AMD Athlon X2 BE-2350 Boxed Review

epharm 22 februari 2008, 1.703 views

AMD Athlon X2 BE-2350 Boxed

Pluspunten

• Zuinig
  • Koel (en daardoor stil)
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Goede moederborden verkrijgbaar voor weinig

Minpunten

• Temperatuur sensor niet correct

Waarom aangeschaft?

Na jaren trouwe dienst begaf mijn grafische kaart het (9500Pro@9700Pro). Omdat ik niet bereid was een nieuwe AGP kaart te kopen voor een moederbord en processor (Athlon XP 2500+) die ik al tijden wilde upgraden besloot ik een (tijdelijke) budget-oplossing te zoeken.

Mijn PC staat in de huiskamer en staat de hele dag te draaien, het grootste deel van de tijd doet hij niets of speelt hij MP3's. Bovendien game ik bijna nooit meer. Daarom heb ik gekozen voor een stille en zuinige oplossing. Met 45W TDP was/is dit de zuinigste desktop processor verkrijgbaar binnen mijn budget. De Athlon X2 BE-2350 met ASUS M2A-VM HDMI moederbord en 2GB Kingston geheugen pasten namelijk precies binnen het budget van 200 euro. Bovendien is de combinatie over een jaartje prima te gebruiken voor een HTPC dankzij de HDMI output van het moederbord.

Algemene indruk

Uiteraard was alles bij levering keurig in orde. Nette doos met processor, boxed koeler van aluminium en een case-badge. Op de koeler was een laag thermal paste aangebracht (gn thermal patch, maar pasta!) die ik verwijderd heb en vervangen door Arctic Silver 5 koelpasta.

Prestaties

Natuurlijk is deze processor geen snelheidsmonster, maar over snelheid heb ik niets te klagen. Het bewerken van 12MP foto's met meerdere lagen in Photoshop gaat vlot en prettig. Het afspelen van 1080p H.264 HD films gaat vloeiend en probleemloos (mede dankzij de AMD690G chipset). Het omzetten van een XviD naar DVD-formaat met ConvertXtoDVD duurt ongeveer een uur per film. Perfect voor een processor met dit energieverbruik en deze prijs.

Warmteproductie & overklokbaarheid

Met mijn oude XP 2500+ was ik constant aan het prutsen om er meer snelheid uit te krijgen. Met een Zalman CNPS7000A-Cu (koperen) koeler draaide de 2500+ (op standaard snelheid) al op 31C idle in mijn Silentium T2 kast.

Met de nieuwe processor heb ik nog niet de behoefte gehad tot overclocken. Met Cool'n'Quiet ingeschakeld draait hij idle op slechts 23C terwijl de boxed koeler m.b.v. SpeedFan op slechts 1127rpm draait. Fluisterstil. Zelfs onder full load blijft de koeler op 1100rpm draaien en stijgt de Athlon tot slechts 35C. (Kamertemperatuur: 19C) De lucht die uit de kast geblazen wordt is zelfs niet voelbaar warm. Gezien de temperaturen en de koeler moet overklokken goed mogelijk zijn.

Minpunt is de thermal-sensor van de BE-2350. Die geeft de temperatuur van de processor bijna 10 graden te laag aan. Volgens de sensor is de processor 14C in een kamer van 19C. Volgens het BIOS ligt de temperatuur bijna 10 graden hoger. (Temperaturen die eerder genoemd zijn (23/35C) zijn om deze reden gecorrigeerd en kunnen mogelijk niet helemaal exact zijn.)

Combinatie met AMD 690G chipset

De combinatie van de Athlon X2 BE-2350 met het moederbord met de (ook zuinige) AMD 690G chipset met ingebouwde Radeon X1250 GPU werkt perfect. HD content in H.264 codering wordt vloeiend weergegeven in Mediaplayer Classic en Quicktime 7. Onder Ubuntu 7.10 (x64) werken alle 3D effecten van Beryl/Compiz ook vloeiend. Voor mensen die niet op de PC gamen een perfecte combinatie.

Overig

Over de stabiliteit heb ik in de afgelopen drie maanden niets te klagen gehad, geen enkele crash. Dankzij de SSE2/SSE3 ondersteuning draaien applicaties als Photoshop CS2 snel en prettig. Al-met-al denk ik dat dit de perfecte budget-PC is.

Heb jij ook een AMD Athlon X2 BE-2350 Boxed?

Prima review! Het enige dat misschien mist is een plaatje maar in het geval van en processor boeit dat eigeniljk niet. Iedereen hier weer hoe zo'n ding eruit ziet. 5 sterren.
Thanks.

En op verzoek plaatjes toegevoegd. ;)
Over die temperatuursensor: het BIOS leest gewoon dezelfde sensor uit als een windows progje. Ik denk daarom dat de software die je gebruikt om de temperatuur uit te lezen gewoon niet helemaal lekker is :)
Dat zal waarschijnlijk door SpeedFan komen. Prima programma'tje om fansnelheden aan te passen, maar waardeloos als het gaat om temperatuur uitlezen :/
Ik heb 2 weken geleden ook een vergelijkbaar systeem gebouwd voor m'n ouders.
Asus M2A-VM + Athlon 64 X2 BE-2350

Ik had dezelfde rare temperatuurwaarden als jij (zelfs soms negatief) met minstens 3 verschillende temp uitlees software (niet alleen speedfan dus, ook hwmonitor). Enkel de Bios was correct. Vrij bizar.

Verder was ik ook vrij tevreden op de processor.
Zuining & koel. Ideale 'office' PC.