EnGenius ECB-300 Review

whendrik 1 februari 2013, laatste update op 6 juli 2014, 16.778 views

EnGenius ECB-300

ouderwets

Pluspunten

• sterk zend vermogen, dus stabiel ontvangst
  • beschikt over meerderen operation modi

Minpunten

• standaard instellingen vatbaar voor WPS aanval, uitzetten dus
  • netwerk kennis vereist voor juiste configuratie
  • ethernet poort slechts 10/100mb

Beheerbaarheid Score: 1
Update: Moderne internet video conference protocollen stotteren. blijkbaar is de cpu te traag

Omdat de meeste consumenten WiFi apparatuur over matige zend capaciteit beschikken, heb ik gezocht op internet naar APs die over een extreem hoog zendvermogen beschikken.

Alle ontvangst en stabiliteits problemen die wij ondervonden met vorige apparatuur (linksys/speedtouch) zijn verholpen na het plaatsen van deze ECB 300.

Belangrijkste eigenschap: Sterk in zenden, gevoelig in ontvangen.

Let op, de ECB300 beschikt over meer zendvermogen dan de ECB-9500.
Let op, ethernet poort slechts 10/100mb.

Maximaal zendvermogen:

• Universal Repeater
Wat zit er in de doos:
  • EnGenius ECB300 AP
  • Power adapter 12 Volt, 1A
  • CD (handleiding / tools)
  • cat 5 kabel
  • 2 x 5dBi antenne met RP-SMA aansluiting

Heb jij ook een EnGenius ECB-300?

Ik merk dat veel mensen het lastig vinden het apparaat juist te configureren.

Kies de juiste modes. vermijd NAT-op-NAT, vermijd vechtende DHCP servers, vermijd dubbele IP adressen in je netwerk.

Zit je vast? Doe een factory reset, firmware upgrade, en probeer opnieuw.
Ik neem aan dat je je review nog gaat uitbreiden?

Hoeveel zendvermogen heeft deze dan ten opzichte van "standaard" apparatuur;
welke mogelijkheden zitten er allemaal op? (bridge, router, enz);
Wat zit er allemaal in de doos?
foto's?
Welke afstanden zijn er mee te halen?
<edit> dat je er 4 VLAN's tegelijkertijd mee kan maken is ook erg leuk om te weten

Leuke test om te doen:
Pak een standaard router, kijk hoeveel wifi netwerken je kan ontvangen.
Pak vervolgens de EnGenius, zet deze op minimaal vermogen en tel dan je netwerken.
Zet vervolgens de zendsterkte en gevoeligheid op maximaal en hoeveel netwerken zie je dan? ;)

Mocht je een richt antenne hebben kan ik je aan raden deze ook eens te gebruiken, je zal versteld staan.

Kortom, geef de mensen eens wat meer informatie :)

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op 11 oktober 2012 21:24]

Maximaal zend vermogen zag ik niet bij de standaard specs voor wifi apparatuur staan in de tweakers pricewatch, zou wel een leuk idee zijn, want dan kun je APs sorteren hierop! Vermogen is te vinden in product specs bij fabrikant.

Ik vind het wel best zo, straks gaat het op een test-case lijken, ik wil er niet meer tijd in steken. Wel vind ik het belangrijk dat mensen kunnen lezen dat dit apparaat een monster is kwa zend vermogen, en daarmee is wat mij betreft het belangrijkste gezegd.

Thanks voor de positief feedback!
dat komt omdat je deze eigenlijk ook totaal niet mag hebben als consument. Dit is voor particulieren doeleinden bedoeld. Dus het is illegaal.
Misschien chill om wel de scorekaart in te vullen. Je review sluit niet echt aan bij je sterretjes.
Heb sinds vandaag de ECB 300 maar kom niet in het apparaat voor de instellingen, wil hem als accespoint gebruiken. Met het opgegeven ip 192.168.1.1 kom ik er niet in, wat doe ik fout?
Hoi Philip,

Heb sinds gisteren ook een ecb300 in huis. Echter ook ik kom niet op de ecb300 via 192.168.1.1.
Wat moet ik doen ? Moet ik mijn internetverbinding naar mijn pc eruit halen en de ecb aansluiten op de internetingang van de pc en dan de ecb inrichten als access-point ?
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen ? Moet ik nog iets instellen op mijn pc ?
Zie mijn reactie voor Philip.
Wellicht conflicteert het IP adres van de ECB-300 met het IP adres van je modem/router waarop deze wordt aangesloten. Sluit het apparaat direct aan op de computer, en stel het IP adres van de LAN port in op 192.168.1.10. Verander vervolgens in het menu van de ECB-300 het IP adres naar 192.168.1.250 en sla de settings op (en stel eventueel de rest in).

Op deze manier is de ECB-300 weer benaderbaar als je hem aan de router hangt, via IP adres 192.168.1.250.
Het werkt inmiddels allemaal
Ik heb sinds een paar dagen de ecb300 in huis echter ik krijg hem niet geconfigureerd. Ik sluit hem rechtstreeks aan op een pc (die dus dan geen internetverbinding meer heeft) en wijzig de adapterinstellingen m.b.t. tcp/ipv4.
Als ik dan vervolgens in mijn browser 192.168.1.1 ingeef en enter, krijg ik geen verbinding met de ecb300. Het ip-adres van de pc is 192.168.1.21. Wat doe ik toch verkeerd. Heb al geprobeerd op een laptop die via wifi internetverbinding heeft en op een pc, maar het lukt mij absoluut niet.
Ik heb het zelfde kan hem niet benaderen Wat te doen nu ???
Het is niet onbelangrijk om te melden dat de ECB-300 slechts een 10/100mb poort heeft, wat betekend dat de doorvoersnelheid nooit sneller dan 100mb/s zal zijn.

De opvolger, ECB-350, is daarintegen in het bezit van een gigabit poort en zal daarom ook de theoretische wireless-N snelheid van 300mb/s halen.