Arctic Accelero S2 Review

timskiej 22 mei 2008, laatste update op 22 mei 2008, 2.864 views

Arctic Accelero S2

Pluspunten

• Prijs!
  • Prestaties
  • Geluidsproductie
  • Mogelijkheid tot plaatsen extra fans

Minpunten

• De NB kan soms in de weg zitten zoals bij mij

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Fotos zullen er morgen worden bijgeplaatst.

Dit is mijn eerste review hier op Tweakers. Ik ga er nog meer schrijven oa over mijn Antec P150, Scythe Mugen en misschien Nexus fans.

Deze review gaat over de videokaart koeler van Arctic. Ik had eerst een Zalman VF-700CU maar deze maakte een storend geluid op 5V. Door de zalman kreeg ik mijn pc niet stiller en hub dus maar een Arctic aangeschaft.

Mijn systeem

outtake: 1 x 120mm nexus @ 6V
fan op Scythe Mugen: 120mm nexus @ 6V
Case: Antec P150

Verpakking

De Arctic Accelero S2 komt in een makkelijke plastic verpakking die je heel makkelijk open kan maken in tegenstelling tot sommige gelijmde of geniete verpakkingen.
In de verpakking bevind zich het koelblok (doh :D ), RAM koelblokjes, handleiding, benodigde schroefjes en natuurlijk een echte Arctic Casebadge. 8-) Op het koelblok zit al voorgesmeerde koelpasta. Dus dat is makkelijk met installeren. Er zit ook een PCI bracket bij met een roostertje erin zodat er wat lucht naar buiten kan.

Lijstje met compitabele videokaarten
5950 - 5200 series
GeForce 4 Ti series
GeForce 4 MX series

Installatie

Ik heb eerst mijn VF-700CU van Zalman eraf gehaald en de core van mijn 7600GT schoongemaakt. Ik moest effe kijken hoe de installatie van het grote koelblok liep maar in de handleiding staat alles beschreven. Het was even puzzelen maar onder het koelblok zitten twee plak strips. Als je die eraf haalt kun je de afstandsbusje erop plakken. Ja plakken :P erg handig namelijk want anders zit je uren te priegelen. Op het koelblok zitten meerdere gaatjes en in de handleiding staat welke jij moet gebruiken voor je videokaart.

Tot mijn verbazing liep de installatie van het koelblok erg eenvoudig. Nadet je de afstandsbusjes hebt geplaats zet je je videokaart er zo op dat de busjes met de gaatjes van je VGA kaart overeenkomen. Daarna schroef je er 4 kleine schroefjes in zodat het koelblok vast zit op de core.

Ik raad wel aan om eerst de RAM koelblokjes te plaatsen! Omdat je er later slecht/niet bijkomt als je het koelblok al hebt gemonteerd. Ik zelf heb de blokjes niet gebruikt omdat de RAM blokjes van de zalman koeler er nog opzaten. Ik heb wel gelezen dat de RAM blokjes van de Arctic minder goed plakken maar hier heb ik dus geen ervaring mee.

Er zitten verder nog twee klemmetjes bij zodat je de kaart zelf aan de radiator kan vastmaken. Dit zorgt voor een beetje meer druk en stevigheid neem ik aan.

Nu de radiator op mijn 7600GT zat wilde ik hem gaan installeren op mijn moederbord. Helaas was de radiator te groot want mijn Zalman koelblok op mijn Asus A8n Sli Se zat in de weg.
Ik heb dit opgelost door 2 cm van het blokje af te zagen. Op de onderkant van de radiator zit nog een soort van zwart beschermkapje of waar het ook voor dient. Deze heb ik er ook af gehaald.
Na wat zagen in mijn koelblok had ik eindelijk mijn 7600GT in mijn PCI-E slot zitten.
De installatie heeft ongeveer 40 minuut geduurd in totaal met het bewerken van mijn nortbridge koelblok.

Modbaarheid

Je kan er een turbo module voor kopen van Arctic. Dit zijn ventilators die je erop kan zetten. Maar je kunt natuurlijk ook er zelf een op modden met een tie-wrap oid.

Resultaten

Voor de Arctic had ik een Zalman VF700-CU. Ik heb de kaart lichtjes geoverclocked.

Koeling: Zalman VF700-CU
Voltage fan: 7 Volt
Core Speed: 590 MHz
Mem Speed: 730 MHz
Temp Idle: +/- 36’C
Temp Stressed: +/- 50’C

Koeling: Arctic Accelero S2
Voltage fan: nvt (passief)
Core Speed: 590 MHz
Mem Speed: 730 MHz
Temp Idle: +/- 38’C
Temp Stressed: +/- 48’C

Na een kleine stress test van 20 minuten schommelde de temperatuur tussen de 47 en 48 graden.

Het heeft misschien te maken met mijn Scythe Mugen waarvan ik de fan aan de onderkant heb gemonteerd zodat de NB en de VGA ook nog wat luchtstroom hebben. Dit zal niet super veel zijn omdat het een 120mm Nexus fan is die op 6V draait (op 5V starten ze niet op)

Conclusie _/-\o_

Ik ben heel erg tevreden met de Arctic Accelero S2. Hij koelt hetzelfde/beter als mijn Zalman die ik eerst gebruikte maar dan zonder ventilator. De radiator is best groot en kan soms voor problemen zorgen met de NB koeler zoals in mijn geval. Dit is makkelijk op te lossen en is geen reden om hem niet aan te schaffen. Als ik er een ventilator op mod zullen de temps nog lager zijn maar ik zie geen reden om dit te doen omdat de temps al uitstekend zijn en hij nu passief kan draaien. Vooral de prijs wat het ding kost is absurd laag voor wat je ervoor krijgt.

-------------Aanpassing-----------------

Ik heb vandaag twee 92mm Nexus fans erop gemonteerd op 7v en heb de kaart lichtjes geoverclocked naar 600MHz voor de Core en 715MHz voor het geheugen.
Ik heb de kaart toen een dik half uur gestressed en de temperatuur schommelde tussen de 40 en 42 'C.

Na de vraag van Player-X heb ik even opgemeten hoe hoog het ding uitsteekt tov de kaart.
Dit is een kleine 4 centimeter. Als je het kapje verwijdert waar "Accelero S2" op staat scheelt je dat n CM.

Heb jij ook een Arctic Accelero S2?

Hey heb een vraag je over de hoogte van de koeler, zou je die kunnen meeten wil hem in een HTPC gebruiken maar nergens is er info te vinden over de hoogte van de koeler hoeveel hij uitsteekt.
Want in HTPCs is hoogte vaak een probleem

Zie tekening hier van wat ik bedoel op het plaatje van de ASUS 7600GT silent review die ik een tijdje geleden heb gescheven

[Reactie gewijzigd door player-x op 22 mei 2008 12:59]

Ik heb hem ook maar alvast in de review gezet.
Mooie review, duidelijk en met veel info, ook de installatie is goed beschreven.

Ik weet alleen zeker dat er geen Arctic Silver op zit, maar waarschijnlijk iets van Arctic Cooling MX-1 o.i.d. Arctic silver wordt namelijk gemaakt door Arctic SIlver Inc. en niet door Arctic Cooling :)

By the way, twee keer VF700 bij de resultaten? Moet de tweede geen AC S2 zijn?

[Reactie gewijzigd door Proto op 20 februari 2008 20:48]

Misschien is het handig om helemaal aan het begin uit te leggen wat de Arctic Cooling Accelero S2 voor een ding is. Ik had wel al snel door dat het om een videokaart koeler gaat (ook omdat ik weet dat een VF-700 een zalman videokaart koeler is) maar dat het een waterkoeling set is dat had ik pas halverwege door. En een fotootje doet ook wonderen :)
Verder is het een prima review, leest lekker weg. Ooh heb ik op de valreep toch nog een vraag, je zegt dat de prijs zo goed is van het ding maar wat heb jij ervoor betaald dan?
het is geen waterkoeling setje hoor... Het is gewoon passief. Geen ventilator dus, maar deze zou je er wel op kunnen bouwen voor betere resultaten.
Hmm.. :X ik vond het al zo gek... Bij het woord 'radiator' denk ik gelijk aan waterkoeling. Misschien is het beter om dit woord te vervangen door 'koelblok'. Dat voorkomt nog meer van dit soort foutjes...
Nee "radiator" is in dit geval de juiste benaming, ook al is het technies niet juist en zou er eigenlijk convector gebruikt moeten worden.

Een radiator verliest door convectie zijn warmte en zo goed als niet door straling (radiatie)
Bedankt voor de puntjes die ik nog moet aanpassen!
Bovenaan staat dat de fotos er morgen op verschijnen.
Ik post er ook nog een lijstje bij met compitable videokaarten.
De foutjes ga ik nu aanpassen.

Ik heb hem bij Azerty gekocht en daar kost die 13 euro als ik me niet vergis?
Anders raadpleeg effe de pricewatch.

[Reactie gewijzigd door timskiej op 20 februari 2008 21:22]

Duidelijke review, erg netjes :)

En als die S2 de VF700Cu eruittrekt terwijl hij passief is, serieus goede prestatie dan! Kan je de beide eens proberen te vergelijken met iets ''heters''? Zoals een 8800-series bv.
Bedankt :)

Helaas heb ik geen 8800 of je wilt er een doneren :Y)
Maar de S2 past ook niet op de 8800 dan heb je de S1 rev 2 nodig volgens hun site.

edit

Lijstje met passende kaarten erin gezet.
Ik ga morgen reviews maken van mijn andere hardware.

[Reactie gewijzigd door timskiej op 20 februari 2008 23:26]

Nette review, maar ik vind het wat ver gaan om een Zalman VF-700 TE luid te noemen. Moet je er eens een boxed coolertje opkrikken, zul je me daar een concertje horen :P

Heb je er trouwens aan gedacht om die Fan Mate 2 ertussen te proppen bij die VF-700? Zalman-coolers zijn meestal luidruchtig op de hoogste stand, maar echt superstil (tot onhoorbaar) op lage stand, terwijl de cooling zoveel niet scheelt!

Maar goed, dat dit blokje het passief beter kan dan een VF-700 is natuurlijk a tribute to Arctic Cooling
Heb zelf ook de Accelero, maar dan de S1 versie met Turbo Module.
Hier ligt ook nog een Zalman 700 en 900 die ik beiden gebruikt heb.
Met de fans van allen op 100% verslaat de Arctic de Zalmans, in positieve zin :)

Op 7V is het verschil zodanig klein dat ik daar geen oordeel over vel.
Wl moet ik erbij zeggen dat de S1 (heeft weliswaar 2 heatpipes extra vergeleken met de S2, maar toch) vooral stressed er toch echt wel een paar graadjes vanaf snoept.

Helemaal eerlijk is de vergelijking dan ook niet gezien niet alle 3 de koelers op dezelfde kaart passen.

Voor mij zijn de Arctic pro's: geluid, prijs en temps, maar de cons: enorm formaat en installatie-ongemak.

Ik vind het een goede review waarin de punten duidelijk uiteengezet worden, duidelijkmakende plaatjes voeg je dus nog toe :)
Let wel: even in de Arctic Silver zetten en laten inwerken peutert her en der nog wat van de temps af en zelf vind ik de Turbo Modules (of gewoon een 120mm Nexus oid) de moeite zeker waard voor de heethoofden, zoals mijn 1950Pro.

Veel plezier met deze (kleine) auto radiator. :)
@Darkjeric

De rest van mijn pc was best wel stil maar ik hoorde de Zalman nog op 5V een beetje ratelen. Best een storend geluid als je bijna niets hoort.
Maar het inderdaad al een heel verschil met de boxed koeler :P

Als er interesse is ben ik bereid om er een Nexus 92mm op te monteren op 5V.
ik heb ook een S1 of was het nu een s2. Heb daar een 120mm papst op gemonteerd en kan u zeggen dat hij 1) onhoorbaar is op 5v (HD maakt meer "lawaai") en 2) hij kooler draait dan ooit tevoren. Nadeel 3 slots kwijt wat voor mij niet echt een probleem is. 120mm papst is een echte aanrader in combo met dit coolertje.