Logitech X-540 Review

Zenyatta 20 februari 2008, 2.269 views

Logitech X-540

Pluspunten

• Helder geluid
  • Evenwichtig geluid
  • Gemakkelijk aan te sluiten door kleurcoderingen
  • Afstandbediening voor bediening op afstand
  • Strakke vormgeving

Minpunten

• Afstandbediening zit vast aan de subwoofer
  • Kabels van de achterspeakers zijn wat kort
  • Speakers kunnen maar op n manier staan

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Na jaren met matige stereospeakers geluid gehoord te hebben, vond ik dat mijn 5.1 geluidskaart recht had op gebruik met een 5.1 geluidsset. Wegens eerdere goede ervaringen met Logitech kwam ik snel bij dit merk uit.
Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar de X-530, maar ik kwam er al snel achter dat die nogal last heeft van 'plopjes' en radio over de speakers. Dat was dus geen optie, en daarom heb ik de iets duurdere X-540 gekocht.
Een mooie compacte doos, waar alles efficient inzat, maakte het in eerste instantie lastig om de apparatuur onbeschadigd de doos uit te krijgen, maar met wat voorzichtig trekken aan het karton en piepschuim, lukte het me uiteindelijk alles uit te pakken.
Het neerzetten van het systeem ging eenvoudig. Alleen de pod, of afstandbediening, was wat lastig te plaatsen doordat het ding aan de subwoofer vastzit.
Aansluiten ging eenvoudiger dan ik gedacht had, en ging dan ook in n keer goed. Door de handige kleurcoderingen was het aansluiten van alle draden op de subwoofer en de geluidskaart geen probleem. Nadeel was echter dat ik een verlengkabel nodig had voor het goed plaatsen van de achterspeakers. Bovendien was het instellen zeer eenvoudig geregeld. Eerdere ervaringen bij het instellen van speakersystemen maakten dat ik hier wel tegenop zag, omdat het eerder wel eens nodig was de geluidskaart-drivers opnieuw te installeren. Nu niets van dat alles.
En dan het geluid testen. Een waar feest voor het gehoor. Alleen een minder groot feest voor de buren. Het volume kan goed hard. De bas is goed in te stellen, en goed in balans met het voor het overige kraakheldere geluid.
Bovendien geeft de matrix-optie de illusie van 5.1 geluid uit gewoon stereogeluid, wat ook een ware uitkomst is. Met deze modus ingeschakeld is dit geluid meer in balans met de bas, en meer een eenheid.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze set, en kan ik een ieder die nieuwe speakers wil kopen, deze set aanbevelen!

Heb jij ook een Logitech X-540?

5.1 maakt 6 speakers.
Prijs in pricewatch 60 euro. Kosten per box ca. 10 euro.

Goed geluid kan daar dus nooit uitkomen. Ik weet niet hoor maar voor een beetje kwaliteits-speaker (let op dus afgezien nog van de box) ben je wel meer dan 10 euro kwijt.
Wat een onzin dus omdat iets goedkoop is, is het geen goede kwaliteit?
"voor een beetje kwaliteits-speaker (let op dus afgezien nog van de box) ben je wel meer dan 10 euro kwijt."
Ben ik niet echt met je eens, dat ligt geheel bij de gebruiker zelf. Maar goed ik snap je punt wel hoor :).
Goed geluid is niet onlosmakelijk verbonden met de prijs. Ik denk dat er meer argumenten/ervaringen voor nodig zijn. Het zou wel eens een buitenkansje kunnen wezen...
Andere argumenten: omvang van de speakers, ontwerp, gebruikte materialen etc. Het is eigenlijk heel simpel: voor 10 euro kun je geen speakers maken van materialen anders dan plastic. Plastic is nou eenmaal niet ideaal wat ook in de geluidsweergave te merken is. Gelukkig is "geluidskwaliteit" een relatief begrip. Ben je goede speakers gewend dan geven dit soort speakers een bedroevende kwaliteit. Ben je niets gewend en stel je weinig eisen dan voldoen dit soort speakers wellicht prima.

Hoewel Holoris het een beetje kort door de bocht neerzet heeft hij zeker een goed punt.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 februari 2008 19:36]

dat is het ook, ik heb zelf ook goedkopere speakers van Logitech de X230, maar deze series klinken zeker geweldig. Niet audiofiel, maar wl met een flinke bas, goed en helder hoog, leuk design....dus prima voor een flinke bak geluid in de huiskamer of op zolder. Prima voor MP3, voor games, geluid bij filmpjes enz.

Logitech heeft haar zaakjes goed op orde en volgens mij zijn ze marktleider met pc-speakersets. Ze kunnen het zich niet permitteren om zooi op de markt te brengen. En ik heb zelf ook nog dure electrostaten in de huiskamer, dus ik kan goed vergelijken ;)
Je draagt hier een goed punt aan. Veel reviews (geen commentaar op deze review specifiek) maken melding van "goed geluid" omdat ergens veel bass in zit. Logitech setjes staan erg bekend om de basweergave die altijd duidelijk aanwezig is (kijk bv naar de zwaardere logitech systemen). Een zware bas maakt nog geen goede geluidskwaliteit. Sterker nog, in de meeste gevallen is de bas bij de logitech setjes veel te aanwezig waardoor je een erg gekleurd geluidsbeeld krijgt dat niet echt in balans is. Vaak is dit in combinatie met een erg zwak of soms bijna afwezig middentoon gebied.

Persoonlijk snap ik niet hoe je de weergave van de plastic logitech budget setjes als goed kunt beoordelen wanneer je goede electrostaten in de huiskamer hebt staan. Ofwel heb je dat een erg groot inlevingsvermogen (lees: je beoordeeld de speakers puur en alleen op toepassing zonder rekening te houden met wat je in de woonkamer hoort maar dan nog heb ik sterk mijn twijfels als je de weergave van de low budget x230 serie als geweldig bestempelt) of er is iets anders aan de hand.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 februari 2008 19:35]

Je review wordt een stuk leesbaarder als je de lay-out aan t.net zelf overlaat, gewoon doortypen tot de cursor verspringt naar de volgende regel dus, en zelf geen enters aanbrengen (aleen witregels tussen alinea's). Dat ziet er namelijk nogal slordig uit :).

[Reactie gewijzigd door Groever op 20 februari 2008 17:11]