TP-Link TL-WR842ND Review

jandebehanger 3 februari 2013, 1.695 views

TP-Link TL-WR842ND

Pluspunten

• Duidelijk menu.
  • Vlotte installatie van de all in one printer

Minpunten

• De USB poort is niet te gebruiken met Linux als besturings systeem.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Inleding.

Vorige week gaf mijn router een D-link DIR-600 na 1 jaar en 9 maand na uitstekend gefunktioneerd te hebben het op. Aangezien de gebruikers hier gewend zijn dat er gewoon van vanaf hun netbookjes geprint kan worden, moest er op redeljk termijn een nieuwe router komen.Natuurlijk moest de nieuwe router een usb poort bezitten om vanaf het netwerk te printen. Na gebruik van verschillende prijsvergelijkers kwam ik uit bij de WR842ND, een router met wifi, 4x Ethernet 100Mbps, usb 2.0 en een hele gunstige prijs.

Wat zit er is de doos?

De router zit gewoon in een grote doos met een dun velletje plastic er omheen. De doos bevat naast de router, een net voeding, UTP kabel 1,0 m, een mini cd met pdfjes, programmatuur, voorts nog wat foldertjes en een simpele handleiding.

Garantie

Op de doos staat "3 year warranty", echter op de verkregen rekening staat 2 jaar.

Installatie.

De vorig printer hing met behulp van 2 schroefjes aan de muur. De bedoeling was dat deze ook op soortgelijke manier zou worden geplaatst. Natuurlijk hebben beide routers een verschillende steek, zodat er weer een gaatje bij geboord moest worden. Plaatsing aan de muur is wel zo fijn voor de koeling van de router, welke nu slechts handwarm wordt.

Menu cq. software

Tijdens het uitpakken zag dat over de utp poorten van de router een sticker geplakt zat met de tekst "Please Run the CD first". Dat heb ik niet gedaan, ik was de cd alleen nodig voor de (Engels talige) handleiding. Ach, met de ervaring van de vorige router is het erg gemakkelijk om ea in te stellen.
In mijn geval komt de router in bridge met de al aanwezige Zyxel P-2812 modem/router van Telfort.
Dat betekent een vast IP adres en dhcp uitschakelen. Wifi moest nog ingeschakeld worden, natuurlijk een eigen naam met daar achter _nomap. Niet vergeten de beveiliging aan te vinken.

Vervolgens de printerserver, een Conceptronic CPSERVU met een laserprinter Sasung ML-1601, via utp aangeloten, dat werkt zoals het altijd gewerkt had

USB/ PC utility.

Tot dusverre de vervanging van het kapotte apparaat.
TP-link biedt op de meegeleverde cd en natuurlijk op de website een pc utility aan. Ik heb deze software geïnstalleeerd en vervolgens een all in one, mijn Brother DCP-165C aangesloten. Dat de printer zou gaan werken lag wel in mijn verwachting, echter de scanner werkt ook! Dit terwijl de printer niet voorkomt op de Print Server Compatibility List van TP-link.
Geweldig!
Daarna de Samsung ML-1610 aangeloten, daar krijg ik de foutmelding: "The port of auto-connect can not be LPR / RAW TCP / SMB port".
Tegenvaller, maar deze printer is dan ook 5 jaar oud en blijft dus aan de printserver hangen.

Erg jammer is dat de printer utility alleen onder winddoos draait en ik niet kan printen onder linux.

Met de verdere utilities, zoals Lcal storage sharing, Media server en Remote access via FTP server heb mij nog niet mee bezig gehouden.

Vormgeving.

Het doosje ziet er geweldig uit, veel mooier dan die van de vorige modellen reeks.
Echter die mooie ronde vormen hebben voor mij het nadeel dat ik mijn NS-K330 mini computer er niet op kan plakken met dubbelzijdig plakband.

WiFi bereik

Eerlijk gezegd boeit mij dat niet zo, want behalve de Zyxel heb ik ook nog een FON.
Ik heb dus altijd wel ergens wifi

Conclusie.

Er goedkope router met voor mij genoeg mogelijkheden en als het ding het 3 jaar vol houdt, dan ben ik helemaal blij.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR842ND?

Ook ik heb dit routertje aangeschaft. De 30 euro waarvoor Bol hem aanbiedt kun je je geen buil aan vallen.

Ik ben ook (staat snel op ebay) in bezit van een netgear router WNR3500 ( bij het 120mb abbo van ziggo aangeschaft) en deze heeft me altijd teleurgesteld qua bereik en (wireless) snelheid. Dus ging ik op zoek naar oplossingen want op de 1e verdieping was het bereik dramatisch (10 mbps) En wanneer je dan kids heb die daar gelijktijdig youtube als jukebox gebruiken, dan wordt je ( lees zij) niet vrolijk

Een wireless repeater aangeschaft ( WN 2000 RPT ook snel te vinden op ebay) en op de 1e verdieping geplaatst. In de woonkamer had ik wireless met het ziggo120 Mb abbo een snelheid rond de 30 a 40 Mbps. Wireless op de 1e verdieping nog steeds bedroevend...15 a 20Mbps....en dat voor een 120Mbps verbinding.

Dit nieuwe spotgoedkope routertje verslaat de netgear combo van 130 Euro op alle fronten. Vorige maand geswitched van het 120Mbps abbo van ziggo naar 60Mbps maar dit wordt vanwege de download limiet van 50gig weer verhoogd. Onderstaand de wireless resultaten van het 60Mbps abbo:

in de woonkamer

1e verdieping:

2e verdieping ( zolder)

Deze resultaten had ik dus echt niet verwacht van zo een spotgoedkoop routertje.

Vervolgens heb je de mogelijkheid om nog 3 andere SSID aan te maken. Wel handig als je bezoek hebt wat van internet gebruik wilt maken, maar waar je niet je gehele eigen prive netwerk mee wilt delen.

Nadelen:
Heeft dit ding geen nadelen dan? Natuurlijk wel; na de setup te hebben gedaan ( niet de cd maar gewoon inloggen op de router) waar je de quicksetup kiest ben je klaar in 5 minuten. Alléén had ik de eerste 2 dagen problemen met wifi. Thuis verbind dit routertje ongeveer 12 apparaten: laptops, ipads, androidphones, en een mediaplayer En daar ging het fout. het toedelen van ip adressen verliep niet altijd probleemloos met als gevolg dat je soms gewoon niet meer op internet kon vanwegen ip conflicten. Op internet gezocht en de klacht wel tegengekomen maar geen oplossingen,

Na wat proberen de oplossing gevonden. Verbind alle apparaten, Log in op je router, ga naar de tab IP/MAC binding en schrijf / kopieer de mac adressen van je apparaten op met het bijbehorende ip adres
vervolgens naar de tab DHCP / adress reservation en geef daar al je apparaten een vast ip adres. Vervolgens Reboot onder tools van je router en je apparaatje loopt vanaf dan probleemloos ( draait nu 3 weken probleemloos)

Gigapoorten
Het ding was natuurlijk helemaal geweldig geweest wanneer het speeltje was voorzien van gigapoorten. Is dit geen struikelblok dan heb voor de prijs van 30 euro een speeltje wat niet snel geklopt wordt door de gerenomeerde merken.

Interne mediaserver, printpoort , vpn (nog) niet getest. Ben benieuwd naar de wifi resultaten wanneer er weer geswitched wordt naar het 120 Mbps van ziggo.

So far sooooooo good _/-\o_

[Reactie gewijzigd door MARQUIS DE SADE op 29 oktober 2012 14:53]

Goei info! Ik ben op zoek naar een soortgelijke oplossing en kwam ook deze router tegen.

Nu vraag ik me af of het nodig is om een netwerkkabel te hebben vanaf mijn modem/router naar deze. Of kan dit via het draadloos netwerk (router in bridge mode)?
Je bent een netwerkkabel nodig.
De router kan alleen een andere router van het eigen merk repeaten.
Ik ben inmiddels ook in het beziit van een TL-WR841N en ik heb daar mee verschillende routers gepoogd te repeaten.
Na een middag experimenteren kon ik alleen mjn TL-WR842ND repeaten.
De TL-WR841N hangt nu op zolder en vormt een deel van het huisnetwerk inclusief ip nummers.
Kan je de snelheid van netwerk naar USB harddisk meten? dus van bekabelde laptop of pc naar een hdd op de usb poort aangesloten?
Ik zou er eenHD aan kunnen hangen, echter gebruik ik de usb poort aleen voor een inktjet printer.
Het probleem is dat de usb poort aleen onder winddoos werkt en niet met linux.