Philips SLA5520 Wireless Music Adapter Review

Johnvanveen 24 februari 2008, 2.389 views

Philips SLA5520 Wireless Music Adapter

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Intu´tieve bediening

Minpunten

• Gebruikt alleen ID3-tags (geen bestandsmodus)
  • Trage, buggy software
  • Lelijke interface

Kwaliteit Score: 3
Eerst even de goede punten: het concept van de Streamium is geweldig de installatie van het ding is een fluitje van een cent. De geluidskwaliteit is niet fantastisch, maar wel voldoende.

Maar er zijn ook minpunten: zo gebruikt de Streamium alleen ID3-tags om muziek mee te sorteren en benoemen. Ik maakte daar nooit gebruik van, wat betekent dat ik een paar uur mocht besteden aan het bijwerken van de tags van mijn mp3-verzameling. Dat is geen ramp, maar de vraag is waarom je met de Streamium niet gewoon kunt kiezen voor een “bestandsnaam-modus” met een functie om van alle mp3’s in een bepaalde map een playlist te maken. Zo’n optie ligt namelijk wel ontzettend voor de hand.

De Philips Media Manager (PMM), de software voor de audioserver, is niet geweldig. Ten eerste start het programma traag op. Als je in PMM de tags van een mp3 wil veranderen, kan het gebeuren dat je computer dertig seconden niets doet, terwijl de CPU op 100 procent staat. Een andere optie is de tags veranderen met een ander programma en in PMM vervolgens kiezen voor “mappen opnieuw scannen”. Helaas werkt dat niet: de Streamium blijft hardnekkig de oude tags weergeven. Pas als je de mappen “unsharet” en ze daarna weer toevoegt aan de mappenlijst van PMM, wordt ook de mp3-lijst van de Streamium vernieuwd. Ook deze dingen zijn niet verschrikkelijk, maar het wekt de indruk dat de Streamium en vooral de bijgeleverde software nog niet helemaal af zijn. Daar komt de spuuglelijke interface van de Streamium nog bij Ún het feit dat het kastje vreselijk traag op de afstandsbediening reageert. Bovendien besluit het apparaatje op willekeurige momenten dat hij de server niet kan vinden en moet de computer opnieuw worden opgestart.

De Streamium SLA5520 is een leuk apparaat, maar het voelt als een release candidate. Er is niet nagedacht over het uiterlijk van de interface op het kastje en de bijgeleverde software is traag en buggy. Mensen die overwegen een Streamium aan te schaffen, zou ik aanraden om eerst even goed rond te kijken naar mogelijke alternatieven.

Heb jij ook een Philips SLA5520 Wireless Music Adapter?

Ik ga je toch even een goede tip geven : http://www.twonkymedia.de/

Twonky vervangt de buggy PMM software.

Ik zou zeggen download twonky en probeer het uit.

Je SLA-5520 wordt ineens een stuk sneller en menu's gaan een stuk sneller.

Mijn SLA-5500 heeft het na een jaar begeven en ik ben nu een mediacenter aan het bouwen zodat ik geen music player meer nodig ben maar Twonky was voor mij het geld tot op heden absoluut waard geweest.
Eens met d-motion. Gooi die rammelende Philips-software eraf en probeer Twonky of het gratis TVersity. Ik zelf gebruik Twonky omdat TVersity geen NAS-versie heeft.
Hey, bedankt! Ik ga die progjes eens proberen :)
Kun je niet gewoon Windows Media Player 11 gebruiken? Deze herkend meteen de Philips in je netwerk, echter de Philips ziet niet Media player.

Iemand hier ervaring mee?