Specificaties Dual core @ 3,16GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8500 Boxed Review

private-karel 17 februari 2008, 7.593 views

Intel Core 2 Duo E8500 Boxed

Pluspunten

• Zeer hoge kloksnelheden mogelijk (zonder extreme koeling)
  • Prestaties 5% hoger dan 'Conroe' op gelijke kloksnelheden
  • Lagere warmteproductie (door nieuw 45nm productieproces)

Minpunten

• Prijs / prestatieverhouding lager in vergelijking met de andere Wolfdale processoren (E8400, E8200)
  • Op het moment van schrijven (17 feb.) geen goede leverbaarheid

De nieuwe Intel processoren staan bij veel computerliefhebbers (en overclockers in het bijzonder) hoog op het verlanglijstje, en om maar met de deur in huis te vallen: VOLLEDIG TERECHT !

De nieuwe Wolfdale dualcores verbreken alle voorgaande records en benchmarkscores, zelfs op standaard kloksnelheden...

Maar laten we niet vergeten dat wie het maximum uit deze transistordoosjes wil halen, zich natuurlijk botviert met de meest extreme overklocks (en de bijhorende monsterkoelingen)

Laat ik maar beginnen met de sterke punten:
  • prestaties, prestaties en prestaties, wat een snelheid !
  • hogere FSB dan 'Conroe' processoren
  • zuiniger dan zijn voorgangers, waardoor minder warmte wordt opgewekt
  • hogere kloksnelheden gemakkelijk te behalen met 'aftermarket' koeling
  • groter L2 cachegeheugen: 6MB tegenover 4MB voor de 'Conroe' reeks
Maar wat is nu de belangrijkste eigenschap? De snelheid...
En laat er geen twijfel over bestaan, dit ding is ongelooflijk snel !
De prestaties in aplicaties en games is zeer goed, zoals ik al zei ruwweg 5% sneller dan zijn voorganger (de E6850)...

Maar nu de zwakke punten:
  • de prijs/prestatieverhouding van dit model tegenover de andere modellen (E8400 en E8200)
  • Maar 2 cores? Ik bedoel hiermee, de quadcore processoren zijn de dag van vandaag goedkoper dan deze dualcore
Wat kan ik zeggen? Het hangt af van de applicatie, maar over het algemeen kan je 2 soorten programma's onderscheiden.
  • De programma's die baat hebben bij een hogere kloksnelheid.
  • De programma's die meerdere core's optimaal benutten.
Ik wil hiermee benadrukken dat de keuze van processor afhangt van welke programma's je wil gaan gebruiken, maar over het algemeen vind ik dat je met deze processor zowat op alle tereinen uit de voeten kunt.

Ikzelf heb mijn E8500 op een Gigabyte X38-DS5 moederbord geprikt, en als CPU koeler gebruik ik een Thermalright SI-128 waarop een Antec TriCool 120mm fan is gemonteerd (draaiend op 2000rpm).
Hierbij wil een kanttekening maken, hoewel dit moederbord (en alle borden met X38 chipset) standaard ondersteuning bieden voor de Penryn processoren, moet in veel gevallen het BIOS worden geupdate om volledige ondersteuning te bieden. Ook bij mijn moederbord moest een nieuwe versie van de BIOS worden ge´nstalleerd om de halve multiplier te kunnen gebruiken.

Verder kan ik niets anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben van deze processor, die momenteel op een snelheid van 3.8 GHz draait (400MHz x 9.5).

Voor vragen en / of opmerkingen, mail mij op karelvermeersch@gmail.com

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8500 Boxed?

wat jij hebt gemaakt is een product recensie geen review. |:(
Wees blij dat hij de moeite heeft genomen om een stukje te schrijven :)
Nou nou. Ik vind het wel meevallen. Ik vind zeker informerend. Al bestaat de review wel grotendeels uit subjectieve data en zou objectieve data (harde scores) beter geweest zijn.

@onzam: Iets met de beste stuurlui staan aan wal...
Recensie = Review |:(
Hmm ik mis inderdaad ook wel wat eigen input ja.

Overigens, je kan hem ook makkelijk overklokken met de boxed koeler hoor, ook al zijn deze kleiner dan bij de Conroes ;)
Ik kreeg me E8400 met boxed koeler op 3,5 Ghz toen moederbord niet meer verder wilde klokken. Aankomende vrijdag met me Maximus proberen.