Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 500GB Wit Review

alex3305 24 augustus 2009, 6.685 views

WD Elements Desktop 500GB Wit

Pluspunten

• Weinig tot geen geluidsproductie (20 - 30 dB als ik mag schatten)
  • Veel ruimte voor weinig geld!
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Gewicht
  • Werd een paar keer niet herkend (Waarschijnlijk Windows probleem!!)

Mobiliteit Score: 3
De Western Digital Elements 500GB externe harde schijf heeft een ongelofelijk veel ruimte voor een goede, harde prijs!

Voor Kerst heb ik deze WD (Western Digital) Elements WDE1U5000E externe harde schijf gekregen. Deze had ik besteld bij 4Launch, waar deze op dat moment in de aanbieding was voor de ongelofelijke prijs van 88,- euro. Dit is natuurlijk geen geld voor een 500GB schijf en kon deze dan ook zeker niet laten liggen!

Uiterlijk:
Zo'n ding staat natuurlijk de hele dag op je bureau (neem ik aan) en moet er dan naar mijn mening wel een beetje leuk uitzien. Daar heeft WD dan ook uitstekend voor gezorgd. Persoonlijk wil ik zeggen dat dit toch een van de mooiere externe harde schijven is die ik heb gezien. Normaal is het uiterlijk namelijk van hard plastic en dat vervaagt ook na een tijdje. Dat is denk ik ook de reden waarom WD voor een metaal - aluminium, denk ik - heeft gekozen met aan de voorkant een zwarte grille (of iets wat er op moet lijken). Deze doet ook zeker niet onder aan het stoere uiterlijk.

Dit heeft als voordeel dat de harde schijf er leuk uitziet en naar mijn gevoel ook nog eens goed beschermd is. De behuizing is dan ook zeker niet zacht te noemen, sterker nog, ik denk dat je er een raam gemakkelijk mee in kunt gooien. Daarom krijgt Western Digital hier van mij een heel goed rapportcijfer voor!

De featureset:
Deze krijgt van mij een voldoende. Dat is vooral omdat er - volgens mij - geen mogelijkheden zijn voor een Firewire (IEEE 1394) of eSATA aansluiting. Normaal zou ik dat niet erg vinden, mocht het zo zijn dat ik net een nieuwe computer heb gekocht met beide aansluitingen aanboord. Daarnaast omdat zulke verbindingen toch sneller zijn dan USB 2.0 vind ik dat nogal jammer. Verder is het gewoon een externe harde schijf, niets meer en minder en dat is dus zeker voldoende.

Compatibiliteit:
De harde schijf wordt gewoon Plug & Play herkend. Dit toch nog toe in drie omgevingen, Windows XP x64 (AMD 64 edition), Windows Vista x86 (32 bit) en Windows Vista x64.

Echter was op een gegeven moment mijn schijf verdwenen in mijn installatie uit Windows XP x64 en kon dit wel opgelost worden door een andere USB poort te gebruiken, maar vond ik het toch nog vreemd. Daarna werd hij ook nog ÚÚn keer niet herkend in Windows Vista x64. Of dit aan de schijf ligt of aan het besturingssysteem weet ik niet, maar daarom een klein minpuntje.

Daarnaast werd de harde schijf wel herkend in de Acronis True Image bootcd. Echter kon ik met dit programma niet door mijn schijf bladeren, terwijl dit wel ging bij de andere onboard harde schijven. Dit zorgde voor mij nogal voor wat problemen, aangezien mijn backup op de WD Elements stonden. Dat is dus nogal jammer, maar voor de rest een tot nog toe goede compatibiliteit.

Geluids- en warmteproductie:
Op dit punt wil ik Western Digital toch echt een compliment geven! Door de metalen behuizing wordt de warmte blijkbaar goed afgevoerd en voelt de schijf over het algemeen koud (15 - 20 graden Celsius, schat ik) aan.

Naast de uitstekende warmteproductie is de schijf ook bijna geluidsdicht. De enige momenten dat ik deze schijf hoor is dat wanneer ik hem benader (dus wanneer ik de schijf open in Windows, niet wanneer ik (Deze) Computer open). Dit vind ik dus een goed punt en is dus zeker perfect voor mijn gebruik. Ook moet ik er wel bijzeggen, dat ik het wel fijn vind dat ik soms tenminste deze schijf nog hoor. Waarschijnlijk hoor ik bij de oude garde van computergebruikers of iets dergelijks, maar ik hoor graag wanneer mijn apparaat zijn werk doet. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet constant, maar wel wanneer ik deze probeer te benaderen bijvoorbeeld. Dit gebeurt dus ook bij deze schijf en daarom een zwaar pluspunt!

Opmerking: Ik gebruik wel de rubbers die om de schijf heen zaten in de doos. Dit kan ook de geluidsproductie verminderen!

Prestatie:
Deze schijf vind ik zelf vrij snel. Hij weet in 3'06"84, 4,37GB (1 Single layer DVD) te kopiŰren vanaf mijn interne SATA-II, 7200RPM, 8MB cache, Samsung schijf. Dit doet deze schijf met ongeveer 22MB/sec (170Mbit/sec) met uitschieters van 17.4MB/sec tot 24,0MB/sec. in Windows Vista Home Premium x64 (Build 6.0.6000). Dit terwijl Windows Media Center aan het opnemen is en Adobe Photoshop, Windows Media Player, Firefox (t.net), Microsoft Word 2003, MSN Messenger 7.0 (1 venster) en Explorer openstaan. Deze programma's staan echter allemaal op mijn andere interne harde schijf, dus ik weet niet of dit de prestaties be´nvloeden.

Mobiliteit:
Wat kun je van een 3,5-inch externe harde schijf verwachten in verband met de mobiliteit vraag ik me dan af. Ten eerste hebben 3,5 inch externe schijven een voeding, waardoor ze natuurlijk al een stuk minder mobiel zijn en ten tweede zijn een stuk groter. Hier krijgt je dan echter wel weer ruimte voor terug als in GB's.

Om echter een lang verhaal kort te maken, ik vind de WD Elements niet heel erg mobiel. Echter kan deze natuurlijk wel mee genomen worden, als dit moet. Toch zou ik hiervoor een andere 2,5-inch of zelfs 1,5-inch schijf kopen. Deze hebben namelijk geen externe voeding nodig en zijn hier beter op ontworpen. Naast dat de WD Elements schijf niet heel erg mobiel is in verband met zijn voeding, is het ook nog zo dat de 'betere behuizing' de schijf ook nog zwaarder maakt. Dit is natuurlijk een nadeel, maar tegelijk ook een voordeel. De schijf is namelijk waarschijnlijk beter beschermd, echter moet je hiervoor wel het gewicht 'opgeven'.

Daarom wil ik concluderen dat de mobiliteit niet top is, maar dat dat ook niet verwacht kan worden van een 3,5-inch externe schijf. Dus daarom een voldoende.

Conclusie:
Om dan maar op een conclusie af te stormen, de WD Elements 500GB externe harde schijf is zeker een bang-for-buck schijf. Je krijgt veel, voor weinig geld en het werkt ook nog goed ook! De schijf heeft namelijk een mooi uiterlijk, veel GB's voor de prijs, de prestaties zijn goed te noemen en dat nog eens met weinig geluidsproductie.

Het enige minpunten zijn dat ik hem eens ben kwijtgeraakt in Windows XP x64, eens in Windows Vista x64 en dat de schijf niet te browsen is in de Acronis True Image live CD. Daarnaast heb ik als minpunt het gewicht opgeschreven, maar dit wordt hierboven bij mobiliteit ook al besproken. Dit vind ik persoonlijk niet een issue, maar ik snap wel dat mensen dit lastig zouden vinden.

Voor zover mijn review over de Western Digital Elements 500GB Externe Harde schijf, die ik graag wil beoordelen met een 9,0/10,0 (in cijfers dus).

Update van 22 augustus:
De externe voeding wil nog wel eens stuk gaan en dat was bij mij ook gebeurd, echter had ik nog een voeding liggen waar dit mee opgelost kon worden. Dus voor mij was dat niet zo'n probleem.

Wel heb ik momenteel de harde schijf uit de behuizing gebouwd en in mijn computer gezet als interne harde schijf. Het gaat hierbij om het type Western Digital Cavier Green - WD5000AACS. Hierbij presteert de harde schijf nog beter en ik zou dan ook iedereen aanraden die geen behoefte meer heeft aan een externe schijf, de schijf ook intern te gaan gebruiken!

• Dell XPS 420 (Intel Q6600 CPU - 4x2GB DDR2 GEIL RAM - Intel X38 chipset)
  • Windows XP x64

Heb jij ook een WD Elements Desktop 500GB Wit?

Ik zou iedereen die geen externe harde schijf nodig heeft aanraden om gewoon een interne HDD te kopen :S. Dan heb je een 1TB schijf voor minder geld dan deze 500GB schijf.
Daar heb je inderdaad een punt, maar als je al dit product bezit is het natuurlijk zonde om nogmaals 40 - 50 euro uit te geven aan een 1TB schijf. Daarom deze aanbeveling.
Een externe harde schijf kan beter zijn, in het geval van backups. Stel dat de voeding van je computer het begeeft en een dikke stroomstoot door je systeem stuurt. Dan is het goed mogelijk dat de interne schijven dat niet overleven, maar de externe waarschijnlijk wel. Tevens, als je een externe harde schijf hebt die je uit kunt zetten, kan hij ook niet per ongeluk worden gewist... of met opzet, bijvoorbeeld door een virus.
Vaak scheelt het niets kwa prijs hoor. Sterker nog Verbatim had een externe HDD met een Samsung EcoGreen F2 HD103SI erin. Deze was goedkoper dan de schijf los voor intern gebruik.
Leuke review Alex3305, maar als positieve eigenschappen het uiterlijk noemen... daar ben ik het niet mee eens :). Ik zou zelf de WD My Book Essential serie wat meer waarderen.
Nu moet ik wel zeggen dat de originele review natuurlijk al stamt uit december 2007 en dat toen het design gezien wat anders lag. Echter ben ik nog wel van mening dat de naam Essentiel goed bij de behuizing, en dus het uiterlijk past. Daarnaast houd ik zelf wel van een minimalistische look. Ook heb ik persoonlijk de WD MyBook World, welke ik een stuk minder mooi vind....

Maar goed, over smaak valt niet te twisten :P
Ik kreeg ook te kampen met een kapotte voeding na ongeveer een jaartje (komt vaker voor :( ), en heb de schijf momenteel dan ook al een tijdje intern zitten. Ik heb net alsnog toch maar eens de WD klantenservice gebeld, en ik krijg binnen 10 werkdagen voor noppes een nieuwe voeding toegestuurd.
Petje af voor WD! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 11 november 2009 12:58]

Mooie review! Graag nog een afbeeldinkje ofzo, als dit mogelijk is...(Desnoods Google cut&paste ;) )

Wel spijtig dat deze niet te browsen valt in Acronis True Image, dat is namelijk het programma dat ik gebruik...Welke versie gebruikte je?
Dankje, ja dat is inderdaad een goede suggestie en ik heb er nu ook drie afbeeldingen bij gezet die IMHO duidelijk genoeg zijn!

Ik heb de laatste gebruikt, dat was versie 11. Daarnaast heb ik het programma niet meer en weet ik dus niet welke versie verder. Echter heb ik wel de laatste gedownload van hun site (ik had de trial gebruikt voor restoren).

Wat je wel kunt doen is de backup-image op je tweede HDD (als je die hebt) of naar DVD+/-R(W) zetten en dan vanaf daar restoren, maar dat is natuurlijk maar een work-around en geen fix.