Specificaties GF GTX 660 Ti (967MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5 Review

BennyU 16 oktober 2012, laatste update op 20 oktober 2012, 1.353 views

Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5

Pluspunten

• Windows 7 & 8 ondersteuning middels vendor drivers
  • Bleeding-edge state-of-the-art kaart
  • 2GB geheugen
  • Ondersteunt 3D Actieve schermen/SmartTV's met HDMI 1.4
  • Is uitgebreid behandeld op deze site

Minpunten

• De prijs is nog vrij fors, maar je moet er wat voor over hebben.
  • Windows zal zelf geen drivers Online vinden voor deze kaart via Apparaatbeheer

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Info vooraf:
Pricewatch van deze kaart: http://tweakers.net/price...gtx660-ti-dc2og-2gd5.html (Ik heb er 273 euro voor betaald op 12 oktober 2012)
Productinformatie OEM (Asus): http://www.asus.com/Graph...eries/GTX660_TIDC2OG2GD5/
Drivers OEM (Asus Windows 7/8 x64): http://support.asus.com/d...odel=GTX660+TI-DC2OG-2GD5
Drivers nVidia (Win8/7 x64): http://us.download.nvidia...ta-64bit-english-whql.exe

Deze videokaart vervangt mijn Gainward GTX460GoldenSample. Ik heb in de woonkamer een Media-all-in-One-PC staan met meerdere besturingssystemen er op en allemaal in samenwerking met de UPC Horizon en een Samsung 40" SmartTV met actieve 3D-ondersteuning.

Probleem van de GTX460 GS was dat hij maar HDMI1.3 ondersteunde en eigenlijk nog niet voorbereid was op de fratsen die Televisieland nog zouden verzinnen. Voor de moderne 40" SmartTV met 3D die ik heb, zei Cyberlink PowerDVD dat voor het correct weergeven van 3D-bluray het nodig was om een HDMI 1.4-capable graka te gebruiken.
De vorige 460GS-kaart is tenslotte al bijna 22 maanden oud. Ter vervanging en ter ondersteuning van mijn nieuwe SmartTV met 3D, heb ik dus de Asus GTX 660Ti 2GB aangeschaft. Ik had eerst een GTX 550Ti in mijn handen gekregen, maar deze bleek bij lange na niet voldoende te presteren om ook aan mijn hobbymatige videobewerkingsbehoeften te voldoen.

Deze korte review is geschreven vanuit het perspectief van een Windows systeembeheerder (MCTS), niet speciaal een overclocker of ervaren gamer dus!

Op de benchmarks die elke Windows PC in huis heeft kon ik de volgende resultaten vastleggen. Hier de Windows Prestatie Index Scores voor 3D/Gaming/Desktop in Windows 7 & 8.
  • GTX 460 Golden Sample
  • 7,6 (Windows 7 Prestatiebenchmark van 0,0 t/m 7,9)
  • GTX 550 Ti
  • 7,4 (Windows 7 Prestatiebenchmark van 0,0 t/m 7,9)
  • GTX 660 Ti 2GB (deze kaart)
  • 7,9 (Windows 7 maximaal aan de schaal van 7,9 - onmeetbaar onder Windows 7)
  • GTX 660 Ti 2GB (Win8)
  • 7,9 (Windows 8, Prestatiebenchmark van 0,0 t/m 9,9)
Driver Ondersteuning
Zowel Windows 7 drivers welke meegeleverd zijn werken meteen, maar ook de hierboven vermeldde downloadlinks geven toegang tot softwarematige ondersteuning van deze grafische kaart. Hij zal in Windows Apparaatbeheer niet automatisch de juiste driver vinden bij "Zoek nieuwe drivers voor dit apparaat Online..." op het moment van schrijven althans. Dit zal te maken hebben met de nieuwigheid van deze kaart. Een beetje tweaker zeurt hier echter niet over. Het downloaden en installeren van drivertjes is een appeltje eitje toch? :)
Nou het nog betere nieuws: De Windows 7 meegeleverde drivers werken ook prima onder Windows 8. De drivers van de Asus (OEM) site bieden Windows 7 aan, maar ondersteunen in de praktijk ook Window 8 (Getest met de RTM-build van Windows 8 ). Op de nVidia site zijn ze al meer voorbereid en daar ondersteunen ze het al om een selectie te maken tussen Windows 7 en 8 drivers. Al is mij tot op heden onduidelijk wat hierbij het markante verschil zou moeten maken.
Voor de benchmarks heb ik onder Windows 7 de meegeleverde drivers op CD gebruikt en op Windows 8 die van de OEM (Asus) gedownload en ge´nstalleerd.

Mogelijkheden van de kaart
De kaart is duidelijk aan de bovenkant van het mainstream segment gepositioneerd. Met zijn bleeding-edge technologie zoals je hier na kunt lezen:
en hier:
en hier nog een keer uitgebreid:
Dit is tevens de reden dat ik deze review kort houd, de redactie heeft er al veel tijd in gestoken tenslotte.
O-)

Ervaring
Ik heb met deze kaart na installatie de Asus 3D Wizard doorlopen voor het instellen van mijn 2e scherm, een Samsung 40" 3D SmartTV met Actieve Bril. Hierbij kun je duidelijk al merken dat het 3D-scherm gebeuren heel goed ondersteunt wordt. Dit in tegenstelling tot de GTX460GS. De GTX550Ti haalt ook wel de 3D-rendering naar voren, maar is lang niet zo soepel. Om het kort te houden: Heb je een media-PC in je woonkamer en wil je die gebruiken om je 3D-TV van vette graphics te voorzien, dan is deze grafische kaart een ultieme move in je hardware assortiment. Ik heb Prometheus gekeken met actief 3D-brilletje op deze kaart (Vanuit Windows 7 met PowerDVD 12 dus) en dat zag er echt verbluffend uit.
Voor 3D-beeldbewerking is deze kaart ook zeer geschikt. En ook heb ik mij laten adviseren dat deze kaart voor Overclockers nog leuke perspectieven biedt. Maar dat laatste heb ik zelf niet getest. Ik houd mijn hardware liever stabiel en verkoopbaar als deze weer verouderd dreigt te raken.

Vereisten
De kaart vereist dat je een voeding hebt die 2x stroom kan leveren voor de grafische kaart. Dit zal in de meeste betere voedingen met los te klikken kabelsetjes, niet zo'n probleem vormen. Voor oudere voedingen of minder uitgebreide zit er een extra 2xMolex naar PCIe-voeding-kabel-omzet-plug bij. Ook is het nodig dat je minstens 300MB vrij hebt voor het installeren van de bijbehorende driver-applicatie. Verder is het aanbevelenswaardig om een recent besturingssysteem zoals Windows 7 of 8 te gebruiken voor deze nieuwe kaart, om er ook optimaal gebruik van te kunnen maken. Voor deze review is niet getest met Windows XP maar volgens de specs zou dat wel moeten kunnen. Echter, dit is een DirectX11-kaart met CUDA, Fysics en 3D-ondersteuning via HDMI 1.4 standaard, dus Windows XP-computers zijn zeker niet aan te bevelen voor deze kaart. Kan ik zo al zeggen vanuit mijn ervaring als techie.

Verder kan ik er niet veel over zeggen. Wellicht werk ik deze review later bij wanneer ik meer ervaringen heb te delen. Maar tot dusver is dit mijn overwegend positieve beeld bij de kaart. Een echte kaart voor de tweaker, de gamer en de trendsetters annex early adopters die een gemiddelde prijs er voor over hebben.

Heb jij ook een Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5?

Ja het is een goede videokaart in zijn klasse. Ik heb hem nu zelf een kleine week en hij bevalt prima. Hij is muisstil je hoort hem echt niet en hij klokt goed over, de gpu loopt makkelijk meer als 1300MHz en het geheugen loopt op zijn sloffen 7000MHz. Ik had hem nog wat goedkoper want ik kocht hem van iemand van de Asus-stand op een beurs. Maar all-in-all een goede kaart!
Heb je er ook een receiver tussen staan, en ondervind je daat geen problemen mee?
Je boelt voor 3D? Nee, de 3D-receiver zit in mijn tv ingebouwd.
En anders, vertel even wat specifieker wat je bedoelt.
Hij bedoelt receiver als hdmi geluidsversterker, waar je dus speakers op aansluit enzo :)
Ik heb er een Logitech Z5500 setje op aangesloten, staat vlak naast elkaar allemaal, geen probleem. (Maar die heeft geen HDMI-ingang zelf, gaat via de Videokaart, via PC, via 3x stereo, richting DTS geluid e.d.)
Dan kun je de vraag van lip helaas niet beantwoorden. maar ik geloof niet dat die problemen geven.

Daarnaast, is het niet verstandig om je versterker op optische kabels (toslink) aan te sluiten?, ik verwacht dat het geluid dan toch wat beter is :)
Toslink is ook in het assortiment kabeltjesland aanwezig hier. Gebruik ik voor de digitale audio van de tv. Tussen PC en Speakers heb ik het nooit precies werkend gekregen zoals ik wou. Iets met dat het maar 2-kanaals is vermoed ik, mag iemand me nog es uitleggen.