Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

RoidesPoissons 18 oktober 2012, laatste update op 18 oktober 2012, 2.029 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• stijlvol design
  • duidelijk menu
  • evernote integratie
  • batterijduur

Minpunten

• soms reageert hij met een vertraging
  • scherm zou meer contrast mogen tonen
  • markeringen doorsturen loopt niet vlekkeloos
  • crashen van bijbehorende software

Veelzijdigheid Score: 3
In het algemeen ben ik erg blij met deze ereader. Het apparaat lijkt een soort eenvoud uit te stralen die ik er ook in zoek. Lezen doen we de hele dag, maar ik koop een ereader omdat ik niet wil worden afgeleid door advertenties, email, en eigenlijk ook uiteraard Facebook. Toeveogen van deze functie is wat mij betreft een totaal overbodige feature en bij deze dus ook mijn mening op deze optie: jammer. Sony lijkt verder erg goed in de gaten te hebben wat mensen van een ereader willen. Eenvoud, doeltreffend en een mooie gadget om te zien.

De Sony PRS T2 is strak en stijlvol vormgegeven. De uitstraling van het product doet rustig aan zonder overbodige knoppen, toeters en bellen die me eerder zouden afleiden dan motiveren te lezen. Tijdens het uitpakken van mijn eerste ereader ooit, was ik verrast over hoe dun het apparaat in werkelijkheid is en dat het inderdaad erg weinig weegt.
Punt van kritiek is dat wanneer ik het apparaat schuin tegen het licht houd, ik precies kan zien welke knoppen ik meer of minder gebruik. De zwarte matte finish laat wat betreft klamme maar vooral vette vingers weinig tot de verbeelding over. Echter is dergelijke vlek eenvoudig verwijderd met een droge doek. Het voelt niet als een breekbaar apparaat maar ik zal hem niet snel los in mijn jaszak meenemen. Een hoesje eromheen is wel erg aan te raden. Daarbij vind ook ik het een beetje raar dat de stylus inderdaad niet in of aan de ereader mee mag reizen, maar van Sony los moet worden vervoerd.

Zoals ik al aangaf ben ik te spreken over de handzaamheid van de Sony. Ik heb gelezen over scherpe hoeken of lastig geplaatste navigatie onder het scherm, maar merk daar weinig van. Mede dankzij de gevoelige touch screen is het veranderen van pagina met maar één hand geen punt. Het gewicht maakt ook dat je hem redelijk gemakkelijk aan de onderkant kunt vasthouden, zoals ik gewend ben van het lezen van pockets.

Het scherm is erg prettig en ik het is geen enkel probleem om er uren op te lezen. Het enige kritiekpuntje hierbij is dat ik vind dat het scherm een net iets hoger contrast zou mogen hebben. Als de inkt net iets 'zwarter'/feller zou ogen zou je minder snel een lamp erbij nodig hebben of het lettertype willen vergroten. Ik begrijp daarbij wel dat 't E-ink scherm op dat gebied simpelweg achterblijft bij de hoge resolutie schermen van tablets. Ten opzichte van andere ereaders die ik wel eens heb vastgehad zijn er op de PRST-2 gelukkig erg weinig schermflikkeringen bij het overgaan naar een andere pagina.

De bediening is erg eenvoudig en spreekt naar de verbeelding dankzij een overzichtelijk aantal opties en duidelijke symbolische weergave van functies. In de home screen zie je informatie over het boek dat je als laatste las, met informatie over je vordering zowel grafisch als numeriek. Daarnaast zie je je laatst toegevoegde documenten en drie menukeuzes. Het geheel is overzichtelijk en voldoet aan de wensen om snel aan het lezen te slaan.
Over de snelheid waarmee de Sony soms reageert ben ik minder enthousiast. Alles duurt net even een seconde te lang, wat tot kleine irritaties kan leiden. Eerlijk is eerlijk, ik wil niet wachten, maar het is geen drama.

Wat ik met name veel gebruik is het markeren en doorsturen naar Evernote. Dit is absoluut een geweldige functie en mede de reden dat ik specifiek deze ereader graag wilde hebben. Het doorsturen van markeringen gaat erg snel. Helaas stuurt hij alleen bij bepaalde boeken maar telkens een max. aantal woorden door en heb je dus markeringen die niet compleet zijn. Dit is niet bij alle boeken zo, dus dat heeft wellicht te maken met beveiliging die op het boek zit. Als je onderaan de pagina een zin wil markeren komt telkens het woordenboek in beeld, waardoor het markeren erg lastig is, daar lijken ze niet goed over na te hebben gedacht. Als je een half woord bent vergeten te markeren en het daarna alsnog markeert pakt hij de verschillende stukken apart als je het doorstuurt (ookal valt dit midden in een woord). Dit zijn allemaal kleine details aan het werken met markeringen wat soepeler zou kunnen. Desalniettemin is het een handige functie als je zonder al te veel te worden afgeleid snel teksten of citaten op wil slaan.

De Evernote Clearly integratie is ook erg handig. Het is gemakkelijk om artikelen vanaf internet met Evernote Clearly op te slaan en ze later rustig te lezen op je reader zonder adds en andere afleidingen.

Notities maken met de stylus (via een tekening/handschrift of het ingebouwde toetsenbord) werkt prima. Het scherm reageert dus niet zo snel als dat van een tablet, maar daar wen je wel aan. Inmiddels gebruik ik het heelveel.
Minpunt ten opzichte van de bijhorende software voor m'n Mac was dat ik meermaals een probleem had met het crashen van het programma en met het syncen van epubs. Telkens als ik er één bijzette, ging een ander er vanaf en vice versa. Uiteindelijk heb ik de moed opgegeven en lukte het me om via mijn Dropbox account de epubs zonder enig probleem te downloaden. Ook heb ik hierdoor gemerkt dat het gemakkelijker is om via het apparaat zelf boeken te kopen en te downloaden.

Het opladen via je computer met de bijgeleverde USB kabel gaat prima en de batterij van het apparaat gaat erg lang mee.

Ondanks wat kritiekpuntjes (waarvan er hopelijk een paar met softwareupdates verbeterd worden) ben ik heel erg tevreden met de Sony PRS T2.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?