Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Trackball M570 Review

247pro 5 oktober 2012, laatste update op 24 februari 2013, 7.227 views

Logitech Wireless Trackball M570

Pluspunten

• Goede ondersteuning voor pols/hand/vingers
  • Lange accuduur (zie review voor stats)
  • Batterijindicatie
  • Zeer accuraat
  • Kleine ontvanger
  • Draadloos

Minpunten

• De bal en kogellagers die schoongemaakt moeten worden
  • Geen MX scrollwiel
  • Slecht scrollen met rechtermuisknop ingedrukt

De Logitech M570 trackball

Update 24-2-2013: - Update staat onderaan;

Waarom ?
Voor mijn studie teken ik heel veel in Autocad, en Alphacam, werk veel berekeningen uit en zoef door alle tekeningen heen, En als ik niet achter een beeldscherm zit sta ik in de werkplaats met flinke stukken hout te slepen. Voor mijn werk tik ik trussen in elkaar, zet licht en geluid klaar, positioneer mezelf achter een lichttafel en na de show gaat alles weer in de kisten mee terug naar de zaak. Als ik dan in mijn vrije tijd ontspan door te gamen, geeft het mijn arm weinig rust. Ongeveer een maand voor de aankoop van de muis begon ik last te krijgen van mijn arm, pols en vingers en zocht naar de oorzaak. Omdat ik het slepen met de stukken hout niet kan vermijden, en mijn werkzaamheden eigenlijk niet wil veranderen, dacht ik dat een andere muis misschien zou helpen.
Eerst heb ik gekeken wat de natuurlijke stand is van mijn hand, en hoe mijn hand over mijn oude muis was (G5). Mijn handpalm raakte de muis nooit, de zogenoemde 'claw grip'.

Palm grip versus claw grip.

Hier had ik nooit bij stil gestaan, mijn hand kreeg geen rust. Om dit te veranderen moest ik f mijn handstand veranderen, f een muis met hogere rug nemen zodat mijn hand ondersteund wordt.
Ondanks er een aantal muizen zijn met hogere rug, ben ik direct voor een trackball gegaan, dit omdat mijn arm altijd in beweging was, evenals mijn pols. Met een trackball zou ik dit meteen stoppen.

Ervaring
De eerste week is het onwennig, ik heb vaak genoeg de muis over de tafel gesleept en na twee keer heen en weer te gaan tot de conclusie komen dat er niets gebeurd. Na een week is het door mijn lichaam compleet geaccepteerd dat ik de muis niet beweeg, maar enkel de bal, en eigenlijk lieg ik hier. Ik verplaats de muis elke keer als ik anders zit, om mijn arm goede ondersteuning te geven.
Over de aankoop heb ik totaal geen spijt, alle klachten die ik had zijn verdwenen, een week of twee na het in gebruik nemen van deze trackball.

Gebruik
De M570 gebruik ik op alle plaatsen waar ik met mijn laptop kom ;)
Thuis - CAD, CAM, gamen en 'thuisgebruik'
Studie - CAD, CAM en gamen
Ergens anders - CAD, CAM, gamen en 'thuisgebruik buiten huis'

Voor CAD en CAM gebruik ik mijn muis enorm veel, veel scrollen, veel klikken, continue van links naar rechts op het scherm. Gamen idem, en onder thuisgebruik versta ik office werk, afhandelen van mailverkeer en surfen.

Werking
Zoals je al las, doet deze muis niet veel als je 'm over je bureau schuift. Je bediend je cursor door de bal te draaien. De bal kan vrij draaien door kogellagers welke gedurende gebruik vuil worden waardoor de bal stroever gaat draaien.
In de behuizing van de muis bevind zich een laser die de beweging van de bal registreerd en zodoende je cursor verplaatst.
De snelheid van de muis is te regelen via de instellingen in je OS, en door setpoint, software van Logitech.

Knoppen
De linker- en rechtermuisknop zijn groot, en klikken met weinig druk. Het scrollwiel is zeer makkelijk te draaien, helaas is het niet hetzelfde systeem als met de MX reeks voor het zeer snel scrollen. Het indrukken van het scrollwiel is de eerste paar keer behoorlijk lastig als je hand een andere vorm aangenomen heeft, probleemloos indrukken lukte me na een week.
De muis heeft twee functieknoppen, welke standaardfuncties meegekregen heeft, en met beroptions ingesteld kunnen worden per programma. Deze knoppen zijn eenvoudig te bereiken, de verste kan ik vanuit de 'normale' stand van mijn wijsvinger gebruiken, de andere door mijn vinger licht te buigen.

Schoonmaken
Om de bal en de kogellagers schoon te maken, moet je de bal uit de behuizing halen. Sommigen slaan de bal eruit, ik kies voor de zachte aanpak en steek iets door het gat aan de onderzijde van de behuizing. Dit kan met een pen, potlood, bithouder, micro USB stekker... eigenlijk alles wat door dat gat heen gaat.
Als de bal eruit is draai ik hem door mijn shirt heen, en veeg het vuil van de kogellagers af. Als ik mijn bureau schoonmaak (1x per week), doe ik hetzelfde echter dan met een doekje alcohol en neem de rest van de behuizing mee.

Transport
Het transport is anders als met andere muizen, dit heeft voornamelijk te maken met de grootte van de muis, ik doe hem meestal 'face down' in een netjes opgerolde voedingskabel welke ik toch meeneem voor mijn laptop.
Tijdens transport schakel ik de muis handmatig uit door het aan/uit schuifschakelaartje aan de onderzijde te kietelen.

Kleine draadloze ontvanger
De muis wordt geleverd met een kleine USB ontvanger welke ongeveer 5mm uit je USB poort steekt. De gebruikte slogan 'plug and forget' is daadwerkelijk hoe ik het ervaar.
Echter, na ongeveer 7 maanden ging deze kapot, het plastic van deze ontvanger zat los in mijn tas, de ontvanger zelf (USB connector met printplaatje erin) bevond zich nog in mijn laptop. Met een schroevendraaier heb ik dit eruit gehaald, en met wat lijm weer aan elkaar gezet.
Toch voelde ik me hier niet goed bij, en stuurde Logitech een mailtje over wat er was gebeurd, en dat ik dit niet verwacht van een kwaliteitsproduct. Verder vermeld dat ik tevreden ben met de muis, en dat als het weer gebeurd ik graag een vervangende ontvanger zou willen ontvangen.

De dag erop kreeg ik meteen bericht dat hun het lijmen niet zo'n goed idee vonden en dat ze een vervangende ontvanger op zouden sturen. Twee dagen na dat mailtje stond er iemand van DHL aan de deur voor een handtekening. In het pakketje van karton (4 lagen dik, ter grootte van een A4) bevond zich een pakbon, en een geseald boekje met een nieuwe ontvanger. Sowieso was ik al verbaasd dat ik een nieuwe toegestuurd kreeg, en dan ook nog zo snel. Hier kunnen sommige bedrijven een hoop van leren !

Batterij
Er werd n AA batterij (duracell) meegeleverd, welke op moment van schrijven (~7 maanden gebruik) nog steeds perfect werkt.

Update 24-2-2013:
Ik heb 18-2-2013 de batterij voor het eerst vervangen; dit is iets minder als een jaar na aankoop (26-2-2012) !
Om een beeld te geven van wat je dus kunt doen op n AA batterij heb ik de statistieken er even bijgepakt. Om een goed beeld te geven ga ik uit van 330 dagen in plaats van 359 dagen om vakanties, computervrije dagen etc eruit te halen, verder rond ik alles naar beneden af.

Gemiddeld 700-800 meter per dag en 8,5 tot 10k kliks per dag, ik ga dus uit van 700 meter per dag, en van 8500 kliks per dag. Ik heb geen statistieken van hoelang de muis uitgeschakeld, standby en actief is, dus dat kan ik helaas niet toevoegen.
359 dagen x 700 meter = 251,3 KM afgelegd met het balletje.
359 dagen x 8500 kliks = 3.051.500 kliks (de software die ik gebruik rekent de functietoetsen ook mee)

Dit alles op een enkele AA batterij, vind ik een zeer goede prestatie !
Tot nu toe hapert er niets aan de muis, er is enkel een minpuntje bijgekomen, dat is dat je met de rechtermuisknop ingedrukt, moeizaam kan scrollen. Normaalgesproken zou dit ook geen probleem zijn, met sommige games echter wel. Omdat ik het buiten games nog niets tegen gekomen ben dat ik deze handeling uit moet voeren, vind ik dat dit niet al te zwaar mee moet wegen voor de uiteindelijke beoordeling.

Nu, een jaar later, ben ik nog steeds zeer tevreden met de muis, de muis reageert altijd snel en accuraat, ligt nog steeds goed in mijn hand, de lichamelijke problemen zijn niet teruggekomen. Qua vervoer en formaat zou ik nog iets kunnen zeggen, maar dat was natuurlijk al duidelijk toen ik de muis uitkoos en kocht. Daarbij past deze perfect in de opgerolde voedingskabel (qua breedte is er nog een beetje speling, in de hoogte komt het perfect overeen).
Het is me opgevallen dat het op het begin een tour is om de bal en ingewanden van de muis schoon te maken, en hoe vaker je het doet, hoe minder het je doet, te vergelijken met doorspoelen van een toilet eigenlijk. Je staat er niet bij stil, echter is het nu vr gebruik.

Hoewel deze muis niet door een meerderheid gebruikt wordt, vind ik het jammer dat er geen third party is die andere kleuren ballen verkopen, of een figuurtje erin (rgb led maybe?). Beetje jammer, maar dat is niet tegen logitech gericht.

Heb jij ook een Logitech Wireless Trackball M570?

Lekker leesbare review! Ik moest wel lachen toen ik dat stukje las over het heen en weer slepen van de muis, herkenbaar als ik bij een vriend van mij ben die ook zo'n ding heeft.
Dank je, ik heb m'n best gedaan om iets nuttigs op te schijven over een muis, zonder al te magische woorden gebruiken en om een beetje objectief te blijven.
Het heen en weer slepen is ook leuk als iemand wat wil laten zien op mijn laptop, en als ik dan zeg dat ze de bal moeten gebruiken gaat de wijsvinger voorzichtig op de bal en om te klikken wordt ook weer de wijsvinger voorzichtig gebruikt, alsof ze bang zijn dat ze onder hoogspanning komen te staan.
Goede review. Ik loop zelf nu ook helaas met pols en hand klachten en ben nu aan het orienteren naar een trackball. De claw-grip betrap ik mezelf ook steeds op.

Deze review heeft me doen besluiten ook deze trackball te bestellen op m'n werk.
Leuk om te horen (dat m'n review heeft geholpen, niet over de lichamelijke klachten) !
Ik zal binnenkort een kleine update doen over hoe de muis bevalt, bijna een jaar na aankoop.
Hij is inmiddels besteld, dus ik verwacht hem deze week binnen te krijgen. Als ik er aan denk zal ik je laten weten wat mijn eerste indruk is.
Inmiddels bijna een jaar verder en ik ben echt super blij dat ik de trackball (mede dankzij deze review :) ) aangeschaft heb. Sterker nog: ik heb hem priv nu ook al enige tijd aangeschaft.

Om dan meteen ook maar even mijn vorige opmerkingen erbij te pakken:
  • de houder is gladder dan de oude Logitech Trackman wheel. Ligt wel perfect in de hand. Claw-grip is helemaal weg.
  • Balletje gaat ietwat stroef vind ik. Je hoort hem rollen. Dit kan nieuwigheid zijn.
  • Extra functietoetsen zitten prima in bereik voor je vingers en klikken erg soepel. Vind het jammer dat de gewone muisklikken en het scrollwiel niet zo soepel bedienen en je nog echt hoort klikken.
  • Voetrubbers zijn glad en bieden voor het fijne net te weinig grip op mijn bureau. De trackball glijdt dan ook heel langzaam van me weg als ik mijn hand er op heb liggen.
  • De grip blijft goed. Geen klachten over.
  • Balletje is inderdaad met de tijd minder geluid gaan maken. Wel netjes schoonhouden inderdaad.
  • Klikken van de knoppen stoor ik me totaal niet meer aan en ook het scrollwiel went. Blijf er wel bij dat een soepeler scrollwiel fijner was geweest.
  • Muis glijdt nog steeds langzaam weg op mijn bureau. Maar nog steeds niet hinderlijk.
Het belangrijkste:
De RSI klachten zijn afgenomen! Mede door de aanschaf van een ander toetsenbord (zie mijn inventaris) en mijn houding aan te passen is er een goede verbetering merkbaar. Het is nog niet over, maar we komen er langzaam :)
Ik heb de trackball inmiddels binnen (net een half uurtje :P) en hier de eerste dingen die me opvallen:
Dit zijn de dingen die mij het eerste opvallen. Uiteraard heb ik hem nu pas een half uur en kan ik er nog geen eerlijke mening over vormen. Ik ga hem de komende tijd volop gebruiken en dan zal ik eens kijken of ik mijn mening kan herzien. Wellicht schrijf ik er dan zelf ook nog een review over. :)

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 21 februari 2013 10:05]

Het horen rollen is na een paar uur gebruik weg, geleidelijk aan gaat de bal ook soepeler. Vergeet niet dat je, na enige tijd, de bal eruit moet halen en dan de puntjes in de muis schoon moet maken als hij stroef loopt.
De muis heeft inderdaad een goed hoorbare klik, na een week stoor je je er niet meer aan. Zelf heb ik op mijn bureau een kleedje liggen, en op andere bureaus ligt de muis goed stabiel. Misschien hebben ze de rubbers aangepast, of heb je gewoon een glas bureau ;)

Over het niet zo soepele scrollwiel; dat gaf ik ook aan als een minpunt, het liefst had ik bij een muis als deze een wiel gehad zoals op de MX. In mijn update zal ik ook een minpunt vermelden over het scrollwiel in games, waarbij je met rechtermuisknop de scope pakt, en met het wiel de vergroting regelt. Dit gaat helaas totaal niet soepel.
Leuk feit; ik heb gisteren voor het eerst de batterij vervangen. Ik zal voor de volledigheid de factuur opzoeken zodat ik kan zeggen hoelang 'ie meegegaan is, met een indicatie van het gebruik door de kliks en totaal afgelegde afstand erbij te pakken van de bal.
Ik heb een standaard bureau, maar het is niet zo dat hij centimeters weg glijdt. Gaat echt maar om millimeter werk. Het viel me alleen op.

Scrollwiel is inderdaad erg wennen. Ik heb deze muis op mijn werk aangeschaft, dus voor gamen komt hij niet aan te pas.

Hoe zie jij trouwens de afgelegde afstand en het aantal kliks?
Die kan je zien met bijvoorbeeld whatpulse en workrave (laatste is een aanrader voor op je werk, die geeft op ingestelde momenten een popup dat je toe bent aan een pauze).
Zo heb ik een gemiddelde van 700-800 meter per dag, 8,5 - 10k kliks per dag en tussen de 15 en 20k toetsaanslagen per dag.
Leuke review, waarvoor dank.
Voor mij was dit een logische opvolger van al zijn voorgangers, waarvan ik er weer eens 1 had versleten.
Wat ik mij afvroeg was of het nodig is om de schakelaar aan de onderkant te gebruiken om de trackball uit te schakelen, met name tijdens transport. (elke ochtend en elke middag gaat de muis de tas in.)
Of reduceert dat hooguit het leven van de batterij, en houdt ie het dan maar 1 jaar i.p.v. 2 jaar vol ofzo?

Alvast dank voor de reacties. ;)
De schakelaar zet ik tijdens transport op de 'uit' stand, ik zou niet weten of het iets scheelt in de levensduur van de batterij. Zelf heb ik heel vaak mijn laptop in stand by staan tijdens transport en wil onder geen voorwaarde dat 'ie in de tas aangaat door input van de muis :)
Simpel denkend zou het maximaal de transporttijd aan batterij verbruiken, mits de muis geactiveerd zou worden door beweging in de bal of een knop (dus bijv. half uur heen, half uur terug), ik zou me over de batterij levensduur echter geen zorgen maken, als je twee batterijen ook ergens in je tas mikt zodra het rode lampje begint te knipperen zodat je ze kan vervangen als ze dienst weigeren.
Wat is jullie ervaring met het scroll wieltje?
Mijn ervaring met diverse Trackball m570 is dat deze snel kapot gaan, scroll wiel geeft dan bijna geen weerstand, en gaat dan of alleen omhoog of alleen omlaag scrollen.

Het vorige model (met staart) was het scroll wieltje veel beter, nooit problemen mee gehad.
Leuke review!

Ik ga deze muis zeker eens uittesten in de winkel als ik er nog eens langs loop!

Ik heb persoonlijk nog nooit zo een muis met trackball gebruikt en ken ook niemand die dit gebruikt dus ik ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden en de bruikbaarheid van zo een muis!

Persoonlijk heb ik geen last van mijn hand/palm/arm maar ik wil liefst deze pijn zo lang mogelijk uitstellen/ontwijken!

De enigste reden waarom ik toch denk om niet over te stappen is het feit dat ik toch nog af en toe eens een online schietspelletje wil spelen en ik bang heb dat dit niet goed gaat hiermee.
Gamen gaat uitstekend hiermee, zeker omdat ik niet meer mijn arm maar alleen mijn duim beweeg, als je de sensitiviteit dusdanig instelt dat je met een maximale beweging van de bal (het zichtbare deel dus) je hele scherm aflegt, kan je goed gamen zonder lange arm na een marathonsessie. de precisie help ook flink, en als je iets doet waarmee richten belangrijk is, is er vrijwel niets beters te krijgen omdat klikken geen invloed heeft op de positie van de muis.
Heel fel bedankt voor je super snelle antwoord! Nu ben ik extra gemotiveerd om naar de winkel te gaan en te kijken of deze muis goed in de hand ligt!

Ik ben zelfs aan het twijfelen om hem te kopen :p Maar daar ben ik nog niet zo zeker van aangezien ik het toch nog altijd een grote gok vind en hij ook redelijk duur is.

Ik heb persoonlijk nog nooit een muis duurder dan 25 euro gebruikt :p
Probeer 'm uit in de winkel, niet alleen de pasvorm maar ook het daadwerkelijk gebruiken. Beetje verkoper vind het wel goed.
Erg bedankt voor deze review! Heeft me zeker overgehaald een te halen binnenkort.
Ik heb namelijk erg last van mijn pols, zeker nu ik steeds meer begin te werken met videoedit-programma's, icm het vele gamen wat ik doe, geeft dat mijn arm en pols totaal geen rust.
Ik was bang dat je er niet mee zou kunnen gamen, maar uit jouw review begrijp ik dat dat gewoon mogelijk is.

In ieder geval bedank! :)
Zeer mooie en uitgebreide review! Op het moment een razer ''gaming'' muis in gebruik, prima ding maar tijdens het spelen van een shooter stoor ik mij er aan dat ik de muis tig keer optil om hem weer op de goede positie te leggen. Doe ik dit niet, dan ligt m'n pols continu scheef omdat de muis uit positie is... Ik ben de laatste tijd aan het kijken voor een vervanger, een muis die ik niet de hele tijd op hoef te tillen. Toen zag ik trackball muizen, alleen jij zegt dat het spelen van een shooter gewoon prima gaat... Is dat echt zo? Ik kan het mij echter niet voorstellen... Het lijkt mij dat je bij een ''normale'' muis toch veel meer voordeel hebt t.o.v. een trackball muis?
Prima apparaat, helaas toch niet heel erg robuust. Vandaag is mijn 2e exemplaar overleden.
Ik zie net aan een reactie van mezelf hierboven in dit topic dat ze kennelijk gemiddeld 2 jaar mee gaan...

Mijn vrouw werkt al een paar maanden met een Speedlink APTICO; ga deze zelf ook maar eens een duurtest geven. :*)