Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M Review

player-x 29 november 2008, laatste update op 4 juni 2009, 6.464 views

Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M

Pluspunten

• Absoluut stil 0db !!!
  • Lekker vlot

Minpunten

• Pas op met kleine kasten deze kaart is hoog.
  • Geen standaart PureVideo ondersteuning. (zie tekst)
  • Geen HDCP. (maar dat zal vast wel terzijne gekraakt worden)
  • Verpakking, wat een verspilling deze doos is groter dan die van mijn mobo, 45x30x8 cm voor een kaartje van 17x15x4cm

Dit is de perfecte kaart, als je een redelijke snelle video kaart wilt hebben die stil is

Maar heb deze survey een beetje uit het oog punt van een HTPC bouwer geschreven
En ook als een waarschuwing voor HTPC bouwers.
Maar dit geld eigenlijk ook voor kleine PC behuizingen let op de inbouwhoogte
Boven kant achter/montage-plaat (waar het schroefje in gaat) tot de deksel minimaal 35mm
(zie onder tekening 2 maar voornamelijk het detail in tekening 3)

ik heb een silverstone LC03 HTPC kast, en daar past deze kaart NIET standaard in
(+/-3mm te hoog).

Dit is toch echt een van de grootste HTPC kasten die er zijn, en kon deze kaart er alleen in krijgen door de slijptol in de deksel te zetten.
Had meschien iets netter gekund maar had alleen een grote slijptol, en niemand ziet het toch, want de CD speler staat er boven op.

En achteraf gezien, is deze oplossing eigenlijk best wel goed,
Kaart krijgt een veel betere airflow, en CPU temp ging zelfs 2c naar beneden met deze snellere kaart, tegen over het GF6200 test kaartje dat ik er eerst in had.
Maar denk niet dat iedereen zomaar even een slijptol in hun deksel durven te zetten.:+

Meer info over de heatpipe kijk hier op de asus website.

Algemene beoordeling
Zo als (bijna) altijd bij ASUS producten, zijn ze van goede kwaliteit.
En doet precies waar ik hem voor heb gekocht

Featureset & Prestaties
Tja het is een standaard 7600GT wat valt daar meer over te zeggen.

Overklokbaarheid
n.v.t. je koopt deze kaart niet om te OCen maar denk dat er best nog wel wat extra uit te halen valt

Beeldkwaliteit
Goed, wat ik er van verwachte.
Heb deze kaart gekocht van wegen dat het, het laagste model is die H.264 hardware decoding ondersteund.

Modbaarheid
n.v.t.

Drivers en compatibiliteit
Geen problemen, behalve dat PureVideo niet standaart word mee geleverd (zie veder)

Warmte en geluid
Warmte is totaal geen probleem, maar kan ook zijn van wegen mijn kast mod.
(zie afbeeldingen onder)
Maar zal bij andere opstelling waarschijnlijk ook goed werken.
Denk dat het beste resultaat word gehaald in samenwerking met een Zalman CNPS7700-Cu of dergelijke koeler die een goede lucht circulatie geeft

Geluid Absolut stil, voor heen gebruikte ik een 9700pro, en die was hoorbaar deze kaart is dat niet
Heb nu een HTPC die niet hoorbaar is in een Absolut stil huis.
(zondag morgen 4 uur):D

Dat is denk ik persoonlijk, maar voor mij was het de extra ¤15 meer dan waard over een standaard 7600GT

Pure Video En dit geld voor alle nVidia kaarten met PureVideo ondersteuning
PureVideo word niet mee geleverd

Maar voor optimaal HiRes. 720p of hogere video weergave heb je PureVideo codec nodig.

Deze codec En word in 3 smaken op de markt gebracht en kost $20, $30 & $50.

Brons DD 2 kanaal’s
goud DD 2 kaanal’s, DD 5.1, DD pro logic II, DD headphone
Platinum DD 2 kaanal’s, DD 5.1, DD pro logic II, DD headphone, DTS

Dolby is duur in licentie betaalingen, maar een standaard uitvoering zonder dolby zou gewoon in de driver moeten zitten.
Want mijn geluids kaart ondersteund DD-Live waar om zou ik 2x moeten betaalen voor DD.

Want er word zelfs op de doos/webside gezegd:
The NVIDIAŽ SLI™-Ready GeForceŽ 7600 graphics processing units (GPUs) unleash extreme HD gaming and video on the PC. Featuring the award-winning GeForce 7 Series architecture, the GeForce 7600 GPUs deliver smooth, realistic gaming at ultra-high resolutions.
Additionally, the GeForce 7600 GPUs bring high-definition, home-theater quality video to the PC through the acclaimed NVIDIAŽ PureVideo™ technology.
Er word gezegd "technology" niet dat het (extra) software is.
Vind dit op zijn minst misleidend

Ander punt, omdat deze codec er niet standaard in zit, houden codec packs er geen rekening mee
Dus als je deze extra codec koopt let dan wel op dat je hem niet uitschakelt door een andere codec's hogere prioriteit te geven.

Het gebruik
Ben zeer tevreden met de kaart.

Deze kaart word in een HTPC gebruikt in samenwerking met mediaportal
(zeer goed alternatief voor MCE) en een Panasonic 1080p beamer en een 40" samsung 1080p TV
En het is echt tof films te kijken op een 2m scherm, even het web op te gaan voor het laaste nieuws of om NFS of WoW te spelen in volle res.
En deze kaart heeft met geen van deze dingen problemen.

Edit: inmidels is deze kaart vervangen door een ASUS 9600GT MATRIX waar ik heel tevreden over ben en is de 7600GT naar mijn slaapkamer HTPC vehuist, waar hij een prima tweede leven heeft.

Edit: Heb een 4770 in mijn HTPC gestopt en de 9600GT is nu naar de slaapkamer verhuist, de 7600GT is een derde leven gaan lijden bij een vriend die hem gebruikt in SLI in zijn HTPC.

Heb jij ook een Asus EN7600 GT/SILENT/2DHT/256M?

Twee kleine foutjes; de kaart maakt echt geen 0db, de condensatoren erop zullen ongetwijfeld wat geluid produceren en het is "koelribben" ;)

Verder een erg nette en complete review, ook de plaatjes ( hail paint :+) erbij maken 't allemaal wat duidelijker ;)
De vloeistof die condenseerd op de binnen zijde van de heatpipe zal ook wel geluid maken als het naar beneden stroomt. :+

Maar als er met de standaard meetopstelling op 1m word gemeten,
Denk ik dat de totale geluidproductie van deze kaart onder de meetgrens van de apparatuur zal liggen.
EN dus als 0db zal worden weergegeven.

En die "n" dat is gewoon digitale bezuiniging :P
Wat je zegt klopt niet helemaal:
De Decibel is een logaritmische schaal waarmee men de intensiteit van het geluid meet met een standaardwaarde. Zo krijg je de formule 10*log( I/I0), met I0 gelijk aan 1*10^(-12) Watt/m˛. Zo is het perfect mogelijk dat de kaart 0db produceert of zelfs een negatieve waarde. Het infimum is namelijk -oneindig.
dan vraag ik me toch af hoe dat zit met SLI je kan toch geen 2 kaarten onder elkaar knallen met die koeler die er dan zo uitsteekt
De bovenste cooler is 90c draaibaar,
En kan dus in de lengte van de kaart geplaatst worden of door 90c gedraaid te worden boven de CPU cooler geplaatst worden.
De gigabyte passieve 7600gt is niet zo hoog.
En nog koeler ook.
Klopt, maar de Gigabyte versie neemt een PCI slot extra in beslag, deze niet.
Niet om de kaart van asus af te kraken maar kijk maar eens naar de testen van tom of wat dan ook.

De eerste revisie van de 7600 gt van msi is sneller, koeler en vaak ook goedkoper :P

Verder echt een tof kaartje idd.........prijs/kwaliteit ligt echt vet goed!
dat komt omdat die niet passief is
en daarbij lopen ze allemaal op dezelfde snelheid tenzij anders vermeld en msi doet niet aan voor oc'en
Als je iets minder power nodig hebt is een passieve 7600GS ook een aardig kaartje. Stuk goedkoper en neemt ook veel minder ruimte in.
Ik had gedacht eerst een 7600GS te gebruiken, maar die ondersteunen geen volledige harware 720p (1280x720) versnelling.

En ach die 60 euro meer geeft wel hoogere frame rate in WoW en NFS, en dat is ook niet verveelend op een 2m scherm :+

En als je 1000 euro uit geeft om een HTPC te bouwen, ga je niet bezuinigen op 50 euro, voor een van je belangrijkste onderdelen.
Doordat de koeler gedraaid kan worden is het inderdaad nog wel mogelijk om deze kaart in SLI opstelling te plaatsen. Je krijgt dan uiteraard wel een kast die flink vol zit met koelribben, en dus flink wat gaat wegen. Als je dan nog de (eventuele) koelribben van je moederbord en een grote zalman of scythe cooler erin bouwt heb je een goed blokje metaal in je kast zitten.
De koelribben van deze 7600GT zijn echter van aluminium en wegen dus betrekkelijk weinig t.o.v. de koelribben van zalman koelers die van koper zijn.
Nee hoor de koeler vinnen zijn van aluminium gemaakt en weegt bijna hetzelfde als de standaart koeler.