AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed Review

Chiel340 21 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.657 views

AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed

Pluspunten

• Zuinig (65 watt TDP)
  • Lekker koel (65 nm)
  • Goed te OC'en (> 3 Ghz)

Minpunten

• Ondanks Boxed Versie, geen koeler bijgeleverd.
  • Niet zo snel als de Core 2 Duo reeks

The Quest… voor een nieuwe CPU.

Mijn huidige CPU (X2 3800+) voldeed zo langzamer hand niet meer aan mijn eisen. Voor gewoon huis tuin en keuken gebruik was hij prima. OC’en lukte alleen niet goed. Aangezien mijn moederbord en geheugen prima voldeden ging ik alleen op zoek naar een nieuwe CPU… maar daar kwam ik snel op terug…

Merk en snelheid:

Mijn moederbord had een AM2 voetje, dus een upgrade zou uit de AM2 lijn van AMD moeten komen. Mijn keuzen viel op de 5000+ Black Edition (BE). Deze was volgens Tom's Hardware een goeie overklocker vanwege vrije multiplier en met de hand gekozen core.

Verpakking:

Een mooie zwarte doos, met hierop in zwarte letters “Black Edition”. De doos bevatte:

De zwarte verpakking

- AMD X2 5000+ CPU
- Athlon X2 sticker
- Sticker(s) van AMD/Ati

Wat ontbrak, was een CPU koeler. Bij bestelling werd gemeld dat het om de “boxed” versie ging. Dat was ook zo, maar AMD levert bij zijn BE lijn geen koeler. Voor mij was dit geen ramp, want voor OC’en zijn de standaard AMD koelers niet echt geschikt. Hiervoor in de plaats had ik een Arctic Freezer 64 Pro besteld.

Installeren:

Was een makkie, oude koeler eraf, oude CPU eruit. Nieuwe CPU erin en de nieuwe koeler erop. Voor het monteren van de Arctic Freezer 64 Pro heb ik op het moederbord de standaard bracket vervangen door een Thermalright AM2 bracket revisie B. Hierop zitten 6 nokjes voor de koeler i.p.v. de standaard 2. De koeler zit hierdoor steviger op de CPU en moederbord.

De Athlon X2 5000+ BE

Het enige probleem dat ik tegen kwam was de vrije multiplier… op mijn moederbord was deze functie dus niet aanwezig… Dus kon ik eerst op zoek gaan naar een nieuw moederbord. Ik kon voor een leuke prijs een MSI K9A Platinum krijgen met crossfire setup. Dit moederbord heeft gelukkig veel opties voor overklokken.

Featurset:

De BE editie van AMD heeft:

- Vrije multiplier, instelbaar van 6 – 25x.
- 512 Kb cache voor elke core dus 1024 Kb totaal.
- 2 AMD Athlon 64 Cores
- Brisbane Core i.p.v. Windsor
- 64 bit instructie set
- SSE 1/2/3
- 3Dnow!
- 65 nm
- 65 watt, dus lekker zuinig.
- Standaard 2.6 Ghz

Vooral de vrije multiplier is ideaal, iemand die niks van overklokken weet kan ik hiermee makkelijk aan de slag.

Benchmarks:

- 3Dmark06 CPU: 1949 3dmarks
- 3Dmark06 CPU na OC: 2372 3dmarks
- Company Of Heroes 60 FPS gemiddeld (1680-1050, alles op high)

Benchmarks zeggen natuurlijk niet alles, dit is altijd afhankelijk van je overige componenten. Maar met mijn 2 Radeon 2600XT's in Crossfire speel ik nieuwere spellen zoals Company Of Heroes, Call Of Duty 4 en Titan Quest met gemiddeld meer dan 60 FPS. Crysis heeft deze uiteraard wel moeite mee...

Overklokken:

Deze CPU is natuurlijk bij uitstek geschikt voor OC’en! Met alleen in het bios de multiplier omhoog zetten zit je zo boven de 3 Ghz. Maar een beetje tweaker wil natuurlijk meer.

De BE editie op 3.2 Ghz

Het overklokken heb ik met verschillende opties geprobeerd. De eerste en makkelijkste instellingen was het opschroeven van de multiplier. Van 13 (standaard) naar 15. Resulteerde in een snelheid van 2600 Mhz standaard in 3000 Mhz. Maar... een echte tweaker wil natuurlijk meer! Ik wou toch echt graag de max vinden van mijn moederbord in combinatie met deze CPU! Dus multiplier 16 proberen... maar het systeem wou hier niet mee booten. Tweede optie: voltage verhogen. standaard voltage met 10% verhoogd naar 1.4 Volt. 3200 Mhz met multiplier 16 draait zonder problemen. Multiplier op 16.5, CPU boot met 3300 Mhz maar Windows wil niet meer opstarten. Na voltage verhoging naar 1.5! Volt, draaide dit Windows stabiel. 3DMark06 dacht hier echter anders over. Dus maar weer terug klokken.

De settings op dit moment zijn:
CPU: 3200 Mhz
Multiplier: 16x
Voltage 1.4 Volt (volgens CPU-z wisselt dit tussen 1,375~1,425 Volt.

Warmte productie:

Met de Arctic Freezer 64 Pro op 50% blijft deze CPU onder normaal gebruik onder de 40 graden. Na een potje intensief gamen komt hij niet boven de 50 graden uit. Naar mijn mening is dit zeer netjes.

De Arctic Freezer 64 Pro in actie!

Prijs:

Voor 90,05 euro heb ik deze CPU aangeschaft. Voor dit geld kan je deze niet laten liggen. Op dit moment is deze CPU niet meer in de pricewatch te vinden.

Chiel’s eindoordeel:

Een goeie CPU, kan goed meekomen met heden daagse games. Hij is met zijn 65 watt TDP heerlijk zuinig en met zijn 65 nm design ook lekker cool. Een 23% overklok voor een AMD CPU is netjes te noemen, al valt het natuurlijk in het niet bij de Intel Core 2 Duo reeks!

Als je een klein budget hebt, en je toch wilt OC´en is dit je CPU!

[21-09-2008: OC'en verder verfijnt, CPU loopt nu stabiel op 3200 Mhz]
[21-09-2008: Nieuwe schreenshot van CPU-z & Foto's toegevoegd]

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5000+ Boxed?

raar dat er geen koeler bij zit is toch gewoon boxed :?
Dat is gewoon geweten, AMD levert bij hun BE nooit een cooler. Maar echt tray is deze dus ook niet, je krijgt hem wel in een doos met sticker en garantie.

@Hieronder: Weird, dan is dat iets nieuws sinds de Phenoms...Heb twee Athlon X2 BE's ondertussen, en geen van beide kwam met koeler...Zo stond het ook aangegeven op AMD's site enzo. Lucky you ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 21 september 2008 22:57]

Ik heb een AMD Phenom 9850BE mét koeler hoor! (ik was ook wat verbaasd:P)
Dat vond ik dus ook.... Volgens Tom's Hardware gaf een standaard AMD koeler ook wel genoeg ruimte voor een goeie OC! Maar ja, ze moeten toch ergens bezuinigen...
Nette review hoor.

Heb die cpu ook sinds kort. Clockt erg lekker. Op nog net geen 1,3V doet ie bij mij 10x320 superpi stable (nog niet een echte max opgezocht wegens het even non actief zijn van mijn wc setup).

Gewoon een ideale cpu vindt ik. Heb nu een profiel in mijn bios waar ik hem op 10x200 heb draaien die ik laad wanneer ik alleen maar ff ga internetten of voor school aan de slag ga waarbij ik voltage ook verlaagd heb. Dan is hij lekker zuinig.
Dank _/-\o_

Wat voor moederbord gebruik jij hiervoor dan? En wat voor ram? Want een FSB van 320 Mhz is voor de meeste geheugen modules toch niet haalbaar?

@ Reinman, daar kwam ik later ook achter. Maar op de meeste webshops staat hij als *boxed* versie te koop, wat normaal inhoudt dat er een koeler bij zit. Ik had hier even achter aangebeld zodat ik het zeker zou weten.

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 16 februari 2008 19:55]

Ik dacht dat alle Black Editions zonder koeler worden geleverd....

Gezien ze ook niet interessant zijn voor niet tweakende klanten.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 16 februari 2008 19:52]

Daar zal eht wel mee te maken hebben denk ik :)
Nette review :)

Toch nog een vraagje: is je setup Orthos stabiel (8uur+ ofzo), of gewoon `game/OS stabiel'?
ALs je nou de MP wat lager zet en de FSB wat hoger?
Orthos stabiel weet ik nog niet, dat kan ik maandag nog even proberen. Het is iig OS en Game stabiel op 3 Ghz
Ik heb sinds kort ook de X2 5000+ BE, wou eigenlijk een phenom, maar wacht daar toch liever mee totdat ze wat hoger geklokt zijn en de TLB problemen zijn verholpen.

Voor de prijs is het echt een geweldige koop, ben van een Athlon 3000+ (1.8 Ghz) naar de X2 BE gegaan, echt ontzettend goede prestaties.

Ik snap niet waarom mensen nog een X2 6000+ of 6400+ kopen terwijl je voor een lagere prijs ongeveer dezelfde prestaties kan persen uit dit juweeltje.

Voor de BE heb ik 83 euro betaald (excl. verzendkosten) terwijl de 6400+ toendertijd 149 euro kostte.

De BE gebruik ik in combinatie met een Gigabyte 770 DS3.

Gigabyte biedt een overclock utitlity (zoiets als AMD overdrive), als je de advanced setting opent, dan krijg je te zien wat de native cpu klok is, van hieruit kan, mits de hardware het ondersteund (alles moet volgens mij van gigabyte zijn), cpu, geheugen, fsb en videokaart overklokt worden.

Bij mij wordt in de utility aangegeven dat de native klok van de cpu 3.2 Ghz is, de chip is dus eigenlijk gemaakt voor deze snelheid maar draait standaard op 2.6 Ghz.

Ik draai nu eigenlijk zonder problemen op 3.2 Ghz en heb geen moment spijt gehad van mijn aankoop, integendeel ik zou het mensen die upgraden van een bestaand AM2 platform aanraden om deze aan te schaffen, veel bang for buck.

[Reactie gewijzigd door chaser_22 op 17 februari 2008 01:27]

De TLB problemen zijn sinds april al allemaal opgelost hoor bij de Phenoms (vanaf de B3-revisie, dus alle 9x50-types). Ik heb ook een X2 6000+, maar die heb ik wel gekocht voor er sprake was van BE-CPU's. Wellicht had ik anders ook wel deze gehaald. Alhoewel ik toch mag spreken van een gold-sample in mijn geval, ik haal stabiel de 3.7Ghz (draai hem doorgaans op 3.4Ghz).
Je reageert op een bericht uit februari 2008. Logisch dat er in de tussentijd wat dingen veranderd zijn ;)
@ Chaser, dus in een combinatie met een Gigabyte moederbord. Dat was ook mijn eerste keus maar ik had nog geen ervaring met dat merk. Ik kon nergens vinden tot hoever de CPU multiplier kon gaan en op welk moederbord.

Bij MSI wist ik dit wel, vandaar mijn keuze.

Maar je hebt idd gelijk, ik wou in eerste instantie een 5600+ vanwege zijn 2 MB cache, maar dat is dus echt niet nodig als je dit "juweeltje" tegenkomt. Op 3 Ghz loopt hij zo een 5600+ eruit. :P