Ubuntu 7.10 Review

KlusPrutser 25 februari 2008, 3.834 views

Ubuntu 7.10

Pluspunten

• Gratis
  • Eenvoudige installatie
  • Compleet
  • Ondersteuning door grote community
  • Eenvoudige bediening
  • Interface is volledig aan te passen

Minpunten

• Niet de mooiste interface
  • De terminal voor eenvoudige admin taken
  • Nauwelijks game ondersteuning

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Waarom Linux?
Dit weekend heb ik Windows (XP Pro 64-Bit) definitief vaarwel gezegd en ben ik met Linux aan de slag gegaan. De reden van mijn overstap is dat ik zowel geklooi met illegale software (zoeken naar keys en cracks en geklooi met updates, ethische bezwaren), danwel bergen geld uitgeven aan software beide onaantrekkelijke opties vind. Voor in de toekomst vind ik Vista behalve de mooiere interface en de gescheiden kernel niet echt noemenswaardig verbeterd.

Omdat ik me kan voorstellen dat meer mensen dezelfde ideeen hierover hebben schrijf ik deze review. Ik ben zelf ook een complete beginner met Linux en ik heb dus geen enkel voordeel ten opzichte van andere "twijfelaars" die misschien de overstap naar Linux willen maken. Bij deze ook alvast excuses voor het ontbreken van trema's op bepaalde woorden, want de ALT ASCI codes werken hiet niet, ik zoek nog alternatieven ;).
Ik zal met het schrijven van deze review bij bepaalde Linux termen tussen haakjes de "Microsooft vertaling" er achter zetten.

Distro's
Er zijn veel verschillende distro's (versies, komt waarschijnlijk van "distributies") van Linux beschikbaar en ik heb er 3 geprobeerd:
- Ubuntu
- Kubuntu
- Suse
Deze zijn alle drie bekend dat ze goed geschikt zijn voor Linux beginners. Ik heb uiteindelijk dus Ubuntu gekozen, maar ik wil de andere twee toch even kort bespreken.

Kubuntu
Kubuntu en Ubuntu hebben dezelfde basis (Debain, ook weer een distro), maar verschillen in de interface: Ubuntu heeft de Gnome interface en Kubtuntu maakt gebruik van KDE.
Ik moet bekennen dat ik Kubuntu eigenlijk prefereer boven Ubuntu. KDE vind ik mooier dan Gnome. De standaard installatie van Kubuntu heeft nog versie 3 van KDE, maar versie 4 is inmiddels net uit. Deze moet nu nog echter apart geinstalleerd worden (wat bij mij niet lukte). Ik vind KDE 3 qua looks ongeveer zo mooi als Vista en KDE 4 vind ik nog mooier.
Ik vind Kubuntu de meest gebruiksvriendelijke distro die ik heb geprobeerd. Vooral de "edit/run/open as root" (root = administrator) als rechtermuisknopoptie is echt heel erg handig. Hierdoor hoef je niet zo vaak in de terminal (command prompt, voor de echt computerfossielen: DOS) te werken, wat als beginner erg fijn is. Dit heeft Ubuntu niet en dat vind ik echt het grootste gemis bij Ubuntu.
Het probleem voor mij bij Kubuntu was het grote aantal foutmeldingen en crashes. Kopete (MSN messenger) crashte iedere keer bij het aanmelden. Mp3 ondersteuning bij Amarok (Media player) wilde niet installeren. Ik kreeg mijn externe harde schijf moelijk aan de praat... enz.
Ik denk dat dit programma veel potentie heeft, maar hier moet nog veel werk aan verzet worden

Suse
Heeft ook de KDE interface. Maar ik vind het niet zo gebruiksvriendelijk als Kubuntu en Ubuntu. Yast (add/remove software) vind ik onhandig. Het was in ieder geval wel stabieler.

Ubuntu

Installatie
Net zoals bij de bovengenoemde distro's is installatie echt een eitje: Download de cd, brandt deze, laat hem in je compu zitten en herstart de computer.
Het grote voordeel ten opzichte van Windows is de compleetheid van de installatie. Na de installatie staat openoffice, acrobat reader, Gimp (photoshop) en een hele berg andere software er meteen al op. Toevoegen of verwijderen van sofware is ook veel makkelijker dan in windows. Amarok (Mediaplayer) is niet standaard geinstalleerd, maar dit is dus zo gedaan: Aanvinken en op "apply" klikken. Problemen met drivers heb ik ook nog niet gehad, deze worden ook meteen geinstalleerd.
Het installeren van de printer was een kwestie van deze aanzetten. De printer was al geinstalleerd voordat ik op het scherm keek.

Interface
Deze vind ik niet een van de mooiste, de standaard oranje achtige kleuren vind ik echt lelijk. Gelukkig is werkelijk alles aan te passen, waardoor je het toch een beetje een fris uiterlijk kan geven. Bovendien maakt het de desktop wel erg persoonlijk.
De handling wijkt weinig af van Windows. Alle functies zijn over het algemeen gemakkelijk te vinden. Ik vind de opbouw zelfs nog wat logischer dan die van Windows. De gebruikersvriendelijkheid is lastig uit te leggen, maar kort gezegd: Als je de weg kan vinden in Windows, dan lukt dit ook.
Zoals ik al eerder had aangegeven mis ik root commando's in de grafische interface. Hierdoor moet je werken in de terminal, een systeem wat ik eigenlijk wat achterhaald vind.

Ondersteuning
Deze heb ik als zeer goed beoordeeld. Zodra je "use third party drivers" aanvinkt download en installeert Ubuntu meteen voor je de videokaart drivers. Simpeler kan echt niet.
Maar de echte kracht van dit Ubuntu (ook Kubuntu) is de enorme community die erachter zit. Van mij mag de "help index" meteen doorlinken naar google: Typ je probleem in en er is altijd wel een forum wat dit probleem behandeldt. Suse had dit niet zo erg en dat is ook een van de redenen waarom ik hier niet voor gekozen heb.
Games worden echter nauwelijks ondersteund onder Linux, voor sommigen is dit een groot nadeel.
Ik heb een paar *.doc bestanden geopend met Open-Office, ik heb slechts bij 1 bestand vervelende compatibiliteitsproblemen aangetroffen, bij de overige bestanden zijn dit voornamelijk kleine layout verschillen. Ik had grotere problemen hiermee verwacht. Bovendien is ook Microsoft bezig met betere ondersteuning van Open-Office formaten, dus in princiepe zou dit alleen maar beter moeten worden.

Prestaties
Wat betreft gaming kan ik hier dus weinig over zeggen. Ik speelde nog wel eens een FPS, maar ik weet er geen met Linux ondersteuning.
Ik heb echter wel de Matlab (= nummeriek wiskunde programma) benchmark gedraaid en die benchmark geeft vergelijkbare resultaten met Windows XP 64.
Het schijnt dat Ubuntu niet erg hoge systeem eisen heeft, maar het openen van vensters gaat niet heel erg vlot. Ik hoop dat in komende versies dit nog wat gestroomlijnder wordt.
Ook Ubuntu heeft een 32 bit en een 64 bit versie, let hier dus op met downloaden.

GRATIS :).

Aan de eerste reacties te merken lijkt het misschien niet helemaal duidelijk of ik tevreden ben. Maar dit is zeker wel het geval en ik verwacht niet dat ik weer snel terug zal switchen naar Windows. Ik wil wel graag de problemen uitlichten die ik ben tegengekomen, zodat andere mensen beter weten waar ze aan toe zijn. Daar zijn deze reviews immers voor.

Tot slot
Ik hoop dat ik vooral de mensen die twijfelen over het gebruik van Linux en Ubuntu meer inzicht heb kunnen geven over een eventuele overstap. Meer ervaren gebruikers zijn natuurlijk altijd welkom om verbeteringen op deze review te plaatsen. Ik ga proberen deze review zo nu en dan nog eens te updaten van nieuwe bevindingen.

Edit:
- Typo's
- Kopje "Ubuntu" gemaakt
- Conclusie toegevoegd
- printer installatie

Heb jij ook een Ubuntu 7.10?

Misschien toch eens op een aparte partitie zetten om te proberen.Moet er wel direct bij zeggen dat ik een tevreden ( ja ja ) Vista -gebruiker ben en een tikkie gehecht aan de interface. Maar goed, wat de boer niet kent eet hij niet dus ik ga het toch uitproberen. ;)

[Reactie gewijzigd door joopata op 25 februari 2008 09:34]

Probeer het eens met Wubi:
Wubi is an unofficial Ubuntu installer for Windows users that will bring you into the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other application. If you heard about Linux and Ubuntu, if you wanted to try them but you were afraid, this is for you.
Ik heb een oude computer gekocht en daar volop mee geklooid. Dualboot schijnt goed ondersteund te worden. Maar dit is echt de meest low risc oplossing. Dat zorgeloos klooien is toch wel fijn. Ik kan die computer dus nu weer doorverkopen.

Edit:
Ik heb ook niets tegen Windows (Vista) hoor, maar ik vind het het prijsverschil gewoon niet waard.

[Reactie gewijzigd door KlusPrutser op 25 februari 2008 08:04]

Wacht maar tot je Compiz hebt gezien + de snelheid die je kan winnen wanneer je gaat compileren voor je iegen architectuur 8-)
Compiz met een skinnetje is nog geen Aero.
Maar laten we hier geen flamewar beginnen :+
Dat vind ik wel een interessante statement. Ik heb nog nooit iemand gehoord die Aero beter vond dan Compiz. :?
Dat zeg ik ook niet :-) the devil is in the details, op 2 manieren
1) Je kunt compiz en aero niet zomaar 1:1 vergelijken dus ook niet zeggen dat compiz beter is. Ik zeg niet dat aero beter is.
2) Compiz heeft meer features, maar is weer veel minder subtiel. Zo zie je bijvoorbeeld vaak bij de skins een semi-transparant window, maar wordt even vergeten dat het belangrijkste effect van de transparantie de blur is om je desktop niet rommelig te maken als windows over elkaar liggen. Dat soort dingetjes. De Vista kopieen worden denk ik niet door Interface Designers gemaakt want die missen dat soort details hopelijk niet :-|

De een is dus niet zomaar beter dan de ander. Ik gebruik het allebei trouwens, naar tevredenheid elk voor z'n doel :)

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 25 februari 2008 09:44]

Ik snap waar je op doelt, maar de grote misser van Aero en het grote pluspunt van Compiz zit hem in iets anders dan een detail: configurability.

Met Aero heb ik nog nooit gedacht van 'zo, dit staat me niet aan, daar doen we wat aan', want, tsja, dat kan niet. Plus, Aero biedt voor mij niets. Previews van Windows is het enige wat ik gebruik, en ik kan maar 1 andere feature bedenken: 3d flip. Whoopdie-doo, een langzamere Alt-tab!

Met Compiz heb ik talloze opties doorgestruind en uiteindelijk ben ik tot een mooi compromis gekomen tussen leuke onzin en om het allemaal bruikbaar te houden. Dit heb ik naar eigen wens ingesteld, en bij mij zal je geen wegfikkende windows vinden, maar gewoon een 1/6 seconde fade. Desktop Cube gebruik ik alleen maar als ik me verveel.

Desondanks heb ik wel een paar mooi dingen ingesteld: Alle windows in beeld krijgen door mijn muis naar de rechter bovenhoek te jassen, waardoor ik snel een window kan picken, Alt-Tab die meteen de window die ik zoek naar voren brengt, zonder dat ik Alt los moet laten, etc.

De kracht van Compiz (en heel Linux) is dan ook gewoon dat je het allemaal zelf kan doen.

Zo, da's toch geen flamewar? Meer een discussie omtrend een eigen mening, waarbij ook de 'winnaar' nog weinig uit krijgt.
Die blur die Aero bied kun je bij Compiz ook gemakkelijk toepassen hoor :+
Voor de snelheid hoef ik het absoluut niet te doen.Het draait hier al heel erg snel en vooral stabiel. Ik zou het gewoon doen om weer eens wat uit te proberen en leren kennen.
Leuke review. Ben al een klein jaar bezig met Ubuntu, had er zelf eigenlijk nog niet aan gedacht om een review te schrijven.
Ik verbaas me wel over je klachten m.b.t. de stabiliteit van Kubuntu, maar zelf heb ik geen ervaring met Kubuntu. Hoop eigenlijk dat jij de uitzondering bent ;)

Overigens: dualboot werkt prima, voor de twijfelaars onder ons. Sterker nog: ik draai "triple-boot": Ubuntu (primair), XP (ben nou eenmaal erg gehecht aan ConverttoDVD), en sinds kort Fedora. Gewoon beginnen met XP te installeren, daarna Ubuntu (of een andere Linux-distro) erbij zetten. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je een stukje schijfruimte over laat voor de Linux-installatie!

Ander voordeel dat je niet hebt genoemd: Linux ondersteunt NTFS partities, voor zowel lezen als schrijven. Zeker belangrijk voor degenen die dualboot willen gaan draaien.
Ik wil eigenlijk ook nog wel even reageren op je stabiliteitsissues met Kubuntu. Ik draai zelf sinds 6.06 Kubuntu, en heb in die bijna 2 jaar misschien 2 vastlopers gehad. Foutmeldingen misschien 1 keer in de maand, en gebruik ook de applicaties die jij noemt. Ik denk dat je hierin inderdaad een uitzondering bent, helaas....

Trouwens, ik wist niet eens dat je voor Amarok een aparte mp3 plugin nodig had? Heeft bij mij volgens mij altijd gewoon gewerkt :)

Een aanrader nog trouwens: medibuntu (zoek op google). Even 2 commando-tjes, en je hebt de wmv/avi codecs, google earth, DVD-css etc in je repositories :)

Verder: bedankt voor de review :) Alle beetjes helpen om de community telkens nog iets groter te krijgen :)
Als longtime ubuntu gebruiker, goeie review, ubuntu heeft idd ook nadelen en het zal altijd moeilijk blijven om compatibiliteit met gesloten en gepatenteerde software te garanderen. (nou is de vraag natuurlijk wat we dan links moeten laten liggen,.. het gelsoten of het open spul,..) en zeker als je de aller nieuwste hardware draait is ondersteuning nog wel eens een probleem.
maar daar staan natuurlijk de voordelen van een gratis compleet en over het algemeen stabiel platform van tegenover.
als algemene tip voor de beginngend gebruiker: er zijn ook irc kanalen waar je even om hulp kunt vragen als je iets niet snapt (wordt eenvoudig uitgelegd in je help files hoe je daar komt) dat maakt het leuker en makkelijker om kleine probleempjes vlot op te lossen.

en omdat je klaagde over de standaard looks, ook nog een link naar een prefab thema (donkere kleuren) wat bij mij naar tevredenheid functioneert.
Inmiddels enige tijd geleden Ubuntu geinstalleerd naast Vista en sindsdien Vista geen enkele keer meer opgestart. Photoshop CS2 werkt helemaal in Ubuntu, Office 2007 draait net zo snel op Virtualbox-WindowsXP als native in Vista en voor elk ander programma dat ik gebruik is er een even goed als niet beter alternatief voor Ubuntu.

Aantal versies geleden ook al Ubuntu geprobeerd maar toen nog problemen met exotische schijfen en videokaarten maar nu helemaal niets meer. Met dit tempo van elk half jaar een release wordt de kloof tussen Ubuntu en Vista rap kleiner.
Bedoel je dat CS2 helemaal goed draait in Wine of in je VirtualBox ?
Photoshop is voor mij namelijk het enige programma wat me tegen houdt om over te stappen.
Voor zover ik weet is Photoshop CS2 sinds kort aan de praat te krijgen met Wine :)
Net als bovenstaande persoon is dit dus ook 't enige wat mij tegenhoudt.

daarnaast, ging de reviewer over van Suse naar Ubuntu zonder melding of mis ik nu iets? Denk dat er tussen Suse en installatie nog Ubuntu vermeld moet worden. Verder relaxte review, Precies wat ik zocht om toch maar 's Ubuntu te gaan proberen. Cheers
Voor diegene die aan een dualboot zitten te denken, maar het toch nog niet hebben:

Je kan dit gerust doen.
Ik was er eerst ook "huiverig" over, maar als je gewoon goed nadenkt en niet zomaar Volgende Volgende klikt kan je maar weinig gebeuren.
Het meest belangrijke bij een Windows/Linux dualboot is het installeren van WIndows als eerste.
Dus wanneer je harde schijf helemaal leeg is moet je zorgen dat Windhoos (sorry, Windows) eerst geinstalleerd is.
Dit moet je doen omdat Linux eerst detecteerd of er een Master Boot Record (MBR) geinstalleerd is, en als dit niet is (niet Windows als eerste geinstalleerd) gebruikt Linux GRUB.
Installeer je daarna Windows, dan zet WIndows automatisch de MBR over GRUB, met als resultaat een niet werkende Linux, ofwel kan je weer opnieuw beginnen.

En ja, zoals eerder gezegd kan je de interface wijzigen (http://art.gnome.org)(http://www.gnome-looks.org).

Terminalkonsole: hoezo alleen simpele admin taken?

Gameondersteuning: Daarvoor gebruik ik Windows :D.
absoluut niet nodig, je zou dan alleen even een live disc moeten booten, terminal openen, en grub opnieuw runnen
klopt, maar voor iemand die net begint met Linux is dat natuurlijk wel even een forse drempel die opkomt.
Over Compiz en themes: Ik ben inderdaad op de hoogte van allerlei tweaks voor Ubuntu, maar dat is niet waar ik me in het begin bezig mee wil houden. In het begin is het meer het werkend krijgen van alle "Windows substituten". Ik denk dat alle "overstappers" daar meer belang aan hechten. Mijn simpele "getweakte" interface houd ik even zo, totdat ik de Linux kneepjes wat meer onder de knie heb.

@ Pietervs, Kubuntu was voor mij inderdaad een behoorlijke tegenvaller, aangezien ik bij Ubuntu al deze problemen niet heb.

@ ChevyVanDude: Ik bedoel dus juist dat je (of in ieder geval ik) voor simpele dingen zoals een bestand slepen naar root de terminal nodig hebt. Dat vind ik vervelend. Zeker als ik zie dat dit in Kubuntu wel heel makkeljik is. De terminal lijkt me meer iets voor meer gevorderde users: Zoals pingen in windows ook nog gewoon met het command prompt gaat.
Ik herken wel wat frustraties en prima-momenten in je review. Maar bij mij hebben de frustratie momentjes het toch voor elkaar gekregen om de boel te deinstalleren.