Logitech Harmony 650 Review

fboecom 4 oktober 2012, laatste update op 4 oktober 2012, 2.493 views

Logitech Harmony 650

Pluspunten

• geniaal concept
  • bedient inderdaad alle functies die op het originele apparaat zitten
  • kan na configuratie nog leren op het device

Minpunten

• lastig te leren configuratiesoftware
  • foute informatie over configuratie in de brochure
  • gebruik ipv 'myharmony' de pc configuratie en EasyZapper!

Configuratie Score: 3
De Logitech afstandsbedieningen krijgen meestal een hoge waardering, deels terecht, deels onterecht. Het idee is prima, alleen de uitvoering - in ieder geval bij mijn 650 - is een drama.
Allereerst zijn er 2 soorten programmeeromgevingen, middels een website en middels een gedownloade PC software.
Ik ben begonnen met de PC software en de herkenning van mijn apparaten was perfect. Het hele concept achter de Harmony configuratie is dat je vervolgens diverse activiteiten kun definieren die meerdere apparaten aan of uitzetten, op bepaalde ingangen, kanalen enzovoort. Dat is een fantastisch idee. Nu de uitvoering.
Allereerst ben je zeker een dag bezig voordat je het concept van die activiteiten snapt. Je denkt nl eerst in apparaten. Maar als je AHA zegt - hoe dan implementeren? Logitech is heel eigenwijs - die wil gewoon een apparaat waarvan zij denken dat ie iets niet kan, niet in de lijst van apparaten voor een bepaalde activiteit zetten, of omgekeerd er ook niet uit weghalen. Daar word je lichtelijk gek van. Ik ben er nog niet uit, als het allemaal weer gaat werken, en als het werkt dan heeft het zeker een week geduurd van utizoeken. En problemen oplossen.
Want omdat er iets niet ging zoals ik wilde met de software, ben ik online gegaan. Andere login gegevens (hoera! opnieuw account aanmaken) en dan begin je te werken met die software - alleen maar om te cosntateren dat die website software NOG VEEL MINDER kan dan de pc software. afijn, je denkt: updaten dat apparaat dan toch maar, we gaan wel weer verder met de lokale sw. Hola, deadlock. Er komt een error van de website, er gebeurt wel iets maar er is een fout - ik denk: dan maar de lokale sw opstarten (die tergend traag is) - die doet het wel, synchroniseren - een error! na veel gezeur de software voor firmware gevonden, nieuwe firmware er op, hopelijk weer alles 'factory settings'? nee hoor de fouten zijn er nog steeds. Hij zegt ofwel 'usb connected' ofwel 'go to website' maar updaten of syncen doet hij niet. Dat wordt weer heel veel dagen gekloot en dat kan ik heus wel, maar voor een consumer product is het belachelijk.

(AANPASSING: bovenstaande review niet aangepast maar zie -positievere- eigen reactie-commentaar hieronder. Logitech geeft verkeerd configuratie-advies in de brochure bij het device. Niet de myharmony site maar de pc configuratie gebruiken en daarna (misschien gaat het ook met first time use, maar dat kan ik niet meer checken) gebruik je http://members.harmonyremote.com/EasyZapper/.
Als dat proces goed was gedocumenteerd had ik niet zo'n lastige ontmoeting met dit apparaat gehad!)

Heb jij ook een Logitech Harmony 650?

Voor mijn gevoel ga je erg kort door de bocht met deze review en ik zal je meteen uitleggen waarom ik dan vind.

Ik wil meteen toegeven dat het de eerste keer erg wennen is met de software. Je moet inderdaad het idee achter apparaten en activiteiten helder hebben voordat je het apparaat iets zinvols kunt laten doen. Ik heb zelfde de website nooit gebruikt maar het enige wat ik er eigenlijk van weet is dat je er minder mee kunt. Snel vergeten als je het mij vraagt dus. Ik wil ook meteen toegeven dat de software vandaag gigantisch traag is, ik heb het nog niet zo langzaam meegemaakt eerlijk gezegd. Over het algemeen gaat het iets soepeler, al heb ik al een tijdje niets ingesteld omdat mijn Harmony wel aardig doet wat ik wil ;).
Als het apparaat het niet kan zou hij ook niet bij de activiteit gebruikt moeten worden lijkt mij. Het is de kunst om de apparaten eerst allemaal op de goede manier toe te voegen zodat de software weet welke apparaten je exact nodig hebt.

Daarnaast moet je bij het toevoegen van een activiteit niet meteen kiezen voor een standaard activiteit als 'tv kijken' als je een nieuwe activiteit toevoegt. En al helemaal niet de software automatisch activiteiten laten samenstellen. Die standaard activiteiten gaan inderdaad op zoek naar apparaten die je voor bepaalde zaken kunt gebruiken en voegt ook al die apparaten toe aan je activiteit, ook als je ze niet gebruikt. Precies datgene wat jij omschrijft dus. Als je als nieuwe activiteit toe gaat voegen kies dan voor 'utlity' en dan 'algemene activiteit'. Op die manier heb je veel meer controle over de apparaten die gebruikt moeten worden bij de activiteit die jij wil gaan samenstellen.

En als je er dan nog niet uit komt: als er 1 bedrijf is met een goede servicedesk is het Logitech wel. Neem even contact met ze op (kan via de harmony software) en grote kans dat je binnen een aantal dagen een afstandsbediening hebt die in ieder geval geen foutmeldingen meer geeft. Dan moet je hem alleen nog 'even' verder instellen ;)

Op het forum is een topic over de Harmony software waar je ook de nodige tips en trucs kunt vinden over het gebruik van de afstandsbediening en de software.
Ik heb deze AB ook sinds een aantal weken. Ik vond het instellen van de Harmony eigenlijk vrij simpel gaan (heb de software gedownload). Ik gebruik hem om 5 apparaten te bedienen en op een paar details na was alles snel op de juiste manier ingesteld (hooguit 1 uur ). Wat wel belangrijk is dat je van tevoren alle gegevens van je apparaten hebt (serie nummers en gebruikten aansluitingen) en dan is het een eitje :)
Goed goed. Na vele uren klooien - en dat vind ik toch echt wel een manco van de informatie en documentatie van Logitech - heb ik het probleem gevonden. Er zijn een aantal oorzaken.
1. zowel de website van logitech als de pc software van logitech werken met op de site van logitech opgeslagen instellingen (van een ieder). Maar hebben verschillende functies. Die van de website is echt voor dumbos die niets willen instellen anders dan hun apparaat model. Het werkt wel, maar het ene apparaat heeft de functies in het engels en het andere in het nederlands bijvoorbeeld.
2. De pc software zoekt ook verbinding met de server van Logitech en dat kan aardig lang duren. Voor een pc gebruiker lijkt het alsof het programma het niet meer doet.
3. Ik ging dus te snel met de website software werken en die gooide roet in het eten waardoor mijn remote niet meer was te updaten door de website en ook niet meer door de pc software. beiden gaven fouten. Uiteindelijke oplossing: a. pc software deinstalleren. b. rebooten. c. weer contact zoeken met de website. nu rond het proces goed af;en d. weer de pc software installeren. Nu werkte ie weer maar nog steeds niet zoals ik wilde.
4. door verder te zoeken op het web kwam ik de site tegen http://members.harmonyremote.com/EasyZapper/UserHome.asp . Nou die DERDE mogelijkheid bood eindelijk wel alle opties die ik wilde. Een soort combi van de myharmony website en de pc software.

Zeg nou zelf, dat is toch enigszins gestoord.
Ik zou nu de remote wel hoger beoordelen, want ik vind het inderdaad wel geniaal bedacht, maar de documentatie over de configuratie blijf ik uiterst zwak vinden.
Ik heb ook een Harmony en het installeren vond ik verbazingwekkend makkelijk. Het enige minpunt is dat het niet werkt/werkte onder Google Chrome. maar goed, kwestie van Firefox gebruiken.
Beoordeling (positief) aangepast.