Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 128GB Review

Perkouw 5 december 2012, 1.406 views

Samsung 830 series SSD 128GB

Pluspunten

• Gemiddelde leessnelheid van 483.4 MB/s
  • Gemiddelde schrijfsnelheid van 341.9 MB/s
  • Ongeveer even duur als de Crucial M4, maar wel bijna twee keer zo snel in schrijven.

Minpunten

• In vergelijk met een reguliere HDD blijft het natuurlijk nog steeds een stevige prijs per GB. Dit word gelukkig wel steeds lager!

Samsung Logohttp://tweakers.net/ext/f/weqe8o3DrD3PAg3dO2d4yrdm/medium.jpg

Reden van aanschaf
Alweer bijna een jaar geleden schreef ik een review over de Crucial M4 welke ik tot op de dag van vandaag heb ik deze nog steeds in gebruik heb. Dit is echter op een SATA-300 poort welke een maximale doorvoersnelheid kent van 3 GB/s. Nu heb ik echter de beschikking over een PC met SATA-600 poorten welke een maximale doorvoorsnelheid hebben van 6 GB/s. Al met al reden genoeg om ook hier een snelle SSD in te plaatsen.

De reden dat ik voor de Samsung 830 ben gegaan is vanwege de prijs en omdat dit altijd al een gedegen tegenstander is geweest van de Crucial M4. Let's put that to the test shall we. ;)

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van de SSD:
MerkSasmsung
Sata typeSATA 600
Read520MB/s
Write320MB/s

Verpakking & inhoud
In tegenstelling tot de hardeschijven deze dagen word de SSD niet geleverd in alleen antistatische verpakking, maar in een zeer sjiek kartonnen doosje. Bij het openmaken komen er een aantal papiertjes tevoorschijn m.b.t. de garantie en aan de andere kant zit dan de SSD. En wow wat is deze toch mooi in tegenstelling tot de Crucial M4. Zeer mooi zwart en de tekst Samsung lijkt op het eerste oog er in gegraveerd echter ligt deze 'op' de SSD. Wat dat betreft een zeer positieve eerste indruk!

Installatie
De SSD is te installeren als elke andere hardeschijf zowel 2.5'' als 3.5''. Let alleen wel op dat je de SSD op de snelste poort/controller aansluit van je pc/laptop. Let er ook op dat je een degelijke kabel hebt die de snelheid aankan.

Firmware
Op het moment van schrijven draai ik op de laatste firmware namelijk CXM03B1Q. Voor mij is het dan ook niet nodig te update, mocht je dit nu zelf wel willen doen dan raad ik je aan onderstaande link te volgen.

Samsung firmware pagina: klik

Prestaties
Voor het testen van de prestaties van de SSD heb ik gebruik gemaakt van onderstaande applicaties.
  • HD Tune Pro - Versie 4.16
  • CrystalDiskMark - Versie 3.0.1 (x64)
  • Atto Disk Benchmark 2.47
Voor het gemak houd ik bovenstaande volgorde aan, we beginnen dan ook met de benchmark resultaten van HD Tune Pro.

HD Tune Pro - Versie 4.16

HD Tune Pro 4.61

Korte opsomming van de cijfers tot dusver;

- Gemiddelde leessnelheid van 465.5 MB/s
- Accestime van 0.119ms

Let op: De schrijfsnelheid heb ik met HD Tune Pro niet getest, dit omdat de schijf hiervoor leeg dient te zijn. Dit is voor mij nu niet mogelijk omdat het OS hier op staat en de PC in gebruik is.

CrystalDiskMark - Versie 3.0.1 (x64)

- Gemiddelde leessnelheid van 483.4 MB/s
- Gemiddelde schrijfsnelheid van 341.9 MB/s

Atto Disk Benchmark 2.47

- Leessnelheid van max 544 MB/s
- Schrijfsnelheid van max 342 MB/s

Extra vergelijkingsmateriaal
Bij de test van mijn Crucial M4 heb ik de resultaten afgezet tegenover een tweetal raid clusters van 3x1TB en 2x500GB in raid-0. Deze resultaten zal ik hier ook weer hergebruiken om te laten zien hoe goed de Samsung 830 wel niet presteert. Houd er overigens wel rekening mee dat deze als enige op een SATA-600 poort is getest.

Ik kan op basis van mijn eigen vergelijkingsmateriaal niet stellen dat ik dit de beste SSD vind, dit omdat ik dit simpelweg niet kan onderbouwen. De rest van mijn schijven draaien gewoon op SATA-300 waaronder de Crucial M4, dus dat zou niet eerlijk zijn.

Op basis van andere gegevens zoals die uit de tweakers.net pricewatch kan ik echter wel stellen dat dit de snelste SSD is van de twee.

HDD leessnelheid 520MB/s
HDD schrijfsnelheid 320MB/s

HDD leessnelheid 500MB/s
HDD schrijfsnelheid 175MB/s

Sterker nog, de Samsung is met zijn schrijfsnelheid een goede 1,8 zo snel! Mocht je dus twijfelen tussen één van de twee, ga dan voor de Samsung SSD. Op het moment van schrijven scheelt de prijs maar een paar centen, en de performance bijna 100% wat betreft schrijfsnelheid. Dan is de keus tussen deze twee snel gemaakt!

Changelog

05-12-2012: Review gepost, wachtende op feedback. Heb je vragen, stel ze gerust!

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?