Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

xavierk 16 oktober 2012, laatste update op 16 oktober 2012, 1.474 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Accuduur
  • Meer boeken dan je zou kunnen meenemen

Minpunten

• Scherm
  • Applicaties

Veelzijdigheid Score: 2
Ik ben n van de winnaars van deze wedstrijd: http://tweakers.net/plan/...wintig-e-readers-weg.html
Helaas zijn de inzendingen nooit openbaar gemaakt, behalve op Gathering of Tweakers door enkele deelnemers zelf, waardoor een hoop creativiteit niet de aandacht krijgt die het verdient.

Helaas kwam mijn exemplaar door vertraging bij Bol.com pas erg laat aan, vandaar nu pas deze review.

Prijs:
Dit apparaat staat voor 131,90 in de pricewatch op dit moment. Maar er is veel concurrentie: http://tweakers.net/pricewatch/cat/804/e-readers.html
Het is al mogelijk een 6" 600x800 e-reader te kopen vanaf 77, iets meer dan de helft van de prijs van deze Sony. http://tweakers.net/price...er-go-(zwart-6-inch).html

Featureset:
Ik zal hier niet te veel woorden aan verspillen, aangezien ik niet op andere functies dan het lezen van boeken, waarvoor je dit apparaat koopt, heb gelet. Er staat een aantal applicaties op de PRS-T2, zoals een browser, een picture viewer, en Facebook. Dit is allemaal niet veel soeps en hiervoor koopt men dit apparaat ook niet. Dankzij de lage resolutie, de lage verversingssnelheid van het scherm en het gebrek aan kleur is browsen een ervaring die doet terugdenken aan het IE6 tijdperk, alleen trager.

De software:
Zodra je de Reader verbindt met je PC (vanwege de Adobe DRM noodzakelijk om boeken aan te kunnen schaffen e.d.) kan je direct vanaf de Sony de "Reader for PC" software installeren. Verwacht hier niet te veel van!
Ik heb een screenshot bijgevoegd - het is een erg standaard programma, eigenlijk zou een link naar de Boekwinkel hebben volstaan.

Het betreft hier duidelijk de Bol.com editie aangezien de software onder Boekwinkel de Bol.com ebook store verstaat. En niet de Sony Reader Store, die ook bestaat.

De prijzen van de ebooks zijn daar ongeveer de prijs van een nieuw boek bij de Bruna e.d. maar zijn niet concurrerend met het grote aanbod tweedehandsboeken van Bol.com, Amazon e.d. Het is niet voor te stellen dat een ebook duurder moet zijn dan een fysieke kopie. Immers: er moet sowieso een Reader van, in dit geval 140, aangeschaft worden. Goedkoop is (legaal) digitaal lezen dus zeker niet. Tegenvallend.

Het scherm:
Ik heb een foto bijgevoegd - de Sony naast een echt boek. Het valt op dat de Sony kleiner is, met kleinere letters. Bovendien heb ik een foto bijgevoegd van enkel het scherm, de ghosting en aliasing van de letters zijn goed te zien. Er zit wel een soort overdrive functie op het scherm, waardoor het erg knippert e.d. als je van pagina wisselt, maar het verhelpt de ghosting wel. Nergens in de instellingen is dit uit te zetten voor wie hier geen prijs op stelt.
Het lezen op de Sony e-reader doet denken aan het lezen van een slecht gekopieerd exemplaar van een echt boek. 800x600 is gewoonweg te weinig, zelfs met de 16 tinten anti-aliasing.
Andere fabrikanten zijn hier wl achter en hebben readers met een verticale resolutie van 1024 op de markt gebracht.

Ergonomie:
Het apparaat is dunner dan alle serieuze boeken, en gelet op de 2GB opslag kan je hier een hoop ebooks op kwijt, meer dan je zou kunnen meenemen. Ergonomisch is het dus wel. Toch, vanwege de beperkte afmetingen van het scherm niet de volle punten. Als je gewend bent aan de leesbaarheid van een echt boek dan is dit een stap terug.

Accuduur:
Een echt boek heeft natuurlijk geen accuduur, neem lekker de tijd. Het is de taak van fabrikanten om dit te benaderen, dat lijkt te zijn gelukt. Ik heb het apparaat nu zo'n 2 weken kunnen gebruiken, en heb nog niet hoeven te laden.

Prestaties:
Uit de uit-stand hervatten duurt vrij lang.
Uit de slaapstand kost bijna geen tijd.
De prestaties zijn gewoon goed, alleen het gevoel van snelheid heeft het apparaat niet echt omdat het wisselen van pagina door de lage verversingssnelheid van het scherm zo veel tijd kost.

Ik hoop dat ik met deze review inzichtelijk heb kunnen maken in welke opzichten het apparaat verschilt van een traditioneel papieren boek. Zelf ben ik nog niet overtuigd van e-reader technologie, deze Sony heeft daar geen verandering in kunnen maken.

EDIT: Toen ik deze review op Bol.com wilde plaatsen kreeg ik de volgende foutmelding -

Sony Reader™ (PRS-T2) - Zwart | Sony
Touchscreen | E-Inkt | 6 inch | 2 GB | Wifi | Micro-usb
Wij wijzen je graag op het volgende:
Je review-tekst bevat woorden die niet zijn toegestaan. Pas je taalgebruik aan.

Uiteindelijk heb ik een zeer ingekorte versie moeten insturen daar, en dan krijg je ook nog eens deze melding: Als je review aan onze richtlijnen voldoet, kun je deze binnen enkele dagen op de site zien.
Kortom: verwacht op Bol.com niet een representatief beeld van alle meningen over dit apparaat.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?

Ik heb deze ook en lees boeken met Verdana lettertype, grootte 3. Persoonlijk vind ik het juist wel prettig lezen. Kleinere formaat was even wennen. De rest heb ik verder ook niet uitgeprobeerd, maar boeit me ook niet :)
Dit snap ik cht niet, ik heb zelf nu al een poosje een e-reader (eerste type sony met het pearl scherm) en heb hier werklijk nog nooit last van gehad. Je kan echt geen pixels zien. De analogie met pixels op een computerscherm of tablet kan je niet trekken omdat deze techniek heel anders is.

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 16 oktober 2012 18:01]

moet eerlijk zeggen dat ik me dezelfde bedenking maakte..ook ben ik gewoon van pockets te lezen mss dat ik daardoor minder issues heb met het formaat ofzo..ik lees zonder margins kleinste formaat maar alles is perfect scherp..is een hogere resolutie beter..bwa ja, maar alles is bij mij perfect en duidelijk leesbaar zo..imho