Microsoft Windows 8 NL OEM 32 bit Review

Martindo 28 oktober 2012, laatste update op 29 oktober 2012, 810 views

Microsoft Windows 8 NL OEM 32 bit

Pluspunten

• Design
  • Metro

Minpunten

• Startknop weg, maar daar is aan te wennen.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Twee dagen na de release van Windows 8 kreeg ik een mailtje dat ik kon gaan upgraden. Meteen heb ik de creditcard erbij gepakt, backups gemaakt en overgestapt. Inmiddels is de upgrade een dag geleden geweest en ik ben sindsdien erg tevreden over Windows 8. In deze review wil ik mijn positieve en negatieve punten van Windows 8 met jullie delen.

Installatie
Uiteraard begin ik bij het begin, de upgrade naar Windows 8. Het begint bij het registreren op de Windows Upgrade Offer, dat gaat vlekkeloos. Een paar veldjes invullen, computertype selecteren en klaar is Kees. Nadat ik me had geregistreerd, was het wachten op een email dat ik mocht upgraden. In deze mail stond netjes uitgelegd hoe ik de Upgrade Assistent kon downloaden en wat ik daarnaast moest doen.

Eenmaal Upgrade Assistent gedownload, heb ik de applicatie gestart. Hij keek rustig of mijn laptop compatibel was. Er bleek wat software niet compatibel te zijn voor de upgrade en deze moest dan ook verwijderd worden. Nadat ik de betreffende software had verwijderd, heb ik mijn laptop moeten herstarten om verder te gaan. Na de herstart de Assistent opnieuw moeten starten, weer ging hij kijken of alles compatibel was. Dit keer wel en kon ik dus verder.

Het bestelproces ging erg soepel, factuurgegevens ingevuld. Nog wat andere gegevens invullen, vervolgens de promotiecode en ik hoefde nog maar ¤14,99 te betalen. Naast de lage prijs, ben ik ook tevreden over het overzetten van de persoonlijke gegevens en apps, dat is allemaal goed verlopen. Ik mis nog niks. :)

Eerste keer Windows 8 starten
Nadat de installatie voltooid was, begon het proces van het instellen van je persoonlijke instellingen. Een leuk kleurtje kiezen, nog wat andere dingen invoeren. Alles ging goed, een gebruiksvriendelijk proces.

Oeh, de nieuwe interface
Nadat ik de persoonlijke instellingen had afgerond, was het zover. Ik mocht gebruikmaken van de nieuwe interface. Ik kan niks anders zeggen dan gaaf! Waarom? Ik vind het een vooruitgang, al hoewel een vooruitgang voor tablets en laptops met een nieuwe touchpad. Met de muis werkt het minder, dan zie ik liever het oude startmenu.

De tegels zien er goed uit, de ingebouwde apps zijn erg tof. Je kan op één plek nieuws lezen uit verschillende bronnen, je kan meteen naar je muziekbibliotheek. De indeling is makkelijker te veranderen door de versleepbare tegels en als je zelfs uitzoomt, kun je een enorme hoeveelheid tegels toevoegen volgens mij. Of dat dan nog handig is, betwijfel ik.

Het lint
Een ander ding wat ik ook toch een mooie toevoeging vind, is het lint dat nu ook in de verkenner is verwerkt. Ik dacht dat het echt vast zat, maar nu zie ik eerst een menu (Bestand, Beeld, Help etc.) en als ik dan op een menu-item klik, zie ik dat lint pas. Daar ben ik blij mee.

Muziek afzetten, zo moeilijk?
Wat ik eigenlijk nu wel merk tijdens het schrijven van deze review, is het afzetten van muziek. Dat kost me toch wel wat werk. Ik moet van Firefox terug naar het start, vervolgens op de tegel muziek klikken en dan op de pauze knop drukken. Konden ze geen sneltoets invoeren die daar wat mee doet?

Ik denk dat het touchpad een driver issue is, al gekeken naar driver updates van asus? Er zijn op verschillende fora al mensen die minder functionaliteit hadden en met het installeren van de drivers (je kan die van w7 proberen?) hadden ze hun multitouch terug.

Verder: hopelijk wordt deze review wat uitgebreider, momenteel een +1 gegeven. :)
Bedankt voor je reactie, ik heb zojuist via de site van Asus een driver voor 'aanraakpad' gedownload en geïnstalleerd, maar de veegbewegingen reageren nog steeds niet. Dat ga ik in ieder geval proberen op te lossen.

Windows Update staat onder tussen wel te draaien met wat updates. Dat zal vaak gebeuren de komende tijd denk ik.

Edit: Het driverprobleem is opgelost na het installeren van de driver en vervolgens Windows Update laten draaien. Na het herstarten, werkte het naar behoren.

[Reactie gewijzigd door Martindo op 30 oktober 2012 08:49]

Hoe was het met je persoonlijke bestanden na de upgrade?
Dat was allemaal goed overgezet, ik had van al mijn belangrijke documenten een kopie staan op mijn backup harde schijf. Dat is niet nodig geweest aangezien alles gewoon netjes is gebleven.