Sharkoon Vibe-Fixer III Review

sdk1985 9 oktober 2012, laatste update op 9 oktober 2012, 1.652 views

Sharkoon Vibe-Fixer III

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Hard drive makkelijk verwijderbaar

Minpunten

• Ontkoppelt niet volledig (stopt bromtoon niet)

Kwaliteit Score: 4
Omdat mijn NAS tegenwoordig mijn mediastreamer op de slaapkamer heeft vervangen heb ik een stil systeem nodig. Helaas gebruik ik een goedkope kast met bijbehorend gebrek aan hdd demping. Dat moet anders! Kan deze Vibe Fixer pro dit oplossen? Jammer genoeg niet...

Context:
Voor mijn nas heb ik gebruik gemaakt van een CM Elite 310. Lekker goedkoop en voldoende ruimte om mijn e-350 passief te koelen zonder chassis fan. Zoals elke goedkope kast plaats je hier de schijven direct in het staal. Het resultaat is dat de kast een klankkast voor hdd ratel wordt. Daarnaast willen sommige exemplaren een vervelende bromtoon uitzenden. Ongeschikt dus als slaapkamer HTPC/NAS.

De eerste Samsung Spinpoint F2 2TB ratelde alleen. De later bijgeplaatse F3 had een irritante bromtoon. Deze problemen zijn volledig verholpen met de Scythe Hard Disk Stabilizer X4(http://tweakers.net/price...d-disk-stabilizer-x4.html ) in te bouwen. Helaas heb ik deze ooit door midden laten snijden en passen er dus nog maar twee disks in. Met de komst van een nieuwe 3 TB Segate 7200.14 was er dus iets nieuws nodig.

De Vibe Fixer 3:
Volgens de beschrijven van de Vibe Fixer 3 koppelt deze de hardeschijf los van de kast. Hiedoor zouden vibraties en geluid flink gereduceerd moeten worden terwijl hij toch nog makkelijk verwijderd kan worden door het "rail mounting mechanism".

Klinkt goed!

Inhoud:
•2x mounting rails voor 5.25" mounting bay
•4x rubber bumpers
•2x rubber stoppers
•mounting screws
•handleiding (kleur en karton!)

Rail mounting mechanism:
Het Rail mounting mechanism komt er op neer dat de rails aan één kant open zijn waardoor de hardeschijf via deze kant in de rails is te schuiven. Vervolgens wordt via een versmalling en met een rubberstoppertje voorkomen dat de schijf weer uit de rail kan.

Installatie:
Stap1:
De eerste stap is vrij simpel. Er wordt een schroef door de rubber noppen gestopt en vervolgens wordt deze schroef in de hdd gedraaid. De Noppen zijn massief (op het kleine gat voor de schroef na).

Stap2:
Bij stap 2 worden de mounting rails in de kast gemonteerd. Dit kan met de meegeleverde schroeven via de universele schroefgaten. Ik heb ervoor gekozen om de rail ondersteboven te monteren omdat de stoppertjes anders niet pasten in het onderste slot.

Resultaat:
Zoals te zien is de installatie gelukt. De ratel was verminderd maar de ellendige bromtoon bestond nog steeds. De hardeschijf is dus niet voldoende ontkoppeld Uitschakelen van de schijf laat de bromtoon verdwijnen, er is dus geen twijfel mogelijk: de Vibe-Fixer 3 werkt jammer genoeg niet!
Ter vergelijking: Dezelfde schijf in dezelfde kast is in de Scythe Hard Disk Stabilizer x4 volledig onhoorbaar! Vermoedelijke oorzaak is dat de noppen erg stevig tussen de driverails geklemd zitten en er gewoon te weinig speling is. De concurent heeft 6 losse contactpunten (holle rubber noppen) voor vier schijven terwijl dit product voor één schijf 4 massieve rubberen noppen gebruikt die ook nog eens strak geklemd zitten.

Conclusie:
In theorie is dit een prachtig product. De handleiding is duidelijk en de geleverde materialen zijn goed afgewerkt. Op dit punt scoort dit product vele malen beter dan de genoemde Scythe Hard Disk Stabilizer X4. Daarnaast werkt het railmount system echt. De schijf is binnen een minuut te verwijderen. Bij de concurent ben je minstens 10 minuten aan het schroeven (inclusief complementaire snijwonden).

Helaas doet het product niet waar ik het voor heb aangeschaft; het lost de bromtoon van de 7200.14 niet op. Iets wat de Scythe 100% perfect doet. Voor mij is het product daarmee dan ook waardeloos.

Toch nog twee sterren voor de originele driverail, duidelijke handleiding en de kwaliteit van de geleverde onderdelen.

Ik ga deze driverail vermoedelijk nog een tweede kans geven in een Aopen kast met een Spintpoint F3. Voor mijn NAS zoek ik mijn oplossing in reparatie van de X4.

Heb jij ook een Sharkoon Vibe-Fixer III?

Alles wat ik wil weten van zo'n product staat er in, toppertje in die zin. Vergeet echter niet dat trilling in een kast ook erg afhankelijk is van de kast waar je het in monteert, dat gezegd hebbende, goede review..
Dankje!

Trilling kan inderdaad per kast verschillen. Zo had ik bromtoon problemen met een Spointpoint F3 in combinatie met mijn NZXT Zero (ook direct in het metaal plaatsen). De rubbertrays van de CM 690 verhelpen dit volledig. Dezelfde schijf veroorzaakte ook weer problemen in de CM Elite 310.

In de laatste foto zie je ook de (gehalveerde) Scythe Hard Disk Stabilizer X4. Dit montage systeem is bij deze kast wel 100% trilling vrij. De Scythe ontkoppelt dus wel goed/beter.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 oktober 2012 01:43]

[Reactie gewijzigd door 195780 op 9 oktober 2012 04:32]

Bedankt voor de tips!

Zelf maken met elastiek heb ik weleens geprobeerd en dat was niet zo'n succes :+ . Schijf hing niet helemaal recht wat resulteerde in het constant opnieuw opspinnen van de drive. Dat leek me niet de bedoeling.

Granulaatrubber klinkt als een goede tip! Ik ga het onthouden :) .