Goede review. Ik heb de MX518 gekozen omdat ik grote handen heb en deze ligt goed in mijn hand. (geen last meer van stijve vingers).

Ik gebruik de mijne nu ruim een jaar. Door het vele gebruik is het "rode plusje" boven het scrolwieltje verdwenen.

Ik gebruik hem zonder de drivers te installeren op mijn laptop met vista.

Als ik de internet explorer gebruik en de muis maar alleen beweeg, dan kunnen er vreemde reactie gebeuren. Zoals als of je op de linker mouse hebt gebruikt. Of de vorige pagina komt terug. Dit gebeurt niet op mijn XP-pc.
Hier heb ik nog nooit last van gehad, bij mij werkte deze muis op installaties zonder drivers nagenoeg perfect.

En ook dankjewel ;)
He?! Hebben de toetsjes om de scrollknop bij jullie met de resolutie te maken? Bizar. De mijne met de cursorsnelheid vd muis! (Correct me if i am misunderstanding stgh here though :P) Maar moet dan ook wel zeggen dat ik deze muis ook echt al JAREN heb - dus wie weet hebben ze tegenwoordig een andere functie aan de knoppen gegeven (?!), hoewel het idd ook mijn tweede mx518 is, eerste besloot er na een jaartje of twee er plots mee op te houden, maar was niet zo'n ramp. Gelijk nieuwe gehaald.

Vensterwisselknop werkt bij mij niet trouwens (te lui om te kijken of ik dat kan fixen), maar page back/forward knoppen vind ik heerlijk, altijd in gebruik.

Echt de meest relaxte muis die ik ooit heb gehad, en maakt me niet zoveel uit als ik om de paar jaar een nieuwe moet kopen, hij kost nu toch niet zoveel meer, eurootje of 20. Zou wel jammer zijn though, als ie op een gegeven moment stuk gaat en niet meer te krijgen is :P

EDIT: setpoint maar eens gedownload (a) snappemal :P

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 15 januari 2011 02:55]

setpoint is de grootste crap wat logitech ooit ontwikkeld heeft :s nu met de laatste versie viel het nog wel mee.. maar ik had vroeg altijd problemen met de game profiles die ik instelde.. Ook veranderde setpoint mijn windows muis settings altijd (ene opstart wel, andere opstart neit).. waardoor je constant alles goed moest zetten..

nu is het wel beter, maar de game-profielen heb ik nog niet geprobeerd
400 DPI is juist minder precies. Het is niet zo moeilijk. DPI is de resolutie van de muis. Hoe dat vertaalt naar bewogen pixels op het scherm hangt van de softwareinstellingen af.