Specificaties Tower, 3 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK4480B-EC Review

et36s 23 februari 2008, 3.313 views

Antec New Solution NSK4480B-EC

Pluspunten

• solide bouw
  • prijs
  • inbouwmogelijkheden

Minpunten

• koeling
  • beperkte ruimte

Kwaliteit voeding Score: 4
Een mededeling vooraf
De voeding is vervangen door een Be Quiet Dark Power PRO 450W. De voordelen hiervan zijn dat hij geschikt is voor ATi Crossfire (2xPCI-E) aansluitingen. De kabels gesleeved zijn. Meer vermogen heeft, nog stiller en nog efficiŽnter (88%) zijn werk doet. En daarbij modulair opgebouwd is.

De outtake 120mm fan is vervangen door Noctua NF-S12-800. Die produceert nog minder geluid (slechts 8dB!) en verzet meer lucht.

De reden dat ik daarvoor gekozen heb omdat ik toch wel een behoorlijk systeem in de behuizing heb gestopt. (E8400 3.0Ghz Wolfdale, Gigabyte EP-DS3R, ATi Radeon 3850, 4096GB DDRII geheugen) Met de woorden: kwaliteit, stabiel, betrouwbaar, stilte, energiezuinig en krachtig in het achterhoofd. ATi raadt namelijk een 450W voeding aan.

Afwerking
De afwerking is prima. Er worden voldoende schroeven en reserveonderdelen meegeleverd. De panelen zijn van zijn van staal en voelen degelijk aan. De voorzijde is van plastic/kunststof Voor de opening van de behuizing en de inbouw van de onderdelen heb je een kruiskopschroevendraaier nodig. Dit geldt voor alle onderdelen. Dus je bent wel even bezig. De plek waar de harde schijven worden gemonteerd zijn voorzien van rubberen ringen zodat de resonantie van de harde schijven niet wordt doorgeven aan de behuizing. Er zijn vrijwel geen scherpe randen te vinden dus ook dat is orde.

Stabiliteit
De behuizing staat stabiel. Dit is mede te danken door zijn gewicht van 8KG

Mogelijkheden
Voor een minitower of zoals Antec het zelf omschrijft. ‘Super Mini Tower’ zijn er voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor een behoorlijk systeem. Er past een full-size ATX moederbord in. Er is intern plek voor 3 x 3,5” harde schijven en ruimte voor 3 x 5,25” Ook is het mogelijk om nog 2 x 3,5” plekken te voorzien van een cardreader/floppy. De behuizing is niet echt ruim. Toch valt het inbouwen van de onderdelen reuze mee. Dit komt mede doordat je de voeding vanaf de bovenzijde op zijn plek kan plaatsen. Doordat de ruimte beperkt is is de behuizing alleen geschikt voor een mid-range systeem. (dus er is geen plek voor een 8800-GTX in SLI) De voorzijde is slechts voorzien van een tweetal USB poorten. Een ATi 3850 is Crossfire is wel mogelijk mits je de voeding vervangt door een voeding met meer vermogen.

De Voeding
Dat is een Antec 380W Earthwatts, 80 plus gecertificeerde voeding. De voeding bevat 2 lijnen die 12V / 17A leveren. En is van elke denkbare aansluiting voorzien. O.a. een PCI-E aansluitingen. 4x Serial ATA, en verscheidene molex aansluitingen. Helaas zijn de kabels niet gesleeved voor een nette afwerking. De voeding is behoorlijk stil ondanks zijn slechts 80mm fan aan de achterzijde. Tevens wordt een netsnoer meegeleverd.

Koeling
Achter in de behuizing vind je een regelbare (stille) 120mm ventilator. Aan de voorzijde is plek voor een enkele 80mm ventilator. Helaas wordt er geen 80mm ventilator meegeleverd. Er is wel een airduct voor de processorkoeler geinstalleerd. Voor de beste airflow is het verstandig om toch die intake fan te installeren. (die je dus zult moeten bestellen)

De vormgeving
Die vind ik goed. Zeer strak en degelijk design. De power knop had beter gemogen. Die is nogal klein en doet me denken aan zo’n reset knop die je amper in kan drukken. De USB aansluitingen zien er goed uit. De activiteit van de hd en processor worden weergegeven door fel blauwe led verlichting.

Installatie
De installatie van onderdelen neemt wel wat tijd in beslag. Niet omdat het ontwerp van de behuizing te wensen over laat maar wel omdat je alle onderdelen zult moeten vast schroeven. Er worden geen rails bijgeleverd en er is ook geen kliksysteem beschikbaar. De handleiding is vrij kort (niet in het Nederlands?) maar, eigenlijk overbodig. Ik bedoel iedereen kan een schroef aandraaien ;)

Modbaarheid
Waarschijnlijk is creativiteit de enige beperkende factor wat betreft de modbaarheid van de behuizing. Hier heb ik verder geen oordeel over. Voor mij is het dus belangrijk dat de behuizing degelijk is en ga daar dus ook niets aan modificeren.

De prijs/Conclusie
Over de prijs ben ik zeer goed te spreken. Voor +/- 71,95,- krijg je namelijk een ‘Super Mini Tower’ met volop inbouwmogelijkheden in een beperkte ruimte. Plus een voeding die 80Plus gecertificeerd is (dus efficiŽnt) stil is en volop aansluitingen heeft voor een mid-range systeem.

Heb jij ook een Antec New Solution NSK4480B-EC?

Goede review :)
Werken de antivibratieringen voor de harde schijf een beetje goed? De duurdere kasten van Antec gebruiken namelijk een iets ander systeem.
En heb je zelf ook nog een intake-fan bijbesteld of niet?

Ben je van plan te gaan overklokken? Gezien de keuze van je case wellicht niet, maar vroeg het mij alleen af.

Mooie review... van een mooie kast.
Ik heb wel het gevoel dat die rubberen ringen de schijven enigsinds dempen maar goed onderbouwen kan ik het niet.

Ik ga over enkele dagen nog wel een overklokpoging wagen maar ik ga zeker niet de maximale waarden opzoeken. 3600Mhz wil ik op zijn minst halen. Dat moet met dit moederbord welke 1600Mhz FSB OC (out of the box) ondersteunt mogelijk zijn.

De intake fan heb ik nog niet aangeschaft Ik ben nog op zoek naar de Noctua RF-800 fan (stilte) maar, kon die niet bij die webshop bestellen.

Update

Heb mijn Raptor 74GB 10.000RPM nog even aangesloten zonder de rubbers en het maakt wel degelijk verschil het hoge ratelgeluid van de RAPTOR wordt gedempt en er ontstaat een lagere toon die niet storend is. Op de WD 500GB GP heeft het vrijwel geen effect omdat die schijf al stil van zichzelf is.

[Reactie gewijzigd door et36s op 24 februari 2008 18:41]

Ik heb me toch wel diep gesneden toen ik een frontpanneeltjes eruit wou halen voor een dvdrw...

Nog wat negatieve puntjes:
- geen 120mm intake mogelijk
- frontpaneel is zodanig onefficiŽnt gebouwd dat het de intakefan verhindert om efficiŽnt te koelen.
- de draagrail voor de psu is niet ontworpen voor psu's met 120mm fans (wordt wat belemmerd)
- zijpanelen klepperen
- tricoolfan is verre van stil en niet tempgestuurd
- heeeeeel crappe behuizing. Een ATX-mobo eruit halen is een ramp.

Maar toch is het prijs/kwaliteit een van de beste kasten op de markt en ik heb dan ook al ettelijke pc's met deze kast samengesteld.
Ook wilt het frontpaneel gaan trillen wat een brommend geluid oplevert wat best opvalt. Heel iritant, maar ik heb het nog niet kunnen oplossen