Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

Nonstop decay 10 oktober 2012, laatste update op 14 oktober 2012, 3.691 views

Logitech G500

Pluspunten

• Bijzonder uiterlijk
  • Handig scrollwiel
  • Extra knoppen
  • Ergonomische vorm
  • Gevlochten draad
  • Vertrouwd merk

Minpunten

• Minder geschikt voor vingertopgreep
  • Rammelt een beetje bij schudden
  • Ruwe zijkanten

Samenvatting
Op mijn zoektocht naar een nieuwe muis voor mijn desktop kwam ik drie interessante gamingmuizen tegen. Dit zijn de Logitech G500, de Corsair M90 en de Steelseries Sensei ~[RAW] Rubberized. Deze drie heb ik een weekje in huis gehaald om ze te kunnen vergelijken en op basis daarvan heb ik de volgende mening over de G500 gevormd: de muis heeft veel functies, een fantastisch scrollwiel en de ergonomie is niet slecht. Toch heb ik voor de M90 gekozen, omdat die nog lekkerder in mijn hand ligt. Ik ken 4 sterren toe aan de G500. Ondanks dat het een erg goede muis is, moet ik onderscheid maken met een muis die ik beter vind.

Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe computer. Echter gebruikte ik nog altijd mijn jarenoude Logitech muis. Daarom vond ik het tijd worden voor een nieuwe en ging in de Pricewatch op zoek naar een goede opvolger voor mijn muis. De eisen die ik daarbij stelde zijn dat de muis geschikt moet zijn voor rechtshandig gebruik, goed past in mijn grote handen, geschikt is voor zowel “zakelijk” als “recreatief” gebruik (lees: Office, webbrowsen en spellen als Diablo 3 en StarCraft 2) en extra knoppen heeft. Met een beetje rondsnuffelen kwam ik uit op drie muizen met een prijs rond de ¤50, namelijk de Logitech G500, de Corsair M90 en de Steelseries Sensei ~[RAW] Rubberized. Een half jaar geleden was ik ook al aan het rondkijken voor muizen en heb toen bij de MyCom de G500 en M90 een keer geprobeerd. Daar heb ik de muizen staand getest en op basis van die test vond ik de G500 het lekkerst aanvoelen. Om een definitief oordeel te kunnen vellen en eindelijk een nieuwe muis te kopen, heb ik besloten de drie muizen tijdelijk in huis te nemen om ze een weekje te proberen. Bij de MyCom kon ik de G500 en M90 namelijk acht dagen mee krijgen en terugbrengen als ze niet bevielen. Bij de Saturn heb ik de Steelseries Diablo 3 muis opgepikt in de plaats van de Sensei ~[RAW], aangezien dit een betaalbare en de best beschikbare muis met dezelfde vorm is. Deze recensie is gebaseerd op mijn paar dagen ervaring met deze drie muizen en vergelijkingen zullen dus zijn tussen deze muizen en mijn oude.
Door deze, weliswaar korte, ervaring te delen, hoop ik mensen te kunnen helpen die voor een soortgelijke keuze staan.
N.B. Ik heb alleen de muis zelf uit de verpakking gehaald. De rest heb ik laten zitten om 'm makkelijker terug te kunnen brengen. Bijbehorende software heb ik van internet gedownload.

Waarom de G500?
De G500 viel mij in eerste instantie op door de aanwezigheid van extra knoppen aan de zijkant. Dat leek mij een handige toevoeging voor een muis die ik in verschillende spellen goed zou kunnen gebruiken. Ten tweede las ik dat het scrollwiel verschillende functies kent en dat veel mensen daar enthousiast over zijn. Op internet las ik veel goede ervaringen van de muis die zeer tevreden waren met de muis en geen betere konden wensen. Bovendien ben ik zelf ook tevreden over andere Logitech producten die ik heb (Deluxe 250 toetsenbord, Communicate STX webcam en dus die oude muis). Tenslotte vond ik de muis fijn in de hand liggen in mijn eerdere test (zie inleiding).

Verpakking
De Logitech G500 wordt verkocht in een groen-gele, kartonnen doos waarin een stuk transparant plastic zit, waardoor de muis meteen is te zien.
Op het groene, buitenste gedeelte staat van alles geschreven over specificaties en wat er allemaal wel niet goed aan is (achterkant verpakking). De doos is te openen door aan de zijkanten een plastic sticker door te snijden/te verwijderen, waarna het gele gedeelte opzij kan worden geschoven, uit de groene “hoes”. De onderkant van het gele karton kan dan opengeklapt worden en de het plastic omhulsel kan van de muis worden genomen. Alleen de kabel zit dat nog vast in een soort kartonnen opbergvakje van het gele karton. Foto's of een filmpje van het uitpakken heb ik niet gemaakt, maar voor de geïnteresseerden zijn er “unboxings” op YouTube (het filmpje is Engels gesproken en niet van mij). Ik vind het een goede verpakking, want hij is makkelijk te openen en makkelijk intact te houden. Het is ook handig dat de muis van buitenaf goed te zien is en zelfs al een beetje is te voelen.

Zelf gemeten specificaties
Logitech G500
Gewicht: 117g (zonder extra gewicht)
Afmetingen: 13 x 7,2 x 4,1 cm (l x b x h)

ter vergelijking, mijn oude muis
Gewicht: 75g
Afmetingen: 11,6 x 6 x 3,3 cm (l x b x h)

Lengtematen zijn genomen van de langst mogelijke delen. Het verschil in gewicht en afmetingen tussen de muizen heb ik niet als storend ervaren. De extra lengte was juist wel fijn.

Ergonomie
De G500 is een vrij grote muis die is gevormd naar de rechterhand. Vanwege deze vorm is de muis geschikt voor een palmgreep. De bovenkant van de muis voelt glad aan, de zijkanten zijn voorzien van een ruwe afwerking, die iets aan schuurpapier doet denken. Hierdoor hebben de zijkanten extra grip.
In mijn grote hand was een palmgreep echter niet heel fijn. Ik heb de muis toch met een vingertopgreep behandeld. Met deze greep ligt de muis ook goed in de hand en is de muis goed te gebruiken. De knoppen aan de linkerkant zijn gemakkelijk te bereiken zonder veel oefening. Ze zitten namelijk precies boven het stuk waar ik mijn duim op liet rusten. Daardoor kan ik de knoppen vrijwel moeiteloos gebruiken.
Het scrollwiel vind ik fijn scrollen, de rubberen afwerking geeft genoeg grip en het wiel voelt goed aan. De klikken van het scrollwiel maken het scrollen echter minder fijn dan met een Corsair M90. De ruwe zijkant van de G500 zorgt voor een goede grip, maar vind ik minder fijn aanvoelen dan de zachte, rubberen afwerking van de Steelseries Diablo 3 muis. De ergonomie is dus goed, maar niet perfect: 4 sterren.

Functionaliteit
Ik heb deze muis in eerste instantie gekozen voor de extra knoppen. Naast de drie knoppen bij de duim, beschikt de G500 ook over dpi-wisselknoppen en een scrollwiel dat twee modi kent: gewoon scrollen met klikken en “hyperscroll” waarbij het wiel blijft doordraaien tot je je vinger er weer op legt; een fantastische functie! Bovendien kan het scrollwiel opzij worden geduwd, waardoor het als twee extra knoppen kan worden gebruikt. De knoppen zijn standaard ingesteld op vorige en volgende pagina (duimknoppen), dpi verhogen en verlagen (dpi-knoppen), middelste muisknop en opzij scrollen (wieltje), maar kunnen met behulp van de software ook andere functies toebedeeld krijgen. Onder het scrollwiel zit trouwens een knop die het scrollwiel kan laten wisselen tussen gewoon en hyperscrollen. Verder heeft de muis een paar rode LED's zitten die de dpi-stand aangeven.
Al met al biedt deze muis erg veel functionaliteit en met de software kan veel worden gedaan, hoewel de muis zonder software ook goed is te gebruiken. Uitstekend, 5 sterren.

Precisie
De G500 beschikt over een lasersensor die gevoeligheden tussen 200 en 5.700 dpi kan registreren. Mij klinkt dat goed in de oren, maar op mijn muismat was de muis niet zo precies. Op het stoffen oppervlak volgde de muis niet vlekkeloos al mijn bewegingen, terwijl mijn nephouten bureauoppervlak beter resultaat gaf. De precisie is dus goed, maar niet op alle oppervlakken; wat mij betreft 4 sterren.

Vormgeving
De muis heeft een bijzondere, “ergonomische” vorm. De plastic bovenkant is donkergrijs gekleurd met een vlekkenpatroon in lichter grijs. Bovenop is ook het logo van Logitech in het zwart (zonder vlekken) te zien. De ruwe zijkanten zijn zwart, de extra knoppen hebben een glimmend zwart uiterlijk met ieder een eigen symbooltje erop. Het scrollwiel en bijbehorende wisselknop zijn daarentegen weer lichtgrijs.
Ik vind het een mooie muis, maar anderen vinden het misschien een “discomuis” door het drukke patroon. Ook hier geef ik 4 sterren.

Bouwkwaliteit
Een plastic behuizing geeft vorm en stevigheid aan de Logitech G500, waardoor deze niet snel uit elkaar zal vallen. De kabel die de muis met de computer verbindt is gehuld in een nylon vlecht. Op de website van Logitech staat dat de knoppen van de muis 8 miljoen klikken mee kunnen en dat de voetjes 250 kilometer schuiven op je muismat overleven. Dit alles geeft mij de indruk dat dit een zeer degelijk gebouwde muis is. Ook eerdere ervaring met Logitech producten hebben mij geleerd dat ze met normaal gebruik zeer lang mee kunnen gaan. Wat me een beetje verbaasde, is dat de muis een beetje rammelde als ik 'm schudde. Het klonk een beetje alsof het scrollwiel niet zo stevig vast zit (wat ook juist goed kan zijn, een te vast scrollwiel scrollt ook niet soepel). Dit rammelen samen met vergelijkingen met andere muizen doen mij besluiten de bouwkwaliteit niet met een perfecte score te beoordelen. De Steelseries Diablo 3 heeft namelijk een dubbel gevlochten kabel en de Corsair M90 een aluminium basis, waardoor deze nog steviger overkomen. Vandaar 4 sterren voor de Logitech G500.

Drivers, software en ondersteuning
Alle ondersteunende extra's en wat er allemaal nog meer in de doos mag zitten, heb ik laten zitten, dus daar kan ik weinig over zeggen. De Setpoint software van Logitech is ook via internet te krijgen, dus daar heb ik de nieuwste versie opgepikt. De software was gemakkelijk te vinden en te installeren. Bij het installeren werd gevraagd het product en eventueel andere Logitech producten te registreren, wat ik heb geprobeerd. Na het invullen van het juiste model (G500) en dat ik nog drie andere producten van Logitech bezit, werd mijn registratie bevestigd met een bedanke-mail, waarin tevens een korting van 10% op de volgende aankoop werd aangeboden. Een goed begin.
Met de Setpoint software kunnen verschillende dingen in de muis worden aangepast. Ten eerste kun je de functie van de knoppen wijzigen. Ten tweede kan de gevoeligheid van de muis worden gekozen door drie schuiven over een balk, die van 200 tot 5.700 loopt, te schuiven. Desgewenst kan zelfs het aantal dpi-niveaus op de muis worden gekozen en X- en Y-as kunnen onafhankelijk van elkaar worden ingesteld. (De muis kan dan bijvoorbeeld sneller horizontaal bewegen dan verticaal.) Van de aanwijzerbeweging kan ook de snelheid (0-10) worden ingesteld en de versnelling (0-3), maar wat dat precies inhoudt, weet ik niet.
http://i207.photobucket.com/albums/bb240/cheesequesokaas/computer%20mice/thumbnails/LogitechSetpoint1thumb.jpg http://i207.photobucket.com/albums/bb240/cheesequesokaas/computer%20mice/thumbnails/LogitechSetpoint2thumb.jpg http://i207.photobucket.com/albums/bb240/cheesequesokaas/computer%20mice/thumbnails/LogitechSetpoint3thumb.jpg http://i207.photobucket.com/albums/bb240/cheesequesokaas/computer%20mice/thumbnails/LogitechSetpoint4thumb.jpg
Met drivers en/of ondersteuning heb ik verder geen ervaring. Voor dit onderdeel geef ik 4 sterren.

Met veel functies, een fijne vorm en een robuuste bouw biedt Logitech een goed product met de G500 muis. In de Pricewatch varieert de prijs van ¤41,95 tot ¤76,40 (excl. Verzendkosten), ik kocht 'm voor ¤49,98 bij de MyCom (waar de prijs op dit moment – ruim een week later – ¤45,97 is). Mij lijkt -ie het geld waard, hoewel het voor een muis vrij veel geld is. Daarom ook hier “goed”: 4 sterren.

Conclusie en slot
De Logitech G500 is een goede muis, die prettig in de hand ligt, veel functies biedt en een geweldig scrollwiel heeft! Als ik die andere muizen niet zou hebben getest, had ik de G500 graag gehouden. Echter, de M90 vind ik nog fijner in de hand liggen en biedt net iets meer functionaliteit met de grote hoeveelheid duimknoppen en de software. Helaas voor Logitech, maar de G500 is weer terug in de winkel. De G500 is zeker goed, maar naar mijn mening iets minder dan de concurrentie, wat resulteert in een algemene beoordeling van 4 sterren: goed.
Het mogen uitproberen van de muizen vond ik erg fijn en zou iemand die op zoek is naar een lekkere, nieuwe muis dan ook aanraden eerst de muis eens in de hand te nemen. Als de lokale winkel daarin meewerkt, is het wel zo prettig om de muis uit te proberen waar ie het vaakst gebruikt zal worden. Van de andere twee muizen die ik heb uitgeprobeerd zal ik proberen ook een recensie als deze te schrijven, als de tijd het toelaat. Ook zou ik het waarderen als je opmerkingen zou achterlaten over mijn taalgebruik, technische aanpak en dat soort zaken. Alle feedback is welkom! Vragen zal ik proberen te beantwoorden, maar ik kan geen nieuwe tests uitvoeren, aangezien de muis niet meer in mijn bezit is.

Specificaties van de fabrikant

Overige opmerkingen
De eerste keer dat ik deze recensie schreef, verdween de tekst toen ik 'm wou inleveren. Om de één of andere reden werd ie niet geaccepteerd en keerde ik terug naar een leeg tekstveld...
Excuus voor de onscherpe foto's. Ze zijn genomen met een digitale compact camera en een mobiele telefoon met te weinig licht. Toch denk ik dat je redelijk kunt zien hoe de muis eruit ziet.

Heb jij ook een Logitech G500?

2 opmerkingen, bij mij rammelt hij niet bij het schudden :+
En de ruwe zijkanten, zal je naar wat gaming sessies niet meer voelen hoor :P

Ik ben al meer dan een half jaar een tevreden gebruiker van deze muis en heb ook verschillende andere geprobeerd, maar dit is tot nu toe de beste muis die ik ooit gehad heb.
Goede muis, maar naar mijn mening zijn de MX500/X510/518 nog steeds superieur. Beide de G5 en G500 hebben een belachelijk slechte kabel die al meerdere keren kapot is gegaan. Ik heb hier een MX518 muisje liggen die al ruim 8 jaar intensief word gebruikt en nog steeds prima werkt, in 3 jaar tijd heb ik op mijn game pc inmiddels al 1 G5 en 2 G500's versleten, allen kwamen in aanmerking voor garantie i.v.m. kabelbreuken. Daarnaast vind ik ook de knoppen indeling/vorm en afwerking van de G500 niet dezelfde kwaliteit en comfort bieden zoals de MX modellen.

Ik heb nu ongeveer sinds 3 weken een nieuwe G500 gekregen van Logitech, maar ook deze vertoont problemen. Hij blijft tijdens het gamen regelmatig hangen op de X of de Y as, dan wil ie bijv. alleen nog maar horizontaal of verticaal bewegen en blijft ie zo een seconden "hangen". Dit soort problemen heb ik nog nooit gehad met de optische varianten ( mx500/510/518 ), ze hebben misschien wel een lager DPI en geen fancy scroll-wiel, maar ze deden het altijd, hadden naar mijn mening een betere grip en de kabel was oprolbaar. Ik vind het ook erg jammer dat gaming muizen steeds vierkanter worden, en waarom alleen deze modellen in laser uitvoering komen. De G400 ( die mij perfect lijkt en de ware opvolger van de MX518 is ) word alleen met optische sensor geleverd.. waarom kan dat exact model nou niet worden uitgerust met laser zonder meteen van die massieve toetsen te krijgen. En de G5 ( die overigens ook een prima design had ) word niet meer gemaakt.. jammer!

[Reactie gewijzigd door quintox op 17 januari 2013 05:30]

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Zo kunnen potentiële kopers hopelijk beter overwegen welke muis ze moeten nemen. :)
Wat ik alleen niet snap is hoe die kabel kapot gaat. Hoe krijg je dat voor elkaar? En wat is dan het grote verschil tussen de kabels?
Die MX-modellen zijn niet meer te koop volgens de pricewatch. Is de conclusie dat de G400 de beste muis van dit type van het moment is?
Ik kan hier wel een heel verhaal gaan typen, maar het beste is gewoon om je even de foto's te laten zien van mijn vorige G500 die nu is vervangen door Logitech. De foto's zeggen genoeg. De kabel is nooit opgerolt, dit is van normaal gebruik! De 1e foto toont hoe het probleem ontstaat, de 2e foto laat zien wat er uiteindelijk kan gebeuren.

Foto1

Foto 2

De kabel kan zichzelf naar buiten werken door het stoffen omhulsel, maar omdat deze zo strak komt te staan is deze niet meer te herstellen. Dit kan zo ernstig worden dat je genoodzaakt word het stoffen omhulsel door te snijden om de spanning van de kabel af te halen, hierdoor maak je de kabel aanzienlijk zwakker aangezien de rubberen kabel een stuk dunner is als de rubberen kabels van de oudere MX varianten.

Wat betreft de G400, ik heb hem helaas nog niet kunnen testen. Maar als ik de foto's zo bekijk, dan lijkt het alsof deze vam dezelfde bouwkwaliteit is als de MX518. Deze heeft ook dezelfde knoppen indeling zoals de oude MX muizen. Wat je wél mist is de laser, fast-scrolling en de verwisselbare gewichtjes. Ik ben nu wel serieus aan het overwegen om mijn G500 te vervangen voor een G400.

[Reactie gewijzigd door quintox op 30 januari 2013 19:31]

Ik heb de G500 sinds december 2011 met genoegen gebruikt, ik vind het echt een geweldige muis. Helaas is hij 2 weken geleden kapot gegaan, hij dubbelklikt uit zichzelf of klikt helemaal niet soms. Aangezien ik een gamer ben is hiermee niet te spelen.

Probeer niet de kabel op te rollen, dit deed ik vaak voor mijn school laptop waardoor ik hem makkelijker mee kon nemen in mijn rugzak. Het ding om de kabel (bescherming?) ging echter een week later al kapot in de zin van dat het loslaat en sommige delen vastzitten door de kapotte kabel. Soms kan je dit wel losknippen en hoeft het niet echt een probleem te zijn, maar het is redelijk irritant voor een muis in deze prijsklasse.
Duidelijke review :). Dit gaat waarschijnlijk de opvolger worden van mijn Logitech G5 die ik al sinds 2005 aan het gebruiken ben, geweldige muis! Alleen iets te weinig knoppen :p. Hij heeft maar één knop aan die zijkant en meestal stel ik die in als push-to-talk voor TeamSpeak, maar ook als melee attack in bepaalde games... Dus een of twee extra knoppen kunnen geen kwaad daar.
Misschien een beetje late reactie, maar dit is echt de slechtste muis die ik ooit heb gehad. Het wieltje houdt er na 2 jaar helemaal mee op en heeft een eigen leven gekregen, springt soms spontaan in de aan stand. De rechtermuisknop hapert om de zoveel keer. De kabelcoating was er na een paar weken gamen al helemaal versleten, maar dat is dan het minste punt van alle min punten. Nee, dit is echt een geen logitech kwaliteit! Gelukkig zijn er ondertussen al 2 opvolgers. Ik ga door voor de 502, hopelijk houdt die het wat langer uit.
Wat jammer dat ie zo slecht is bevallen. Hopelijk doet de volgende het beter!