Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 32GB Zwart Review

Byzanthy 11 januari 2013, 11.521 views

Apple iPhone 5 32GB Zwart

Pluspunten

• Degelijke bouwkwaliteit; licht maar stevig, mooie afwerking
  • Beeldscherm
  • Uitstekende camera in een smartphone (voor buitenshuis gebruik)

Minpunten

• Minder bereik binnenshuis
  • Scherm relatief klein vergeleken met concurrentie
  • Minder instelbaarheid iOS (o.a. witbalans en fotokwaliteit)
  • Forse prijs

De Iphone 5 32Gb is nu sinds begin oktober in mijn bezit.
Ik had nog een unlimited vodafone abonnement bij een HTC Sensation (eerste versie) maar het aanbod van 10Gb / maand trok me over de streep. Na vele HTC's is dit de eerste maal dat ik een Iphone koop. Vandaar de regelmatige vergelijking met android in deze review.

Eerste indruk:
De telefoon voelt heel licht in de hand en is relatief klein vergeleken met mijn Sensation. De bouwkwaliteit is uitstekend te noemen en de alluminium achterkant is prima, hoewel ik het glas van de "4" ook erg strak vond. Dat er krassen op kunnen komen (een gerapporteerd "probleem") is m.i. niet meer dan logisch en de combinatie met een sleutelbos is altijd te vermijden.
Alles werkt soepel en snel. Responsiveness van het scherm is goed. Last van oversensitiviteit zoals door sommigen gemeld heb ik nog niet gehad, integendeel; af ten toe moet ik twee maal drukken om een effect te sorteren. Of dat door gewenning beter wordt zal blijken.

Features:
Als voormalig android-gebruiker vind ik alles wat ik nodig heb terug in de Iphone.
Ik was geen uitgebreide gebruiker van widgets op m'n HTC dus dat is niet iets wat ik erg mis.
Wat ik wel mis is de google-navigatie. De veelbesproken maps van apple kunnen daar voorlopig nog niet aan tippen. Ik zie uit naar een losse google-app. Ook is het 4" scherm iets kleiner dan wat ik gewend was, een logisch compromis gezien de vormgeving.
Het scherm is uitstekend, helder en contrastrijk. Bij veel zonlicht is e.e.a. beter leesbaar dan op eerdere HTC's.

Paar kleine handigheidjes die ik mis t.o.v. android:
1. Het blijven "doorscrollen" van een web-pagina n een veegbeweging.
2. sneltoetsen voor bluetooth en WiFi
3. minder beveiligings-opties voor bluetooth (zichtbaarheid)
4. pattern-unlock
5. mogelijkheid tot intoetsen van de "naam" op het nummerpad (opgelost door installatie van GeniusDialer)

Verwoede android-gebruikers zullen misschien de uitgebreide instelbaarheid en aanpasbaarheid van de homescreens middels widgets en sneltoetsen gaan missen, maar dat is iets wat je weet als je aan iOS begint.

Bereik:
Binnenshuis ben ik regelmatig mijn 3G signaal van vodafone kwijt. Eerder dan bij mijn HTC, dus daarin scoort deze Iphone minder. Ik moet nog zien hoe hij zich gaat gedragen in andere gebouwen waar ik het van 3G moet hebben en niet kan terugvallen op WiFi.
Wat mij opviel, maar dat is misschien een apple-dingetje, is dat ik nog geen n maal een "H" van HSDPA in beeld heb gezien maar enkel 3G (nagekomen info: Dit blijkt bij Iphones normaal te zijn)
update: Na ruim een week ervaring moet ik helaas constateren dat de ontvangst binnenshuis op veel plekken veel slechter is dan ik van mijn HTC gewend was. Ik krijg bij uitval van 3G enkel een GPRS verbinding (geen Edge) waar je dus niets mee kunt. Belangrijk om te beseffen als je een aankoop overweegt en op je huidige locatie al te maken hebt met soms beperkt signaal. Waardering t.a.v. bereik derhalve door mij aangepast.

Accu:
Met de eerste dagen intensief proefgebruik moest de Iphone 's avonds al aan de lader, afwachten of dat in de loop van de tijd beter blijkt te worden.
update: bij regulier gebruik zonder continue surfen is dagelijks bijladen momenteel nu ruim voldoende.

Gebruikersgemak: Apple: kind kan de was doen. Daarmee in zijn algemeenheid voor de "niet-tweaker" toegankelijker dan sommige android-toestellen. Daar tegenover staat de minder uitgebreide mogelijkheid om het toestel te personaliseren.

Design/bouwkwaliteit:
Uitstekend. Licht maar stevig en overall beter dan voorgaande toestellen die ik heb gehad.
Het feit dat de connector is veranderd (lightning) geeft bij mij geen problemen (heb geen andere hardware) maar kan voor sommigen een probleem zijn. Dat je de connector niet fout kan aansluiten is voor sommigen misschien een voordeel.

Update over de bijgeleverde headset: Dit is een prima set, zit goed, heeft een mooie bas en is bovenal wasmachine-bestendig. Even laten drogen na een wasbeurt van > 1 uur en het ding doet het nog alsof er niets gebeurd is.

Stabiliteit: Nog geen problemen gehad.
update: Na een kleine week gebruik heb ik meerdere malen meegemaakt dat bij invoer van een tekst-veld (wachtwoord voor app-store) het beeld in bepaalde lijnen begon te trillen. Dit lijkt een probleem in de aansturing van het scherm en verdween na indrukken van de home-knop. In ieder geval een fenomeen wat ik in de gaten ga houden.
Meerdere Iphone 5 gebruikers rapporteren dit probleem: http://www.businessinside...screen-flickering-2012-10. Het lijkt vooralsnog een software issue met iOS 6, mede omdat elders Iphone 4 gebruikers na een update hetzelfde probleem melden. Hopelijk dat e.e.a met een fix verholpen gaat worden.
update: na iOS 6.0.1 zou dit probleem verholpen moeten zijn.

Opname-kwaliteit:
Fantastisch. Zeker bij daglicht maak ik de mooiste foto's die ik ooit met een smartphone heb gemaakt. Ook in lastige situaties (zoon op schommel, uitdaging voor de autofocus) schoot ik elke keer raak. Panorama en HDR foto's werken prima. Front-camera is ook een belangrijke update t.o.v. wat ik gewend was.
Over de foto's met flits ben ik minder te spreken vanwege wat groene huidtinten die me daarbij opvallen, omdat de witbalans (net als iso-getal en foto/video kwaliteit) niet instelbaar is kun je daar zelf niets aan wijzigen.

Bij de huidige foto's heb ik nog niet veel last gehad van door sommigen gerapporteerde paarse gloed (purple fringing). Nadere bestudering van de opnames die ik heb gemaakt liet dit tot nu toe bij 1 foto zien, vooralsnog niet in een storende mate.

De review van Dpreview is in dit geval relevant:http://www.dpreview.com/a...iew-apple-iphone-5-camera
Conclusie van Dpreview: camerakwaliteit vergelijkbaar met 4S. Lense-flare als waarschijnlijke verklaring van "paarse gloed", ook bij de 4S overigens al aanwezig.
Hun advies: "Really, our advice is not to worry. Just do what you should do anyway, and avoid putting bright lights near the edge of the frame when shooting."

Prijs:
Fors en daarmee voor menigeen misschien een groot nadeel. Ook bij verlenging van een abonnement ben ik (bij vodafone) nog makkelijk 200-300 euro kwijt.

Conclusie:
Al met al ben ik tot nu toe tevreden over mijn overstap. Dat heeft met name te maken met de bouwkwaliteit en algemene indruk van het toestel. Toch merk ik dat ik wel een paar features uit android mis. Met name de instelbaarheid van de camera-functies valt me in de praktijk tegen al wordt dat grotendeels weer goedgemaakt door de beeldkwaliteit.

update: 03-10 enkele maal wijzigingen aangebracht, m.n. met betrekking tot de camera. 08-10 enkele aanvullingen en melding van "scherm-bug". 03-11 Scherm bug verwijderd na fix in iOS 6.0.1
08-04-13: update headset.

Bij uitgebreidere ervaringen zal ik deze review verder updaten.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 32GB Zwart?

Alternatief voor de Google turn by turn navigatie is eventueel Waze, deze app is tevens geheel kosteloos.
Of AvMap, gratis en met offline kaarten.
Mijn review is een gebruikersreview na 2 dagen en geen technische review met benchmarks en uitgebreide feature-beschrijvingen, daarvoor kun je de tweakers review gebruiken. Getallen zat daar.

Voor het totaal-pakket van features en bouw-kwaliteit heb ik ervoor gekozen de prijs een "goed" te geven.
Paarse waas bij foto's is mij nog niet opgevallen bij de foto's die ik tot nu toe heb gemaakt.
Ik heb je een +2 gegeven.
Ik vind het zeer leuk om eens een vergelijking te lezen met android na een overstap.
Dit is voor mij zeer nuttig.

Benchmarks kan ik inderdaad van de tweakers review halen en heb ik geen interesse in in een gebruikersreview. Dus goed gedaan :)
Waarom geef je de prijs een goed terwijl je aangeeft dat deze fors is. Ik zou zeggen geef de prijs 1-2 sterren.
Heb je daarnaast problemen met de paarse waas bij foto's.
Raar trouwens dat het bereik maar maar voldoende is en niet goed :S
Ik vind de review net 2 sterren waard, foto's, benchmarks e.d. ontbreken. Daarnaast zou je misschien dieper in kunnen gaan op de unieke features van de Iphone en IOS6
Een review gaat niet altijd maar om cijfertjes, benchmarks en foto's.
Beetje jammer dat mensen hier altijd op hameren. Een review is wat de persoon
in kwestie er op dat moment van vind.
Echter als je als negatieve eigenschap de prijs benoemd. Dat betekent dat in feite dat je die aan de te hoge kant vind voor wat het toestel te bieden heeft. Vindt je dat niet, dan moet je prijs niet als negatieve eigenschap benoemen.

Tegenwoordig zie ik in iedere review terug dat 'het' een 'hoge prijs' heeft . Ik denk dan; "breng het terug als je het te weinig waar vindt voor je geld".
Een prijs kan wel fors zijn, maar dan nog steeds goed voor het product wat je ervoor krijgt.

Waarom zou het cijfer voor prijs laag moeten zijn als de prijs fors maar wel goed is?!
Als de prijs niet goed ('voldoende', dus 3 sterren) is, geeft dat eigenlijk aan dat je het product t duur vindt. En als een product t duur is, dan ga je doorgaans niet over tot de aanschaf ervan.
"Geeft dat eigenlijk aan dat je het product TE duur vindt"???
Slaat kant noch wal. Voldoende is wat mij betreft geslaagd. In ieder geval meer dan de helft van de beschikbare sterren. Als hij alle andere telefoons maximaal 1ster vindt qua prijs, is het gewoon normaal om deze aan te schaffen. Zelfs telefoons met meerdere sterren zouden misschien ook niet eerder tot aanschaf herleiden. Het gaat dus ook om functies/andere beNODIGdheden. Ik zie jou ook niet met mijn nokia 3210 de hele dag rondlopen (voor gratis).
ios6 is geen pluspunt van de iphone5 die werkt ook prima op de iphone4
ja maar wel veel beter op de iPhone 5 aangezien die er ook echt voor geoptimaliseerd is
Kijk, dat van die prijs is enorm subjectief. Maar logischerwijs kan je als koper de prijs minimaal als 'voldoende' (3 sterren) beoordelen daar je er zo van overtuigd bent dat het product jou wensen vervult tegen deze bepaalde kostprijs. Ondanks dat de prijs fors is.

Indien je niet tevreden bent met het product (bijvb.: Fabrikant zegt goede 8MP cam maar ik kan slechts 0,3MP picjes eruit persen en/of onvangst is danig ruk waardoor telefoon onbruikbaar) dan kan de kostprijs eventueel wel 1 of 2 sterren krijgen.
Over het puntje bereik, de H van HSPDA zul je inderdaad nooit tegenkomen bij een iPhone :)
Aanvulling: bij Vodafone zul je 4 iconen tegenkomen (snelheden zijn mijn situatie i.c.m. een iPhone 4):

- De golfjes als je binnen WiFi-range zit (15-20 Mbps)
- 3G als je op UMTS/HSDPA zit (2-5 Mbps)
- Een "E" als je op Edge zit (+- 100 Kbps)
- Een rondje als je op GPRS zit (nog trager dan Edge, zowel Edge als GSM zijn bijna waardeloos)
Dank, info verwerkt.
Edge gaat tot 238kbps, en is toch wel een flink stuk sneller dan GPRS met zijn 57kbps (4x zo snel als GPRS en niet veel langzamer dan de originele UMTS met zijn 384kbps).

Ik vind EDGE nog best wel te doen als je niks beters hebt. Het wordt niet voor niets weer heringevoerd door veel providers om gebruikers die van de 3G dekking af vallen toch nog iets bruikbaars te kunnen bieden. GSM (de drager van EDGE/GPRS) is namelijk een stuk robuuster onder slechte ontvangstomstandigheden.

Alleen GPRS/EDGE werkt niet tegelijk met bellen in de iPhone, en hij heeft de onhebbelijkheid om inkomende gesprekken af te wijzen als hij bezig is met data. Dat is best wel vervelend soms.
Collega van me heeft iPhone 5, lopen beiden door het trappenhuis naar parkeergarage. Bij hem valt constant de connectie weg, bleef bij mij gewoon bewaard. Zelfde provider.

Dus conclusie: voor 800 euro heb je wel wat, maar als je 400 euro uit geeft voor een Android telefoon heb je hetzelfde en soms zelfs meer.
Dat zegt natuurlijk niks LongTimeAgo.
Andersom zul je net zoveel verhalen lezen.
1 individueel geval zegt mij niks.
Over de fotokwaliteit?
Heb je zelf geen last van de purple infringment?
zie aangepaste review en link.
Enige wat ik niet snap is dat je het "kleine" scherm bij de negatieve punten hebt staan.
Je weet natuurlijk van tevoren hoe groot het scherm is.
Dat is haast net zo raar als dat je zou zeggen dat het negatief is dat iOS erop zit.
Uiteraard weet je dat van tevoren, dat geldt ook voor de prijs en voor de instelbaarheid van iOS.
Echter, vanuit het oogpunt van een android-user die voor het eerst switcht naar apple, zoals ik, zijn het wel relevante punten om te noemen.
De door jou geciteerde minpunten zijn daarmee relatief (of zo je wilt subjectief). Anders had ik het toestel uiteindelijk ook niet gekocht.

[Reactie gewijzigd door Byzanthy op 4 oktober 2012 20:44]

Waarom vergelijk je alles met een Android toestel als dit een iPhone review is?
Deze vergelijking vind ik juist een goede toegevoegde waarde. Ik ben blij eens een review te lezen van iemand die niet zijn zoveelste iphone koopt, maar duidelijk een eerste ervaring met de iphone 5 weet te verwoorden en hoe deze zich verhoudt tot de concurrentie. Door de vergelijking kun je het beter in perspectief plaatsen en zelf een oordeel vellen.
Dat vind ik nu juist ook het extra waarde punt van deze review. Zelf zit ik momenteel ook te wikken en te wegen, of ik na 2 HTC android smartphones, zal gaan switchen naar een iphone 5. Dus zonder meer juist wel relevant voor sommigen/velen van ons.
Volledig mee eens.

Indien ik een uitgebreide review wil lezen, lees ik die van tweakers zelf . . .

Hetgeen ik in deze type productreviews wil lezen is gebruikerservaring van de mensen zelf en mogelijks vergelijkingen met andere producten of waarom ze dit gekozen hebben t.o.v. iets anders.

Dit helpt me zelf bij men keuze voor een bepaald product. Dus ik ben hier blij mee :)
Lezen is tegenwoordig heel moeilijk lijkt het:
zie aangepaste review en link.
Beetje karige review, beetje opvulling kan geen kwaad. In de trant van bijvoorbeeld : plaatjes enzovoorts.. Verder heb ik het eens dat dit meer een spreekbeurt over de Iphone 5 is dan een daadwerkelijke review...
Het is zijn gebruikervaring en daar zijn deze productreviews voor.
waarom zou je bluetooth en wifi uit willen zetten? het verbruik zo goed als geen stroom als je t aan laat staan.
Dat vraag ik mij af?? Zoeken ze niet steeds?? Heb het idee dat als je dat steeds aan laat staan de batterij wel sneller leeg is.

Daarnaast is dit ook 1 van de weinig dingen waar ik mij aan stoor in iOS, dat je dat niet veel sneller ff aan en uit kunt zetten.
Je moet via instellingen het aan of uit zetten.
Zie SBSettings hoe makkelijk het zou kunnen op een iPhone. Dat moet gewoon beter en niet moeten worden beantwoord met: waarom zou je het uit willen zetten.