Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart Review

liberque 11 april 2012, 84.944 views

Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• Super Amoled beeldscherm
  • Snelheid toestel
  • Nabijheidsensor schakelt beeld uit bij oor en schakelt beeld direct weer in als je hem weer van je oor afhaalt. (Erg handig bij het bellen naar bv. de bank.)
  • Accu houdt het lang vol
  • DLNA / Allshare
  • Bluetooth 3
  • Wifi-N
  • Swype
  • Snelle foto-opnamen
  • Panaroma foto-mode is super!
  • Kwalitatief goede 720p video-opnamen
  • Aldiko eBook reader

Minpunten

• Stalling probleem - Nog licht aanwezig in de Froyo Final Firmware
  • Video opnamen missen eigenlijk een stabilisatorfunctie die overigens wel bij foto-opnamen aanwezig is (software update nodig?)
  • GPS is met standaard en final Froyo firmware onbruikbaar. Vooral de eerdere batches van het toestel schijnen hier last van te hebben en een hardwarematige fix lijkt onvoorkombaar.
  • TV-Out geeft redelijk beeld en geluid bij media die op het toestel zelf staat, maar in combinatie met Allshare laat het te wensen over.
  • Met Android Froyo Final Firmware nog steeds maar 304MB van de 512MB door Android in gebruik
  • Garantieafwikkeling wordt gedaan door GSMRepareren.nl ook bekend als Solid Vision: een bedrijf dat in mijn ervaring niet op zijn woord geloofd kan worden.

update 01-02-2012: Galaxy S terug van RMA - GSMRepareren.nl zuigt - Problemen zelf opgelost
update 10-01-2012: Galaxy S ter RMA aangeboden bij GSMRepareren.nl
update 15-10-2010: Froyo Final Firmware snel uitgelicht. Zie kopje Updates.
update 09-10-2010: Extra stukje geplaatst over de TV-Out functie in de reacties.
update 14-08-2010: Op verzoek agenda-functie ook besproken in de reacties vanwege ruimtegebrek.
update 02-08-2010: Klein beetje geknipt en extra video opnamen toegevoegd
update 28-07-2010: GPS bevindingen beschreven

Deze review beschrijft mijn ervaringen met de Galaxy S. Gezien mijn vorige toestellen beschikten over Windows Mobile of Symbian zal de review ook grotendeels gaan over mijn ervaringen met het Android platform. Als vergelijkingsmateriaal gebruik ik een HTC Touch Diamond (p3700) en een Sony Ericsson W995. Indien ik het in de review over een PC heb, dan draait deze PC op Windows 7 Ultimate X64. Alle foto's en video's die je in de review kunt vinden zijn, tenzij anders vermeld, genomen met de Galaxy S op de hoogst mogelijke instellingen. De screenshots zijn gemaakt met het toestel op debug usb-mode en de Android SDK. Vanzelfsprekend kun je de foto's aanklikken voor een groter exemplaar.Na het openen van de kleine rechthoekige verpakking treffen we het toestel, de accu, een micro-usb kabel, de oplader, wat oordopjes en een tweetal gebruiksaanwijzingen aan. Een CD met stuurprogramma's schittert echter door afwezigheid en de kersverse Galaxy gebruiker dient zijn software dan ook zelf te downloaden van de Samsung website.

Voor het plaatsen van de accu, de USim, en het bijgekochte MicroSD kaartje dient het toestel vanzelfsprekend opengemaakt te worden. Dit doe je door je nagel aan de onderkant van het toestel te zetten en te drukken. Hoewel de gebruiksaanwijzing waarschuwt voor gebroken nagels, was ik bang dat mijn nagel harder zou zijn dan het achterklepje. Gelukkig viel dit mee en blijkt het toestel in vergelijking met de HTC Touch Diamond of sommige Sony Ericssons zeer eenvoudig te openen. Dit is zeker een pluspunt omdat mijn eerdere toestellen soms wel erg veel kracht nodig hadden om geopend te worden en je altijd bang was dat je daarmee het scherm zou breken.

Na het apparaat te hebben voorzien van alle benodigdheden en het klepje weer simpelweg teruggeklikt te hebben zette ik het toestel aan in de veronderstelling een installatieprocedure te krijgen. Dit bleek onjuist. Nadat het toestel een opstartfilmpje vloeiend had weergegeven werd me gevraagd mijn pincode in te toetsen en was het toestel bedrijfsklaar. Niet alleen vond ik het daarbij erg interessant dat dit mijn eerste toestel ooit was dat zijn introfilmpje zonder stotteren vertoonde, maar ook moest er niets gekalibreerd worden.

Een snelle blik door de toepassingen leerde dat alle voorbeeldfilmpjes die je op de hands-on reviews op Youtube kunt vinden afwezig waren, en hoewel er een hoop toepassingen geÔnstalleerd waren bleek het allemaal nogal summier. Niets wat Android Market en wat downloads niet zouden kunnen oplossen, maar toch een gebrek als er zes collega's naast je staan die meteen willen zien wat het toestel allemaal kan. Helaas moest ik verder met mijn werk waardoor ik niet direct verder kon spelen.

Mijn collega's werden de dag daarop wederom teleurgesteld. Het toestel is niet alleen groot, maar ook nog eens erg dun. Normaliter zou dit ideaal moeten zijn, maar toch gaf het me geen gerust gevoel. De dimensies zorgen ervoor dat het toestel erg breekbaar aanvoelt en ik besloot dan ook het toestel niet bij me te dragen vooraleer ik een beschermhoesje had. Uiteindelijk heb ik daarom bij KPN een lederen Krussel hoesje gekocht voor een kleine 13 euro waar het toestel precies in past. De volgende werkdag zou ik eindelijk mijn collega's versteld kunnen doen staan.
Zonder twijfel is het Super Amoled scherm van de Galaxy geweldig te noemen. Standaard zorgt de ingebouwde sensor voor een mate van helderheid die aangepast is aan het omgevingslicht. Wijk je hiervan af en stel je het toestel in op de hoogste instelling dan is het scherm zelfs verblindend te noemen. Er zijn mensen die beweren dat het ontbreken van een led lampje als 'fotoflitser' een gemis is als ze hun sleutelgat moeten zoeken. Echter het toestel kan met een enkele opdracht vanuit het homescherm (via een widget) op zijn helderst gezet worden en daar kan dus geen straatlantaarn tegenop.

Niet alles is geweldig in Super Amoled-land though. De kleurechtheid is namelijk nogal overdreven. Dit merk je niet zozeer bij het dagelijks gebruik van het toestel, maar komt wel naar voren als je foto's maakt. Toen ik bijvoorbeeld een foto had getrokken van ons appeltjesgroene kozijn leek het op het toestel alsof dit kozijn in neongroen geschilderd was. Dit lag niet aan de foto, want alleen het toestel toonde de foto op deze manier. Daarbij gebeurde hetzelfde in opgenomen filmpjes. Begrijp me niet verkeerd: het ziet er allemaal geweldig uit, maar sommige kleuren worden op het toestel net even iets harder dan in de realiteit getoond.

Het scherm reageert verder zeer nauwkeurig en het komt zelden voor dat je twee keer moet tikken om een opdracht uit te voeren. Daarnaast is het scherm zeer glad en merk je weinig weerstand. Enige minpuntje vind ik dat in vergelijking met mijn eerdere toestellen er geen screenprotector wordt meegeleverd. Het scherm is hierdoor zeer gevoelig voor vingerafdrukken en ook erg kwetsbaar. Echter dit is ook weer niet iets dat niet op te lossen valt, al had het Samsung toch gesierd om daarin te investeren, temeer omdat het Super Amoled-scherm een pak minder lagen bevat dan conventionele schermen. Bellen op het toestel, want dat is nog steeds een erg belangrijke functie, is heel erg eenvoudig. Hoewel ik mijn bedenkingen had over het ontbreken van hardwarematige knoppen om een gesprek te starten of te sluiten, merk je hier in de praktijk niks van. Via al je homescreens kun je direct bij de "telefoon" en/of "contacten" knop en zit je midden in een spelletje als je een oproep ontvangt, dan springt de oproep direct in beeld en kun je door een balk naar links of rechts te bewegen de oproep aannemen of weigeren. Een enkele druk op de volumetoetsen dempt daarbij direct je ringtone.

De toetsen in de 'dialer' zijn door de omvang van het scherm van het formaat enorm. Met een beetje oefening kun je telefoonnummers kiezen met je grote teen, je neus, je oor of als je een screenprotector hebt met je tong. Na het invoeren van het telefoonnummer kies je middels even grote toetsen of je een normaal of videogesprek wilt. Tijdens het gesprek krijg je toetsen te zien voor het in de wacht plaatsen van het huidige gesprek, een nieuwe oproep te beginnen, de toetsenbord dmt-functie, de luidspreker, het muten van de microfoon, een headset en natuurlijk het beŽindigen van het gesprek.

Een HEEL groot pluspunt bij het bellen is dat de nabijheidsensor zijn werk uitstekend doet. Hou je het toestel aan je oor dan valt namelijk het scherm uit, maar zodra je het van je oor afhaalt schakelt het scherm direct weer in. Geen gehannes meer als je de bank belt en het scherm terug aan moet zetten om je rekeningnummer in te voeren, wat ik inmiddels zo gewend was van mijn Touch Diamond.

De contactenlijst is overzichtelijk, makkelijk bij te werken en je kunt je contacten indelen in groepen. Daarnaast kun je contacten ook aan elkaar koppelen, wat in sommige gevallen wel eens handig kan zijn mocht je met verschillende bedrijven werken. In dat geval kun je alle contacten van een bepaald bedrijf aan elkaar koppelen zodat je snel alternatieve contacten voorhanden hebt. Verder kun je foto's toevoegen, meerdere telefoonnummers, specifieke beltonen, email adressen en Google talk specificeren.

Toch is er een gebrek te vinden. Je kunt namelijk een voorvoegsel bij de naam opgeven. Zo heb je bijvoorbeeld een contact met het telefoonnummer +51129554554. Als je daarbij de voornaam 'Joran' ingeeft met als achternaam 'Sloot' en het tussenvoegsel 'van der', dan maakt de Galaxy hier 'Joran Sloot' van. Gebruik ik het voorvoegsel correct (volgens de Van Dale) en niet zoals een 'tussenvoegsel', dan nog wilt het niet werken. Zelfs als achtervoegsel, bovenvoegsel, ondervoegsel, overvoegsel en tegenvoegsel voegt het niets toe. Daarom heb ik maar besloten om deze functie niet te gebruiken en de achternaam te spellen als 'van der Sloot' . Overigens hoef je het telefoonnummer niet te proberen, om een of andere reden neemt er nu alleen een zekere Bubba op.

Als laatste is er dan de knop om oproepen te beŽindigen. Hoewel deze groot is, rood is en dus prominent aanwezig, zal het voor veel gebruikers wennen zijn om die knop te gebruiken in plaats van de 'terug-toets' rechtsonder het toestel. Als je kiest voor die laatste knop verdwijnt je 'dialer' wel, maar gaat het gesprek op de achtergrond rustig door. Dit kan voor nogal nare situaties zorgen als je denkt een oproep te hebben beŽindigd en daarna de woorden: "wat een zeikerd" ventileert aan de mensen rondom je.
De geluidskwaliteit kun je indelen in drie verschillende categorieŽn. Je hebt de gesprekskwaliteit, de geluidskwaliteit van de speaker en de geluidskwaliteit van de koptelefoon.

Nu kan ik over alle drie een heel verhaal schrijven, maar het komt bij iedere categorie op dezelfde conclusie. Nee, het is geen THX certified 7.1 HD-DTS geluid, maar het voldoet aan alle eisen. Gesprekspartners zijn goed te verstaan en zelf ben je ook erg duidelijk. De ingebouwde speaker is leuk om een keer een mp3'tje op af te spelen, maar een audiofiel zal je uitschelden. De bijgeleverde oordopjes geven helder en diep geluid, maar een Sennheiser is natuurlijk beter.

Tijdens het afspelen van een video of mp3 bestanden kun je een soort virtuele 5.1 mode aanzetten die bij het ene liedje geweldig effect toevoegt en bij het andere liedje niet om aan te horen is. Je hebt een equalizer, een radio als de koptelefoon is ingeplugd en verder kun je als je wilt het geluid dusdanig boosten op je koptelefoon zodat je sneller dan je denkt nooit een telefoon meer kunt gebruiken omdat oor kapoet is.
Om het bereik te meten neem ik de Sony Ericsson W995 als referentiemateriaal. Als ik alleen mijn huis als meetplek ga gebruiken is het geen eerlijke test want 'zoals het UMTS mastje in mijn huisje straalt, straalt het nergens'. Persoonlijk denk ik dat ik hier met een conservenblikje nog volledige dekking zal hebben. Beide toestellen geven dan ook vol bereik en allebei met een mooie H. Daarom heb ik mijn Touch Diamond uit de kast gehaald en deze bij mijn schoonouders op de flat gelegd.

Dit behoeft enige uitleg. De flat van mijn schoonouders staat op een dijk en kijkt uit op de Westerschelde. Zij zitten een stuk verder van de zendmast in Terneuzen en pikken daarom als ze boven komen het signaal uit Goes op. Dit komt omdat de Westerschelde het signaal uit Goes zonder verlies naar Terneuzen draagt en dus vol bereik geeft. Nu heb je via de Hi website een service die je een sms verstuurt als er een bepaalde GSM binnen je regio (lees: dezelfde mast) komt. Deze service werkt ook voor KPN abonnees (Hi is een dochterbedrijf). De drie mobieltjes zijn op elkaar aangemeld en zodra ik dus de mast van Terneuzen inruil voor de mast van Goes krijg ik een sms'je dat de gsm die bij mijn schoonouders ligt in de buurt is. Op die manier weet ik precies wanneer ik overschakel naar Goes en het bereik van Terneuzen dus daalde.

Dus zo gebeurde het dat ik na een paar kilometer fietsen op de dijk stond. Het enige wat ik moest doen om een SMS te krijgen op de Galaxy S was de dijk oversteken. Zodra ik aan de andere kant was ontving ik de beruchte SMS. De W995 stond op dat moment nog doodleuk met Terneuzen te praten. Zelfs toen ik de pier opliep bleef de W995 Terneuzen met vol bereik aanhouden. Conclusie is dan ook dat het bereik van de W995 beter is. Dit betekent niet dat de ontvangst van de Galaxy S bagger is, maar dat er dus toestellen op de markt zijn die het net iets beter doen.

Bluetooth:
Met Bluetooth legt de W995 het ongenadig af tegen de Galaxy S. Terecht, omdat de Galaxy S Bluetooth 3 ondersteunt. Nu heb ik eindelijk iets aan mijn Bluetooth 3 adapter. Afstanden van net over de 100 meter zijn voor de Galaxy geen probleem, terwijl de W995 het moet doen met een schamele acht meter. Daarbij heeft de Galaxy S geen last van mijn muren terwijl de Sony Ericsson hier zijn tanden op blauwstuk bijt.

WiFi:
Wederom een nederlaag voor de W995. Tja, de N-standaard doet het nu gewoon een stuk beter dan de G-standaard. De Galaxy S haalt met gemak een metertje of 200 (en als ik vals speel en op een dijk zo'n 500 meter verderop ga staan dan wilt ie het ook nog doen). De W995 komt niet verder dan mijn slaapkamer. Een grappig detail aan Wifi op de Galaxy is overigens dat deze zichzelf lijkt in te schakelen als je in bereik komt van een geregistreerd netwerk en zich vice versa uitschakelt.Swype is een van de paradepaardjes van het toestel. Opmerkelijk is dan ook dat deze functie niet standaard geactiveerd is en je de optie niet terug ziet komen als je op de reguliere manier een ander toetsenbord wilt selecteren. De enige manier om Swype te activeren is door een invoerveld een paar seconden ingedrukt te houden en dan Swype te selecteren. Dit is dan ook het enige negatieve puntje aan Swype. Gelukkig hoeft het maar een enkele keer omdat je Swype nimmer meer zult deactiveren.

Je kunt nu teksten typen door met je vinger over het toetsenbord te bewegen zonder je vinger los te laten. Swype is zelflerend en hoe langer je ermee werkt hoe eenvoudiger het gaat. Voordat je het weet lijkt zelfs je conventionele toetsenbord op je PC sterk verouderd. Herkent Swype een woord niet dan kun je een suggestie selecteren in een lijstje dat verschijnt en wil je een heel erg afwijkend woord typen dan doe je dit eenmaal op de ouderwetse manier. De volgende keer kun je het woord dan wel 'swypen'. Dit werkt niet alleen bij woorden, maar ook met e-mailadressen, namen en zelfs telefoonnummers. Alleen woorden en/of nummers die in een wachtwoordveld ingevoerd worden zal Swype niet onthouden, maar dat is juist een prettige gedachte.

Heb je een woord met twee dezelfde letters achter elkaar dan kun je zelf kiezen wat je makkelijker vindt: je vinger even wat langer laten rusten op de betreffende letter of, zoals ik het doe, een cirkeltje om de letter draaien en daarmee de vloeiende beweging in gang houden. Een hoofdletter maak je door de letter te 'swypen' en daarna even een beweging naar boven te maken. Na ieder 'geswyped' woord wordt automatisch een spatie toegevoegd en door de backspace toets ingedrukt te houden verwijder je hele woorden in plaats van een enkel karakter.

Swype kent een viertal toetsenborden. Het standaard ABC, een keyboard met Symbolen (de SYM knop), een numeriek toetsenbord (via het Symbolen toetsenbord de toets ABC/123 even ingedrukt houden) en een tekstselectie toetsenbord (Begin met Swypen op de SYM toets naar rechts en ga op het eind van het scherm weer terug naar links tot dezelfde SYM toets). Wees niet ongerust: ook in het reguliere ABC toetsenbord kun je nummers en veelgebruikte symbolen ingeven door een toets ingedrukt te houden. Je vraagt je uiteindelijk af hoe we ooit hebben kunnen typen zonder Swype.Er zijn verschillende applicaties voor Gmail, Email en Facebook. Hyves wordt echter niet standaard meegeleverd en moet je dus downloaden van de Android Marketplace. Plaatjes zeggen hierbij meer dan woorden dus ik verwijs je hier dan ook naar. Als je in de screenshots vage dingen ziet dan is dit geen fout in het toestel of de applicatie, maar louter om mijn privacy of die van anderen te beschermen.Met Allshare is het mogelijk om mediabestanden van je telefoon draadloos met DLNA-apparatuur uit te wisselen. Helaas heb ik zelf geen DLNA-apparatuur staan, maar gelukkig kom je met een PC al heel erg ver. Het enige wat je nodig hebt is een Wifi router of AP in je netwerk en wat software.

Zodra je het Allshare icoon indrukt, begint het toestel te zoeken naar apparatuur via je huidige Wifi-verbinding. Je krijgt dan een drietal opties: je kunt bestanden van je telefoon afspelen op een andere speler, je kunt bestanden van je server afspelen op je telefoon en je kunt bestanden van je server via je telefoon afspelen op een andere speler. Stiekem is er een vierde optie: namelijk niks doen. Dit klinkt erg dom, maar zodra je Allshare hebt gestart en je netwerk een beetje goed geconfigureerd is, dan verschijnt de Galaxy S als een medialibrary in de netwerkomgeving van je PC. Je kunt daarna de PC gebruiken om door de Library te browsen en bestanden af te spelen. Via Wifi-N gaat dit overigens nog eens lekker snel waarbij complete HD films slechts zo'n 10 seconden nodig hebben om te bufferen.

Voor de individu die moeite heeft met het netjes configureren van zijn netwerk biedt XBMC de oplossing. Na het instellen van de library in XBMC kun je eenvoudig gebruik maken van de opties die Allshare biedt. Hier kleven echter wat nadelen aan. Zo zijn de 3g filmpjes in 720p kwaliteit die je met de Galaxy S opgenomen hebt niet afspeelbaar. Ze doen het voor een paar seconden en dan is het over. Daarnaast is het niet echt handig als je een filmpje wilt kijken van je server op de Galaxy S dat je eerst naar je PC moet lopen om XBMC op te starten. Bepaalde films in 1080p kwaliteit (ligt vermoedelijk aan de bitrate) wil de Galaxy S niet afspelen en een softreset is soms zelfs nodig omdat Allshare na een mislukte poging te streamen soms helemaal geen netwerk meer ziet.

Windows Media Player heeft van bovengenoemde problemen echter helemaal geen last. Nadat je in deze software bij 'streamen' 'externe besturing van de speler' en 'apparaten automatisch afspelen van media toestaan' heb aangevinkt werken alle opties van Allshare zoals ze bedoeld zijn. Natuurlijk moet je er wel even voor zorgen dat de libraries op je PC naar je mediabestanden verwijzen, maar dat mag voor de gemiddelde Tweaker geen probleem zijn. Nu kun je zelfs als Windows Media Player niet is gestart gewoon al je mediabestanden van je PC via Allshare afspelen op je Galaxy S. Wil je het omgekeerd doen dan moet je Windows Media Player wel starten, maar in dat geval kun je ook gewoon op de PC de Galaxy S aanklikken, door zijn bestanden browsen en middels een dubbelklik op je PC afspelen. Je moet dan niet vergeten Allshare wel eerst op te starten, anders verschijnt de telefoon niet in Windows. Alle HD films, ongeacht bitrate of pixels, de eigen gemaakte 720p 3g opnamen, DivX, Xvid, Mp3, Ogg etc. etc. worden op deze manier probleemloos op zowel toestel als PC weergegeven.

Allshare voegt werkelijk iets toe aan de telefoon. Geen gehannes meer met Bluetooth, File Browsers, kopiŽren van de SD naar de PC. Gewoon streamen. Een welverdiend pluspunt!Hoewel ik door het ontvangen van een enkele satelliet binnenhuis in eerste instantie dacht dat GPS op de Samsung Galaxy S subliem zou werken heb ik helaas het tegendeel moeten ervaren. Na een enkele trip van tientallen kilometers bleek dat het toestel allesbehalve nauwkeurig was. Een fix krijgen was geen enkel probleem, maar het vasthouden van die fix liet veel te wensen over. Daarnaast bleek de Samsung Galaxy S niet te begrijpen dat een auto geen kangoeroe is en sprong de zogenaamde fix regelmatig kilometers opzij om na een aantal sprongen weer terug te keren op de goede locatie.

Niet alleen vertoonde de Galaxy dit probleem met de bijgeleverde software van Google, maar ook Navigon kreeg het zwaar te verduren. Op het ene moment bevonden we ons op de autoweg, en het andere moment bevonden we ons in een zijstraat honderden tot duizenden meters verderop. Het programma kon er geen touw aan vastknopen en concludeerde uiteindelijk zelfs dat we met 524km per uur toch wel iets te hard reden. We mochten er immers maar honderd.

De XDA fora leerde dat hier een oplossing voor bestond. Echter mijn Galaxy was het daar niet mee eens. Nadat ik twee verschillende 'oplossingen' had geprobeerd in het GPS service menu, bleek het probleem niet opgelost te zijn. Een nieuwere firmware zou dan het probleem wellicht oplossen, maar hoewel sommige beweerden dat het met de zgn. JG5 update opgelost zou zijn, waande de Galaxy S zich nog steeds een kangoeroe.

GPS blijkt dus een echt zorgenkindje te zijn op de Samsung Galaxy S en hoewel er inmiddels al een JM2 firmware upgrade uitgekomen is en ik die nog niet geprobeerd heb kan ik enkel concluderen dat in ieder geval op basis van de huidige officiŽle software GPS gewoon niet functioneert. Een minpunt die de betrouwbaarheid van het toestel dus helaas zeker twee punten doet dalen en daarmee de algemene indruk van vijf sterren de das om doet.Hoewel het toestel slechts beschikt over een vijf megapixel camera en zoals al eerder gezegd een flitser ontbeert, is het toch mogelijk leuke foto's te maken. Een groot pluspunt is dat het toestel hierbij erg snel is. Nu kwam het bij mijn vorige toestellen nogal eens voor dat zodra je 'klikt' het toch nog een seconde duurt voordat de foto daadwerkelijk gemaakt werd. Hiervan is bij de Galaxy S dus geen enkele sprake. Zodra je 'klikt' is de foto gemaakt. Omdat het toestel daarbij de laatst gemaakte foto ook niet direct laat zien en daarom niets hoeft te laden, heb je ook meteen weer de mogelijkheid een nieuwe foto te maken. De focus pas je aan door op het scherm je onderwerp te kiezen en je kunt eventueel tot vier keer inzoomen met de volumeknoppen.

Bij goed licht zijn de foto's gewoon goed te noemen en zoals bij ieder toestel zonder flitser zijn de foto's met minder licht nogal korrelig. Dit laatste wordt overigens zelden door een led-flitser opgelost omdat alleen de dichtstbijzijnde voorwerpen op die manier in het 'zonnetje' worden gezet.

Het toestel kent verschillende fotostanden. Met het toestel in de stand 'zelfportret' wordt de camera aan de voorzijde geactiveerd. De smile-shot wacht totdat je onderwerp lacht. De 'voeg mij toe'-stand probeert een onderwerp op een andere achtergrond te krijgen. Je onderwerp wordt in comicstijl opgenomen in de 'comic stand' en de vintage stand maakt er een ouderwetse plaat van. Verder kun je actiefoto's maken, is er een burstmode en een mogelijkheid om panoramafoto's te maken.

Deze panoramastand is toch wel het meest spraakmakend. Een reeks van acht verschillende foto's wordt hierdoor samengevoegd tot 1 indrukwekkende opname en het mooie is dat dit volledig automatisch gaat. Het enige wat jij moet doen is het toestel naar links of rechts bewegen. Het toestel herkent daarbij zelf wanneer het weer een foto moet maken en doet dit ook zonder enige interventie van jouw kant. Mocht het toch misgaan dan zie je aan pijltjes en een 'frame' op je beeld of je naar links of rechts moet bewegen.

Verder heb je nog de scenemodus waarbij je de beste instelling afhankelijk van de scene kunt kiezen. Denk hierbij aan landschap, portretten, nachtfoto's, sport, binnenhuis, strand en sneeuw, zonsondergangen, dageraad, herfstkleuren, vuurwerk, tekst, kaarslicht en normale verlichting.

In de instellingen kun je daarnaast de resolutie aanpassen (van 800x400 tot 2560x1920), de witbalans regelen, effecten zoals negatief, zwart-wit en sepia selecteren, scherpstellen op macro, gezicht of autofocus, een zelfontspanner instellen, de isowaarden aanpassen (van 100 tot 800), de meting bijwerken, antitrilling, knipperdetectie en automatisch contrast selecteren, de beeldkwaliteit aanpassen en als dat nog niet genoeg is ook nog eens alles met schuifregelaars zelf regelen.

Kortom, een veelzijdige camera waar je in de meeste situaties goed mee uit de voeten kunt. Toegegeven het is geen spiegelreflex, maar voor een telefooncamera is hij toch behoorlijk goed.Via de camera-applicatie bereik je ook de video-opname stand. Buiten het feit dat het toestel in 720p kan opnemen is hier niet veel bijzonders over te vertellen. Je kunt kiezen uit verschillende resoluties zoals 176x144, 320x200, 640x480, 720x480 en 1280x720. Daarnaast kun je net zoals in de fotomodus de witbalans aanpassen, effecten zoals sepia, negatief en zwart-wit kiezen en een timer gebruiken. Ook kun je een grid op je scherm toveren en filmpjes opnemen die geschikt zijn om te versturen via MMS. Met de volumeknoppen kun je vier keer inzoomen.

De kwaliteit van de 720p opnamen is zeer zeker goed. Weer een pluspunt. Het enige wat je echt mist is een stabilisator. Bekijk de Youtube filmpje hieronder anders even en vergeet daarbij dan natuurlijk niet de 720p weergave te selecteren.
De standaard mp3 speler van de Galaxy is een plaatje. Er is een keus van verschillende interfaces en de bediening is zeer intuÔtief. Een 5.1 optie doopt het geluid in combinatie met een headset om in een virtueel surround, maar dat is niet bij alle muziek even mooi. Kijk naar de screenshots om een indruk te krijgen.
De accu van 1500 mAh doet zijn werk goed. De eerste paar keer dat je het toestel aan de lader hang merk je daar weinig van, maar na iedere laadbeurt weet hij het weer een stukje langer vol te houden. Na een week intensief met de Galaxy S gespeeld te hebben kan ik het al twee dagen met een enkele lading uitzingen. Dit is inclusief regelmatig GPS gebruik, met Wifi zo'n 20% van de tijd verbonden en het scherm voor uren aan te hebben.

Zelfs toen het toestel gisteravond aangaf dat hij toch weer wat voedsel nodig had en ik besloot mijn mobiel zonder eten naar bed te sturen was hij de volgende ochtend (dag drie) nog steeds bedrijfsklaar. Nadat ik die ochtend ook nog eens drie kwartier via WiFi lollige filmpjes bekeek met Blinkx Beat (een Samsung applicatie) gaf hij uiteindelijk de geest. Nogmaals, dit was zo'n negen uur nadat het toestel om eten vroeg.

De accu doet er verder zo'n vier uur over om zijn bordje leeg te eten. Heerlijk, eindelijk een toestel dat niet constant zeurt om stroom. Helaas blijkt Samsung toch te willen dat je gsm ergens om zeurt. Jawel, dit is mijn eerste toestel dat alsmaar van tafel wilt gaan. Is de mobiel namelijk opgeladen dan begint hij te mekkeren dat hij vol zit en je hem van de lader moet ontkoppelen. Subtiel is het toestel daar niet bij en het blijft ook niet bij 1 melding. Hierdoor is de slaapkamer misschien niet de beste plaats om je toestel aan de oplader te hangen, tenzij je zo slim bent om voor het slapen gaan het volume te dempen. Gelukkig heeft de wekkerfunctie zijn eigen volumeregeling en blijft deze zelfs met gedempt volume gewoon werken.
Als je al de screenshots bekijkt in deze review dan zul je zien dat het signaal nogal fluctueert. Dit terwijl de screenshots toch echt allemaal op dezelfde locatie gemaakt zijn. Dit komt omdat bij het maken van de screenshots ik het toestel op een nogal onnatuurlijke manier vasthield. De onderkant van het toestel was in deze gevallen namelijk volledig door de muis van mijn hand ingekapseld. Het toestel heeft dus wel degelijk een zogenaamde 'death grip'.

Niemand zal echter tijdens normaal gebruik het toestel op deze manier vasthouden. Je hoeft dus niet met je pink in de lucht te bellen, geen antenne te plaatsen van een meter of drie en je autobanden kunnen rustig onder de auto blijven, ze hoeven niet om het toestel geplaatst te worden. De 'death grip' is dus wel aanwezig, maar blijkt een non-issue. Je kunt het zelfs zien als een feature: "Sorry schat, ik rij door een tunnel" is immers nog nooit zo makkelijk te simuleren geweest.
Een vaak gehoorde klacht is het 'Stalling'-probleem van de Galaxy S. Het toestel heeft hier in sommige situaties inderdaad last van. Het scherm blijft dan met uitzondering van de Android balk bovenaan vijf tot dertig seconden zwart. Volgens sommigen komt dit door het trage geheugen dat het toestel gebruikt en is dit 'eenvoudig' op te lossen door het toestel te rooten en de partitie te verplaatsen. Anderen beweren dat dit komt omdat er te veel toepassingen op de achtergrond blijven openstaan en adviseren Advanced Taskkiller te gebruiken.

Wat de werkelijke oorzaak is laat ik even in het midden, dat vechten de techneuten maar uit. Belangrijker is dat Samsung dit probleem heeft onderkend en inmiddels al een toestel heeft laten zien dat gevrijwaard is van deze symptomen. Dit toestel draait de nieuwste firmware en Samsung heeft laten weten dat deze op korte termijn publiekelijk beschikbaar wordt.

Dat wilt geenszins betekenen dat het toestel zonder die firmware-upgrade onbruikbaar is. Je wordt echt niet iedere minuut geconfronteerd met dit probleem. Het komt zo nu en dan voor en er valt mee te leven. Er zijn zelfs mensen die beweren er helemaal geen last van te hebben en het lijkt er daarom dus ook een beetje aan te liggen hoe je het toestel gebruikt. Al met al is het maar een klein smetje op het blazoen van de Galaxy S, waar Samsung de oplossing al voor heeft klaarliggen.
Official Update 1: Android versie: 2.2 / Smallbandversie: I9000XXJPM / Kernel-versie: 2.6.32.9
Build-nummer: FROYO.XWJP6
Zojuist heb ik de final Froyo firmware via Kies op het toestel geplaatst. Doordat Samsung haar bestandssysteem heeft geoptimaliseerd is de frustratiefactor van het 'stallingprobleem' afgenomen, maar helaas nog niet volledig verdwenen. Flash wordt nu door de browser ondersteund en ik ben tot op heden nog geen enkele flash applicatie tegengekomen die niet wilde werken.

Standaard hebben we een nieuwe animated wallpaper 'Beach' erbij gekregen, is er een icoon toegevoegd in de dialer voor sms'jes, zien we nu ook de accustatus in de videospeler en is het icoontje van Allshare veranderd. Ook hebben we een nieuw icoon gekregen in de vorm van 'Press Reader', maar wie daar op klikt krijgt te zien dat deze service nog niet beschikbaar is. Applicaties uit de Google Market hebben nu een auto-update functie en hier en daar zijn er kleine tweaks aan de applicaties.

Het ziet er allemaal mooi en lekker snel uit, maar onder de kap is het nogal teleurstellend. Zo is er volgens het taakbeheer nog steeds slechts 304MB RAM beschikbaar (in plaats van de 512MB waar we zo op hoopten) en is daar standaard zo'n 155MB van in gebruik. Daarnaast werkt GPS nog steeds belabberd. Mensen die dus hopen dat het 'verspringen' van hun locatie door deze firmware opgelost wordt komen daardoor bedrogen uit. Voor hen raad ik aan het toestel ter reparatie aan te bieden bij Samsung omdat volgens fora dit de enige manier is om een goed functionerende GPS te krijgen.

Meer over de update volgt zodra ik de gelegenheid heb gehad om een en ander nader te bekijken.
Zoals eerder aangegeven verdient je Galaxy S een screenprotector. Na enkele reviews te hebben gelezen is bij mij de keuze gevallen op een Invisible Shield van Zagg. De Youtube filmpjes lieten zien dat het aanbrengen van zo'n shield reuze eenvoudig zou zijn, maar na binnenkomst was het wel degelijk een priegelwerkje. De full body protection die ik gekozen had moest eerst ingesprayd worden met een bijgeleverde substantie, en daarna moest de folie over het toestel gedrapeerd worden terwijl tegelijkertijd alles netjes moest worden uitgelijnd. Dit laatste is een uiterst frustrerend werkje. Daarna moet je zorgen dat de bubbeltjes en overtollige spray verwijderd worden en gebruik je de zogenaamde 'palming method' om de folie goed te bevestigen aan de hoekjes. Hetzelfde doe je daarna met de voorkant.

Hierna moet je het toestel een dag uit laten staan zodat eventueel overtollige substantie is opgelost en je toestel niet kunt kortsluiten. Dit duurde me natuurlijk te lang en na zo'n kleine drie uur had ik toestel alweer in gebruik. Het zag er werkelijk niet uit. Allemaal bubbeltjes die niet weg wilden gaan en grote plekken met substantie aan de achterkant. Zagg beweert echter dat na een paar dagen je hier niets meer van ziet en hoewel ik dit niet geloofde moet ik na een dag of vier toch toegeven dat het toestel nu echt strak in zijn 'vel' zit. Je ziet er niets meer van.

Niet alleen is mijn toestel nu volledig beschermd tegen krassen, maar ook de grip op het toestel is nu een stuk beter. Daarbij moet ik toegeven dat je vinger nu niet meer zo glad 'glijdt' over het scherm, maar na een dagje wennen voelt ook dit zeer natuurlijk. De Zagg screenprotector is aan te schaffen via Nederlandse webshops met een levertijd van 25 dagen, maar je kunt de folie ook direct bij Zagg zelf bestellen. Niet alleen is de folie in het laatste geval sneller in huis, maar ook nog eens een stuk goedkoper. Met de huidige aanbieding van Zagg was ik inclusief verzendkosten 17 Euro kwijt. Voor dit geld krijg je levenslange garantie op je screenprotector en mocht het aanbrengen de eerste keer helemaal fout lopen dan krijg je (tegen verzendkosten) een nieuw exemplaar gratis opgestuurd. Een aanrader dus, al verwens je bij de bevestiging van de folie wel meerdere malen Samsung omdat ze hebben nagelaten zelf een screenprotector aan te brengen.
Allereerst wil ik even kwijt dat de ruimte om reviews te schrijven op Tweakers.net veel te beperkt is. Er waren tal van dingen die ik nog met jullie wilde delen zoals de internet browser, layar, de ebook reader, android marketplace en de Samsung widgets. Ook mijn slechte ervaringen met de Windows software Kies kan ik slechts heel beknopt delen en dat is best jammer want deze software is toch echt wel de grootste steek die Samsung heeft laten vallen. Het slaat vast, wilt niet verbinden, is traag en ... nahja.. als je het links kunt laten liggen zou ik dat zeker niet laten.

Wat betreft het toestel zelf zijn er een paar minpuntjes. De meeste van deze puntjes betreffen softwarefoutjes die eenvoudig gefikst kunnen en/of zullen worden met een nieuwe firmware. De voordelen van het toestel wegen ruimschoots tegen deze schoonheidsfoutjes op.

Het is daarom vrij eenvoudig om te concluderen dat de Samsung Galaxy S zich tot de beste toestellen op de markt mag rekenen. Sterker nog: er is maar een enkel toestel dat zich kan meten aan de Galaxy S. Hiermee neem ik overigens het non-functioneren van de GPS-functie niet in overweging. Hopelijk komt Samsung, Xda of enige ander developer voor dit laatste met een fix. Wil je het beste toestel hebben dat er momenteel bestaat en gebruik je zelden GPS, dan bepaalt alleen je eigen voorkeur of je voor een Galaxy S of een Apple Iphone 4 gaat. Juist, na deze ellenlange review heb ik dan toch eindelijk de Iphone 4 genoemd. Geloof me: het was een hele opgave om dat niet te doen.

Om als laatste met de woorden van de gemiddelde gadgetfreak te spreken: "Hebbuh, hebbuh, hebbuh!", maar vooralsnog niet voor GPS. Bedankt voor je aandacht.
Na een klein anderhalf jaar is het ondenkbare gebeurd. Mijn Samsung Galaxy S stopte spontaan met het lezen van de externe SDCARD. Na een aantal malen een factory-reset uitgeprobeerd te hebben en de SDCARD uitvoerig te hebben getest op de PC bleek dat het de Samsung Galaxy S zelf was die weigerde ook nog maar iets met de SDCARD te doen. Tot overmaat van ramp bleek daarna dat het ook niet meer mogelijk was de telefoon met mijn PC te ‘pairen’. Hoewel opladen nog zonder problemen gaat herkent geen enkele PC mijn telefoon meer.

Nadat ik contact opgenomen had met Samsung werd me geadviseerd de telefoon voor garantie en RMA aan te bieden bij GSMrepareren.nl. Inmiddels heeft deze laatste al via de status-updates laten weten dat ze mijn toestel hebben ontvangen.

Na nu al een weekend zonder de Samsung Galaxy S te zitten moet ik zeggen dat ik het toestel enorm mis. Nog even en de Samsung Galaxy S3(d) wordt geÔntroduceerd, maar hoop eigenlijk dat ik mijn partner indertijd met een werkende Galaxy S1 blij kan maken.

Update: Inmiddels het toestel van GSM Repareren terug ontvangen. Hoewel ik het toestel netjes verzekerd naar hen had toegestuurd vinden ze dat bij GSM Repareren niet belangrijk. Mijn GSM was afgeleverd bij de buren en niemand heeft er voor moeten tekenen. Vrij slordig als je het mij vraagt.
Volgens de bijgesloten brief was er hardware vervangen en dit was enigszins zichtbaar door een blauwe folie die nu op het SDCARD- en het USIM-slot zat. Het geheugenkaartje dat ik bij mijn aangeboden reparatie had meegeleverd zat al in zijn nieuwe slot. Dus ik heb daarop vol moed het toestel aangezet. Echter de SDCARD werd nog steeds niet herkend. Lichtelijk teleurgesteld probeerde ik daarop de USB verbinding: ook hier was niks aan veranderd.

Er restte me dus niks anders dan contact op te nemen met GSM Repareren. Deze wisten me te vertellen dat het toestel werkend hun workshop had verlaten en dat alles netjes getest was. Wellicht lag het wel aan mijn SDCARD en USB Kabel en ik moest dus maar een andere uitproberen. Ik wees ze op het feit dat ik mijn USB kabel en SDCARD juist had meegeleverd om dit soort 'wellus nietus'-spelletjes te voorkomen, maar dat mocht niet baten. Dus, zoals een goed consument betaamd, heb ik direct een nieuwe SDCARD en USB kabel online besteld. De volgende dag kwamen deze binnen en wat bleek: precies hetzelfde! Navraag bij GSM Repararen leverde niks op: ze hadden volgens hen zelfs een update via USB op mijn GSM gezet en dus moest die verbinding werken. Toen ik dit controleerde stond er echter nog gewoon 2.3.3 op, die ik zelf een half jaar daarvoor via Kies geÔnstalleerd had. Wederom maar eens gebeld en ik mocht hem opnieuw opsturen. Welnu daar had ik dus geen trek in.

Ben dus zelf maar gaan knutselen: de SDCARD werkte nadat ik een volledige factory reset had uitgevoerd. Mind you: dit had ik dus ook al gedaan voordat ik hem opstuurde en toen werkte er niks. Dus ik ga er vanuit dat de SDCARD lezer was van origine wel degelijk stuk was, maar dat het toestel niet zonder meer de revisie ervan accepteerde. De USB verbinding was iets lastiger, maar ik had nu toch 2 kabeltjes liggen dus ik kon me wat risico permitteren. Hoe kon het dat het toestel wel via USB wilde opladen, maar geen data verbinding wilde maken. Het antwoord was middels een gestripte kabel vrij simpel: slechts 1 zijde van de connector wordt gebruikt voor stroom en de andere voor data. Welnu, noem het een ingeving of noem het idioot, maar ik besloot daarop een platte schroevendraaier te pakken, die onder middelste plaatje in de microusb-connector van de GSM te steken en het geheel een stukje (1mm) naar boven te buigen. Resultaat: een werkende USB dataverbinding.

Hoewel het bij GSM Repararen dus een stelletje liegende malloten zijn, ze hebben immers niets getest en al helemaal geen upgrade/update op de telefoon via USB kunnen uitvoeren, ben ik toch blij dat mijn Galaxy S weer volledig werkt. Ja, ik weet het: ik zou ze dankbaar moeten zijn dat ze een nieuw Usim en SDCARD-slot hebben gestoken, maar test het geheel dan even. Nog even een maandje of 3 wachten en ik kan hem met een gerust hart overdragen aan mijn geliefde en mezelf op een S3 trakteren. Ware het niet dat als ik daar ooit problemen mee zal hebben, ik hem onder geen beding naar GSMRepareren.nl zal sturen. En dat is eigenlijk best wel een probleem: immers Samsung heeft zijn garantie volledig ondergebracht bij GSMRepareren.nl a.k.a. Solid Vision. Mocht Tweakers.net dus in de toekomst "Garantieafwikkeling" bij de reviewscore toevoegen dan kost het dit toestel en alle andere toestellen van Samsung toch minpunten. In ieder geval in mijn reviews. Erg jammer.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart?

Mooie review! Misschien dat jij het weet liberque, maar zowel bij de panorama functie als de doorlopende shot optie worden de foto's gemaakt met slechts 0.3 megapixel. Heb jij al een manier gevonden om een panorama van meer megapixel te maken of zou dit komen door een beperking van het verwerken en wegschrijven van de foto's?
Persoonlijk denk ik dat dit inderdaad te maken heeft met het verwerken en wegschrijven van de foto's. Toch zou het met de specs van het toestel hoger moeten kunnen dan een 640x480 resolutie.

Als je even kijkt in de root van het toestel dan zie je in de /system/app directory een aantal files waaronder camera.apk, camera.odex, camarafirmware.apk en camerafirmware.odex. In het bestand camera.odex schijnen de variabelen voor de panaroma en burst mode te staan. Echter dit is een optimised dex bestand dus moet ik hem zien te dedexen om er ook maar iets mee te kunnen. Aangezien het nu al over middernacht is en ik zeker geen expert ben op dit gebied verschuif ik dit even naar morgen. Eens kijken of ik er iets mee kan. To be continued....

[edit]Ik kom er zelf dus niet uit. Het moet mogelijk zijn, maar is net beyond my reach. Heb een kennis (expert) van me gevraagd om er me naar te kijken en deze zal komend weekend zijn licht er op werpen.. dus: more to follow

[Reactie gewijzigd door liberque op 19 juli 2010 14:21]

Ok keep us updated. Die panorama functie werkt namelijk zo goed, maar met 0,3 megapixel heb je er zo weinig aan. Misschien dat 5mp niet haalbaar is, maar twee mp ofzow zou toch wel moeten kunnen lijkt mij.
Het is ons gelukt om ervoor te zorgen dat hij 5mp opnamen maakt in de panaroma-stand. Echter, iedere keer als hij dan de foto's aan elkaar probeert te "naaien" mislukken ze. (camera zegt: bewerking mislukt en trasht de foto's) Dit deed hij ook als we 3mp foto's gebruikten. Nu is het dus zo dat de foto grootte aanpassen niet echt een probleem is. De bewerking erachter is een stuk ingewikkelder. Hoewel het dus volgens mijn kennis eenvoudiger zou zijn om een compleet nieuwe applicatie te schrijven zijn we er nog steeds mee aan het pielen. Wellicht dat we het geheel op XDA gooien om te kijken of anderen er iets mee kunnen. To be continued...
Ik heb deze telefoon ook, en krijg voor geen meter een verbinding met KIES en de Galaxy onder windows 7, zijn er alternatieven voor de KIES software zodat ik wel backups kan maken.
Het schijnt dat je Samsung's PC Studio kan gebruiken als alternatief. Deze kan je downloaden via Samsungmobile.nl door een oudere android phone te selecteren (eg. de 7500). Momenteel ben ik hem aan het downloaden en dit gaat niet al te snel, maar mocht het beter blijken te werken dan Kies dan laat ik dat zeker weten in de review.

Helaas, ook al zeggen sommige forums dat Samsung's PC Studio werkt i.c.m. de Galaxy S, ik kan bevestigen dat dit dus niet zo is. Ja, het toestel verbind nu veel sneller in mass storage mode met toegang tot de sd en het telefoongeheugen, maar het is niet mogelijk de telefoonfuncties zoals synchroniseren te gebruiken. Dus back to the drawing board.

[Reactie gewijzigd door liberque op 19 juli 2010 01:39]

Ik heb Kies nu voor het eerst gebruikt en kreeg het uiteindelijk wel werkend maar had veel dingen over het hoofd gezien. Had het er al een tijdje opstaan omdat je het nodig hebt om te rooten maar kreeg het verder niet werkend.
Wat ik verkeerd had was dat de usb verbinding van de telefoon op mass storage stond ipv kies modus. Dit kan je veranderen onder settings> about phone> usb settings.
Als je hem dan aan de pc wilt verbinden moet je op je touchwiz desktop zijn. Als je een home replacement zoals launcher pro ofzo draait werkt het niet.
Miss heb je dezelfde dingen als ik over het hoofd gezien.

Voor mass storage modus heb je geen aparte software nodig dat herkent de pc automatisch, moet je alleen wel je sd cards mounten in je notification balk.
Het probleem met Kies blijkt niet alleen aan Kies te liggen. Deze conclusie baseer ik op het feit dat met recentere firmware Kies beter reageert op de telefoon. Hierbij kies ik bewust voor het woordje "beter", want het werkt nog steeds niet geweldig.

Bij het flashen van de firmware merk je trouwens ook dat de SGS zich niet vanaf elke compoort laat flashen. De drivers op je PC assignen zelf een compoort en is dit bijvoorbeeld een COM 9 dan wilt het flashen in sommige gevallen niet lukken. Het is daarbij niet ondenkbaar dat in het verlengde hiervan Kies dezelfde problemen kent. Iets wat je dan zou kunnen uitproberen is een andere usbpoort (waardoor er een andere compoort geassigned wordt) of de compoorten die niet werken te laten reserveren door andere programma's.

Daarnaast heb je inderdaad verschillende mogelijkheden waarbij je kunt kiezen "vragen bij verbinding". Deze mode lijkt het handigst om te gebruiken, maar vertoont de meeste problemen. Mass-storage mode kiezen en daarna de boel mounten lijkt overigens sneller, maar als je Kies gebruikt om de sdcard te benaderen dan is dat even snel. Mocht Kies dus uiteindelijk goed draaien dan volstaat in al deze situaties dus gewoon de standaardinstelling "Kies gebruiken bij USB-verbinding".

Als laatste wil ik toevoegen dat het in mijn eigen belevenis lijkt dat Kies beter werkt als Wifi en Bluetooth zijn uitgeschakeld. Daarnaast werkt Kies ook een stuk beter als Advanced Taskkiller Pro niet is geinstalleerd. Hoewel ik dit nog niet heb kunnen toetsen met andere reviews en/of posts heb ik dit wel al een aantal maal weten te reproduceren.
Mooie review. Kwam toch wat dingen tegen die ik nog niet wist, heb het toestel zelf ook. :)

Kan mij er alleen niet in vinden dat er een screenprotector of hoesje nodig is. Ik heb hem sinds 22 juni en zonder hoesje of screenprotector en er zit geen enkel krasje op. En hij is mij al wel een paar keer uit de zak of hand gegleden.
Het hoesje is zeker geen vereiste. Omdat het toestel groot en dun is krijg je toch het gevoel dat het wat kwetsbaarder is. Vandaar dat ik gekozen heb voor een hoesje. Dat wilt dus niet zeggen dat het toestel inderdaad kwetsbaar is, maar dat ik het zekere voor het onzekere genomen heb.

Wat betreft de screenprotector vind ik dat ieder toestel zo'n stukje folie verdient. Het kan immers jaren goed gaan zonder een enkele beschadiging, maar het kan ook de eerste dag al mis gaan als je per ongeluk je sleutels bij je gsm steekt. Het is voor een fabrikant daarbij veel makkelijker om een screenprotector te plaatsen dan voor de consument. Dus vind ik het een gemis dat dit bij dit toestel niet is gebeurd, zeker aangezien het scherm bij deze technologie een stuk dunner is.
Persoonlijk zou ik denk ik ook geen screenprotector toepassen. Glas krast immers amper. Ik heb een HD2 en deze ook al een keer of drie met mijn sleutels in mijn zak gehad (niet bewust overigens), zonder schade aan het scherm.

Merk je ook iets aan de gevoeligheid van het scherm door de screenprotector afgezien van het stroever glijden? En de dikte?
Misschien nuttig om te vermelden, als je de Zagg IS-protector toch al bespreekt, dat er levenslange garantie op zit.
Er verandert niks aan de gevoeligheid van je scherm, althans niet op een manier die ik kon merken. Vanzelfsprekend wordt het toestel ook wat dikker, maar dit valt reuze mee. Het scherm van de Galaxy S ligt namelijk net iets onder de rand dus aan de voorkant merk je niets. De achterkant zal al met al 1mm dikker zijn geworden.

Natuurlijk is het scherm behoorlijk krasvast, maar met de screenprotector ben je net iets beter beschermd. Daarnaast zijn de achterkant en zijkanten van het toestel niet van glas en vind ik het erg fijn als die ook beschermd zijn. Een voordeel wat ik vast eerder genoemd heb is dat de grip op het toestel door de protector een stuk beter is en niet te vergeten dat vingerafdrukken het toestel niet meer zo makkelijk besmeuren.

De keus of je inderdaad een screenprotector of niet wilt is verder volledig aan jezelf. Hier zie je dat het scherm erg stevig is en je zonder rubbertje zou kunnen. Net zoals je normaliter bij je vaste partner zonder rubbertje zou kunnen. Toch als het dan een keertje mis gaat dan baal je als een stekker en had je gehoopt er toch een gebruikt te hebben.
_/-\o_ (oftewel: roflol)
Super goede review helpt mij erg verder. Heb echter nog wel een paar vraagjes. Ik wil graag een android telefoon en jij zegt hier eigenlijk dat dit de beste android telefoon is, aangezien je hem alleen met de iPhone durft te vergelijken, maar hoe zit het met de HTC Desire. Ik ben namelijk erg aan het twijfelen tussen deze twee telefoons (zat eerst ook de iPhone 4 tussen).

Had ik echter nog een tweede vraag. Uit het verleden is gebleken dat Samsung niet altijd even goede service levert, met name software matig. Dit is een van de redenen waarom ik hem nog niet heb. Zou je hier wat meer van kunnen vertellen als je er iets meer over weet.

Verder enorm bedankt voor je review het heeft me weer wat verder geholpen.
De Desire heb ik nog nooit in mijn handen gehad, maar als ik alleen op de specificaties afga dan is de Galaxy S in het voordeel. De Galaxy S heeft bijvoorbeeld een 4 inch scherm met Super Amoled terwijl de Desire het met 'slechts' 3,7 inch moet doen. Ook neemt de Desire volgens mijn specsheet slechts in VGA kwaliteit op en overtreft de Galaxy S dit met 720p. Toch kan ik hier niet veel meer over zeggen. Je zou eens kunnen Googelen om vergelijkingen tussen de twee te raadplegen.

Wat betreft de softwarematige ondersteuning van Samsung moet ik je gelijk geven. Hoewel ze hebben beloofd dat er een upgrade naar 2.2 in de planning staat spreekt het verleden nogal tegen ze. Echter ben je met de Galaxy S niet volledig afhankelijk meer van het softwareplan van Samsung. Het toestel is immers geroot en je ziet dat de community al druk bezig is met specifieke ROMS te bakken voor de Galaxy S. Deze community groeit met de dag waardoor je dus steeds minder afhankelijk bent van Samsung. Een gebrek aan softwarematige ondersteuning door Samsung zou dan ook geen argument meer hoeven zijn om niet voor de Galaxy S te kiezen.
Voor diegenen die met de HTC Desire filmpjes willen maken, daarvan is het geluid 8KHz... niet bijzonder goed dus, als je bedenkt dat een CD 44,1KHz is en een DVD 48KHz... luister maar eens hier: http://www.youtube.com/wa...RpOSP0U-o&feature=related

Er zijn hacks voor de Desire zodat hij op 800x480 kan filmen maar dan alsnog met "telefoonkwaliteit" geluid...
Als eerste aan de reviewschrijver: Goede review!!!!!

En wat de Desire betreft: Ik heb dat toestel toevallig.

Achteraf twijfel ik (zeker na een Galaxy S in real life te hebben mogen vasthouden) of ik hier niet beter voor had kunnen gaan. Aan de andere kant: De desire is en blijft een heel fijn toestel en de Galaxy S vond ik toch wel erg groot en plat. En zeker met het GPS probleem erbij (waarbij het maar de vraag is wanneer dat is opgelost).

Het geluid van de Desire is inderdaad echt abominabel :(. Sinds de Froyo update is 720p opnemen wel mogelijk en dat werkt ook heel aardig, maar jammer dat het geluid slecht blijft :r.

Buiten dat blijft de Desire een lekker toestel :)
Technisch is het gewoon mogelijk.. komt nog wel met custom roms. HTc is te lui om het zelf te fixxe
Vergeet niet dat er genoeg mensen zijn die er GEEN problemen mee ondervinden, me huisgenoot heeft de Desire en die loopt toch echt een paar meter achter op me SGS, die me dus eerder meld dat ik af moet slaan ;) En tegelijkertijd vind ik 12 sats waarvan ik met 12 connect, en hij schommeld rond de 10/11 zichtbaar en 9/10 connected...

Niet dat hij er last van heeft of een kutnavigatie heeft, zeker niet het voldoet prima, maar mijne is toch echt beter en ik heb ook een SGS... Als je ook in de topics duikt hier of op XDA kom je er achter dat een DEEL niet werkt maar bij de rest gewoon zonder problemen en in sommige gevallen zelfs superieur aan andere telefoons :P

edit: deze review is overigens wel een applausje waard :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 18 oktober 2010 08:48]

Grappig, dat de galaxy S 5 sterren krijgt kwa bereik, terwijl die een erger anteneprobleem heeft dan de iphone 4.
is laatst gebleken uit een test voor de mensen die het nog niet wisten ;)
De review is gebaseerd op mijn eigen bevindingen en ik kan niets anders concluderen dat het bereik zeer goed is. Zoals al gesteld in de review heeft het toestel inderdaad een death-grip, maar komt deze enkel voor als je de onderkant van het toestel compleet in de muis van je palm omvat. Dit is echter een zeer onnatuurlijke houding zodat je er zelden last van hebt. Perhaps kan je een linkje sturen naar die test waarover je het hebt. Ben erg benieuwd.

[Reactie gewijzigd door liberque op 3 augustus 2010 10:01]

de test stond denk ik op iphoneclub,kan hem niet vinden.
maar hier heb je een clipje waarop je kan zien hoe snel het bereik wegvalt>

uiteraard kan dit verschillen per toestel maar ik heb het nog niet zo snel zien wegvallen bij een iphone 4

mooie review trouwens!

[Reactie gewijzigd door harvardlaw op 5 augustus 2010 00:26]

Het Youtube filmpje waar je naar linkt is op zijn minst opmerkelijk te noemen. In de death-grip die ik beschreef gaat het om een paar blokjes, maar niet om de hele ontvangst. In het filmpje zie je dan wellicht dat er 0 blokjes overblijven, maar de verbinding wordt niet verbroken. Met de Apple tegenhanger zijn er daarentegen wel genoeg filmpjes te vinden waar er uiteindelijk geen verbinding meer is met de mast.

Toegegeven ik heb hier een verdomd goed bereik en heb daarom een en ander uitgeprobeerd op een plek waar er standaard maar twee blokjes aanwezig zijn. Hier kan ik het wegvallen van alle blokjes wel reproduceren, maar de verbinding valt echter niet weg. Bij de Iphone filmpjes zegt de telefoon uiteindelijk "no service", maar hier blijft hij gewoon met 0 blokjes verbonden met het netwerk. Dit blijkt dan ook wel als ik een telefoongesprek wil opstarten terwijl ik het toestel in de death-grip heb. Dit gaat zonder problemen en er is geen storing of iets te bemerken. Zelfs 3g ontvangst blijft mogelijk, al moet ik toegeven dat mijn 1mbit abo van KPN dan wel zakt naar zo'n 390k (wat in normale omstandigheden op die locatie 640k is). Let op: die 390k is dus ook met 0 blokjes bereik!

Nu kennen we allemaal de aluminium-hoedjes. In hun gedachte heb ik daarom het toestel aan de onderkant volledig ingewikkeld in 10 lagen aluminiumfolie. Hierbij probeerde ik een en ander extreem te maken, maar kennelijk is de aluminium-hoedjes storyline een hoax. Het toestel bleef 2 blokjes ontvangst houden. Als laatste ben ik een zee-container binnengestapt. Zo'n ding van staal zou op zich het toestel behoorlijk moeten pesten en inderdaad: 0 blokjes bereik. Daarna de death-grip toegepast, maar nog steeds geen "no service" melding. Ook 3g was nog steeds mogelijk en zelfs videobellen ging zonder problemen.

Helaas kan ik er met alle macht dus niet voor zorgen dat het toestel geen bereik krijgt. Sterker nog: na het toestel een maand in bezit te hebben ben ik nog nooit een 'No Service' melding tegengekomen. Wat betreft de site Iphoneclub verwijs ik je naar het aloude epos: Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Aangaande de Youtube link adviseer ik je de reacties eens door te lezen: 9 van de 10 roept dat het een hoax is. Dit laatste hoeft niet waar te zijn, maar vergeet niet dat er een firmware is geweest waarbij het bereik van de SGS wel degelijk slechter werd. Deze firmware is inmiddels allang weer ingehaald, maar misschien heel misschien is deze firmware gebruikt om het filmpje te maken wat je gezien hebt.

Als alg. directeur van Thetelecomshop ben je verder in de uitzonderlijke positie om toestellen te testen. Wellicht zou je een en ander dus zelf kunnen ondervinden door de toestellen naast elkaar te leggen. Staar je niet blind op Youtube filmpjes of reviews, inderdaad zelfs deze review niet, maar test het zelf. Velen van ons zouden jaloers zijn op jouw mogelijkheden. Maak daar dan ook gebruik van.
Ik heb een Galaxy S en heb nergens last van, jij hebt zelf denk ik geen Galaxy S :)
Ik heb wel een Galaxy S en ik heb hem ingeruild voor een iPhone 4. Met de Galaxy S heb ik enorm veel last gehad van dropped calls. Gezien ik per maand gemiddeld zo'n 3.000 minuten aan de telefoon hang is voor mij verbinding erg noodzakelijk :).

Galaxy S had bij mij gemiddeld 5-10x per dag (!!) dat de verbinding tijdens een telefoontje verbrak. De iPhone 4 (met dezelfde simkaart) heb ik tot op heden 1x een dropped call gehad en ik heb hem inmiddels 3 weken. Standaard geeft de iPhone 4 wel minder bereik aan qua streepjes, maar de verbindingskwaliteit is wel gewoon goed.
Beide overigens op het vodafone netwerk.

Wat dat betreft kan ik dus uit persoonlijke ervaring beamen dat ik hetzelfde probleem heb. Daarnaast nog een aantal andere zeer irritante problemen (naast de GPS en Lag van het toestel) met de Galaxy S (met smsjes die naar random personen uit m'n telefoonboek worden gestuurd terwijl ik het als respons op typte) dus voor mij is het eigenlijk op een mislukking uitgelopen. Mis wel de homescreens van Android op m'n iPhone maar na 2x iPhone (3G en nu 4) en 2x Android (HTC Magic en Galaxy S) moet ik zeggen dat overall the iPhone toch beter is... nog wel althans, want Android wordt wel steeds volwassener en beter.
Uit wel betrouwbare tests, is het probleem heel wat minder tov de iphone4. ;)

Hele goede review!

Ik snap alleen de wat verkrampte houding t.o.v. een iphone niet?
Dit toestel is een directe concurent, en veel mensen zullen dit toestel naast een iphone zetten. En dus willen vergelijken.

Edit: ik lees net in de andere review dat deze telefoon standaard tethering ondersteund. Voor mij een heel belangrijk pluspunt. Ik heb nu een novatel mifi 2200 en ben daar niet echt gelukkig mee!

[Reactie gewijzigd door jsaturnus op 28 juli 2010 17:35]

Heel veel bestaande reviews, zelfs die van Tweakers.net, vergelijken de SGS al met de Iphone. Persoonlijk kon ik de twee nauwelijks vergelijken omdat ik zelf niet in het bezit ben van dit laatste toestel. Informatie van andere reviews opdreunen had wel mogelijk geweest, maar dit zou dan niet gebaseerd zijn op mijn eigen bevindingen.

Toch zijn er heel veel overeenkomsten en zou het niet noemen van de Iphone afbreuk doen aan de review. Daarom vermeld ik in mijn conclusie dat het me moeite heeft gekost om niet zoals iedereen de Iphone erbij te betrekken. Dit moet je niet zien als een verkrampte houding, maar meer als erkenning van het feit dat de SGS en de Iphone heel dicht bij elkaar liggen.
Mee eens!

Ondertussen heb ik een Samsung aangeschaft, en er een dag mee gespeeld. Ik heb wel wat iphone ervaring, en ik kan je verzekeren dat de iphone en de Samsung elkaar nauwelijks ontlopen. De toestellen zijn min of meer gelijkwaardig. De samsung is een stuk goedkoper.

Waar wel een enorm verschil is, is de organisatie achter iphone vs Android. Apple heeft zijn zaakjes super goed voor elkaar, je pakt het toestel uit, registreerd het (doen ze in de apple store voor je) en je gaat aan de slag. Apps kopen kan via de itunes store, met prepaid kaartjes die je hier in elke supermarkt kunt kopen (ik zit in de vs momenteel)

De Samsung is een rommeltje. De firmware die er hier op zit (AT&T) is rommelig en onoverzichtelijk. Kijkend naar een andere firmware zie ik door de bomen het bos niet meer. Lijkt wel wat op de dreambox die ik ooit gehad heb. Als ik een app wil kopen, kan ik die alleen met een credit card afrekenen, niet eens met paypal. No way dat ik google mijn creditkaart gegevens ga geven!

Als je tweaker bent en tijd hebt allemaal leuk en aardig, maar mijn moeder van 76 zou ik toch een iphone geven.
Ik heb 2 dagen met het toestel gespeeld, en hem vandaag terug gebracht. Gelukkig had ik een 30 dagen niet goed geld terug garantie bij de Best Buy.

Er zijn zoveel problemen met dit toestel dat het eigenlijk schandalig is dat hij zo verkocht wordt. De GPS werkt maar heel matig, de batterij is met een uurtje of 3 a 4 leeg. Daarnaast heel veel last van lag. En hier in de VS heb ik een capitava gekregen met de crap van AT&T erop. Na een dag prutsen werkte het enigzins. Ik heb in het verrleden mijn eigen distro gebouwd, anders was ik er nooit uitgekomen.

Er zat hier geen software bij de telefoon, dus ik moest drivers en KIES downloaden, vond ik ook niet echt sterk. KIES kan niet tippen aan iTunes, wat ik al niks vind. Doubletwist zag de telefoon niet eens, en is een slechte kloon van iTunes.

De telefoon koste hier $589 en daarvoor mag je toch verwachten dat je iets krijgt waar je niet eerst 2 dagen aan moet prutsen om het enigzins aan de gang te krijgen. Datber zoveel firmwares rondzwerven had me eigenlijk achterdochtig moeten maken.
Wat betreft GPS heb je gelijk, maar wat betreft de batterij moet ik toch echt vraagtekens zetten bij je bevindingen. Nu weet ik niet hoe vaak je het toestel volledig opgeladen hebt en wat er in de branded versie van AT&T allemaal voor software draait, maar wat je wel moet beseffen is dat hoe vaker je de batterij oplaadt des te langer deze mee gaat. Twee dagen lijkt mij erg kort om de accu te trainen, alhoewel hij na die twee dagen bij wel degelijk een stuk langer meeging dan 3 tot 4 uur. Zeg gerust het drievoudige.

Dat je de software zelf moest downloaden mag daarnaast geen argument zijn. Sure, een cd'tje schittert door afwezigheid, maar aan de andere kant is zo'n cd 9 van de tien keer iets wat de gebruiker toch nooit aanraakt. Via het internet heb je immers altijd de meest recente software. Wat maakt het dan uit als je een CD erin propt, de boel installeert en hij daarna via internet een update gaat downloaden. Dubbel werk en zonde van het cd'tje.

Als laatste snap ik je voorgestelde achterdochtigheid over de firmwares niet. Iedereen, including me, zat op Samsung te miauwen dat ze niet met nieuwe firmwares/updates voor hun toestellen zouden komen. Samsung heeft echter laten zien dat ze dit wel doen. In de voorbereidingen voor de officiŽle Froyo update komen er zoveel firmware updates uit dat de mensen op XDA er zelfs versteld van staan. Firmware updates zijn in mijn optiek een 'good thing' en nee, niet alleen fouten worden eruit gehaald, er worden dingen tot nog toe compleet veranderd.

Jammer om te lezen dat het toestel je niet is bevallen en misschien zit er inderdaad iets spaak in de branded AT&T versie. Hopelijk bevalt een ander toestel je beter.
Op het forum van xda-dev lopen diverse draadjes over het snel leegraken van de batterij. Daarin stond ik zeker niet alleen.

Er zijn firmwares europa, asie en afrika. Daarnaast is de VS een apart verhaal. De I9000 wordt daar als Captiva (At&T) en Vibrant (TMobile) uitgebracht. Deze modellen wijken af van de I9000 (bv geen FM radio en front camera). Daarvoor zijn dus ook aparte firmwares nodig. Van elke firmware heb ik wel een vesie of 4 a 5 gezien, hetgeen het aantal firmwares op zeker meer dan 30 brengt. Bovendien is het flashen van de firmware heel erg ingewikkeld, met heel veel opties.

Je wilt niet dood gevonden worden naast KIES. Echt waardeloos. Alles wat daarin zat kan windows of een Mac beter. Wat er in had horen te zitten zat er niet in.

Laat ik de vergelijking met de iPhone nog maar eens maken. Je pakt hem uit, registreerd hem en gaat aan de slag. Aan de Captiva heb ik zeker een uurtje of 30 getweakt voordat ie ongeveer deed wat ik wou, en dat was echt niet het onderste uit de kan.

Tja, en dan nog AT&T. Die zetten er een 12 applicaties extra op, en beperken de toegang tot Market. Bovendien kun je geen sideloading doen. Die applicaties lopen voor een deel in de achtergrond, en zijn mede verantwoordelijk voor de lagging. Bijna al die applicaties zijn 7 dagen probeer versies, daarna moet je ervoor betalen. AT&T probeert nog wat extra uit hun klanten te zuigen. Ik begrijp wel waarom Apple doodongelukkig is met het exclusieve contract dat ze hebben met AT&T hier in de VS. Dat contact loopt overigens dit jaar af.

Al met al is de Samsung een telefoon met heel veel potentieel. Hij is alleen te vroeg op de markt gekomen, waardoor er een aantal vervelende problemen in zitten. Op marketing gebied is Samsung, net als alle andere telefoon aanbieders, in de tang genomen door de netwerk providers. Die combinatie is dodelijk voor het product.
Tja dat doe je toch zelf? Als ik hem uitpak kan ik hem prima meteen gebruiken, jij koopt een branded telefoon met blaotware :P En zelfs als ik wel moet flashen (want ik ben tenslotte tweaker dus dat wil ik) dan ben ik hooguit 30 minuten bezig en is dat apparaat daarna helemaal naar mijn zin ingericht, dat jij daar 2 dagen voor nodig hebt, dat vraag ik me toch af of je wel een tweaker bent ;)
Nette review, alleen jammer dat je niet verder op het e-mailen in gaat. Toch een van de redenen om voor een smartphone te kiezen. 4 sterren, je moet iets te wensen over laten he ;)

Ik heb het toestel afgelopen weekend in actie gezien tijdens een BBQ, waanzinnig apparaat. Maar er is voor mij 1 struikelblok: hoe is jouw ervaring met Activesync/Outlook synchronisatie? Iets specifieker: Android synchroniseren met Outlook want dat moet wel echt goed werken anders wordt het hem niet voor me. De verkopers in de winkel heb ik weinig aan. Gmail werk ik niet mee, niet handig i.v.m. het werk.

Verder helemaal top om te lezen, bedankt voor je moeite!!!
Persoonlijk vind ik Outlook een gedrocht en om die reden heb ik het dan ook nooit gekocht, noch geÔnstalleerd. Toch kan ik begrijpen dat smaken verschillen en dat sommige niet zonder kunnen. Nu zijn er een paar opties die je kan overwegen om Outlook te synchen met je Android. Mind you: ik heb ze zelf nooit getest wegens het ontbreken of niet gebruiken van Outlook, Calender etc.

Methode 1: De work-around
Voor deze methode heb je helaas wel een gmail account nodig. Je geeft aan dat je deze niet wilt gebruiken, maar als je hem alleen voor deze functionaliteit gebruikt zal hij je verder niet storen. Daarnaast is een gmail account wel zo handig als je bijvoorbeeld Android Market wilt gebruiken, maar dat terzijde.

1. Synch allereerst je contacten en je kalender met Gmail. Dit gaat eenvoudig en kan je met intervals doen.
2. Installeer daarna GoogleCalendarSynch van Google. Deze applicatie synched je Gmail dan weer met je Outlook.
3. Synch daarna wederom je contacten en kalender met Gmail op je Droid.

Methode 2: HTC Synch
HTC heeft een programma gemaakt voor Android waarmee er veelal zonder problemen gesynched kan worden met Outlook. Echter, de naam zegt het al, je zult het niet vinden op een Samsung mobieltje. Toch als je goed zoekt op XDA dan zie je dat er wel degelijk mogelijkheden zijn om HTC Synch op je Samsung aan de praat te krijgen. Er is een maar however: Mensen met Windows 7 64bit ervaren problemen met HTC Synch.

Methode 3: Android Synch Alpha
Velen zweren bij dit programmaatje wat een twee-weg synchronisatie levert tussen je Android en Outlook. Dit terwijl het zich slechts in alpha status bevind. Je kunt het downloaden van de gelijknamige site (of via de link). Helaas kon ik het niet voor je testen, hij geeft me de meer dan logische waarschuwing dat ik Outlook niet heb geÔnstalleerd.

Wat de beste methode is dan moet je zelf maar uitmaken. Nogmaals ik heb niks kunnen testen, wellicht dat iemand anders dat kan doen. Toch wil ik nogmaals benadrukken dat het hebben van een Gmail account eigenlijk een must is op een Android telefoon. Ook al gebruik je het dan niet om te communiceren, voor Market en andere dingen is het gewoon erg handig. Vergeet ook niet dat je email applicatie en gmail applicatie op Android twee compleet verschillende dingen zijn. Ze zullen elkaar dus nooit in de weg zitten.
Wow, dank voor je uitvoerige uitleg :) Ik ga de ontwikkelingen in de gaten houden. Echter, in geen van bovenstaande gevallen heb ik mijn Outlook e-mail mappen op mijn Android toestel, de sync programmaatjes beperken zich vooral tot contacten en agenda :(

Dank!
Het verbinden met de Exchange server van mijn werk was een makkie. Ik had me voorbereid op een paar uur werk, maar het was binnen een minuut al gepiept. Nou kan het liggen aan de instellingen van de Exchange server waarvoor ik toegang heb, maar het was in elk geval bijna onthutsend simpel. Als server adres heb ik de URL van de webmail-variant van Exchange opgegeven. En vervolgens 'domein/gebruikersnaam' en wachtwoord. Dat heb ik gedaan voor twee accounts. In de email applicatie kan ik ze nu gelijktijdig raadplegen. Werkt dus uit de kunst!
Zoals al vaak gezegd hier, een prachtige review. Waar ik voorheen totaal geen interesse had in deze smartphone, heb je me nu aan het twijfelen gebracht. Sterker nog, als echte gadget freak roept er nu een stem in mijn hoofd inderdaad niets anders als "hebben, hebben, hebben!".

…ťn belangrijke vraag: Is het mogelijk om de agenda en contacten 2-wegs te sychroniseren met de diensten van Google, of ben je niet in staat geweest om dit uit te proberen? Dit is voor mij echt een must-have feature. Online lees ik verschillende en onduidelijke antwoorden. :o
Heb het zojuist even voor je geprobeerd en het korte antwoord is: Ja!

Op Gmail.com zie ik al mijn contactpersonen (overigens ook die van Twitter en Facebook omdat ik die ook synchroniseer). Maak ik een wijziging aan in Gmail.com en ik laat daarna de SGS synchroniseren dan zie ik die wijzigingen dus ook op mijn telefoon. Omgekeerd werkt dit ook. Hij neemt alles mee, zelfs de foto's. Met de agenda functie werkt het identiek. Iets toevoegen in gmail.com of op mijn telefoon is na de synchronisatie op beide media zichtbaar.
Kan je hem ook synchroniseren met Outlook en niet alleen Gmail? Of heb je dit nog niet geprobeerd?
Goede review, ik heb alleen een vraag.
Welk hoesje van Krusell heb je gekocht? Ik zou graag de DonsŲ willen, maar volgens de specificaties zou deze net niet passen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre deze meegeeft.
Moet bekennen dat ik niet meer weet welk type het was. Het staat niet op het hoesje zelf (alleen het logo van Krussel staat erop gegraveerd op een metalen plaatje). Heb echter even naar de DonsŲ gekeken en kan wel zeggen dat het deze niet was. Mijn advies is: loop de KPN winkel binnen en pas gewoon verschillende hoesjes. Als jouw KPN geen paskamer heeft vertel ze dan maar dat dit in Terneuzen wel gewoon gaat en ze niet zo moeilijk moeten doen.
1 2 3 ... 10