Samsung Galaxy Note II 16GB Titanium Review

liberque 28 oktober 2012, laatste update op 29 april 2013, 42.036 views

Samsung Galaxy Note II 16GB Titanium

Pluspunten

• Specificaties
  • Features
  • Accuduur
  • Ontvangst
  • Dimensies
  • S-Pen

Minpunten

• Achtergronden scrollen niet meer mee
  • Niet alle beloofde features zijn geleverd
  • Officiele flipcover heeft geen uitsparing voor notificatie-LED
  • Panorama-stand nog steeds maar 0.3MP

Zo’n kleine vier maanden geleden besloot ik de Samsung Galaxy SIII aan te schaffen. Een geweldig toestel, maar achteraf gezien voor mij toch een verkeerde aankoop. Op mijn bureau lag namelijk ook een Galaxy Note en hoewel deze slechts een dual core cpu had, en daardoor lang niet zo snel was als de SIII, had de Note toch een klein beetje mijn voorkeur. Niet alleen omdat het scherm van de Note groter is of dat de S-Pen veel functionaliteit toevoegt, maar eerlijk gezegd ook omdat de Note exclusiever is.

De SIII heeft echter een aantal features die ik niet zou willen missen. Denk hierbij aan SBeam, SVoice (ja ik gebruik dat echt), NFC en SMotion. Daarbij is de SIII sneller en leek het scherm iets scherper. Dus ondanks dat ik besefte dat ik de Note zou gaan missen zou ik voortaan met de SIII op zak lopen.

Toch bleef het kriebelen en de aankondiging van de Note II was daarom een zeer welkom bericht. Watertandend heb ik de specificaties doorgenomen en dit kon niet beter: de Note II beloofde “the best of both worlds” te worden. Een Galaxy Note en een SIII in 1 apparaat waarbij de features van beide apparaten ook nog eens sterk verbeterd zouden zijn. Nadat ik mijn (v)echtgenoot bijna schriftelijk moest garanderen dat ik volgend jaar geen Galaxy SIV zou kopen ben ik naar de winkel gegaan om mezelf te trakteren op een Note II. Dit bleek echter niet zo eenvoudig, want geen enkele winkel kon hem leveren. Het heeft dus nog twee weken geduurd voordat ik hem in mijn handen had.

Voldeed het toestel daarna aan mijn verwachtingen? Ja, sterker nog: het overtrof mijn verwachtingen en ik ben al wat gewend van Samsung. Zo heb ik de hele moderne reeks Samsung Galaxy’s gehad, inmiddels alle Note’s en alle TAB’s (en de combinaties van die laatste twee). Toch zijn er wel degelijk ook een paar minpuntjes te vermelden. Dingetjes die naar mijn inzien beter kunnen en dingetjes waar ik vraagtekens bij zet. Hieronder zal ik proberen zoveel mogelijk voordelen en nadelen proberen toe te lichten.

Zoals altijd zijn alle foto's, daar waar mogelijk, genomen met de Note II zelf en niet bewerkt en kun je klikken op de foto's voor de grote, originele, versie. Video's die je wilt afspelen kan je op full-screen zetten en aldaar kan je de fullHD resolutie kiezen. Enjoy.

Inhoudsopgave
06. S-Pen13. Bellen
07. TouchWiz14. Benchmarks

29-04-2013:
Sudden Death Bug
Braaf lag mijn Note II in de slaapkamer op me te wachten terwijl ik in bad lag. Een rustmomentje dat ik niet vaak ervaar: mijn Note II schreeuwde zeker een half uur lang niet om mijn aandacht. Toen ik uit bad kwam wist ik direct waarom: mijn telefoon stond uit. “Raar”, dacht ik nog, omdat ik hem die ochtend nog volledig had opgeladen. Aanzetten ging niet meer dus toen maar op de oplader gelegd, maar het toestel weigerde te reageren. Toen viel me op dat er naast de speakergrill een klein rood lampje om de tien seconden oplichtte. Niks was meer mogelijk, recovery mode werkte niet, de batterij er een hele nacht uit laten werkte niet. Het ondenkbare was gebeurd: mijn toestel leek bricked.

Op het internet gezocht naar de betekenis van het rode knipperende lampje, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Anderen hadden dit probleem ook ervaren, maar het hoe en waarom stond er niet bij. Wel dat ze hem bij een servicecenter hadden laten maken. Er zat dus weinig op om hetzelfde te doen en dus bood ik het toestel ter reparatie aan.

Momenteel zit het toestel nog steeds in reparatie, maar aan de status updates kan ik zien dat er inmiddels het nodige vervangen is.
1. A/S ASSY-PBA MAIN COMM GT-N7100 M16 SVC
2. ASSY ETC-IF SUB FPCB ASSY GT-N7100
3. IC-POWER SUPERVISOR

Een beetje googelen leert me dat dit hoogstwaarschijnlijk het moederbord is en ik vind ook een plaatje van het micro-USB PCB, maar wat nog interessanter bleek was een pagina op XDA Developers gewijd aan de zogenaamde SDS-bug (Sudden Death Syndrome). Nadat ik dit doorgelezen had viel me op dat het probleem dat ik ervaarde identiek was aan hetgeen daar werd omschreven. Daarbij had ik het toestel geroot en niet de laatste updates van de officiŽle firmware geÔnstalleerd. Dus een eventuele fix voor de SDS-bug was nooit geÔnstalleerd.

Het schijnt dat je het kan testen en dat niet alleen de Note II, maar ook de S3 hier last van hebben. Via Google Play installeer je “eMMC Check”, na het starten negeer je de melding “Brick Bug = No” en kijk je naar het type eMMC chip. Als deze gelijk is aan het type: “VTU00M” met FwRev “0xf1” is jouw toestel dus ook kwetsbaar. Het is dan zaak om heel erg op te passen met firmwares zodat je zeker weet dat in de firmware die je kiest de SDS-bug verholpen is. Hetzelfde geldt voor rooten. Als je de officiŽle meest recente firmware van Samsung gebruikt zou je iig. veilig moeten zijn.

Nu heb ik dit op mijn Note II nooit getest en aangezien volgens de reparatie een nieuw moederbord is geplaatst zal ik ook nooit met zekerheid kunnen zeggen of mijn Note II is overleden aan de SDS-Bug of niet. Het lijkt me echter wel een veilige aanname. Mijn S3 blijkt iig. na controle ook kwetsbaar dus deze gaat braaf een update krijgen.

De SDS-bug schijnt ook al op de Galaxy S II voorgekomen te zijn en dat is toch wel een hekel punt. Nog steeds ben ik van mening dat de Note II een geweldig toestel is, maar qua betrouwbaarheid kost dit zeker een punt. Heb je zelf een van eerder genoemde toestellen dan adviseer ik je echt om te kijken of je eigen toestel ook kwetsbaar is. Is dat het geval raad ik je aan om altijd de meest recente Samsung firmware te gebruiken tenzij je zeker weet dat de firmware die je wilt installeren een 'fix' voor de SDS-bug bevat.

eMMC controleert overigens alleen of je chipset gevoelig is voor de SDS-bug - zelfs als je een firmware gebruikt die de bug 'omzeilt' zal eMMC beweren dat je kwetsbaar bent. Zie dit programma dan ook alleen als iets om je chipset te controleren en niet om te checken of de firmware goed is. Nogmaals: de meest recente firmwares van Samsung omzeilen deze bug. Dus mensen die niet rooten en braaf via Kies de firmware up to date houden hoeven niet bang te zijn.

De Galaxy Note II wordt net als alle modellen in de Galaxy lijn geleverd in een rechthoekig doosje. In tegenstelling tot de reguliere S-reeks zijn de doosjes van de Galaxy Note II niet ‘schoon’. Dat wilt zeggen op het doosje van de Note II staat, net zoals met het doosje van de eerste Note, het toestel samen met de S-Pen afgebeeld.

De inhoud van het doosje is overigens hetzelfde gebleven. Je treft het toestel, de accu, de S-Pen, een garantieboekje, een quick-start guide, de acculader, de bedrade headset en extra schelpjes voor mensen met grote en/of kleine oren.

Niks bijzonders, maar er is toch een klein detail waar ik best wel over val. Toen ik de Samsung Galaxy SIII in het wit kocht kreeg ik er een zwarte oplader en gelijkgekleurde kabel bij. Nu heb ik de titanium grijze versie van de Note II gekocht en krijg er opeens een witte oplader en even spierwitte kabel bij. Je hoeft geen puntige oren en groen bloed te hebben of je hele planeet door J.J. Abrams te laten verwoesten om het logisch te vinden dat juist witte kabels bij een wit toestel geleverd worden en zwarte kabels bij donkere toestellen. Dit soort dingen kosten helaas punten in de afwerking.

De behuizing van de Samsung Galaxy Note II geniet hetzelfde design als de Samsung Galaxy SIII. Samsung heeft zich hierbij laten inspireren door de natuur en de hoeken of beter gezegd rondingen van het toestel zouden die van een door water afgeronde steen in een rivier moeten zijn. De achterkant is wederom van kunststof met een aluminium brush en als je de batterijcover eraf haalt lijkt het nog steeds erg breekbaar.

Het lijkt erop dat Samsung precies dezelfde materialen heeft gebruikt als bij de SIII en dat roept nogal wat vragen op. Zo stelde ik voor de release van de Note II via Twitter de vraag : “@SamsungMobileNL Note 2 heeft zelfde uiterlijk als SGS3. Betekent dit dan ook hetzelfde haarscheurtjes probleem?” waarop netjes geantwoord werd dat ze daar nog geen uitspraken over konden doen. Toch heeft Samsung niks laten weten over een eventuele oplossing en gebruiken ze voor de Note II nu hetzelfde design en materiaal. Dat lijkt me vragen om problemen. Samsung heeft voor de SIII dan wel beloofd de haarscheurtjes gratis onder garantie te repareren, maar toen ik daar gebruik van wilde maken werd me wel even duidelijk gemaakt dat ik het toestel dan zes weken kwijt zou zijn. Als dit voor de Note II ook zou gelden zou ik dit een behoorlijk minpunt vinden, maar dat is dus afwachten.

Een heel discutabel onderwerp is natuurlijk de grootte van het toestel. Toen ik mijn review van de SIII maakte refereerde ik al naar andere reviews waarin men klaagde over de grootte van de dat toestel. Kun je nagaan wat ze over de de Note II zouden zeggen.

Welnu het valt allemaal reuze mee. De Note II is iets meer dan 4mm hoger dan de originele Note en zelfs 2.4mm minder breed. Ook is hij nog eens 0.3mm afgevallen. In vergelijking met de SIII is de Note II 1,45cm hoger, 1cm breder en 0,8mm dikker. We krijgen daarvoor wel een scherm dat 1,905 cm groter is.

Door de vorm ligt de Note II enorm lekker in de hand en net zoals bij de SIII krijg je die zijdezachte sensatie als je de behuizing streelt. Het lijkt werkelijk alsof je iets organisch in je handen hebt en net zoals ik bij de SIII al opmerkte voelt het zacht, glad en aaibaar aan. Dit is echter iets dat je zelf moet ervaren al gaat die sensatie toch wel een beetje verloren als je een cover gebruikt.

Verder treffen we net als bij de SIII nu een notificatieled aan. Een geweldige toevoeging die al tijden bestaat op toestellen als RIM’s Blackberry. Helaas heb je niks aan deze notificatieled als je een officiele flipcover van Samsung koopt. Het is me nog steeds geheel onduidelijk waarom Samsung in zowel de SIII en de Note II flipcovers geen uitsparing heeft gemaakt voor de notificatieled. De complete functie gaat hiermee verloren.

In vergelijking met de originele Note is de behuizing naar mijn gevoel wellicht mooier geworden, maar minder kwalitatief. Vergelijk bijvoorbeeld de achterkant van de originele Note met die van de Note II en je zult zien wat ik bedoel. Qua functionaliteit is de behuizing dan wel ‘goed’, maar omdat diezelfde functionaliteit moet inboeten als je officiŽle flipcovers gebruikt zakt dit naar een ‘voldoende’. Dit is echter wel onder voorbehoud. Gaat de Note II in de toekomst ook lijden aan haarscheurtjes dan zakt, mede omdat Samsung het probleem al lang kent, het resultaat naar ‘zeer slecht’.

Het scherm van de Note II betreft een Super AMOLED HD scherm dat in tegenstelling tot de eerste Note en de SIII geen pentile indeling, ofwel rgbg-matrix, bevat. Het is daarom best vreemd dat Samsung het scherm een Super AMOLED HD scherm noemt en niet een Super AMOLED HD Plus scherm. Immers die ‘Plus’ zou duiden op een normale RGB indeling. Het voordeel van een ‘pure’ RGB-indeling zou zijn dat het scherm scherper zou zijn. Immers, een pentile-matrix, rood-groen-blauw-groen, zou voor wit bij de buren om wat ‘suiker’ vragen terwijl de rgb-matrix zijn eigen subpixels gebruikt.

Eerlijkheidshalve moet ik hierbij wel opmerken dat ik het verschil niet zie. Als ik de SIII en de Note II naast elkaar leg, dus een pentile scherm en een rgb-scherm, dan zie ik met het blote oog het verschil absoluut niet. Wellicht dat ik een loep moet gebruiken, maar dat is in mijn ogen nitpicking hoewel iedereen verschillende ogen heeft.

Samsung had overigens wel een ‘excuus’ voor het gebruik van de pentile-matrix bij de SIII. Zo zouden blauwe subpixels een stuk minder lang mee gaan en werd er gekozen voor een langere levensduur ten koste van wat scherpte. Dat dit geen loos excuus was laten ze dan ook zien bij de RGB-matrix van de Galaxy Note II. De blauwe subpixels zijn langer geworden dan hun broertjes. Toch is er een kanttekening te plaatsen bij het ‘blauw-leeft-minder-lang-verhaal’. We hebben het dan namelijk over een periode van vijf tot tien jaar waarin eventuele problemen zich voor zouden gaan doen: veel langer dan de economische levensduur van een mobieltje dus.

Met een resolutie van 720x1280 is de resolutie op de Note II 80 pixels minder breed dan zijn voorganger. Dit zien we dan ook meteen terug in de 2.4mm die het toestel minder breed is dan de originele Note. Wellicht dat dit te maken heeft met technische beperkingen van de rgb-matrix of dat het een economische beperking was. Hoe dan ook merk je die die 2.4mm echt wel als je het toestel vast pakt, maar mis je niets aan de resolutie. In mijn optiek is het dan ook een goede keuze geweest.

De helderheid van het scherm is ruim voldoende. Standaard staat de energiebesparing voor het scherm aan zodat de helderheid aangepast wordt aan de omgeving, maar als je die uitzet dan is er in direct zonlicht goed met het toestel te werken. Het contrast is erg hoog wat een plezierig resultaat geeft en de kleuren springen van scherm. Dit laatste is wellicht mooi voor op het toestel zelf, maar de kleurechtheid is ver te zoeken. Zo zullen foto’s die je met het toestel maakt op een monitor er een stuk zachter uitzien dan op het scherm van het toestel. Echter bovenstaande zijn karakteristieken die we inmiddels van de AMOLED schermen gewend zijn.

Het touchscreen werkt perfect. In de gehele breedte en hoogte reageert het scherm als een zonnetje. Zelfs op de uiterste hoeken wordt een ‘touch’ zonder problemen geregistreerd. Zolang je maar je vingers gebruikt. De WACOM-digitiser heeft wat meer problemen met de randen. Nee het is niet echt merkbaar tenzij je het dus gaat testen, maar de S-Pen wordt minder goed in de randen gedetecteerd dan je vinger. Dit ligt echter niet aan het scherm en zal dan ook niet meegenomen worden in de beoordeling.

Met 3100mAh zou een oude Samsung Galaxy S (i9000) het makkelijk drie tot vier dagen uit moeten houden, maar terwijl de accucapaciteiten tegenwoordig steeds toenemen neemt helaas ook het verbruik toe. Voor de Note II is dit natuurlijk niet anders en niet alleen omdat de accu van dit toestel een veel groter scherm moet aansturen. Een quadcore processor die stiekem van 1.4Ghz op 1.6Ghz is overgeklokt verbruikt natuurlijk ook een beetje meer.

Na een tweetal weken spelen met de Note II moet ik concluderen dat de accu bij gemiddeld gebruik zo’n twee dagen meegaat. Dit zijn dan wel situaties waarin WiFi en GPS aanstaan, maar niet continue gebruikt worden.

Op het moment van schrijven heeft mijn accu nog 86% over en is deze 6 uur en 55 minuten in gebruik. Telefoneren is verantwoordelijk voor 35% van het verbruik en het scherm lurkte 22%. Dan zijn er nog eens 5% verbruikt door het apparaat in standby stand en 5% voor de mobiel in standby stand, al vraag ik me af waar het verschil tussen die laatste twee ligt. De rest komt voor de rekening van applicaties en Android. Een simpel rekensommetje leert me dan dat ik 55 uur met 1 volle acculading zou moeten kunnen doen en dit komt aardig in de buurt van de twee dagen die ik inschat.

Al met al is twee dagen toch een behoorlijke verbetering in de gebruiksduur van smartphones gezien het gemiddelde meestal op 1 dag ligt. Je mag niet vergeten dat het verbruik voor iedereen anders is, maar zelfs al zou het 1.5 dag op 1 acculading zijn dan nog scoort de accu van de Note II zeer goed.

Een zeker heer Jobs stelde in het verleden dat de stylus verleden tijd was, maar het lijkt erop dat Samsung heeft bewezen dat dit niet het geval is. De S-Pen is echter niet zomaar een stylus. Met de komt van de Note 10.1, het tablet neefje van de Note series, heeft de S-Pen zich geevolueerd. De S-Pen is gevoeliger geworden voor de hoeveelheid druk die uitgeoefend wordt en gedraagt zich nu bijna als een echte pen. Echter of de S-Pen 'de' reden is dat de originele Note over de 10 miljoen keer is verkocht durf ik nog steeds niet te zeggen. Uit persoonlijke ervaring vond ik de S-Pen bij de originele Note meer een gimmick en was het juist het grote scherm wat voor mij echt veel meerwaarde gaf. De S-Pen bleef dan ook grotendeels in zijn 'holster'. Nu de S-Pen in de Note II veel volwassener is geworden merk ik al dat ik hem vaker gebruik, maar eerlijk is eerlijk: ik heb de Note II niet specifiek gekocht voor het pennetje.

De S-Pen technologie is gebaseerd op een inmiddels verlopen patent van Wacom dat gebruik maakt van electromagnetische resonantie. Op deze manier is het de Note II die de S-Pen 'voorziet' van 'stroom' en heb je dus geen batterijen nodig. Onder het scherm van de Note II bevind zich een raster met meerdere spoelen die middels resonantie, ofwel inductie, met de spoelen in de S-Pen kunnen communiceren. Druk je de knop op de S-Pen in dan verandert de resonantie zodat de Note II het onderscheid kan maken. Dit alles is wel een heel erg summiere lekenuitleg van hoe de S-Pen ongeveer werkt, maar het geeft een idee.

Wanneer je de S-Pen voor het eerst uit de Note II haalt vibreert het toestel en hoor je een toontje. Direct wordt je getrakteerd op een 'pagebuddy' met alle voorgeinstalleerde S-Pen applicaties. Op deze manier kan je direct beginnen met werken. Zit je in een telefoongesprek en neem je de S-Pen uit zijn houder dan krijg je 'Popup-note' voorgeschoteld zodat je direct notities kan maken. Door het indrukken van de knop op de S-Pen kunnen opdrachten worden gegeven. Zo kan je screenshots maken en gesture control gebruiken. In applicaties wordt de functie van die knop overigens weer voor andere dingen ingezet; een tekenapp zal deze bijvoorbeeld gebruiken als gumfunctie.

Een van de belangrijkste toevoegingen in de features van de S-Pen is in mijn optiek het feit dat je gewaarschuwd wordt als je de S-Pen vergeet mee te namen. Dit klinkt heel erg intelligent, maar het zit iets simpeler in elkaar. Zodra je de S-Pen uit zijn 'holster' neemt en de accelerometer 'merkt' dat je meer dan 10 meter heb gelopen gaat er een alarmpje af. Het is dus niet zo dat deze 'detectie' middels een RF-signaal oid. gaat, maar het werkt wel. Tenzij je dus al-lopend met de S-Pen werkt, maar als dat veel het geval is dan kan je deze 'feature' uitzetten.

Er zijn tal van mogelijkheden met de S-Pen. Hoewel ze niet stuk voor stuk even productief zijn er echt wel applicaties op de Note II aanwezig die 'het beste' uit de S-Pen weten te halen. In de kopjes 'S-Features', 'Touchwiz' en 'Extra' gaan we in op een een selectie van deze applicaties en features. De S-Pen kan overigens door links- en rechtshandigen gebruikt worden en dit is aan te geven in de instellingen.

http://tw.liberque.nl/n2/l.pngNote II - TouchWiz: Startschermmodus Basis Note II - TouchWiz: Startschermmodus Eenvoudig Note II - TouchWiz: Vergrendelscherm instellingen Note II - TouchWiz: Cloud Setup Note II - TouchWiz: S-Motion instellingen Note II - TouchWiz: Blokkeerstand instellingen Note II - TouchWiz: Samsung App Store Note II - TouchWiz: Appdrawer Opties Note II - TouchWiz: S-Suggest Widgethttp://tw.liberque.nl/n2/r.png

Net zoals iedere fabrikant probeert Samsung met zijn eigen user interface een eigen ‘smaak’ te geven aan zijn toestellen. Alleen Samsung lijkt hier een stapje verder te gaan dan andere telefoonfabrikanten. TouchWiz maakt slechts sporadisch gebruik van de Android interface en is eigenlijk in alle opzichten een steek onder water naar Google.

Niet alleen de Menu-knop, die Google liever ziet verdwijnen, maar ook een eigen appstore zijn vreemde eenden in de bijt op moderne Android toestellen. Kijken we naar andere toestellen van Samsung die op bijvoorbeeld Bada draaien dan wordt al snel duidelijk waarom Samsung deze weg kiest. Het bedrijf wilt niet afhankelijk zijn van Google en op ieder besturingssysteem hetzelfde uiterlijk kunnen uitdragen. Mocht Samsung in de toekomst volledig willen overstappen op een Bada of iets soortgelijks dan zullen de gebruikers van Samsung toestellen geen verschil merken. Opvallend genoeg telt dit dan weer niet voor de Windows Phone lijn van Samsung al denk ik persoonlijk dat dit komt door de strenge voorschriften van Microsoft.

TouchWiz heeft een aantal aardige extra’s die echt wat toevoegen aan de gebruikservaring van de Note II. Zo tovert TouchWiz een extra menu bij je reeds bestaande menu’s zodra je de S-Pen uitneemt, een koptelefoon in het toestel steekt, een bluetooth verbinding maakt en zelfs wanneer je in het buitenland komt en dus gaat ‘roamen’. In dit menu krijg je dan content te zien die voor de bepaalde situatie is aangepast. De koptelefoon geeft bijvoorbeeld een muziek- en videospeler, de S-Pen geeft allerlei links met S-Pen software en bij roamen krijg je de klok te zien met de hoofdstad van het land waarin je je op dat moment bevind. Al deze menu’s zijn daarbij ook nog eens naar eigen smaak aanpasbaar.

Ook kleine onvolkomenheden lijken opgelost. Was het bij de SIII nog zo dat als je voor een schermbeveiliging koos je direct verstoken werd van het befaamde Samsung startscherm, vanaf nu krijg je gewoon eerst het startscherm en daarna je lockscherm. Twee startschermen lijkt misschien onhandig, maar op deze manier kost veiligheid tenminste geen functionaliteit meer en kun je weer apps vanuit het startscherm openen zij het dan wel na het bevestigen van je lockscherm.

Via de instellingen en tijdens de initiŽle setup van het toestel kunnen we kiezen uit twee verschillende ‘startschermmodi’: een zeer simplistische eenvoudige modus en de standaard ofwel basis modus. De eenvoudige modus is niet alleen handig voor mensen die net kennis maken met het Android besturingssysteem, maar slechtzienden zouden er volgens Samsung ook beter mee kunnen werken. Daartoe beschikt de ‘eenvoudige modus’ over grote duidelijke iconen en veel minder grafische poespas

De notificatiebalk heeft meegelift op enkele Jelly Bean features zodat je nu content van je notificaties krijg te zien en Samsung heeft naast de bestaande enkele nieuwe toggles toegevoegd. Denk hierbij aan Allshare cast en Blokkering Modus. Dit laatste is een feature die ideaal is voor mensen die hun Note II op het nachtkastje opladen. Niet alleen kan je tijden opgeven waarbij je niet gestoord wilt worden door je led, notificaties en telefoontjes, maar je kan ook een white-list opgeven van mensen die je tijdens deze uren wel mogen lastig vallen.

Ook de S-Motion features in TouchWiz ontbreken niet en zijn zelfs uitgebreid. Meteen bellen: Bel contact dat momenteel op het scherm wordt weergegeven, Slim melden: Gemiste oproepen en berichten onderscheppen, Tik voor top: Ga naar begin van lijst, Kantelen om te zoomen: Zoom in of uit in Galerij of op Internet, Pan om pictogram te verplaatsen: Pictogram verplaatsen naar andere pagina, Pan voor bladeren in afbeelding: Navigeren in een ingezoomde afbeelding, Schudden om bij te werken: Zoeken naar apparaten, Omkeren om te dempen: Inkomende oproepen dempen en geluid afspelen pauzeren wanneer het scherm aanstaat, Vegen voor schermafbeelding: Maak schermafbeelding door van recht naar links of andersom te vegen met de zijkant van uw hand en als laatste Aanraken met hand om geluid te dempen: Geluid dempen of pauze voor het scherm met de hand af te dekken tijdens het afspelen van media, waren allemaal functies die wel al op de SIII tegenkwamen. Nu is daar ‘Snelle Weergave’: In een oogopslag belangrijke informatie controleren door naar uw apparaat te reiken terwijl het scherm uit is aan toegevoegd. Deze laatste functie heeft echter het nadeel dat er een sensor constant opgelicht staat als het scherm uit is. Nu valt het niet erg op, maar het zal vast wel energie kosten.

Er zijn nog veel meer S-features in TouchWiz gepropt. Zoveel zelfs dat ik er een apart kopje voor gemaakt heb om ze allemaal te bespreken. Er is echter ook een feature die ontbreekt in TouchWiz die alleen maar esthetisch is, maar desalniettemin gemist zal worden. We hebben het hier over (Live) Wallpapers. Om een of andere reden heeft Samsung ervoor gekozen om deze niet over de gehele breedte van alle menu’s te spreiden. Weet je nog de eerste keer dat je een Android mobieltje zag? Het meest opvallende was toen die achtergrond die ‘meeliep’ als je naar links of naar rechts scrollde. Samsung heeft dit er dus uitgesloopt waardoor je een statische achtergrond krijgt. Live Wallpapers werken nog wel, maar scrollen niet meer mee. Hierdoor zijn de echt uitgebreide Live Wallpapers nog maar half functioneel. Het is me onduidelijk waarom Samsung dit gedaan heeft, wellicht had het te maken met de stabiliteit van TouchWiz die op de Note II nog niet echt optimaal is.

In de vier maanden dat ik de SIII in gebruik had is TouchWiz geen enkele keer vastgelopen, maar in de twee weken dat ik nu de Note II mag vasthouden is TouchWiz al zeker tien keer overleden. Dit gebeurt als je een icoonmenu maakt op het startscherm, daar wat applicaties in gooit, de applicatie van daaruit start en daarna met de ‘terug’ knop terug probeert te gaan naar je homescreen in TouchWiz.

Het grote probleem op de de Note II is dat je eigenlijk verplicht bent om TouchWiz te gebruiken. Vanzelfsprekend kan je andere launchers installeren en die gebruiken, maar je mist dan wel alle S-Features en dus ook de speciale features voor je S-Pen. Op de SIII was het nog wel onoverkomelijk, maar op de Note II moet TouchWiz dus echt perfect zijn en dat… well.. dat is het helaas nog niet. Dit met de vreemde keuze om de ‘meescrollende achtergronden’ niet meer te ondersteunen brengt dat ik, ondanks de grote potentie van TouchWiz, de Samsung launcher niet meer dan een voldoende kan geven op dit moment. Er is zeer veel ruimte voor verbetering en ik hoop ook echt dat Samsung deze ruimte gaat benutten.

De Galaxy Note II is meer dan alleen een smartphone met een groot scherm en een pennetje. Sterker nog: er zijn zoveel features dat het onbegonnen werk lijkt om ze allemaal te documenteren. Sommige features zijn direct overgenomen van de SIII, maar anderen zijn volledig nieuw. Sommige features stoelen op de S-Pen, terwijl anderen weer juist stoelen op het grote scherm. Sommige features zijn handig, terwijl anderen weer juist pure flauwekul zijn. Hoe dan ook is het een hoop om te beschrijven.

Split screen
Met het grote scherm in het achterhoofd heeft Samsung besloten om TouchWiz uit te breiden met de mogelijkheid meerdere applicaties tegelijk op het scherm te toveren. Wanneer men de ‘terug’-knop ingedrukt houdt verschijnt er een soort ‘start’-balk. Nee niet met het Windows logo al moet ik zeggen dat het concept er wel een klein beetje op lijkt. Immers, deze balk kunnen we naar boven, beneden en iedere zijkant slepen en wanneer hij niet actief is blijft er alleen een soort ‘tab’ over. Wanneer we op deze ‘tab’ drukken kunnen we applicaties kiezen. We kunnen kiezen uit: “Berichten, ChatOn, Chrome, Gmail, E-Mail, Facebook, Gallerij, de Stock Browser, Maps, S-Note, Google Talk, Twitter, de Videospeler en Youtube” en de applicatie openen door op het icoontje te drukken. Willen we echter splitscreen werken dan klikken we op de applicatie uit de ‘start-balk’, houden deze ingedrukt en slepen we deze naar het scherm. Er verschijnt dan een blauw venster waar de applicatie komt en als de applicatie die momenteel openstaat splitscreen ondersteunt dan vult dat blauw venster de helft van het scherm. Laten we dan los dan start de applicaties in het geselecteerde venster. De balk die de twee applicaties afscheid kan dan gebruikt worden om 1 applicatie groter of kleiner te maken en ook kunnen we de applicaties ‘switchen’. Het splitscreen werkt zowel in portrait als in landscape mode en is een interessante aanvulling op Android. Inmiddels kan ik al niet meer zonder en het is eigenlijk wachten op meer applicaties die dit gaan ondersteunen.

SamsungDive
Er zijn inmiddels tal van applicaties op de markt die je toestel beschermen tegen verlies en/of diefstal. Samsung heeft echter al een paar generaties lang haar eigen bescherming ingebouwd en gekoppeld aan het Samsung Account. Ieder toestel dat is aangemeld onder een Samsung account kan beheerd worden via de website http://www.samsungdive.com. Nadat men daar is ingelogd krijgt men alle apparaten te zien die geregistreerd staan en kan men opdrachten versturen.

Zo is het mogelijk om het verloren toestel of tablet te vergrendelen, te laten overgaan, inkomende gesprekken en berichten te laten forwarden, logbestanden op te vragen van de gepleegde telefoontjes, het toestel helemaal schoon te maken, het scherm te ontgrendelen en de locatie van de telefoon op te vragen of zelfs te volgen voor een periode van 12 uur lang.

Een factory reset om het toestel te ontdoen van de Samsung Dive registratie is niet direct mogelijk. Voordat een factory reset namelijk mogelijk is moet eerst het Samsung Account verwijderd worden en dat vereist een wachtwoord. Op deze manier is het rooten van het toestel niet nodig zoals bij andere ‘beveiligingsapplicaties’ wel nodig is. Helaas heeft ook deze manier van beveiligen een achilleshiel: het toestel kan altijd nog naar de fabrieksinstellingen worden terug gebracht middels een hard reset in het recovery menu.

Galerij en Videospeler
- Online Integratie -
De Galerij en videospeler zijn flink onder handen genomen. Niet alleen zit er nu een heus bestandsbeheer in de galerij ingebakken, maar ook is de online integratie van de galerij enorm uitgebreid. Waar je bij de SIII een integratie had van Picassa en Google+ tref je bij de Note II een integratie van Dropbox, Facebook en Sugarsynch aan. Dit heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Immers, nu hoef ik echt niet alle backups van mijn albums die in Dropbox staan dubbel te hebben op mijn gallerij. Sterker nog: ik upload mijn pics automatisch naar Google+, Dropbox en Sugarsynch zodat ik ze zelfs vier keer in mijn galerij krijg te zien. Helaas kan je er alleen voor kiezen om alle online diensten te verbergen in de galerij dus het is iets waar je mee moet leren leven. Aan de andere kant is het dan weer wel heel handig om in je galerij content te kunnen zien die je met andere devices heb gemaakt en geupload heb naar Dropbox of iets dergelijks. Van al je online content wordt overigens een cache op je telefoon opgeslagen waarbij het wel weer erg onhandig is dat als je de content online verwijderd het niet in deze cache verwijderd wordt.

- Bestandsbeheer en weergave -
Met het geÔntegreerde bestandsbeheer is het nu mogelijk om zelf albums te maken in de galerij en foto’s te rangschikken. Dit is een enorme verbetering omdat je nu niet meer moet switchen tussen applicaties om een rommeltje in je galerij te voorkomen. Ook de standaard indeling van de galerij is veranderd. Als je nu op een album drukt dan blijf je links op het scherm een thumbnail zien van je albums terwijl het gekozen album rechts getoond wordt. Op die manier is bladeren makkelijker geworden. Je hebt ook nog eens twee andere standen om foto’s te kijken die er wel mooi uitzien, maar erg onpraktisch zijn. Je zal die twee standen dan ook zelden gebruiken. Wat daarentegen weer wel handig is de mogelijkheid om foto’s te rangschikken op “albums, tijd, locaties, persoon, groep of favorieten”. Bij ‘albums’ krijg je vanzelfsprekend de standaard lijst met albums te zien en met ‘tijd’ wordt alles gerangschikt op datum en tijd. Kies je echter voor ‘locaties’ dan krijg je een kaart te zien met waar alle foto’s gemaakt zijn (mits je gps-tagging aan heb staan) en kies je voor ‘persoon’ dan wordt alles gerangschikt op de naam van de persoon die op de foto staat. Dit laatste gebeurt door gezichtsdetectie en als je hier nog nooit gebruik van gemaakt heb krijg je de optie om het toestel gezichten te ‘leren’. Kies je voor ‘groepen’ dan wordt alles gerangschikt op groepen zoals familie, vrienden, werk ed. mits je dit natuurlijk in je contactenlijst heb aangegeven en mits je gezichtsdetectie heb toegepast.

-Gezichtsdetectie en tagging -
Gezichtsdetectie is een belangrijke feature op de Galaxy Note II en in de Galerij zijn er meerdere mogelijkheden op de gezichtsdetectie te trainen. Je kan dit per foto doen, per album, per groep en als je wilt gewoon alle foto’s in de lijst doorlopen. Op zich werkt dit makkelijk en als de Note II een gezicht detecteert wat eigenlijk geen gezicht is of iemand die je niet kent dan kan je de ‘tag’ of zoals Samsung het hier noemt ‘label’ verwijderen. Hier zit echter een slordigheidje in. Immers zodra je nieuwe foto’s gaat verwerken en een tag of label toevoegt zijn direct alle foto’s waarbij je voorheen de labels heb verwijderd weer gereset. Wellicht omdat de Note II dan denkt “Hey.. een nieuwe tag die ik nog niet kende.. wellicht zit ie ook in die oude foto’s”. Op zich geen verkeerde gedachte, maar wel irritant dat je bij al die oude foto’s moet blijven aangeven dat je die persoon niet kent of dat er helemaal geen gezicht op staat.

Gezichten zijn echter niet de enige optie waar je een foto mee kan taggen. De datum lijkt vanzelfsprekend en ook de locatie waar de foto is gemaakt kan worden toegevoegd mits GPS-tagging aan stond is niet erg nieuw. Wat wel opmerkelijk is, is de mogelijkheid foto’s te taggen naar wat voor weer het buiten is. Bij het maken van een foto trekt de Note II namelijk informatie uit de laatste update van Accuweather en voegt dit toe aan de exif data van de foto. Dit kan enigszins inaccuraat zijn naar gelang wanneer de informatie voor het laatst was geupdate bij Accuweather toen de foto werd genomen en of het nut heeft weet ik niet, maar het is op zich best grappig.

-Afspelen naar extern apparaat -
Zodra we een foto bekijken of een video afspelen terwijl WiFi aanstaat en een allshare compatible apparaat gevonden is krijgen we een extra icoontje. Door op dit icoontje te drukken wordt de foto of video direct gestreamed naar dit allshare compatible apparaat (denk aan bv. een Samsung televisie). Foto’s kunnen worden ingezoomed en video’s kunnen vooruit en achteruit worden gespoeld. Op zich heel erg handig dat we daar geen externe applicatie meer voor nodig hebben.

-Pop-up player -
Net zoals de SIII heeft ook de Note II de mogelijkheid om video’s af te spelen in een klein venster. Nu was dit op de SIII niet erg bruikbaar omdat het scherm gewoon te klein was, maar op de Note II hebben we dat probleem niet. Daarbij is het nu mogelijk om het video-popup-venster te vergroten en te verkleinen. Toch blijf ik vraagtekens hebben bij het nut van deze feature.

-Airview -
Maak je gebruik van de S-Pen dan is er nog een extra feature die het bladeren door de galerij en videospeler wat aangenamer maakt. Zodra je met je S-Pen boven een foto of album ‘hangt’ krijg je respectievelijk een vergroting of de inhoud van dat album te zien. Hetzelfde geldt voor videobestanden waarbij je een preview krijgt te zien van het bestand waarboven je de pen laat hangen. Op zich is dit allemaal weer een beetje overbodig want het is gewoon sneller om op de foto, het album te drukken dan de pen te pakken en te gaan ‘hoveren’. Daarbij krijgen we in de videospeler al automatisch previews van de filmpjes te zien. Toch is er een feature die er zorgt dat het dan weer wel heel erg handig wordt. Zodra je namelijk een filmpje aan het afspelen bent kan je met de S-Pen over de tijdlijn ‘hoveren’ en dan krijg je een previewframe te zien net zoals dat bijvoorbeeld op de PC bij veel applicaties gebeurd. Op die manier kan je makkelijk dat ‘ene stukje’ in de film opzoeken.

Airview
Zoals we in de galerij al hebben kunnen zien kun je door je S-Pen boven een foto, video, tijdlijn of album te houden, het zogenaamde hoveren, een snelle preview te zien krijgen. Samsung heeft deze feature ook toegepast in de e-mail client en zijn agenda: de s-planner. In de e-mail client krijg je dan een gedeelte van de messagebody te lezen of kan je zien welke attachements er toegevoegd zijn en in de S-planner natuurlijk de details van de afspraak bekijken.

Popup-Note
Hoe vaak komt het niet voor dat je iets moet opschrijven terwijl je aan de telefoon zit? Dat je de informatie van een website wilt gebruiken in een andere applicatie, maar dat copy/paste gewoon net niet pakt wat je nodig hebt of dat je snel iets wilt opschrijven maar je pen niet kan vinden? Popup-Note is dan echt geen overbodige feature. Er verschijnt een klein venstertje waar je met je S-Pen notities kan maken, deze kan opslaan of direct kan delen.

Er zijn twee manieren hoe je pop-up note kan starten. Een daarvan is de pen uit je toestel trekken terwijl je in een gesprek zit en pop-up note verschijnt automatisch. De andere manier is terwijl je de knop op je S-Pen ingedrukt houdt tweemaal op het scherm tikken en je kan beginnen. Het venstertje is volledig schaalbaar en kan eenvoudig ook weer weggedrukt worden.

Page-Buddy
Zoals je wellicht in het TouchWiz gedeelte al hebt gelezen voegt TouchWiz een extra default menu toe in bepaalde situaties. Dit gebeurt zover ik heb kunnen achterhalen als je een koptelefoon inplugged, een bluetooth headset verbind, de S-Pen uitneemt en/of de Note II bij een buitenlands netwerk aanmeld (roaming). In dit extra menu, dat overigens geheel aanpasbaar is, krijg je dan opties te zien die in die situatie handig voor je kunnen zijn. Bij het uitnemen van de S-Pen zijn dit applicaties voor de S-Pen, bij de koptelefoon zijn dit audio- en videospelers en bij roaming is dit de bijvoorbeeld Google Maps en een widget met de lokale tijd. Niet alleen een extra menu wordt toevoegd, maar ook in de notificatiebalk krijg je direct een paar handige ‘suggesties’ te zien.

S-Pen Gestures en Quick Command
Met de S-Pen is het ook mogelijk om gebruik te maken van ‘gebaren’ om Android te bedienen. Zo kan je met een gebaar het menu tevoorschijn toveren, de terugknop emuleren, met een dubbele tik Pop-up Note oproepen of met een beweging tekst selecteren en foto’s croppen. Dit laatste is al erg handig, maar wellicht nog interessanter is het Quick Command panel oproepen met een enkele beweging naar boven. In dit panel kan je emails sturen, telefoongesprekken starten, sms’jes versturen, zoeken op het internet, google maps locaties op zoeken en zelfs je eigen opdrachten bedenken. Teken met de S-Pen bijvoorbeeld een hekje (#) en schrijf daarachter een naam en de dialer zal die naam bellen. Teken een uitroepteken (!) en voeg een plaatsnaam toe en Google Maps zal je er naar toe brengen. Daarnaast kan je zelf commando’s toevoegen. Zo schrijf ik de letter W met daarachter een naam en WhatsApp start er een gesprek mee. Het is even wennen, maar kan heel erg handig zijn.

S-Voice
S-Voice zou Samsung's antwoord op Apple's Siri moeten zijn. Welnu, ook deze vernieuwde uitgave loopt S-Voice mijlen ver achter op Siri. Een dialoog met S-Voice is niet mogelijk en het aantal vragen dat je kan stellen is vrij beperkt. Nee, S-Voice is niet slecht. Sterker nog: in het dagelijks leven is S-Voice best handig: iemand bellen, facebook status updaten, twitter status bijwerken, navigatie, sms'jes sturen een alarm instellen of een google opdracht geven.. Het werkt, hoewel soms traag, zonder problemen. De vragen worden geanalyseerd door Vlingo in de Verenigde Staten en daarna wordt het antwoord verstuurd naar de GSM. Dat dit soms rare taferelen oplevert blijkt als je aan S-Voice vraagt wat je IP-adres is. Je krijgt dan het ip-adres van de Vlingo server als antwoord. Ook als je vraagt of S-Voice www.google.com voor je wilt openen krijg je een Google webpage die zegt: "If you're not in the United States click here". Daar mag duidelijk nog eens over nagedacht worden.

Het leukste aan S-Voice blijft echter de database van Vlingo verkennen. Vragen stellen zoals "The meaning of life", "the litany against fear” of "why does the chicken cross the road". Kortom S-Voice is leuk en voor basale dingen wellicht handig, maar lang niet zo bruikbaar als Siri. Het enige waar ik S-Voice eigenlijk voor gebruik is “Set Alarm 6.30 am” en “Disable Wifi and GPS”.

S-Motion, Smart Stay
Deze features zijn een integraal onderdeel van TouchWiz en daarom heb ik het in dat kopje besproken. De Note II reageert middels de accelerometrie, gyroscoop, camera’s en lichtsensors op bepaalde bewegingen en/of houdt je gezicht in de gaten. Op deze manier worden bepaalde functies uitgevoerd, blijft het scherm aan terwijl je er alleen naar kijkt of kun je zonder het scherm aan te zetten informatie krijgen van het toestel. In het begin zal je vraagtekens plaatsen bij een leeuwendeel van deze functies, maar uit eigen ervaring na een paar maanden SIII en nu de Note II kan ik je vertellen dat je deze features echt gaat missen mochten ze in toekomstige telefoons ontbreken.

S-Beam
S-Beam is niet meer exclusief een Samsung feature. Inmiddels heeft Sony zijn top-Xperia-lijn ook al uitgerust met eenzelfde feature zij het met een andere naam. Middels S-Beam kan je foto’s, video’s, webpagina’s, youtube filmpjes etc. uitwisselen met een andere telefoon door deze tegen elkaar te houden. Via NFC wisselen de telefoons dan WiFi data of een link met elkaar uit en op deze manier wordt een Ad-hoc Wi-Fi verbinding gemaakt en de informatie gedeeld.

Toen de SIII gelanceerd werd, was dit het enige toestel dat S-Beam ondersteunde, maar met de Note II wordt het portfolio al iets groter. Mocht het zo zijn dat de implementatie van S-Beam die concurrenten, zoals Sony, toepassen gewoon werken met S-Beam dan is het een super feature. Echter als de feature beperkt is voor alleen de Note II en de SIII blijft het een niche feature, omdat je het dan zelden zal gebruiken. Niet iedereen heeft immers een SIII of Note II.

Handschriftherkenning
Handschriftherkenning is te vinden in het gehele toestel. Door op het Samsung toetsenbord een knop in te drukken waardoor je kan schrijven in plaats van typen is handschriftherkenning met de S-Pen in alle applicaties die een toetsenbord gebruiken beschikbaar. Er is een aparte stand voor letters en voor cijfers. Quicknote maakt daarnaast ook gebruik van handschriftherkenning en in speciale S-Pen applicaties is er zelfs symbool-herkenning en figuur-herkenning.

De handschriftherkenning is behoorlijk accuraat. Het maakt niet uit of je los of aan elkaar vast schrijft, of je netjes of slordig schrijft, of je links- of rechtshandig bent… negen van de tien keer klopt het geÔnterpreteerde precies. De vraag is echter of het echt iets toevoegt. Immers, mensen typen sneller dan ze schrijven en typen is dan ook nog eens minder vermoeiend. Al gaat dit laatste niet op bij het schrijven van functies, omdat deze symbolen meestal lastig terug te vinden zijn op een toetsenbord. Al kan je daar natuurlijk wel een speciaal toetsenbord voor downloaden.

Is dat al?
Nee er zijn vele andere features, maar sommigen zitten echt specifiek in een applicatie of hebben specifiek te maken met foto’s maken. Daarom worden deze features ergens anders in deze review behandeld of heb ik ze gewoon over het hoofd gezien.

Net zoals de SIII heeft ook de Note II weer beschikking over een 8MP camera. Sommigen vinden dat in deze tijden een gebrek aangezien ze 12MP verwachtten, maar zouden die 4 extra megapixels zoveel toevoegen? De camera functie van de Note II is net zo snel, wellicht nog iets sneller, dan die van de SIII en de featureset is nog iets uitgebreid. Burstmode werkt nog steeds als een trein en geeft echt hele leuke resultaten, maar nu is er ook een 'Best Face'-feature die het makkelijker maakt een groepsfoto te maken. Het is zelfs mogelijk om in een groep van meerdere mensen voor ieder afzonderlijk gezicht de beste uit tien opnamen te kiezen. Een ideale functie al worden lelijke mensen nog steeds niet knap.

De uitwerking van sommige speciale features had mijn inziens iets beter gekund. Zo vind ik dat de burst-mode de default instelling moest zijn en blijft de panaroma-mode al sinds de i9000, de eerste Galaxy S, al steken op 0.3 MP. Toch blijft het oordeel steken op 'zeer goed' zeker gezien de features. Met de actieve gezichtsherkenning zou het eenvoudiger zijn om content te delen met de personen waarvan je foto's maakt. In andere reviews die ik heb gelezen zou deze feature nogal wat te wensen overlaten, maar in mijn testopstelling werkte het perfect. Zodra er een nieuw gezicht 'gedetecteerd' wordt vraagt het toestel om een naam uit je contactenlijst en zal de volgende keer het gezicht herkennen. Dat doet hij echter niet direct: in het begin verschijnt er een vraagteken achter de naam zodat je de keuze kan bevestigen. Na een aantal keer oefenen gaat het echter volledig automagisch. Er wordt soms geopperd dat het jammer is dat de gezichtsherkenning niet uit zichzelf leert van de gezichten uit je contactenlijst, maar wat mij betreft is dat vanzelfsprekend: deze foto's zijn veelal met andere camera's gemaakt en zouden het 'leerproces' enkel maar verstoren.

Natuurlijk ontbreken de scene-modi ook niet. We kunnen kiezen uit portret, landschap, nacht, sport, feest, strand, zonsondergang, dageraad, herfstkleur, vuurwerk, tekst, kaarslicht en achtergrond verlichting. De beschikbaar gestelde effecten zijn enorm uitgebreid. Naast Negatief, Zwart-wit en Sepia hebben we nu ook de beschikking over Vintage Koud, Vintage Warm, Posterisatie, Solarisatie, Groen Punt, Blauw Punt, Rood-Geel Punt, Vervaagd en Cartoon. We kunnen kiezen uit een ISO-waarde van 100, 200, 400 of 800 en hebben een meting-instelling waarbij je kunt kiezen uit centre-weighted, spotmeting en matrix. Verder kunnen we scherpstellen met macro, autofocus of gezichtsdetectie en is er een scala aan opties voor de witbalans. Verder ontbreken GPS-tagging en stabilisatie ook niet en hebben we een keur aan resoluties van 3264x2448 tot 640x480 tot onze beschikking.

http://tw.liberque.nl/n2/l.pngNote II - Foto-opties Note II - Foto-opties: Instellingen Note II - Foto-opties: Effecten Note II - Foto-opties: Fotostand Note II - Foto-opties: Fotostand in instellingen Note II - Foto-opties: Scenemodus Note II - Foto-opties: Resolutie Note II - Foto-opties: Meer Instellingen Note II - Camera-opties: Instellingen Note II - Camera-opties: Videostand Note II - Camera-opties: Opnamehttp://tw.liberque.nl/n2/r.png

De kwaliteit van de foto's is identiek aan die van de SIII en dus goed tot zeer goed te nomen. De flitser doet zijn werk goed, maar nog steeds lijkt na het gebruik van die flitser het wit soms erg verzadigd. Om een idee te geven heb ik wat foto's op het strand 'geschoten', een paar macro opnamen gemaakt en de HDR functie uitgeprobeerd. Deze laatste foto's zijn door Adobe Photoshop gemerged aangezien de Note II dat niet zelf wilde doen.

Strandfoto's: Normale instellingen
http://tw.liberque.nl/n2/l.pngNote II - Fotoserie: StrandNote II - Fotoserie: StrandNote II - Fotoserie: StrandNote II - Fotoserie: StrandNote II - Fotoserie: Strandhttp://tw.liberque.nl/n2/r.png

Macro foto's
http://tw.liberque.nl/n2/l.pngNote II - Fotoserie: MacroNote II - Fotoserie: MacroNote II - Fotoserie: MacroNote II - Fotoserie: MacroNote II - Fotoserie: Macrohttp://tw.liberque.nl/n2/r.png

HDR Foto's met behulp van Adobe Photoshop
http://tw.liberque.nl/n2/l.pngNote II - Fotoserie: HDR (i.c.m. Adobe Photoshop)Note II - Fotoserie: HDR (i.c.m. Adobe Photoshop)Note II - Fotoserie: HDR (i.c.m. Adobe Photoshop)Note II - Fotoserie: HDR (i.c.m. Adobe Photoshop)Note II - Fotoserie: HDR (i.c.m. Adobe Photoshop)http://tw.liberque.nl/n2/r.png

In vergelijking met de SIII is de video-opname functie van de Note II niet veel veranderd. Het autofocus probleem wat ik echter op de SIII tegenkwam heb ik op de Note II niet ervaren waardoor dit toestel geen punten in moet leveren. Naast de 1080p-resolutie kan men kiezen uit 1280x720, 720x480, 640x480 en 320x240. De flitser kan gebruikt worden om bij te schijnen en natuurlijk kan men ook de belichtingswaarde aanpassen. Een paar effecten zoals sepia, negatief en zwart/wit zijn aanwezig om je video's een beetje op te leuken en ook een timer ontbreekt niet. De stabilisatiefunctie voorkomt dat je video's al te veel stotteren en met de zelfopnamefunctie kan je middels de front-camera zonder al te veel gedoe een filmpje van jezelf schieten.

Toch zit er een nieuwe feature ingebakken in de video-opnamestand. Het is nu ook mogelijk om een versnelde opname te doen (timelapse) of een slowmotion opname te maken. Opvallend daarbij is dat in de slowmotion stand de maximale resolutie opeens slechts 480p bevat, waarbij enige reden hiervoor mij niet bekend is. Als voorbeeld heb ik een paar video's op het strand geschoten en hoewel de wind de microfoon naar de UK probeerde te blazen krijg je daarbij een goed idee van de kwaliteit. Videoopnamen indoors, actie opnamen en een echt timelapse filmpje ontbreken echter. Helaas is er in Terneuzen niet zoveel te doen, maar als ik in de gelegenheid kom zal ik deze zeker toevoegen.

Qua bereik/ontvangst heb ik geen enkel verschil mogen bespeuren met mijn Samsung Galaxy S, SII, SIII en/of Note. Het UMTS-mastje straalt in mijn huisje nog steeds zoals het nergens straalt en ik heb dan ook geen klagen over ontvangst. Consequent staat er een H+ als verbinding en de connectie is nog geen enkele keer weggevallen.

Het lijkt saai, maar met WiFi is er ook geen enkel verschil met de SIII. De downloadsnelheid is nagenoeg gelijk en zoveel verschillends is er niet te bespeuren. Dit geldt overigens ook voor bluetooth die net zoals bij de SIII versie 4 draagt, maar waar ik helaas niet over bluetooth 4 apparatuur beschik. Gaan we bluetooth vergelijken met versie 3 en de vorige Note dan is er ook geen verschil te merken.

Toch is er een kleine verandering te vinden met de NFC antenne die in de Note II zit. Dit merk je zodra je de backcover van het toestel verwijdert. Duidelijk zie je nu de antenne zitten op de cover, waar deze bij de SIII op de batterij was verwerkt. Ook de flipcover voor de Note II heeft deze antenne en ook dat is weer opmerkelijk omdat het mij lijkt dat dit de flipcover duurder maakt dan die voor de SIII. Het tegendeel is echter waar: de flipcover voor de Note II was vijf euro goedkoper dan die voor de SIII.

Verder valt me op dat GPS weer een tandje beter lijkt te werken dan op de SIII. Dit laatste lijkt onmogelijk omdat GPS-ontvangst op de SIII al exceptioneel goed werkte, maar toch is het zo. Een fix wordt net iets sneller gemaakt en het lijkt overal mogelijk om een fix te krijgen. Dit laatste was bij de SIII al zo, maar als je ze naast elkaar legt is de de Note II toch sneller. Wellicht dat dit komt door verbeterde A-GPS software of misschien ligt het dan toch aan de snellere CPU. Het lijkt mij immers niet dat er andere GPS hardware aanwezig is, maar ook daar kan ik mezelf in vergissen.

NFC op de Note II is identiek als NFC op de SIII. Nu wil ik deze review geen copy/paste-versie maken van de review die ik over de SIII heb geschreven, maar toch vind ik het belangrijk om NFC ook in deze review te behandelen voor de mensen die de review van de SIII niet hebben gelezen. Vergeef me daarom dat ik hier toch het een en ander uit de SIII review overneem.

Voor de mensen die het nog niet kennen: NFC staat voor Near Field Communication. Dit is de technologie waar onder andere ons OV Chipkaart systeem op gebaseerd is. In Europe en met name in Nederland staat deze technologie nog in de kinderschoenen, maar aan de andere kant van de plas zijn er al creditcards waarmee je middels NFC kan betalen bij Paypass terminals. Sterker nog: Google Wallet, waarmee we hier in Nederland alleen apps op de Play store kunnen kopen, functioneert in Amerika ook als een creditcard bij diezelfde Paypass terminals. Op deze manier kun je daar dus gewoon betalen met je telefoon.

Dat Nederland en Europa enorm achterlopen op het gebied van NFC is wel duidelijk aan de eerdere toestellen in de Galaxy S-lijn. Zo had de Samsung Galaxy S2 in de Verenigde Staten al NFC functionaliteit. Saillant detail is dan weer wel dat de NFC chip die in de Note II zit van Nederlandse makelij is: NXP N.V. (voormalig onderdeel van Philips). Toch kennen we NFC wel degelijk hier in Nederland. Niet alleen de eerder genoemde OV Chipkaart gebruikt NFC, maar ook onze paspoorten en id-kaarten zijn uitgerust met RFID-tags(die middels NFC uitgelezen kunnen worden). Bedrijfspasjes zijn ook steeds vaker uitgerust met NFC of RFID en we hebben zelfs een betalingssysteem MiniTix dat ook gebaseerd is op NFC.

Het verschil tussen MiniTix en bijvoorbeeld Google Wallet is wel enorm groot. MiniTix verlangt dat je een NFC-sticker op de accu of achterkant van je mobieltje plakt alvorens het mogelijk wordt om met je GSM te betalen. Google Wallet daarentegen maakt gebruik van de NFC chip op je GSM zodat het enige wat je moet doen is je Google Account op je telefoon synchen. Het vervelende is echter dat beide systemen niet met elkaar kunnen samenwerken zolang MiniTix niet met een manier komt om de betaalsleutel (legaal) via een app op je Note II te zetten. Immers, als je een NFC sticker van MiniTix op je Note II plakt zal de Note II deze constant proberen uit te lezen. Heb je dus geen telefoon met NFC dan is MiniTix wel een oplossing en anders: mjah… Daarbij vraag ik af of MiniTix tegen een Google Wallet op zou kunnen. Google Wallet ondersteunt alle credit- en debet cards dus met Google Wallet kan je altijd mobiel betalen zolang er maar een Paypass-terminal staat en laten Mastercard en Visa die nu juist massaal willen gaan uitrollen in Europa. Het lijkt me dat MiniTix dan het onderspit zal delven.

Natuurlijk is er dan ook nog Paypal. Of je nu voor- of tegenstander van deze manier van betalen bent momenteel is dit de enige manier van mobiel betalen met je Note II in Nederland. Ook dit valt echter enorm tegen. Paypal ondersteunt ‘bumpen’ wat eigenlijk exact hetzelfde is waar Samsung NFC voor gebruikt in S-Beam. Je start de applicatie, zegt dat je geld over wilt maken en kiest de optie ‘bumpen’ waarna je het toestel tegen een ander aanhoudt. Het enige wat er dan gebeurd is dat het paypal-email-adres gedeeld wordt en je daarna het bedrag kiest zodat het overgeschreven wordt. Het klinkt dus veel interessanter dan het daadwerkelijk is.

Wat maakt NFC dan zo interessant op de Note II? Hebben we er Łberhaupt iets aan? Nou, we zijn allereerst niet verplicht om te wachten op de TecTiles van Samsung die momenteel alleen in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn. De Sony Smarttags werken immers ook en je kan voor 15$ ook setjes met andere programmeerbare NFC stickers kopen. De TecTiles, Smarttags of ieder andere programmeerbare NFC stickers (let wel op de ruimte) kunnen je telefoon allerlei dingen laten doen. Plak een sticker op je nachtkastje waar je je telefoon altijd oplaad en je kan ervoor zorgen dat iedere keer dat je hem daar neerlegt dat het alarm ingesteld wordt, wifi/3g uitgezet worden, de ringtone uit etc. Plak een sticker op het dashboard van je auto en iedere keer als je het mobieltje daar neer legt gaat bluetooth aan, wifi uit en wordt de autonavigatie gestart. Plak een sticker op de deur van je favoriete cafe en iedere keer als je daar komt en je mobieltje tegen de sticker houdt wordt je middels FourSquare of Facebook automatisch daar ‘ingechecked’. Bioscopen kunnen zo’n sticker plaatsen waardoor het toestel auto op mute gaat etc. etc. etc.

Voor de Tweaker is er echter een pak meer te doen met NFC. Wie herinnert zich bijvoorbeeld niet het hele debacle rondom de OV Chipkaart? Middels een eenvoudige NFC-lezer konden mensen de Chipkaarten kopiŽren en manipuleren zodat reizen met het OV gratis kon. Toch waren ze bij Translink, het bedrijf achter de OV Chipkaart, niet echt bang. De fraude zou op kleine schaal plaatsvinden en kaarten zouden achteraf geblokkeerd kunnen worden. Daarnaast zou volgens Translink de drempel te hoog zijn omdat niet iedereen zo’n NFC-lezer had en je toch wel een klein beetje informaticakennis moest hebben om de boel te kopiŽren dan wel aan te passen. Helaas voor Translink is deze tijd over.

Het probleem is niet dat NFC en Mifare, de meest gebruikte NFC chip, niet veilig is. Het probleem is dat bedrijven laks zijn geweest. Er zijn wel degelijk versies van Mifare in omloop die niet te clonen en of te manipuleren zijn, maar die zijn duurder. Bedrijven kiezen veelal voor de goedkopere versie blind voor de gevolgen op de langere termijn. Nu NFC echter gemeengoed gaat worden op de mobiele telefoons moet er dus meer aan veiligheid gedacht worden en dit betekent nieuwe investeringen. Niet alleen bij kleine bedrijven, maar ook bij Translink, want ook hun OV-Chipkaart is zo lek als een mandje.

Wat betreft NFC op de Note II voegt het vooralsnog nog niet veel toe. Straks met de komst van TecTiles, of als je als alternatief Smarttags of NFC stickers gebruikt, zijn er wel handige dingen mee te doen zoals het aan- en uitzetten van Wifi op je mobiel. In Paypal bespaart het je wellicht het typen van een email-adres (sarcastisch: wow), maar de grote killer-app: Google Wallet laat nog steeds op zich wachten in Europa. Tegen de tijd dat Google Wallet, en Paypass, in Europa zodanig zijn uitgerold dat je er overal gebruik van kan maken zitten we volgens mij echter al op de Note III of zelfs Note IV. S-Beam is een manier van Samsung om toch iets te doen met NFC, maar het gebrek daarin is dat niet iedereen een Note II en/of een SIII heeft en je dus nauwelijks van deze functie gebruik zal maken. De vraag is dan ook of de concurrerende versies van S-Beam, die van Sony bijvoorbeeld, compatibel gaat zijn met S-Beam. Zo niet dan blijft NFC, met name in Europa, een gimmick is en zal deze feature nauwelijks gebruikt zal worden, behalve door wat Tweakers en Ov-forenzen wellicht.

Qua geluid is er vrij weinig veranderd ten opzichte van de Galaxy SIII, originele Note en zelfs de Galaxy SII. Nog steeds moet je geen THX Certified DTS-HD geluid verwachten tijdens het beluisteren van muziek via de speaker, maar het klinkt ook zeker niet slecht. Toch valt het wel op dat de speaker van de Note II veel harder afspeelt dan zijn voorgangers en dit zonder te vervormen. Niet alleen komt dit van pas tijdens het beluisteren van een MP3 of Spotify via de speaker, maar je mist nu ook veel minder snel een inkomend gesprek in rumoerige omgevingen.

Tijdens het telefoneren maakt de Note II wederom gebruik van HD-voice mits het andere toestel dit ook ondersteunt en er gebeld wordt via het netwerk van KPN. Niet alleen wordt er gebruik gemaakt van een tweede microfoon voor noice cancellation (het filteren van achtergrond geluid) ook de bitrate ligt een stukje hoger.

In de speakerstand is het daarbij nu ook mogelijk geworden om het geluid van je gesprekspartner te boosten. Dit is een enorme boost waardoor de geluidskwaliteit met sprongen naar beneden holt, maar het is wel handig in rumoerige ruimten of zelfs in de auto.

Het geluid van de meegeleverde koptelefoon is ruim voldoende, maar nog steeds geen Sennheiser en ook de handsfree functie die de koptelefoon vervult doet in kwaliteit niet onder voor een 3rd party handsfreeset. Omdat het echter dezelfde koptelefoon betreft als in de SIII verwacht ik dat de kwaliteit hetzelfde is, waardoor een druppeltje zweet in de fitness funest kan zijn voor de volumerocker en playbutton op de koptelefoon. Leuke bijkomstigheid is wel dat zodra de Note II de koptelefoon detecteert je een speciaal menu voorgeschoteld krijgt met allerlei functies die uitstekend geschikt zijn voor gebruik met de koptelefoon. Denk hierbij aan de muziek- en videospeler. Dit menu is volledig aanpasbaar.

Velen van jullie zullen van mening zijn dat het bellen met een 5.5” toestel er ronduit belachelijk uitziet. Opmerkingen over koelkasten, wasmachines en zelfs de ‘schotelsectie van het ruimteschip Enterprise’ zie je dan ook regelmatig in reviews over de Note en de Note II verschijnen. Wat mij opvalt aan de grote groep mensen die dat soort opmerkingen maken is dat ze blijkbaar precies bijhouden wat er nieuw op de markt is, maar op een of andere manier selectief bij andere, veel oudere, technologieŽn totaal niet weten wat er mogelijk is.

Al sinds 1998 werken namelijk bedrijven als Microsoft, IBM, Ericsson, Intel, Agere, Motorola, Nokia , Toshiba en wie weet hoeveel dozijn andere spelers al samen aan een unificatie van een standaard die ervoor zorgde dat je de telefoon niet eens meer aan je oor diende te houden. Zeg immers zelf: op straat lopen en in de lucht praten middels Bluetooth alsof je net uit het gekkenhuis bent ontsnapt ziet er toch veel beter uit dan met een door een bulldozer overreden gsm aan je oor rond te lopen?

Vind je geen van bovenstaande opties sexy dan kan je altijd nog kiezen voor ‘bedraad’ handsfree bellen middels de meegeleverde oordopjes die godzijdank wit zijn zodat de argeloze voorbijganger tenminste ziet dat je niet tegen jezelf aan het mompelen bent. Je kan ook de ‘speakerphone’ functie gebruiken zodat omstanders niet een half gesprek horen als je weer eens luidruchtig in de trein zit te ouwehoeren, maar waarmee je ze het plezier gunt de hele conversatie in HD kwaliteit te volgen. Hoort de oudere dame aan de andere kant van de coupe het niet goed dan kan je zelfs het geluid een boost geven waardoor het lijkt alsof je de microfoon van je gesprekspartner bij hem/haar naar binnen heb gepropt . Ben je daar bovenop echt een sociaal mens dan maak je gebruik van videobellen en laat je de hele trein en je gesprekspartner elkaar nog eens zien ook. Wie weet wordt het dan toch weer eens gezellig in de trein.

Hoe dan ook: al deze opties zijn mogelijk via de standaard dialer die in de Note II ingebakken zit. Deze dialer geniet net zoals bij de vorige Galaxy toestellen over een hoge prioriteit waardoor je geen gesprek hoeft te missen tijdens je Wordfeud games. Mediaspelers en software zoals Spotify worden automatisch gepauzeerd bij een inkomend of uitgaand gesprek en natuurlijk ontbreken functies zoals DMT, de luidspreker, het muten van de microfoon, de headset en het beŽindigen van het gesprek niet. Tijdens de luidspreker functie is er wel de extra optie om het geluid te boosten en hoewel dit kan helpen in rumoerige omgevingen komt dit de geluidskwaliteit niet echt ten goede.

De dialer bedien je met toetsen die in vergelijking met de SIII nu zo groot zijn geworden dat zelfs de grootste brilplasser niet meer kan missen en staat mij toe lekker creatief te zijn in met wat voor lichaamsdelen ik mijn werkgever bel. Het is helaas nog net niet mogelijk om twister te spelen. Moet je tijdens een gesprek een telefoonnummer opschrijven dan trek je je S-Pen en kan je direct beginnen met krabbelen. Dit laatste zou ieder toestel moeten hebben. Je hoeft dan nooit meer te doen alsof je iets opschrijft en dan later te liegen dat je het papiertje ben kwijtgeraakt, omdat je te lui bent om tijdens een gesprek een pen te zoeken.

Aan de contactenlijst heeft Samsung helemaal niets veranderd. Nog steeds is deze overzichtelijk en kan je hem zo gedetailleerd maken als je wilt. Waar ik me echter wel aan begin te ergeren, hoewel dat een Android-issue is, is dat applicaties zoals Facebook, Twitter en Skype je contactenlijst enorm kunnen vervuilen. Nee, je kiest er zelf voor om die contacten te importeren en het is niet erg om contacten eenmalig te koppelen. Echter zodra je het wachtwoord van Facebook, Skype of Twitter veranderd moet je opnieuw inloggen en opnieuw synchroniseren.. en dus.. zucht.. opnieuw koppelen. Behoorlijk irritant.

Omdat een review meestal is gebaseerd op de persoonlijke mening van de reviewer is het altijd een goed idee om een statische vergelijking te maken. Benchmarks zijn daarbij meestal een goede keus ware het niet dat ook benchmarks in het verleden partijdig zijn gebleken. Het hele nut en de geloofwaardigheid van benchmarks is daarom eigenlijk een beetje verwaterd en het is heel erg moeilijk inschatten welke benchmarks niet geoptimaliseerd zijn voor een bepaald stuk hardware. Daarom heb ik er voor gekozen om een aantal verschillende benchmarks uit te voeren over enkel en alleen Samsung toestellen. Op deze manier kan geen enkele benchmark een bepaald merk, soc of gpu voortrekken en zijn in mijn optiek de benchmarks het meest, zover mogelijk, geloofwaardig. Iedere benchmark is door mij vijf keer uitgevoerd. De hoogste en de laagste waarden zijn genegeerd en de drie resterende resultaten zijn bij elkaar opgeteld en door drie gedeeld. Ieder toestel draait om de meest recente stock rom: de SIII op Android 4.04, de Note op 4.03 en de Note II op 4.1.1. Er draaiden tijdens de benchmarks geen andere applicaties op Avast antivirus na en geen enkel toestel was gemod. Wat is het uiteindelijke nut van deze benchmark? Feitelijk komt het er op neer om te kijken hoe de Note II is gegroeid t.o.v. de SIII en de originele Note. Voor vergelijkingen met andere hardware wilt Google je vast van dienst zijn.

Quadrant Standard Totaal Score (hoger is beter):
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 3782 puntenSamsung Galaxy Note: 3782 puntenSamsung Galaxy Note: 3782 punten 3782 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 5423 puntenSamsung Galaxy SIII: 5423 puntenSamsung Galaxy SIII: 5423 punten 5423 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 5943 puntenSamsung Galaxy Note II	: 5943 puntenSamsung Galaxy Note II	: 5943 punten 5943 punten
Quadrant Benchmark was vroeger een van de meest gebruikte benchmarks op Android. Echter de laatste 2 jaar is gebleken dat de scores van Quadrant heel makkelijk te manipuleren zijn, waardoor deze applicatie niet echt betrouwbaar te noemen is. Toch als het komt op de Samsung reeks is het eigenlijk uitgesloten dat een bepaalde instelling of soc de waardes kan manipuleren. Met 5943 is de Note II zo'n 1.57 keer zo snel als de originele Note en slechts een klein beetje sneller dan de SIII. Dit zijn zeer aanneembare scores aangezien de Note II slechts 200 Mhz sneller loopt dan de SIII.

BenchmarkPI (lager is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 451 msSamsung Galaxy Note: 451 msSamsung Galaxy Note: 451 ms 451 ms
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 353 msSamsung Galaxy SIII: 353 msSamsung Galaxy SIII: 353 ms 353 ms
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 318 msSamsung Galaxy Note II	: 318 msSamsung Galaxy Note II	: 318 ms 318 ms
Dat de 1.6-Ghz Exynos van de Note II iets sneller loopt dan de op 1.4-Ghz variant van de SIII laat ook BenchmarkPi zien. De Note II is daarbij 1.4 keer zo snel als zijn voorganger.

Passmark - CPU Tests (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 5154 puntenSamsung Galaxy Note: 5154 puntenSamsung Galaxy Note: 5154 punten 5154 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 10290 puntenSamsung Galaxy SIII: 10290 puntenSamsung Galaxy SIII: 10290 punten 10290 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 11630 puntenSamsung Galaxy Note II	: 11630 puntenSamsung Galaxy Note II	: 11630 punten 11630 punten
Als we Passmark zijn CPU-tests laten doen dan zien we dat de Note II ruim 2.2 keer zo snel is als zijn voorganger. Het verschil met de SIII is wederom marginaal.

Passmark - Disk Tests (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 1403 puntenSamsung Galaxy Note: 1403 puntenSamsung Galaxy Note: 1403 punten 1403 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 3618 puntenSamsung Galaxy SIII: 3618 puntenSamsung Galaxy SIII: 3618 punten 3618 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 7105 puntenSamsung Galaxy Note II	: 7105 puntenSamsung Galaxy Note II	: 7105 punten 7105 punten
In de Disk tests van Passmark zien we iets opmerkelijks. Niet alleen lijkt de Note II opeens zo'n 5 keer sneller te zijn dan de Note, maar ook nog eens bijna 2 keer zo snel als de SIII. Ik heb deze test tot wel tien keer uitgevoerd, maar de resultaten bleven hetzelfde. Ik vermoed dat dit een bug in Passmark is aangezien het verschil tussen de SIII en Note II nooit zo groot kan zijn.

Passmark - Memory Tests (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 1573 puntenSamsung Galaxy Note: 1573 puntenSamsung Galaxy Note: 1573 punten 1573 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 1086 puntenSamsung Galaxy SIII: 1086 puntenSamsung Galaxy SIII: 1086 punten 1086 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 1388 puntenSamsung Galaxy Note II	: 1388 puntenSamsung Galaxy Note II	: 1388 punten 1388 punten
De Memory tests van Passmark tonen een terugkerend fenomeen. De SIII en Note II moeten het afleggen tegen de snelheid van de originele Note. Gelukkig zien we dat de Note II weer richting de oude waarde gaat t.o.v. de SIII. In de praktijk merk je hier niks van, maar het blijft een raar gegeven in de statistiek.

Passmark - 2D Graphics (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 2378 puntenSamsung Galaxy Note: 2378 puntenSamsung Galaxy Note: 2378 punten 2378 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 2687 puntenSamsung Galaxy SIII: 2687 puntenSamsung Galaxy SIII: 2687 punten 2687 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 3116 puntenSamsung Galaxy Note II	: 3116 puntenSamsung Galaxy Note II	: 3116 punten 3116 punten
Passmark - 3D Graphics (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 722 puntenSamsung Galaxy Note: 722 puntenSamsung Galaxy Note: 722 punten 722 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 790 puntenSamsung Galaxy SIII: 790 puntenSamsung Galaxy SIII: 790 punten 790 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 886 puntenSamsung Galaxy Note II	: 886 puntenSamsung Galaxy Note II	: 886 punten 886 punten
Op grafisch gebied is er sinds de originele Note niet veel veranderd. De Mali-400 GPU wordt beetje bij beetje efficienter en overgeklokt. Geen schrikbarende verschillen dus.

Passmark - System (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 1816 puntenSamsung Galaxy Note: 1816 puntenSamsung Galaxy Note: 1816 punten 1816 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 2155 puntenSamsung Galaxy SIII: 2155 puntenSamsung Galaxy SIII: 2155 punten 2155 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 2625 puntenSamsung Galaxy Note II	: 2625 puntenSamsung Galaxy Note II	: 2625 punten 2625 punten
De totaalscore van Passmark laat zien dat de Note II duidelijk profiteert van de extra 200 Mhz. In vergelijking met de originele Note is de de Note II 1.44 keer sneller wat dan weer mager lijkt als je kijkt naar het verschil tussen een 1.2-Ghz dualcore en een 1.6-Ghz quadcore SOC.

AnTuTu Score (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 6751 puntenSamsung Galaxy Note: 6751 puntenSamsung Galaxy Note: 6751 punten 6751 punten
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 12070 puntenSamsung Galaxy SIII: 12070 puntenSamsung Galaxy SIII: 12070 punten 12070 punten
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 13567 puntenSamsung Galaxy Note II	: 13567 puntenSamsung Galaxy Note II	: 13567 punten 13567 punten
AnTuTu geeft weer een klassiek resultaat. De Note is het oudst, daarna de SIII en daarna de Note II. De resultaten zijn dan ook respectievelijk van laag naar hoog hetzelfde. De Note II is hierbij zo'n 2 keer zo snel als de originele Note.

Nenamark 2 (hoger is beter)
Samsung Galaxy NoteSamsung Galaxy Note: 42.6 fpsSamsung Galaxy Note: 42.6 fpsSamsung Galaxy Note: 42.6 fps 42.6 fps
Samsung Galaxy SIIISamsung Galaxy SIII: 58.7 fpsSamsung Galaxy SIII: 58.7 fpsSamsung Galaxy SIII: 58.7 fps 58.7 fps
Samsung Galaxy Note II Samsung Galaxy Note II	: 57.9 fpsSamsung Galaxy Note II	: 57.9 fpsSamsung Galaxy Note II	: 57.9 fps 57.9 fps
Nenamark laat normaal gezien enorme verschillen zijn door de gebruikte resolutie van het toestel. Ditmaal liggen de resoluties van de toestellen heel erg dicht bij elkaar waardoor je eigenlijk alleen de overklokwaarde van de Mali-400 GPU terugziet.

Browsermark (hoger is beter)
Galaxy Note - StockGalaxy Note - Stock: 126312 ptsGalaxy Note - Stock: 126312 ptsGalaxy Note - Stock: 126312 pts 126312 pts
Galaxy Note - ChromeGalaxy Note - Chrome: 136118 ptsGalaxy Note - Chrome: 136118 ptsGalaxy Note - Chrome: 136118 pts 136118 pts
Galaxy SIII - StockGalaxy SIII - Stock: 163625 ptsGalaxy SIII - Stock: 163625 ptsGalaxy SIII - Stock: 163625 pts 163625 pts
Galaxy SIII - ChromeGalaxy SIII - Chrome: 141179 ptsGalaxy SIII - Chrome: 141179 ptsGalaxy SIII - Chrome: 141179 pts 141179 pts
Galaxy Note II - StockGalaxy Note II - Stock: 184442 ptsGalaxy Note II - Stock: 184442 ptsGalaxy Note II - Stock: 184442 pts 184442 pts
Galaxy Note II - ChromeGalaxy Note II - Chrome: 147771 ptsGalaxy Note II - Chrome: 147771 ptsGalaxy Note II - Chrome: 147771 pts 147771 pts
Op http://browsermark.rightware.com vinden we de Browsermark van Rightware. Deze benchmark is gericht op mobiele browsers en genereert een score gebaseerd op Javascript-functionaliteit en HTML. Niet alleen speelt de achterliggende hardware een rol in de uiteindelijke resultaten, ook de gebruikte browser is zeer belangrijk. Daarom heb ik er in deze test voor gekozen om niet alleen de stock browser te gebruiken, maar ook de meest recente versie van Google Chrome beta.

We zien hier eigenlijk al wat we tijdens de review met de SIII ook zagen. Samsung heeft sinds de SIII iets gedaan met zijn browser waardoor deze een stuk sneller is dan Chrome. Was dit echter bij de SIII nog een verschil van 1.15 keer in het voordeel van de stockbrowser, bij de Note II loopt de stockbrowser al bijna 1.25 keer uit op de Chrome browser. Het is daarom, als het je om snelheid te doen is, aangeraden om Chrome niet te installeren op Note II.

Toch zijn er wel dingen waar ik lichtelijk van baal. Toen Samsung de Note II introduceerde maakte het Koreaanse bedrijf reclame met ‘Screen Record’. Met deze functie zou het mogelijk zijn om een opname te maken van wat er op het toestel gebeurd met als geluid input van de microfoon. Hoe handig zou dit zijn bij het schrijven van een review? Helaas pindakaas: de feature bestaat niet op de Note II. De reden hiervan is onduidelijk. Een grote groep gebruikers beweert dat deze functie eruit gesloopt is vanwege mogelijke copyrightschendingen en een andere groep gebruikers stelt dat deze functie er nog aan komt in toekomstige firmware updates. Hieronder zie je een voorbeeld van waar het over gaat:

Het is werkelijk onmogelijk om een volledige review van de Note II te schrijven. De featurelijst is belachelijk groot, de mogelijkheden legio en of het nu een gimmick is of niet de S-Pen complementeert het toestel volledig. Het is opmerkelijk dat de redactie van Tweakers.net de SIII het predikaat 'zeer goed' gaf terwijl de Note II volgens hen blijft steken op 'goed'. Een sentiment waar ik het overigens absoluut niet mee eens ben. De Note II is groter, sneller, verfijnder en uitgebreider. Het scherm is beter en de features die al in de SIII zaten zijn beter uitgewerkt en verbeterd. Daarnaast draait de Note II op Android Jellybean, terwijl de SIII nog altijd verstoken is van een officiele Nederlandse update. Ja, wellicht vind je het toestel te groot echter dat is een persoonlijke voorkeur. Je koopt hem of je koopt hem niet, maar om een toestel vanwege zijn dimensies een lagere score te geven is verre van objectief zeker omdat de Note II op alle vlakken superieur is aan de SIII.

Nee niet alles is perfect: sommige dingen zijn weer net iets minder afgewerkt of is net iets minder over nagedacht en je bent bij de Note II volledig afhankelijk van TouchWiz wil je alle features kunnen blijven gebruiken. Dit betekent dat als je andere firmware wilt proberen zoals CyanogenMod je eigenlijk alle bijzonderheden van het toestel opgeeft. TouchWiz loopt soms vast, maar dit vastlopen is te simuleren waardoor het te identificeren en dus op te lossen is en TouchWiz heeft 'meescrollende'-achtergronden in de ban gedaan. Ook de accesoires zoals de flip-cover die de notificatieled bedekken getuigen van slordigheidjes, maar daar houdt het ongeveer wel op. Voor de rest heb ik nog geen enkele klacht over het toestel.

Mijn conclusie is dan ook vanzelfsprekend: ik was al lovend over de SIII en de Note II vind ik superieur aan de SIII dus.... W O W ! Een foto van wat ik van het toestel vind zegt daarbij meer dan duizend woorden.

Note II - ZoMG

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note II 16GB Titanium?

"Iedereen loopt inmiddels met een SIII en daar is op zich niks mis mee, maar ik koop mijn toestellen altijd voor de volle prijs en om dan in de supermarkt een bijstandsmoeder, omdat ze hem gratis bij een abo kreeg, met een SIII te zien lopen deed wel zeer."

Bovenstaande stuk mag je gewoon weglaten. Het komt erg kleinzerig en butthurt over. Voor de rest is het een goede review.
Bedankt voor de feedback. Je reactie op vermelde passage is volledig begrijpelijk en toen ik de review door een kennis liet doorlezen gaf hij hetzelfde commentaar. Het is echter wel het sentiment dat ik had toen ik net de SIII had gekocht.

Nee, ik voel me niet beter dan EEN bijstandmoeder zoals Mowa oppert, noch denk ik dat de SIII of soortgelijke toestellen alleen voorbehouden moeten zijn aan mensen die ze contant kunnen betalen. De bijstandmoeder waar ik het echter over heb is een verhaal apart, maar ik zal daar niet over uitwijden want het sentiment blijft eender.

Ik ben ook maar een mens. Ik geef niks om auto's, nauwelijks iets om kleren en al helemaal niks om sieraden. Voor mij is een telefoon echter even belangrijk als voorgenoemde dingen voor anderen belangrijk zijn. Ik ben trots op mijn toestellen en toen ik een bepaalde bijstandsmoeder ermee zag lopen wou ik dat het toestel exclusiever was. Wellicht maakt me dat kleinzerig of geeft het me 'butthurt". Hoe onsierlijk het ook is en zelfs als dat een smetje geeft op mijn review: het is de waarheid. De passage blijft daarom ook gewoon staan: immers het was gewoon een onderdeel van mijn motivatie. Sorry.
De waarheid bestaat niet, eerlijkheid wel. En dat ook nog niet eens altijd ;)
Mooie en goede review overigens

[Reactie gewijzigd door janniet op 30 oktober 2012 21:35]

Ik moet jou hierin gelijk geven want die zin met die bijstandsmoeder is volstrekt misplaatst alsof liberque zich superieur voelt aan de bijstandsmoeder.

Daarnaast zal een bijstandsmoeder of wie zo'n foon dan ook met een abo koopt zich maandelijks scheel betalen aan de abonnementsprijs waar hij/zij een of twee jaar aan vast zit.
Inderdaad. Heb van deze review genoten en zo'n opmerking geeft het een klein smetje. Zonde. Morgen komt de Note 2 binnen en hoop eenzelfde gebruikerservaring te ervaren. Cheers
Sinds 3 dagen ook een troste eigenaar van een Note 2 (kom van een Galaxy S i9000 af) en ik kom woorden tekort voor de finesse van je review.

Wat ik ook al eerste miste was een meescrollende achtergrond, erg merkwaardige keuze die Samsung daar heeft gemaakt. Wie weet gaan we die in een toekomstige update nog terugzien. P.s., je noemt het een live wallpaper, maar een live wallpaper zijn echt de bewegende achtergronden a lŠ Matrix style om een voorbeeld te noemen (Toch? en geen idee hoe ze de scrollbare achtergronden noemen, dynamisch?)

Als je namelijk je achtergrond wilt veranderen bestaat er nog steeds de optie 'live wallpaper', echter heb ik hier iets merkwaardigs gevonden, het is namelijk zo dat je geen live wallpaper voor je lockscreen kan instellen, tenzij je deze live wallpaper voor zowel je achtergrond als je lockscreen gebruikt (daar is dan ook echt een setting voor om ze beide aan te zetten, enkel voor je lockscreen kan dus niet).

Het mooiste deel van je review vond ik de beschrijving over hoe je het voelt om een Note 2 (of S3) in je handen te hebben. Quote: "Door de vorm ligt de Note II enorm lekker in de hand en net zoals bij de SIII krijg je die zijdezachte sensatie als je de behuizing streelt..." Ik heb hierbij namelijk exact hetzelfde, de coating die gebruikt wordt geeft het echt 'smooth' oppervlak wat dus echt bizar fijn in je hand ligt.

Het enige punt waar ik het niet geheel mee eens ben, is met het onderwerp "Bouwkwaliteit en afwerking" en de becijfering van een 3 hiervan. Persoonlijk heb ik nog geen klachten gezien van haarscheurtjes in de behuizing van gebruikers van de Note 2 en vind het toestel 'allround' erg robuust in elkaar zitten. Als motivatie refereer ik naar de, welkbekend van youtube, drop test van de Note 2. Ik heb er verschillende gezien en in vrijwel alle tests blijkt dat de achterkant bijzonder veerkrachtig is ;)

Super review! Hoop er nog meer van je te zullen zien :D
zeer nette en uitgebreide review!
alleen ben ik het er niet mee eens dat je zegt dat het bereik van de galaxy s en de note 2 hetzelfde is.
want dat is echt niet zo!
het verschil in bereik is zo verschrikkelijk groot, de galaxy s kan ongeveer half zo ver van de router vandaan staan dan de note 2 om nog snel internet te hebben.
en het zelfde is met 3g, mijn galaxy s had bijna nergens in mijn huis 3g en mijn note 2 bijna overal 3g+.
En dan komt er nog bij dat 3g+ veel sneller is dan 3g op de galaxy s.
Wellicht dat het onduidelijk geschreven is: er is geen of nauwelijks verschil in het WiFi bereik tussen de SIII en de Note 2. Het verschil met de S (i9000) is echter enorm groot, maar die vergelijking trek ik niet in de review.

Qua 3G ervaar ik echter geen enkel verschil in een pure 3G (UMTS) verbinding. De ontvangst bij alle toestellen in de moderne Galaxy-lijn (dus vanaf de i9000) is dan nagenoeg gelijk. Dit is thuis getest in een omgeving waar het bereik nagenoeg 100% is. HSDPA (3g+) heb ik enkel gekeken of de ontvangst gelijk was op verschillende punten tussen de SIII en de Note II aangezien dit de enige toestellen zijn waar ik op verschillende plekken beschikking tot heb. Tussen deze twee toestellen is er ook geen verschil.

Hoe dan ook: qua bereik ben ik extreem tevreden over de Note II. Dat kan je in de beoordeling van de vijf sterren terug zien en ik heb het zelfs vermeld staan als pluspunt.
WOW, wat een mooie en uitgebreide review zeg!
Ik mag volgende maand een nieuw toestel uitkiezen. Nog steeds tevreden over mijn note 1 en vandaagde note 2 bekeken bij Hi in de winkel en wauw, de note-series blijven indrukwekkend. Volgend maand zal ik dit ook nemen ook al gaan ze een beetje de tabletkant op.

Btw is de review top geschreven!
This is how we like it!
zo dat is pas een Review ;)
Laat dit een uitdaging zijn voor andere reviews.

Oh ja de Note II staat nog steeds op mn verlanglijstje
Klasse review..!!!

Bovendien eindelijk een goede gebruikersreview want er zijn deze maand 5 andere geplaatst maar die slaan helemaal nergens op. Dit is de eerste waar ik wat mee kan.

Momenteel heb ik een HTC Desire HD en ik was aan het kijken naar de One X , OneX+ en S3 tot ik recensies las en video's zag van de Note2. De Note 1 vond ik al geil en deze helemaal.
Komend jaar (over een maand of 4) ga ik kijken wat de HTC J Butterfly doet en of er zich eventueel nog concurrentie aan doet en maak ik een keuze. Bovendien zullen de prijzen dan wel wat zijn gezakt.

Jij trekt me voorlopig een stukje over de streep voor de Note2 en moet ik niet uitkijken dat ik 'm vandaag al bestel. :9
Zeer mooie uitgebreide review. Je hebt me over de streep getrokken. Ik zat al te denken aan de Note nII, of de S III, maar het wordt de Note II
Zeer nette en uitgebreide review

Ik zit nog te twijfelen of ik hem ga halen deze week of volgende week. Komt meer vanwege fftjes de hoeveelheid geld die ik ervoor moet neerleggen nadat me andere phone opeens de geest heeft gegeven.