Samsung Galaxy Note II 16GB Wit Review

skatebiker 26 oktober 2012, laatste update op 26 oktober 2012, 3.661 views

Samsung Galaxy Note II 16GB Wit

Pluspunten

• Mooi groot helder scherm
  • schermformaat net groot genoeg om als tabletje te gebruiken
  • Lange batterijduur
  • Pennetje leuke toevoeging
  • Android 4.1 JB erg goed

Minpunten

• Ander formaat simkaart
  • Plastic achterkantje krast snel

Galaxy Note 2 een heel handig en leuk Galaxy Tabje

Toen deze werd aangekondigd in september dacht ik: als deze hooguit 600 euro gaat kosten vind ik het wel interssant. Ik heb een S2 en daar ben ik zeer tevreden over : snel, mooi scherm veel te tweaken, etc. Maar voor 'even op de bank internetten' vind ik het schermpje toch iets te klein. En ik heb geen zin een apart tabletje te kopen. Al vond ik even dat de 32GB Nexus 7 die leverbaar is vanaf november wel interessant gezien de prijs. Maar ik dacht weer een ding erbij en een collega van mij had inmiddels de Note 2 net gekocht begin oktober en vond hem erg fraai.

Dus toch maar bestellen bij Telecomlink (593 euro incl verzending) en volgende dag binnen. Nu had ik me precies voorgenomen wat te doen: eerst de laatste officiele update XXALJ1 (met split screen) uitvoeren en dan rooten. Dat rooten ging erg snel met AutorootSGN2 van Chainfire via Odin erop flashen, werkt perfect, deze injecteert SuperSU er in en zet de bestaande stock firmware terug, alles binnen 30 seconden. Daarna Ti backup installeren en backup alle apps die ik veel gebruik van de S2 terugzetten en de inhoud van de SD kaart en external SD overzetten. En toen had ik gewoon een grotere uitvoering van de S2 met grotendeels dezelfde eigen instellingen.

Maar wat een prachtig ding ! Het mooie heldere scherm van de S2 wat ik gewend was maar dan groter n scherper. En wat is die S2 opeens klein ....
Ook dat pennetje werkt erg leuk, als je hem 1cm boven het scherm houdt werkt het al. De grap is dat browsers (Dolphin, Opera) deze zien als een 'mouseover' heel grappig en soms handig. Ik krijg een beetje PDA gevoel, 4 jaar geleden had ik iets soortgelijks de Nokia N810 ook met een pennetje maar die kon niet zoveel als deze. Of nog veel langer geleden (geen eigen ervaring) de HP Ipaq.

Wel vreemd is dat de mapping van de externe SD kaart anders is. Dat is nu /storage/extSdCard ipv /sdcard/external_sd. Ja, waarom maak ik me daar druk om ?
Diverse apps wijzen daarnaar dus moet ik die shortcut daarin veranderen.

Door het grotere scherm en de hogere resolutie worden websites in browsers meer getoond zoals ze op computers worden getoond (1280 pixels breed net als bij de meeste non-retina computerschermen): ik hoef nu veel minder vaak in te zoomen om te lezen. De scherpte is iets hoger (267ppi) dan de S2 (219 ppi), maar dat is met het blote oog of leesbril nauwelijks te zien, ik vond de S2 ook al mooi scherp. Ik denk dat je niet ver van de maximum ppi zit wat je met het oog kunt zien (300).
Overigens met 'desktop' user agent worden de sites ook al 'echt' getoond op bijv. 800x480 in landscape, maar dan passen niet alle delen er in en dan 'wrapt' het.

Qua snelheid is het toch wel te merken (al vond ik de S2 doorgaans snel genoeg had ik geen enkel klagen over) allemaal net iets snappier. Snelheid is bij moderne high-end telefoons en tabletten niet zo'n issue meer.
Verder werkt de handschriftherkenning op het standaard toetsenbordje erg goed ! En er zit (eindelijk!) een aparte cijferrij boven. Al gebruik ik nog steeds bij voorkeur 'Hackers keyboard' ook op deze omdat de layout gewoon hetzelfde is als een computertoetsenbord.
En ook server functies (wat overigens bijna niemand heeft maar wel erg handig) werken net wat sneller, ik heb Lighttpd webserver met PHP, SSHdroid en Funkyfresh Samba (SMB/CIFS) erop en dat werkt, zeker als het schermpje uit staat, sneller als ik vanuit de computer een folder open. Ook Airdroid (toegang tot je Android vanuit de browser op de computer) heeft snellere respons.

Batterij (3.1Ah) loopt erg langzaam leeg, beter nog dan de S2 met extra dikke batterij (3.5Ah). En dat met een snellere soc, meer pixels op het scherm (1280x720 ipv 800x480), een geweldige prestatie ! Dus niet meer naar Dealextreme om een dikke batterij te bestellen.

Ja en de grootte. Veel reacties hier op Tweakers dat die zo asociaal groot is.... Valt allemaal wel mee. Hij past gewoon in mijn broekzak, maar ik draag ook geen 'skinny jeans'. En, vroegh, in 1996 had ik een Sony CM-DX1000 mijn eerste GSM telefoon die was nog iets langer dan deze, veel dikker, alleen en stuk smaller en paste ook gewoon. En, staat dat zo asociaal zo'n plaat aan je oor ? Ik plaagde mijn collega wel eens 'je hebt een plaat voor je kop !'. Een gemiddelde DECT huistelefoon is net zo groot en daar hoor je niemand over. Overigens worden bij alle moderne telefoons oortjes geleverd en die gebruik ik ook, net als bij de S2 bel ik doorgaans met oortje kun je de ander veel beter verstaan. Maar kennlijk moet zo'n ding altijd aan het oor....
De reden is voor mij dat deze net groot genoeg is om als tabletje te gebruiken zodat ik geen apart tablet hoef te kopen. Een soort klein Galaxy Tabje.

De interne GPS blijkt een stuk beter dan op de S2: binnenshuis 1 m van het raam had ik fix. Kreeg ik met de S2 niet voor elkaar.

Wat ik niet begrijp is waarom er ineens zo'n klein simkaartje in moet, zeker zo'n groot toestel. Wat is er mis met het formaat wat al jaren bestaat ? Overigens zie ik het nut van een simkaart helemaal niet meer in tegenwoordig maar daar gaat het nu niet over.

Minpuntje is ook dat het plastic achterkantje snel zal krassen , dus maar Boeklon erover heen plakken. Verder is de afwerking wel mooi, een mooi strak ontwerp.

Beeldkwaliteit opname heb ik 'geen oordeel' gegeven, ik heb 2 Canon's ook een kleintje die je net zo makkelijk meeneemt als deze en veel betere foto's maken.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note II 16GB Wit?