Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Glo Zilver Review

m0ridin 17 oktober 2012, laatste update op 17 oktober 2012, 29.389 views

Kobo Glo Zilver

Pluspunten

• Ondersteuning van epub en pdf formaat
  • Uitbreidbaar via microsd en makkelijk te vullen via pc
  • Hoge resolutie en snelle(re) cpu dan gemiddeld
  • Ingebouwd leeslicht
  • Klein en compact

Minpunten

• Niet helemaal stabiel? (Aanmeldingsproblemen en net een reboot)
  • De zilvere achterkant toch minder mooi dan verwacht (maar dat is smaak)
  • Geen 3.5mm hoofdtelefoon aansluiting (voor audioboeken). Voor mij geen probleem, maar kan een handige mogelijkheid zijn.
  • Misschien dat een net iets groter formaat scherm toch fijner zou zijn (7")

Veelzijdigheid Score: 4
Introductie:

Dit is mijn eerste ereader (en mijn eerste review ;) ) na wel geprobeerd te hebben mijn tablet (tf201) als ereader te gebruiken, alleen leest dat toch net wat vermoeiend (en is het formaat ook net te groot).

De hoofd redenen om voor de kobo glo te gaan zijn:

* uitbreidbaar geheugen
* geintegreerd leeslicht
* hoge resolutie
* relatief snelle cpu
* ondersteunde formaten (pdf's en epubs waren een vereiste)

Andere modellen die ik heb overwogen waren de Sony ereaders (geen geintegreerd leeslicht) en de kindle versies (beperkter qua formaten).

Eind september dus een preorder gedaan en donderdag kon ik hem ophalen, hier dus mijn eerste ervaringen.

Inhoud:

Je krijgt een klein doosje (prima, efficient inpakken zie ik als een plus) met daarin de ereader, een usb kabel en wat boekjes. Niet al te extreem allemaal dus en een lader zlef had misschien wel fijn geweest.

Eerste indruk:

Wat is het ding eigenlijk klein! Heh, op zich geen verrassing natuurlijk aangezien je het formaat van tevoren weet maar zoals gezegd, geen ervaringen met andere ereaders dus toen ik hem uitpakte viel het me toch op. Ook weer een pluspunt qua portability natuurlijk maar vroeg me af hoe dat zou gaan werken met pdf's en andere boeken.

Vervolgens opstarten, aanmelden en updaten. Dit ging in eerste instantie niet al te soepel, kreeg allerlei foutmeldingen tijdens dit proces (overbelastte website leek het) waardoor aanmelden en updaten niet ging. Tien minuten later nog eens geprobeerd en nu wel zonder problemen alles kunnen doorlopen, het gebruiken kon beginnen!

Boeken erop zetten gaat zo eenvoudig als wat, sluit de ereader aan met de bijgeleverde usb kabel op je pc en hij verschijnt gewoon als extra schijf in je computer. Vervolgens is het een kwestie van drag and drop van je boeken. Je kunt alles in de root folder gooien, maar ook submappen werken prima. Je zult dit niet terugzien op je kobo glo, maar voor het overzicht op de computer is het wel fijn.

Met behulpt van een programma genaamd 'Calibre' kun je allerlei ebook formaten onderling converteren, heb het zelf alleen gebruikt om pdf naar epub om te zetten en dit werkt wel redelijk. Niet altijd het verwachtte resultaat, maar dat schijnt eerder aan het pdf formaat te liggen dan aan het programma. Hoe dan ook, dit gaat om de kobo glo en niet om Calibre, maar toch een tip ;)

Wanneer je de boeken op je Kobo Glo hebt gezet kun je gaan lezen. De glo toont in eerste instantie de laatst gelezen boeken op het homescreen, van daaruit kun je boeken zoeken, of de zogenaamde bibliotheek benaderen.

De bibliotheek biedt toegang tot simpelweg alle boeken in de lijst (gesorteerd op titel, auteur, bestandtype of recent gelezen) maar je kunt ook gebruikmaken van zogenaamde boekenplanken. De boekenplank geeft je de mogelijkheid boeken in categorieen in te delen wat snel opzoeken ook weer eenvoudig maakt.

Je maakt een nieuwe boekenplank aan en geeft deze een naam, vervolgens kun je er boeken aan toewijzen. De boekenplank kan altijd gewijzigd worden, boeken kunnen ook aan meerdere planken toegewezen worden. Al met al een handige manier van indelen.

Uiteraard kun je ook simpelweg zoeken naar boeken (titel, auteur) dus al met al is het prima het juiste boek vinden.

Ergonomie:

Tja, het is een 6inch ereader, prima formaat en makkelijk mee te nemen. Bovenop zitten 2 knoppen, een drukknop voor aan en uitzetten van het frontlight, een schuifknop voor het aan/uit en in standby zetten van de ereader. Linksonder een microsd slot en onderop een mini usb aansluiting. That's it.

De ereader houdt prima vast en het scherm reageert goed genoeg. Hij is licht en niet te groot.

Instellingen:

Er is meer dan genoeg in te stellen op de glo, hoewel ik me daar nog niet heel erg mee heb beziggehouden.

Verlichting, slaapstand en energie: Timeout voor leeslicht, slaapstand tablet, etc
Leesinstellingen: Waar moet je drukken om de bladzijde om te slaan, hoe vaak moet display compleet ververst worden, bladzijde nr aan of uit
Taal: Instellingen met betrekking tot talen van de woordenboeken
Reading Life: Bijhouden van leesactiviteiten, meldingen van kobo (heb het zelf uitgeschakeld)
Extra: Hier zijn wat extra opties als sudoku, schaken, een simpele internet browser (je krijgt de mobiele versie van de sites, werkt op zich ok maar niet heel prettig (veel geflikker door screen refresh en dergelijke) maar als 'noodoplossing' wel ok lijkt me :)

Bij epub formaat kun je nog een hele lading aan font instellingen doen. Font types, grootte, dikte, regelafstand, etc. Nog geen behoefte gehad hier veel mee te klooien, maar genoeg opties.

Voor pdf is deze optie er niet, je kunt wel aangeven of je de pdf in portrait of landscape wil zien. Ook heb je de mogelijkheid tot inzoomen op de pdf (fit to width, fit to height en custom). Dit werkt op zich prima allemaal, maar pdfs met veel plaatjes kunnen nogal veeleisend en vertragend zijn.

Bij zowel epub als pdf kun je de inhoudsopgave bekijken, direct naar paginas springe, etc.

Leeslicht::

Helderheid van leeslicht en dergelijke is ook in te stellen. Veel meer valt er niet over te zeggen :)

Gebruik:

Wat betreft het gebruik nu dus een paar dagen ervaring en het bevalt prima. Zoals eerder vermeld enorm eenvoudig om er boeken op te zetten en ook het lezen zelf bevalt prima.

Over het algemeen reageren de boeken snel, hoewel pdfs dus wel een issue kunnen zijn als er heel veel plaatjes in staan. Dan gaat het in en uitzoomen vanzelfsprekend ook minder soepel, maar ik heb er nog niet heel veel last van gehad. Met epubs helemaal geen probleem.

Pdfs tonen standaard de hele pagina en hoewel dat erg klein kan zijn qua letters is het, meestal, toch prima te lezen door de hoge resolutie (alleen plaatjes kunnen wat onduidelijk overkomen).

Het leest erg prettig, een rustig scherm het geintegreerde leeslicht voldoet ook prima. Je kunt dus de helderheid instellen waardoor ook lezen met leeslicht erg rustig kan zijn. Soms heb ik het idee dat het scherm niet helemaal perfect egaal is (maar dat kan verbeelding zijn, of gewoon een eigenschap van e-ink) hoewel nu na een restart ik dat niet zie. Wellicht de globale ververs rate iets versnellen (standaard op elke 6 paginas).

Nu net mijn eerste spontane reboot gehad (wachtwoord van wifi network veranderd en wilde dat doorvoeren, daar ging iets niet helemaal goed) dus even kijken of dat vaker gaat gebeuren. Maar verder werkt het erg soepel.

Batterijduur kan ik nog niks over zeggen, ik zet de reader in ieder geval in standby als ik hem niet gebruik (uitzetten leidt tot een net te lange opstarttijd wat mij betreft) en de batterij zit nog helemaal vol. Opladen ging overigens ook erg snel (via de pc).

Conclusie:

Mijn eerste ereader en een prima eerste ervaring. Hij reageert snel en is makkelijk in gebruik, het erop zetten van boeken, het vinden en lezen ervan... allemaal zonder problemen.

Pdfs kunnen een uitdaging zijn, maar dat was ook al het geval voor de transformer prima. Over het algemeen gaat hij ook daar prima mee om.

Het leeslicht geeft een mooi egaal verlicht beeld en door het instellen van de helderheid kun je dit ook een erg rustig beeld laten geven.

Al met al een aanrader wat mij betreft!

*TIP*
Wanneer je in een epub lang op een woord drukt kun je deze selecteren en gebruik maken van het woordenboek (vertalen, betekenis opzoeken). Op dit moment verschijnen er ook 2 handles waarmee je meer tekst kunt selecteren. Deze werken echter voor geen meter! Probeer je hiermee te selecteren dan springen ze alle kanten op, werkelijk waar onbruikbaar.

In plaats daarvan kun je gewoon met je vinger over het scherm schuiven om op die manier tekst te selecteren. Dus met je vinger ope en woord drukken en, zo gauw deze geselecteerd is, gewoon over het scherm schuiven om de tekst naar wens te selecteren. Las dit toevallig maar op deze manier is het zowaar bruikbaar :)

Ook 2 fotos toegevoegd, een in een compleet donkere kamer met het frontlight aan (op helderste stand, probeerde ook op half/derde maar op de foto zag dat er allemala hetzelfde uit door automatisch aanpassen van de camera, ik zet de helderheid meestal op een derde) en een zonder frontlight aan...

Heb jij ook een Kobo Glo Zilver?

Even voor de duidelijkheid, ik neem aan dat het een frontlight is, geen backlight?
Excuus, het inderdaad frontlighting... zal het aanpassen.
Uhm, nee? Het is een backlight, omdat het scherm van achteren wordt verlicht. Net als bij een gewone tft-monitor.
Van de kobo glo faq:

Quite simply, Kobo Glo's advanced breakthrough ComfortLight technology cleverly diffuses light across the page, rather than illuminate it from behind. Screens that use backlighting often cause eyestrain, mostly because they require glass screens that reflect light and suffer from glare. The print-on-paper feel of the Kobo Glo's E Ink no-glare screen, under the illumination of a front light, has none of these downfalls so you have the best reading experience, no matter what time of day.

;)
Kun je een foto maken in het donker met frontlight aan? Ik ben heel beniewd hoe egaal het licht is. Heb zelf een oudere Sony PRS-600, en overweeg om de Glo aan te schaffen.
Done, foto in compleet donker en 1 in een normale verlichtte kamer (laat op de avond, wel met flits vd camera aan)
In mijn ervaring neemt de slaapstand minder batterij dan een shutdown/opstart cyclus. Alleen als je de reader een paar dagen niet gebruikt is uitzetten verstandig.
Bedankt voor je review. Ik wilde eigenlijk ook een review plaatsen maar zie er nu vanaf, dit is een kleine samenvatting van mijn ervaring tot nu toe:

Eerste indrukken (net 2 uurtjes bezig) van deze nieuwe Kobo Glo zijn goed.

Belangrijkste verbeteringen t.ov. de normale Kobo zijn: veel beter reagerend touchscreen, achtergrondverlichting en iets scherpe letters. De prijs is wat hoger helaas. Het is makkelijk om je bestaande epubs via bibliotheken op je Kobo te zetten.

Achtergrondverlichting werkt prima in een donkere kamer. Geen aparte lamp nodig.
Hallo, ik heb gister 2 Kobo Glo's gekocht, eentje om als kado te geven :)
Ik zit er zelf wat mee te spelen en ik baal toch behoorlijk van een aantal dingen. Ja, hij ziet er zeer strak uit, en het scherm is erg scherp, en de verlichting is inderdaad erg handig.

Maar, ik heb er wat epub boeken opgezet, en telkens wanneer ik de letters wil aanpassen gaat het mis. Hij hoort volgens mij live te reageren wanneer je lettergrootte en regelafstand etc aanpast. Dit gebeurt niet altijd. De margins kun je ook instellen en dit vind ik wel nodig anders staan de letters helemaal tegen de randen. Als ik de margins verander reageert ie amper. Hij hangt continue en dan kan ik niets meer doen, behalve met een punaise onderop resetten !

Als ik dan terug ben in Kobo menu, dan is de ene keer de margin aangepast en de andere keer niet. Dit is bijzonder irritant. Ook moet ik voor elk boek deze settings opnieuw instellen. Is er geen one-preferred-setting-fits-all-books?

Ik heb gewoon de firmware online geupdate via Kobo Desktop (vanaf Mac) zoals het boekje ook aanraadt. Hebben anderen dit ook..? Is mijn Kobo meteen al kapot? Ik heb firmware 2.1.5 (12okt2012) gisteren 3 nov online opgehaald en geinstalleerd.

Vervolgens zie ik zie bij "Info over dit apparaat" dat het 2.1.5 r43939 betreft, maar klik ik daaronder op het bekijken van "versie opmerkingen" dan zegt ie dus versie 2.1.4 (11okt2012), dat is 1 dag voor de 2.1.5 firmware? Dat soort dingen geven mij geen fijn gevoel, namelijk het idee dat firmware niet goed getest is..

N.B. Kan e.e.a wellicht aan het type epub liggen? Want een aantal boeken zijn gedownload via torrent. Een preview-titel (Post Mortem van Terrin) die reageert wel goed. Ik werk met die gedownloade titels, omdat ik het eerst wil testen (mijn eerste eReader) voordat ik boeken ga aanschaffen (via Kobo/Libris). Overigens zou ie met "epub-onbeveiligd" moeten werken, hoewel ik twijfel of dit iets met types te maken heeft. Ik zou nog liever hebben dat Kobo zelf controleert of een epub problematisch van structuur is. Lijkt mij voldoende processing power voor aan boord, ik bedoel, je kunt er immers ook mee schaken en surfen. Of wellicht zijn er externe tools waarmee ik alle epubs eerst converteer/verifieer voordat ik ze erop gooi ?

Ik ben zeer benieuwd of meer mensen dit ervaren !
Thanks.

[Reactie gewijzigd door Franky020 op 4 november 2012 07:25]

heb ook veel last gehad talloze resets. Heb uiteindelijk fabrieks reset gedaan en daarna opnieuw verbonden . Hierna geen problemen meer . grijs01
ik zoek een simpel te gebruiken ereader want ik ben een 0 op sit gebied. Het lijkt me zo handig om mee te nemen op vakantie. Zou dit voor mij een goede zijn of beter een andere kiezen? Ik gebruik hem alleen om te lezen.

Zijn (gratis) boeken makkelijk te downloaden op mijn pc en dan op de reader te zetten en kun je ook opladen via netstroom?
Waar kan ik die info vinden?
Lijkt me dat dit een prima optie is...

Zoals ik had vermeld wordt de ereader als een extra schijf op je pc herkend wanneer je hem aansluit en daarna is het gewoon een kwestie van je ebooken erheen kopieren.

Oploaden moet ook gewoon via netstroom kunnen, allene moet je dan zelf een ladertje vinden (zou niet zo snel weten wat je dan precies nodig hebt).

Het licht geven in het donker is ook heerlijk, vannacht nog op de laagste stand gelezen, en qua gebruik spreekt het allemaal ook voor zich.

Wat mij betreft zeker een aanrader!
Hallo, kan iemand mij uitleggen hoe ik een EPUB - bestand op m'n Kobo Glo moet zetten. Moet dat nou wel of niet via het Kobo Deskop? Sommige hebben het over Drag And Drop, iemand ervaring hiermee??

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik loop nu helemaal vast.

Alvast m'n hartelijke dank.
Als je de kobo glo in je pc prikt met de usb kabel krijg simpelweg de glo te zien als extra schijf... Hier kun je gewoon de epubs naar kopieren. Dat is alles :)
Mijn vriendin heeft de Glo sinds vandaag (hiervoor een BeBook), maar ze heeft heel de dag al ruzie met het apparaat, heel de libary gaat steeds leeg. Ze moet het ding dan een reset geven en de boeken weer overzetten. Het maakt niet uit of het naar SD of naar het interne geheugen gaat. Ook moet ze dan de firmware opnieuw downloaden. Via google kom ik dit probleem bij niemand tegen. Kent een van jullie dit probleem?
Ze heeft het zowel via Calibre als Adobe als via sleur en pleur op het device.
Wat ik uit een post van mobil read forum gelezen heb, is de styling van bepaalde epubs hetgeen dat problemen kan veroorzaken.

Dit kan je verwijderen d.m.v. Calibre. Doe ik met elke epub die ik nieuw is en tot nu toe geen problemen gehad met de Glo.

Marges enz. die je verwijderd uit de css kun je weer instellen met de Glo.

[Reactie gewijzigd door Gendji op 13 november 2012 18:11]

Ik heb een dvd met allemaal e-books gekregen die waarcshijnlijk via internet gedownload zijn, vooral epubs geloof ik. Kan ik die zo op de Kobo Glo zetten en zijn die goed te lezen?
Moet je dan ook eerst 'kobo desktop' installeren? Hoe gaat dat vanaf een nieuw gekochte Kobo Glo?
En voor dit overzetten, heb je daar ook een speciaal programma voor nodig? Hoor iets van calibre en adobe digital en nog iets! Waarvoor heb je deze programma's dan nodig?

[Reactie gewijzigd door Jan2002 op 15 november 2012 16:46]

Het staat in de review en is ook al een keer gevraagd... Maar nog een keer.

Je kan bestanden gewoon kopieren naar de kobo glo wanneer je deze in je computer prikt. De kobo glo zie je dan als extra schijf in de computer waar je de epubs naartoe kan kopieren.

Calibre is vooral als je epubs wil converteren of pdfs naar epubs wil omzetten oid.
Mooie review, ik heb een extra vraag: is er integratie met bepaalde "read it later" apps, zoals Pocket of Instapaper?