Logitech Wireless Trackball M570 Review
De Logitech M570 trackball Update 24-2-2013: - Update staat onderaan; Waarom ? Voor mijn studie teken ik heel veel in Autocad, en Alphacam, werk veel berekeningen uit en zoef door alle tekeningen heen, En als ik niet achter een beeldscherm zit sta ik in de werkplaats met flinke stukken hout te slepen. Voor mijn werk tik ik trussen in elkaar, zet licht en geluid klaar, positioneer mezelf achter een lichttafel en na de show gaat alles weer in de kisten mee terug naar de zaak. Als ik dan in mijn vrije tijd ontspan door te gamen, geeft het mijn arm weinig rust. Ongeveer een maand voor de aankoop van de muis begon ik last te krijgen van mijn arm, pols en vingers en zocht naar de oorzaak. Omdat ik het slepen...
Pluspunten
Goede ondersteuning voor pols/hand/vingers Lange accuduur (zie review voor stats) Batterijindicatie Zeer accuraat Kleine ontvanger Draadloos
Minpunten
De bal en kogellagers die schoongemaakt moeten worden Geen MX scrollwiel Slecht scrollen met rechtermuisknop ingedrukt
Eindoordeel
Update 24-2-2013: - Update staat onderaan;

Waarom ?
Voor mijn studie teken ik heel veel in Autocad, en Alphacam, werk veel berekeningen uit en zoef door alle tekeningen heen, En als ik niet achter een beeldscherm zit sta ik in de werkplaats met flinke stukken hout te slepen. Voor mijn werk tik ik trussen in elkaar, zet licht en geluid klaar, positioneer mezelf achter een lichttafel en na de show gaat alles weer in de kisten mee terug naar de zaak. Als ik dan in mijn vrije tijd ontspan door te gamen, geeft het mijn arm weinig rust. Ongeveer een maand voor de aankoop van de muis begon ik last te krijgen van mijn arm, pols en vingers en zocht naar de oorzaak. Omdat ik het slepen met de stukken hout niet kan vermijden, en mijn werkzaamheden eigenlijk niet wil veranderen, dacht ik dat een andere muis misschien zou helpen.
Eerst heb ik gekeken wat de natuurlijke stand is van mijn hand, en hoe mijn hand over mijn oude muis was (G5). Mijn handpalm raakte de muis nooit, de zogenoemde 'claw grip'.

Palm grip versus claw grip.
Hier had ik nooit bij stil gestaan, mijn hand kreeg geen rust. Om dit te veranderen moest ik óf mijn handstand veranderen, óf een muis met hogere rug nemen zodat mijn hand ondersteund wordt.
Ondanks er een aantal muizen zijn met hogere rug, ben ik direct voor een trackball gegaan, dit omdat mijn arm altijd in beweging was, evenals mijn pols. Met een trackball zou ik dit meteen stoppen.

Ervaring
De eerste week is het onwennig, ik heb vaak genoeg de muis over de tafel gesleept en na twee keer heen en weer te gaan tot de conclusie komen dat er niets gebeurd. Na een week is het door mijn lichaam compleet geaccepteerd dat ik de muis niet beweeg, maar enkel de bal, en eigenlijk lieg ik hier. Ik verplaats de muis elke keer als ik anders zit, om mijn arm goede ondersteuning te geven.
Over de aankoop heb ik totaal geen spijt, alle klachten die ik had zijn verdwenen, een week of twee na het in gebruik nemen van deze trackball.

Gebruik
De M570 gebruik ik op alle plaatsen waar ik met mijn laptop kom
Thuis - CAD, CAM, gamen en 'thuisgebruik'
Studie - CAD, CAM en gamen
Ergens anders - CAD, CAM, gamen en 'thuisgebruik buiten huis'
Voor CAD en CAM gebruik ik mijn muis enorm veel, veel scrollen, veel klikken, continue van links naar rechts op het scherm. Gamen idem, en onder thuisgebruik versta ik office werk, afhandelen van mailverkeer en surfen.

Werking
Zoals je al las, doet deze muis niet veel als je 'm over je bureau schuift. Je bediend je cursor door de bal te draaien. De bal kan vrij draaien door kogellagers welke gedurende gebruik vuil worden waardoor de bal stroever gaat draaien.
In de behuizing van de muis bevind zich een laser die de beweging van de bal registreerd en zodoende je cursor verplaatst.
De snelheid van de muis is te regelen via de instellingen in je OS, en door setpoint, software van Logitech.
Knoppen
De linker- en rechtermuisknop zijn groot, en klikken met weinig druk. Het scrollwiel is zeer makkelijk te draaien, helaas is het niet hetzelfde systeem als met de MX reeks voor het zeer snel scrollen. Het indrukken van het scrollwiel is de eerste paar keer behoorlijk lastig als je hand een andere vorm aangenomen heeft, probleemloos indrukken lukte me na een week.
De muis heeft twee functieknoppen, welke standaardfuncties meegekregen heeft, en met Überoptions ingesteld kunnen worden per programma. Deze knoppen zijn eenvoudig te bereiken, de verste kan ik vanuit de 'normale' stand van mijn wijsvinger gebruiken, de andere door mijn vinger licht te buigen.
Schoonmaken
Om de bal en de kogellagers schoon te maken, moet je de bal uit de behuizing halen. Sommigen slaan de bal eruit, ik kies voor de zachte aanpak en steek iets door het gat aan de onderzijde van de behuizing. Dit kan met een pen, potlood, bithouder, micro USB stekker... eigenlijk alles wat door dat gat heen gaat.
Als de bal eruit is draai ik hem door mijn shirt heen, en veeg het vuil van de kogellagers af. Als ik mijn bureau schoonmaak (1x per week), doe ik hetzelfde echter dan met een doekje alcohol en neem de rest van de behuizing mee.
Transport
Het transport is anders als met andere muizen, dit heeft voornamelijk te maken met de grootte van de muis, ik doe hem meestal 'face down' in een netjes opgerolde voedingskabel welke ik toch meeneem voor mijn laptop.
Tijdens transport schakel ik de muis handmatig uit door het aan/uit schuifschakelaartje aan de onderzijde te kietelen.
Kleine draadloze ontvanger
De muis wordt geleverd met een kleine USB ontvanger welke ongeveer 5mm uit je USB poort steekt. De gebruikte slogan 'plug and forget' is daadwerkelijk hoe ik het ervaar.
Echter, na ongeveer 7 maanden ging deze kapot, het plastic van deze ontvanger zat los in mijn tas, de ontvanger zelf (USB connector met printplaatje erin) bevond zich nog in mijn laptop. Met een schroevendraaier heb ik dit eruit gehaald, en met wat lijm weer aan elkaar gezet.
Toch voelde ik me hier niet goed bij, en stuurde Logitech een mailtje over wat er was gebeurd, en dat ik dit niet verwacht van een kwaliteitsproduct. Verder vermeld dat ik tevreden ben met de muis, en dat als het weer gebeurd ik graag een vervangende ontvanger zou willen ontvangen.
De dag erop kreeg ik meteen bericht dat hun het lijmen niet zo'n goed idee vonden en dat ze een vervangende ontvanger op zouden sturen. Twee dagen na dat mailtje stond er iemand van DHL aan de deur voor een handtekening. In het pakketje van karton (4 lagen dik, ter grootte van een A4) bevond zich een pakbon, en een geseald boekje met een nieuwe ontvanger. Sowieso was ik al verbaasd dat ik een nieuwe toegestuurd kreeg, en dan ook nog zo snel. Hier kunnen sommige bedrijven een hoop van leren !
Batterij
Er werd één AA batterij (duracell) meegeleverd, welke op moment van schrijven (~7 maanden gebruik) nog steeds perfect werkt.
Update 24-2-2013:
Ik heb 18-2-2013 de batterij voor het eerst vervangen; dit is iets minder als een jaar na aankoop (26-2-2012) !
Om een beeld te geven van wat je dus kunt doen op één AA batterij heb ik de statistieken er even bijgepakt. Om een goed beeld te geven ga ik uit van 330 dagen in plaats van 359 dagen om vakanties, computervrije dagen etc eruit te halen, verder rond ik alles naar beneden af.
Gemiddeld 700-800 meter per dag en 8,5 tot 10k kliks per dag, ik ga dus uit van 700 meter per dag, en van 8500 kliks per dag. Ik heb geen statistieken van hoelang de muis uitgeschakeld, standby en actief is, dus dat kan ik helaas niet toevoegen.
359 dagen x 700 meter = 251,3 KM afgelegd met het balletje.
359 dagen x 8500 kliks = 3.051.500 kliks (de software die ik gebruik rekent de functietoetsen ook mee)
Dit alles op een enkele AA batterij, vind ik een zeer goede prestatie !
Tot nu toe hapert er niets aan de muis, er is enkel een minpuntje bijgekomen, dat is dat je met de rechtermuisknop ingedrukt, moeizaam kan scrollen. Normaalgesproken zou dit ook geen probleem zijn, met sommige games echter wel. Omdat ik het buiten games nog niets tegen gekomen ben dat ik deze handeling uit moet voeren, vind ik dat dit niet al te zwaar mee moet wegen voor de uiteindelijke beoordeling.
Nu, een jaar later, ben ik nog steeds zeer tevreden met de muis, de muis reageert altijd snel en accuraat, ligt nog steeds goed in mijn hand, de lichamelijke problemen zijn niet teruggekomen. Qua vervoer en formaat zou ik nog iets kunnen zeggen, maar dat was natuurlijk al duidelijk toen ik de muis uitkoos en kocht. Daarbij past deze perfect in de opgerolde voedingskabel (qua breedte is er nog een beetje speling, in de hoogte komt het perfect overeen).
Het is me opgevallen dat het op het begin een tour is om de bal en ingewanden van de muis schoon te maken, en hoe vaker je het doet, hoe minder het je doet, te vergelijken met doorspoelen van een toilet eigenlijk. Je staat er niet bij stil, echter is het nu vóór gebruik.
Hoewel deze muis niet door een meerderheid gebruikt wordt, vind ik het jammer dat er geen third party is die andere kleuren ballen verkopen, of een figuurtje erin (rgb led maybe?). Beetje jammer, maar dat is niet tegen logitech gericht.
Heb jij ook een Logitech Wireless Trackball M570?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (20)
Het heen en weer slepen is ook leuk als iemand wat wil laten zien op mijn laptop, en als ik dan zeg dat ze de bal moeten gebruiken gaat de wijsvinger voorzichtig op de bal en om te klikken wordt ook weer de wijsvinger voorzichtig gebruikt, alsof ze bang zijn dat ze onder hoogspanning komen te staan.
Deze review heeft me doen besluiten ook deze trackball te bestellen op m'n werk.
Ik zal binnenkort een kleine update doen over hoe de muis bevalt, bijna een jaar na aankoop.
Om dan meteen ook maar even mijn vorige opmerkingen erbij te pakken:
- de houder is gladder dan de oude Logitech Trackman wheel. Ligt wel perfect in de hand. Claw-grip is helemaal weg.
- Balletje gaat ietwat stroef vind ik. Je hoort hem rollen. Dit kan nieuwigheid zijn.
- Extra functietoetsen zitten prima in bereik voor je vingers en klikken erg soepel. Vind het jammer dat de gewone muisklikken en het scrollwiel niet zo soepel bedienen en je nog echt hoort klikken.
- Voetrubbers zijn glad en bieden voor het fijne net te weinig grip op mijn bureau. De trackball glijdt dan ook heel langzaam van me weg als ik mijn hand er op heb liggen.
- De grip blijft goed. Geen klachten over.
- Balletje is inderdaad met de tijd minder geluid gaan maken. Wel netjes schoonhouden inderdaad.
- Klikken van de knoppen stoor ik me totaal niet meer aan en ook het scrollwiel went. Blijf er wel bij dat een soepeler scrollwiel fijner was geweest.
- Muis glijdt nog steeds langzaam weg op mijn bureau. Maar nog steeds niet hinderlijk.
De RSI klachten zijn afgenomen! Mede door de aanschaf van een ander toetsenbord (zie mijn inventaris) en mijn houding aan te passen is er een goede verbetering merkbaar. Het is nog niet over, maar we komen er langzaam
- de houder is gladder dan de oude Logitech Trackman wheel. Ligt wel perfect in de hand. Claw-grip is helemaal weg.
- Balletje gaat ietwat stroef vind ik. Je hoort hem rollen. Dit kan nieuwigheid zijn.
- Extra functietoetsen zitten prima in bereik voor je vingers en klikken erg soepel. Vind het jammer dat de gewone muisklikken en het scrollwiel niet zo soepel bedienen en je nog echt hoort klikken.
- Voetrubbers zijn glad en bieden voor het fijne net te weinig grip op mijn bureau. De trackball glijdt dan ook heel langzaam van me weg als ik mijn hand er op heb liggen.
[Reactie gewijzigd door PdeBie op 23 juli 2024 16:32]
De muis heeft inderdaad een goed hoorbare klik, na een week stoor je je er niet meer aan. Zelf heb ik op mijn bureau een kleedje liggen, en op andere bureaus ligt de muis goed stabiel. Misschien hebben ze de rubbers aangepast, of heb je gewoon een glas bureau
Over het niet zo soepele scrollwiel; dat gaf ik ook aan als een minpunt, het liefst had ik bij een muis als deze een wiel gehad zoals op de MX. In mijn update zal ik ook een minpunt vermelden over het scrollwiel in games, waarbij je met rechtermuisknop de scope pakt, en met het wiel de vergroting regelt. Dit gaat helaas totaal niet soepel.
Leuk feit; ik heb gisteren voor het eerst de batterij vervangen. Ik zal voor de volledigheid de factuur opzoeken zodat ik kan zeggen hoelang 'ie meegegaan is, met een indicatie van het gebruik door de kliks en totaal afgelegde afstand erbij te pakken van de bal.
Scrollwiel is inderdaad erg wennen. Ik heb deze muis op mijn werk aangeschaft, dus voor gamen komt hij niet aan te pas.
Hoe zie jij trouwens de afgelegde afstand en het aantal kliks?
Zo heb ik een gemiddelde van 700-800 meter per dag, 8,5 - 10k kliks per dag en tussen de 15 en 20k toetsaanslagen per dag.
Voor mij was dit een logische opvolger van al zijn voorgangers, waarvan ik er weer eens 1 had versleten.
Wat ik mij afvroeg was of het nodig is om de schakelaar aan de onderkant te gebruiken om de trackball uit te schakelen, met name tijdens transport. (elke ochtend en elke middag gaat de muis de tas in.)
Of reduceert dat hooguit het leven van de batterij, en houdt ie het dan maar 1 jaar i.p.v. 2 jaar vol ofzo?
Alvast dank voor de reacties.
Simpel denkend zou het maximaal de transporttijd aan batterij verbruiken, mits de muis geactiveerd zou worden door beweging in de bal of een knop (dus bijv. half uur heen, half uur terug), ik zou me over de batterij levensduur echter geen zorgen maken, als je twee batterijen ook ergens in je tas mikt zodra het rode lampje begint te knipperen zodat je ze kan vervangen als ze dienst weigeren.
Mijn ervaring met diverse Trackball m570 is dat deze snel kapot gaan, scroll wiel geeft dan bijna geen weerstand, en gaat dan of alleen omhoog of alleen omlaag scrollen.
Het vorige model (met staart) was het scroll wieltje veel beter, nooit problemen mee gehad.
Ik ga deze muis zeker eens uittesten in de winkel als ik er nog eens langs loop!
Ik heb persoonlijk nog nooit zo een muis met trackball gebruikt en ken ook niemand die dit gebruikt dus ik ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden en de bruikbaarheid van zo een muis!
Persoonlijk heb ik geen last van mijn hand/palm/arm maar ik wil liefst deze pijn zo lang mogelijk uitstellen/ontwijken!
De enigste reden waarom ik toch denk om niet over te stappen is het feit dat ik toch nog af en toe eens een online schietspelletje wil spelen en ik bang heb dat dit niet goed gaat hiermee.
Ik ben zelfs aan het twijfelen om hem te kopen
Ik heb persoonlijk nog nooit een muis duurder dan 25 euro gebruikt
Ik heb namelijk erg last van mijn pols, zeker nu ik steeds meer begin te werken met videoedit-programma's, icm het vele gamen wat ik doe, geeft dat mijn arm en pols totaal geen rust.
Ik was bang dat je er niet mee zou kunnen gamen, maar uit jouw review begrijp ik dat dat gewoon mogelijk is.
In ieder geval bedank!
Ik zie net aan een reactie van mezelf hierboven in dit topic dat ze kennelijk gemiddeld 2 jaar mee gaan...
Mijn vrouw werkt al een paar maanden met een Speedlink APTICO; ga deze zelf ook maar eens een duurtest geven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_icc():strip_exif()/u/116600/crop5be04a1ae3ded_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/32185/start.jpg?f=community)