Specificaties Dual core @ 2GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2180 Boxed Review

blowmonkey 26 februari 2008, laatste update op 26 februari 2008, 1.466 views

Intel Pentium Dual Core E2180 Boxed

Pluspunten

• Overklokpotentieel
  • Zeer lage temperatuur

Minpunten

• Ik kan er geen bedenken

Algemeen
Na een jaar te hebben gedraaid met een P4 641 ben ik overgestapt op deze Dual-Core. Omdat ik binnenkort weer mee mag doen aan PC-prive wilde ik niet teveel geld uitgeven voor de upgrade en gezien mijn config was het vervangen van de cpu de meest voor de hand liggende optie. Ik was op zoek naar een cpu die een goede prijs/performance-verhouding biedt en die mijn PC niet verandert in een stofzuiger. Aangezien ik mijn PC vnl. gebruik voor internet, films en muziek en af en toe een eenvoudige game (voor games heb ik een PS3) kwam ik bij de 2XXX Dual-Cores uit. In de PC-winkel ben ik op de meest nerderige verkoper afgestapt en heb gevraagd welke voor mij de beste in de serie is.

Prestaties
Van huis uit ben ik geen overklokker maar gezien de mogelijkheden die mijn moederbord bood wilde ik dit toch wel proberen omdat op stock snelheid de cpu maar nauwelijks beter presteerde dan mijn oude P4. Zonder aanpassen van de voltages loopt de cpu nu op 2,67Ghz en worden de cores idle zo'n 28 graden, stressed 36 graden. De Zalman draait onhoorbaar op 1400rpm. 3DMARK06 geeft de cpu nu 2186 punten en ik merk een belevingsverschil van een factor 2+ t.o.v. hetzelfde systeem met de P4.

conclusie
Deze cpu is z'n prijs meer dan waard en m.i. de beste in deze reeks. Vanwege beperkingen van mijn moederbord kom ik niet verder dan de huidige 2,67Ghz. Er zijn echter reviews van mensen die er met gemak 3,0Ghz uitpersen. De lage temperatuur bij het overklokken is wellicht goed te verklaren door de kleine cache die deze cpu bezit. In combinatie met voldoende snel geheugen draait deze cpu echter op ongekend niveau en is vergelijkbaar met de E6600 of zelfs de E6700 bij de meest gangbare taken.

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2180 Boxed?

Herkenbaar, ik kom met de 4coredual-sata2 (behalve sata2-controller gelijk aan 4coredual-vsta) met Kingston Valueram 667 Mhz op 2950 Mhz, pc loopt stressed niet vast of wat dan ook, coole temps, maar Orthos liep wel vast... Terwijl er gerust op gegamed kan worden.

Het grappige aan deze borden (vind ik): als je cpu clock en pci-express clock in Sync zet en de FSB op 266 Mhz, dan springt de pci-express clock weer op standaard 100 Mhz ! :) :)