Canon Speedlite 430EX Review

35517 20 februari 2008, 2.137 views

Canon Speedlite 430EX

Pluspunten

• Mogelijkheid tot bouncen van licht
  • Kantelen en draaien
  • AF-assist beam
  • Mee te nemen bij "body-upgrade"
  • Geavanceerde lichtmeting (E-TTL)

Minpunten

• Relatief dure aanschafprijs

Features Score: 5
Ik schiet vaak op schoolfeesten waar het erg donker is en voorheen altijd met een compactcamera. Het was eerder regel dan uitzondering dat mensen met hun ogen half dicht of met rode ogen op de foto stonden, om maar niet te spreken over de bleke gezichten, hier kom ik al bij de eerste twee voordelen van het gebruik van een externe flitser: Je kunt hem richten en je kunt het licht laten bouncen via het plafond. Dit zorgt voor veel natuurlijker belichte gezichten en je kunt het licht geheel naar je eigen hand zetten. De kantel en draaibaarheid zorgt ervoor dat je ook in de portretstand makkelijk via het plafond kunt bouncen zodat het te fotograferen onderwerp/model niet van een kant belicht wordt.
Nog een groot voordeel is de geavanceerdere lichtmeting waardoor je in de automatische stand prachtig belichte foto's kan krijgen. Naast de automatische stand bied de flitser ook de mogelijkheid om alles handmatig in te stellen, onafhankelijk van de op de camera ingestelde sluitertijd. Zelf heb ik dit nog niet gebruikt maar ik kan me voorstellen dat hier genoeg situaties voor te bedenken zijn.
Wat ook erg fijn is, is dat de flitser voor het autofocusmechanisme een rode lichtstraal uitzend waardoor ook in het donker goed automatisch scherpgesteld kan worden.

Veel mensen die denken dat hun opklapflitser prima is en je gek bent als je zóveel geld zou uitgeven voor enkel een flitser. Ik moet eerlijk toegeven, zelf dacht ik ook dat het enorme geldverspilling was, totdat ik een camera met 430EX mocht gebruiken. Toen ik een dSLR had gekocht heb ik deze er meteen bij besteld en er geen moment spijt van gehad, en weet zeker dat ik hier nog jaren plezier van zal gaan beleven, vooral ook omdat ik bij een upgrade van m'n body de flitser gewoon mee kan nemen.

Heb jij ook een Canon Speedlite 430EX?

Bedankt Gangsteroo voor je review. Wat ik alleen een beetje mis is een review van de betreffende flitser. Je review is een vlammend betoog voor de externe flitser, maar zegt verder weinig over het kunnen van dit specifieke modelletje.
Zelf zit ik te dubben of ik de 430EX of de 430EX II zal nemen. Ik kom er op de diverse productreviews niet uit.
Wellicht een btje off-topic: probeer het apparaat eens draadsloos met slave functie te gebruiken! Dat is echt een wereld aan mogelijkheden die aan je opengaat.

Tevens als puntje van kritiek: je review is erg algemeen met betrekking tot losse flitsers. Ik kan m volledig overnemen als ik mijn Sony AM56 bespreek. Probeer ietwat specifieker te zijn betreffende bouw, duurzaamheid en mogelijkheden van deze flitser. Heb je trouwens de nieuwere versie (met knop om m te ontgrendelen) of de oude (met schroefwiel)?

Veel goede foto's gewenst!
Mja ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal dus iets specifieks is voor mij moeilijk te zeggen ;) en ik heb de oude versie met schroefwiel (aanschaft in november '07)